Luomu siis ei ehkä olekaan muuta kuin rahastusta?!
Yle1, ja aikas jänniä mielipiteitä ja faktoja tuovat esille puolin ja toisin..
Hyvällä omallatunnolla siis ostan edelleenkin ei-luomua =)
Kommentit (72)
sillä ostan sitä eläinten takia. sama se onko siitä minulle hyötyä. Eläimille syötetään luonnonmukaista rehua, eikä mitään antibiotteeja pumpata eläimiä täyteen Lisäksi luomulehmät saavat jaloitella talvellakin ym.
Tosin talvella suurin osa lypsylehmistä kieltäytyy kunniasta, myös niistä luomuista.
homeopaattisista hoitomuodoista. Onpahan tullut vuosia hoidettua koko perhe niillä erinomaisin tuloksin!
Satuitteko näkemään viime vuonna norsujen orpokodista ohjelmia? Niissä jopa norsut hoidettiin ensin homeopaattisesti vaikka tarvittiin leikkaustakin.
Kumma miten nuo ihmiset on enemmän tietoisempia asioista kuin piskuisessa Finlandiassa. Keski-Euroopan maissa on homeopaattisia apteekkeja joka kulman takana ja tavalliset lääkäritkin osaa määrätä niitä. Täällä tietämättömyys kukoistaa! Ai mut sehän onkin sitä fiksuutta. Voi mua kun en tiennyt!
kananmunia, porkkanoita, maitotuotteita, suklaata, kaalia, omenoita, öljyjä, leipää, kahvia ja itse kerään sienet ja marjat!
Lapsetkin söisi luomuporkkanaa jos vaan saisivat!
Olen huomannut miten makuaisti kehittyy kun syö luomua. Anteeksi vaan tehoviljelyn puolesta puhujat.
homeopaattisista hoitomuodoista. Onpahan tullut vuosia hoidettua koko perhe niillä erinomaisin tuloksin!
Satuitteko näkemään viime vuonna norsujen orpokodista ohjelmia? Niissä jopa norsut hoidettiin ensin homeopaattisesti vaikka tarvittiin leikkaustakin.
Kumma miten nuo ihmiset on enemmän tietoisempia asioista kuin piskuisessa Finlandiassa. Keski-Euroopan maissa on homeopaattisia apteekkeja joka kulman takana ja tavalliset lääkäritkin osaa määrätä niitä. Täällä tietämättömyys kukoistaa! Ai mut sehän onkin sitä fiksuutta. Voi mua kun en tiennyt!
Onhan se kumma, että Keski-Euroopan löytyy joka kadunkulmasta paljon muutakin mitä Suomesta ei löydy. Kymmenkertainen määrä ihmisiä tarkoittaa kymmenkertaista määrää kusetettavia ja sehän usein riittääkin tekemään toiminnasta taloudellisesti kannattavaa.
Miltä maistuu kunnon laadukas luomuruoka. Ihan vaan vaikka ensin niitä maitoja; tavallista kevytmaitoa ja sitten luomu kevytmaitoa.
Se kertoo kaiken oleellisen.
Tästä on oikeasti ihan turha vääntää sen enempää, kannattaa myös pitää mielessä, että ruokateollisuus hyötyy siitä, jos ihmiset eivät herää luomun ylivertaisuuteen.
Nyt jo teollisuudenkin ruokatuotteita viedään suuntaan: vitamiineja lisätty, luonnonmukaisia valmistusaineita jne. Olkaa tarkkoina silti, pitkälle prosessoitu tuote on aina kaikkea muuta kuin luonnonmukainen ja ihmiselle aidosti hyvä on. Ei siis mitään Actimelleja, margariineja yms.
luomumaito ja tavallinen maito, ainakaan ne rasvattomat, eivät maistu kovin erilaisille. Kuopukseni sai pienenä vatsakipuja, kakat haisivat kamalalle ja peppu "paloi" punaiseksi ja kipeäksi. Sattumoisin kokeilin tuolloin luomumaitoa ja annoin lapsellekin ja kas oireet hävisivät. Kokeilin tavallista maitoa kas oireet palasivat ja ei kun luomuun taas ja oireettomuuteen. Nykyisin hän pystyy juomaan tavallistakin maitoa, mutta jos on muuten kipeä tms. annan edelleenkin luomua. En miellä itseäni minkäänlaiseksi hörhöksi mutta taivaan kiitos, että kokeilin sattumalta luomua! Mikä muuten olisi ollut vaihtoehto: ramppaaminen lääkärissä, tutkimuksia, kallista erikoismaitoa apteekista? Sitä en tiedä, mikä oli syynä, mutta luulen, että homogenoiminen oli se, mitä hän ei sietänyt. (Itse asiassa en ymmärrä, miksi rasvaton maito pitää homogenoida, koska eihän siinä ole pilkottavaa rasvaa.)
