Lohduttakaa mua ja laittakaa tähän lapsenne tekemiä kalliita tuhoja
Mun 2-vuotias potkaisi läppärin näytön pimeäksi, eikä siitä tule enää konetta.
Kommentit (102)
mutta ikinä ei ole mitään rikkoneet. Vahingossa on maitolasi kaatunut ruokapöydässä, that's it. Läppärit, kamerat, puhelimet, autot jne. on pysyneet täysin rikkomisista vapaina ja uskon, että tämä johtuu siitä että meillä on ollut kuri. Lapsella ei ole koskaan ollut mitään asiaa ottaa kenenkään muun tavaroita ilman lupaa. Koskaan ei ole ollut cd:t, lehdet, kirjat, kukat, muoviastiat alakaapista lattialla vaan lapset ovat leikkineet omilla leluilla. Koskaan ei ole piirretty seinille tai muuten väärään paikkaan ja kuitenkin täysin normaaleja, avoimia, ystävällisiä, hyvätapaisia nuoria heistä on kasvanut. Kyllä se vaan on kasvatuksesta kiinni todella paljon. Jos lapsi saa ottaa aina kaiken käteen, niin totta kai se niitä pienenä rikkoo ja paljon.
Meillä saa kyllä lapset käyttää meidän kalliita kännykköja, kameraa, läppäriä jne. Mutta eivät ole koskaan niitä rikkoneet. Minä ja mies ollaan rikottu printteri, digitaalikamera, telkkari ja mitäs muuta.
sama juttu lapsissa ja aikuisissa, toisille sattuu, toiset osaa varoa. Se on minusta enemmän luonnekysymys kuin mitään muuta. Itelläni on kaksoset, joita on kasvatettu, vahdittu ja käsketty ihan yhtä lailla, mutta toiselle niistä aina sattuu ja tapahtuu. On luonteeltaan utelias ja ennen kaikkea nopea hoksaamaan ja kokeilemaan. Toinen on varautuneempi ja hidas hämäläinen. ei liene vaikea arvata, kummalle niitä vahinkoja sattuu.
Meillä on mm.
- revitty tapettia
- piirretty kynillä sohvaan ja kaappeihin
- leikattu naapurin tytön hiukset
- rikottu lukuisia leluja
Äitini kuoli keväällä ja viimeisen kerran kun nähtiin oli tehnyt mulle ison ja kauniin (ja varmasti helvetin työlään) pitsiliinan meidän isoon ruokapöytään. Lapsella oli askarteluvaihe päällä ja tykkäsi leikellä vanhoista lehdistä kivoja kuvia ja pistää itselleen talteen. Oli opetettu lapselle että aina pitää kysyä ensin, että saako leikata, ettei leikkaa uusia lehtiä.
Olin vauvaa kylvettämässä rättiväsyneenä ja isompi lapsi tuli kysymään "saako leikata" mihin vastasin, että saa, kunhan on varovainen saksien kanssa (en siis kysynyt mitä on leikkaamassa) ja kun pääsin vauvaa kylvettämästä, niin sielä se lapsi leikkeli kauniita kuvioita irti pitsiliinasta, yli puolet liinasta tuhoutunut, eikä sitä tietenkään enää käyttää voinut. Tunnearvo oli ihan käsittämätön tuossa liinassa, mutta en voinut edes lapselle suuttua, kun oli tullut kysymään, ja oli täysin mun moka kun en väsyksissäni jaksanut/pystynyt käydä katsomassa mitä haluaa leikellä.. :(
Pienin on sellainen, joka repii kaikki kirjat palasiksi, jos selkäni käännän. Paksusivuisetkin osaa repiä rikki. Kurkistuskirjoista repii luukut irti. *huoh* Olen useasti sanonut, että ei saa repiä. En voi piilottaa kirjoja, koska isompi lapsi haluaa myös niitä lukea, ja sitten jättää ne johonkin pöydälle tms, josta pieni ne sitten löytää, kun minä olen esim. laittamassa ruokaa.
Keskimmäinen on aika rauhallinen ja varovainen, ja tarkka varsinkin omista tavaroista. Mitä nyt maitolasi on kaatunut useamman kerran seinän ja patterin väliin. Vahinkoja sattuu, mutta tahallista tuhoa ei niinkään tee.
10 v tässä hiljattain lakkasi kynsiä kaverinsa kanssa omassa huoneessaan. Oli jostain kumman syystä laittanut kynsilakkapullon tuolille, josta hetkeä myöhemmin potkaisi vahingossa lattialle. Pullo tietty auki, kun kynsiä lakkailivat. En ollut kotona, joten tyttö soitti minulle ja kertoi vahingosta. Kehoitin kaapimaan kostea lakka lattiasta esim. ruokaveitsellä, jonka saa sitten pestyä. Kielsin käyttämästä kynsilakanpoistoainetta, jotta parketin lakka ei liukene. Olivat sitten raaputtaneet siitä parketista sitä kynsilakkaa, ja mtyös parketin lakkapinnoitetta niin, että tytön huoneen lattialla on n. 10cm x 15 cm naarmutettu alue.
Olin "hieman" näreissäni, kun näin jäljet, Eivät yhtään tajunneet varoa, vaan halusivat vain raaputtaa sitä kynsilakkaa, joka ei edes kunnolla lähtenyt. Minä sitten varovasti kynsilakanpoistoaineella putsasin loput jäljet, Ja lähti todella hyvin, eikä lattia enempää kärsinyt.
