Mistä asioista sinulle syntyy ns. lojaalisuuden tunne työnantajaa kohtaan?
Juu, työ on työtä ja siitä saa palkkaa. Mutta mikä saa sinut vaikka tekemään mielelläsi ylimääräistä, ylitöitä tms.? Tai jäämään tiettyyn työpaikkaan, vaikka muutakin olisi ehkä tarjolla? Itselläni on tällä hetkellä vakituinen työpaikka, mutta olen saanut niin usein nuivaa kohtelua työantajan suunnalta, ettei kauheasti inspiroi tehdä muuta kuin pakolliset hommat.
Onko kaikkialla tällaista, vai onko oikeasti inspiroivia työpaikkoja olemassa?
Kommentit (3)
Ihan vilpittömästi kysyn. Jokaisella on vastuu omasta urastaan, onnestaan ja palkkakehityksestään. Jos niiden edistäminen vaatii työpaikan vaihtoa, niin ei siinä ole mitään väärää.
etta on vaarallista rueta tuntemaan lojaaliutta tyonantajaa - ainakin jos silla tarkoitetaan firmaa tms. eika ihmista henkilona - kohtaan. Nimittain se ei koskaan voi olla vastavuoroista, koska mikaan instituutio ei koskaan tunne lojaaliutta yksittaista ihmista tyontekijana kohtaan. Sopimuksista pitaa toki pitaa kiinni, ja itse yritan kylla tehda parhaani toissa, mutten suinkaan tyonantajan takia vaan siksi, etta mulle tulee itselle mukavampi olo tyopaivan jalkeen silla tavalla. Ja mulla on periaatteessa hyvinkin inspiroiva tyo, mutta ei tyonantajan vaan sen tyon sisallon takia (saan tehda hyvaa muille ihmisille).
se vakkaripaikka. Pätkätyö korostaa työn sopimusluonnetta; olemme sopineet tämän työpanoksen tällä korvauksella, eikä siinä kumpikaan oleta, että työntekijä olisi sitoutunut työpaikkaan (työhön kyllä). Olen totta kai joustanut, että työ on saatu aina tehtyä, mutta kokemus on opettanut, että työpaikat, jotka ottavat määräaikaisia työntekijöitä, eivät koskaan muuta sitä systeemiä eikä ole mitään järkeä tehdä ylitöitä tms.
Minulla on nykyään se asenne, että työ kuin työ - se tehdään kunnolla, mutta oikea elämä on työn ulkopuolella.