Selittää sen ettei sokkoteisteissä saada mitään tuloksia luomun paremmasta mausta? Käytän itse luomua jonkin verran ja maku ei todellakaan ole se syy.
kai kaikki kuitenkin ymmärtää, että ne lannoitteet on yhtä kuin ravinteita, eli esim. typpi, fosfori ja kalium, mitä löytyy ihan luonnosta itsestäänkin.
Kasvinsuojeluaineissa on varoajat.
Luomu ja tavallinen viljeytapa poikkeavat toisistaan, mutta mielestäni molemmat ok. Luomusta vain pitäisi saada viljelijälle parempi tulos ja osaamista tarvitaan enemmän. Kaikki eivät voi kuitenkaan olla luomussa ainakaan vielä, jotta ruokaa oikeasti riittää kaikille. Luomu ei myöskään yksinkertaisesti sovi kaikkialle.
Jos joku maistaa maidossa eron luomussa ja tavallisessa (suomalaisessa maidossa) niin on kyllä hyvä makuaisti!
eiköhän tämä tuotteiden käsittely ole lähtenyt alunperin ihan meistä tuotteiden ostajista.
ME itse vaadimme koko ajan elintarvikkeille pidempiä säilyvyys aikoja ja turvallisia ,helposti saatavilla olevia tuotteita.
Itse ostan välillä luomua ,mutta pääsääntöisesti kyllä ostan lähiruokaa.Ja suosin Suomalaista ruokaa.
ME itse ostamalla päätämme mitä tuotteita haluamme.
Sillä sitä pystyy vaikutaan myös isoihin firmoihin.Ei ne kauan pidä tappiollista tuotetta valikoimissa.
Luomuviljelystä olen sitä mieltä ,että tällä hetkellä sillä ei pysty ruokkimaan tarpeeksi ihmisiä tällä maapallolla.
Mutta suunta on mielestäni ihan hyvä.
Miltä maistuu kunnon laadukas luomuruoka. Ihan vaan vaikka ensin niitä maitoja; tavallista kevytmaitoa ja sitten luomu kevytmaitoa.
Se kertoo kaiken oleellisen.
Tästä on oikeasti ihan turha vääntää sen enempää, kannattaa myös pitää mielessä, että ruokateollisuus hyötyy siitä, jos ihmiset eivät herää luomun ylivertaisuuteen.
Nyt jo teollisuudenkin ruokatuotteita viedään suuntaan: vitamiineja lisätty, luonnonmukaisia valmistusaineita jne. Olkaa tarkkoina silti, pitkälle prosessoitu tuote on aina kaikkea muuta kuin luonnonmukainen ja ihmiselle aidosti hyvä on. Ei siis mitään Actimelleja, margariineja yms.
Eikä lisättyjä vitamiineja tms...
Oikeastaan lähes mikä tahansa muutos on "ylivertainen" nykyiseen verrattuna. Yhdessä suunnassa ruokateollisuus hyötyy nykylinjasta ja toisessa suunnassa hyötyy muutoksesta. Nykypäivänä ihmiset ovat onneksi alkaneet heräämään siihen, että mitä kaikkea sontaa sitä ruokana syötetäänkään. Yhdet syövät luomua, toiset välttelevät lisäaineita ja kolmannet karppaavat syödäkseen terveellisemmin.
Muuten, ihan vain sivuhuomautuksena, että jos viestissä varoitat prosessoiduista elintarvikkeista, ei sitä kannata aloittaa sellaisen kehumisella.
oletko tutustunut inki listaan minä tiedän sen ja sanon että kun lisäaineesta on maininta tuotteessa niin se on häntäpäässä ja silloin se tarkoittaa että sitä on vain pieni määrä ja te jotka pelkäätte lisäaineita ja kaikkea tavallista niin luuletteko saavanne ikuisen elämän luomulla ja luontais tuotteilla? vaikka miten luomuilette niin jokainen ihminen jossakin vaiheessa kuolee eli luomu ja luontaistuotteet on vaan teidän rahanne varastamista ja huijausta te hölmöt.
Voi, että taas tätä kauraa. Luomuviljelyhän on tehoviljelyä, jolla ei ole mitään tekemistä luonnonmukaisuuden kanssa.
Vaikkapa kotimaisella teho- ja luomutuotannolla ei paljoa eroa löydy. Jossain banaanivaltiossa missä ei vastaavanlaisia eläin- ja ympäristösuojelusäännöksiä ole, voi tilanne olla tietenkin toinen.
Asia on samankaltainen kuin reilun kaupan tuotteiden kanssa; kotimainen maataloustuotanto on reilua kauppaa maataloustukien ja lainsäädännön kautta - mutta kaikenmaailman banaanivaltioissa ei tällaisia säädöksiä laissa ole.
Itse en muuten osta mitään luomua, jos ei-luomu vaihtoehto vain on saatavilla.