Tyttö myös kerran pudotti sokeripurkin kaapista pöydälle niin, että kansi aukesi, ja sokeria oli pitkin pöytää ja lattiaa ehkä parin desin verran. Oli yrittänyt siivota sitä tiskirätillä. Soitti sitten minulle, ja kertoi taas vahingosta. Kehoitin ottamaan pölynimurilla. Tyttö totesi, että olisihan se pitänyt tajuta heti. Oli sitten imuroinut ne loput rätillä kostutetut sokerit lattiasta. Eli meidän keskusimuri on varmaan tukossa kuivuneiden sokeriklönttien takia. Kotiin tullessani sain sitten pestä keittiön tahmean lattian...
No, kai se on pääasia, että tyttö yrittää siivota jälkiään, eikä vain seiso tumput suorina.
Vahinkoja sattuu kaikille, sille ei voi mitään. Onneksi meillä on vielä säästyneet mm. läppärit ja telkkarit ym. kalliimmat vempaimet.
teki saman, eli tiputti pöydältä ja näyttö hajosi.
muksu pudotti lattialle melkein satasen vaasin.
Eikös noista läppäreistä saa vaihdettua näytön? Tai niin oon ainakin ymmärtänyt. Tiedä sitten, tuleeko uusi kone halvemmaksi...
hiihtosauvalla naapurin autonkylkeen autonmittaisen naarmun. Vahingossa. Mutta pahuksen kalliisti.
Samainen poika pyöräili 11-vuotiaana tien viereen parkkeeratun (vieraan ihmisen) auton peilin irti. Edelleen vahingossa, mutta edelleen kalliisti.
3-vuotias serkkupoika leikkeli saksilla pieniä reikiä nahkasohvaan.
1-v puri design-nahkanojatuolin verhoiluun reikiä (maksaa useamman tonnin korjata)
3 v pesi naapurin auton kivillä
Leikki kavereidensa kanssa tulitikuilla, saatte arvata lopputuloksen. Kallista oli juu, ja maksetaan vieläkin.
Jos jotain positiivista, niin ei onneksi keneltäkään henki mennyt.
Viikkoa myöhemmin pyöräili terassille käyttöarvoltaan tärkeällä, mutta rahalliselta arvolta halvalla polkupyörällä, fillari varastettiin vaikka tyttö seisoi vieressä, just joo.
Ikää vasta 22v. Valitse maksaako opiskelija kesätienisteistä ja annat talvella enemmän käyttörahaa vai maksatko itse?
rikkoi viime viikonloppuna kännykkänsä lyömällä sitä vihastuksissaan pöytään, tänä viikonloppuna hajosi "vahingossa" 300€ takki, pari vuotta sitten tuli eteisen seinään jalan mentävä reikä...
kalliksi tullut tämä kakara!
Kotivakuutus korvaa lasten tekemät vahingot, mutta ei lemmikkieläinten.
-digikameran
-kännykän sekä "ohjelmoineet" kännykän niin, että se lähetettiin lopulta Saksaan huoltoon.
-kannettavan
-ipad:in
- äidin huolella säästämiä lapsuuden leluja ja tavaroita
-valokuvia
-litroittain kaataneet maitoa pöydälle ja lattialle
-lainanneet kasan työkaluja ja jättäneet pihalle
-kaapin lasiovi
-hirvittävä määrä laseja, mukeja ja lautasia
-uusia vaatteita, joita on saksittu
-omia leluja
Äh tämä lista masentaa. Täytyy lopettaa.
Toisen pudotti pöydältä ja toiseen kaatoi vettä. Molemmat romuna. Oltiin tuolloin opiskelijoita, eikä rahaa ollut tuhlattavaksi, joten pikkasen sapetti...
Oli vajaan kuukauden vanha kone. Onneksi meni vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuuosuus oli 200€. Eniten vitutti se, että oli tosiaan uuden karhea mylly.
Tuttavan lapset sytyttivät nuotio olohuoneeseen vanhempien nukkuessa, koko kämppä remonttiin.
Meillä parkettiremontti lapsen salaisista vesileikeistä.
Kaikkea ne kullannuput ehtii kun nukkuu viikonloppuaamuna pitempään!
onneksi vain yhdestä huoneesta ;//
minua harmittaa se yksi suhteellisen kallis merkki-t-paita, jonka lapsi sottasi liimalla käyttökelvottomaan kuntoon. yleensä en osta noin kalliita, mutta sitten kun ostin niin eikös se sitten heti mennä pilaamaan...
mutta ikinä ei ole mitään rikkoneet. Vahingossa on maitolasi kaatunut ruokapöydässä, that's it. Läppärit, kamerat, puhelimet, autot jne. on pysyneet täysin rikkomisista vapaina ja uskon, että tämä johtuu siitä että meillä on ollut kuri. Lapsella ei ole koskaan ollut mitään asiaa ottaa kenenkään muun tavaroita ilman lupaa. Koskaan ei ole ollut cd:t, lehdet, kirjat, kukat, muoviastiat alakaapista lattialla vaan lapset ovat leikkineet omilla leluilla. Koskaan ei ole piirretty seinille tai muuten väärään paikkaan ja kuitenkin täysin normaaleja, avoimia, ystävällisiä, hyvätapaisia nuoria heistä on kasvanut. Kyllä se vaan on kasvatuksesta kiinni todella paljon. Jos lapsi saa ottaa aina kaiken käteen, niin totta kai se niitä pienenä rikkoo ja paljon.