Kävisikö sinulle kuin Nina Mikkoselle, jos miehesi sairastuisi?
Postista tuli ilmainen näytenumero seiskaa ja siinä se Nina selittää, ettei osaa tehdä mitään, kun Timo on aina kaiken tehnyt. Rahaahan niillä ei tunnetusti ole, eikä Nina halua töihin.
Olen toki surullinen henkilökohtaisen tragedian vuoksi ja osanottoni, mutta perkele aikuinen nainen on ihan kädetön ilman miestään. Huh huh. Jotain sairasta vahingoniloa mä koen Nina Mikkosta kohtaan kaikkien niiden älyvapaiden kommenttien jälkeen, jota se on heitellyt naisen asemasta ja alistumisesta, sekä siitä että mies on perheen pää. Avuttomaksi ei kuitenkaan kannata kasvaa.
Mitä sinä et osaisi jos miehesi vammautuisi?
Kommentit (69)
... voin kertoa, että tangoon tarvitaan kaksi.
äitini kuoleman jälkeen tein asioita, joita en voi kuin hämmästellä näin vuosia myöhemmin.
mies on aina sen kaiken hoitanut.
- kaikki vakuutuksiin ja lainoihin liittyvät paperit
- kaikenlainen auton huoltaminen, jopa tankkaamiunen ja öljyn laittaminen (nii-in), auton pesu pesulassa
- kodinkoneiden huoltaminen: tiskoneen tukokset, viemäreiden liitännät ja tiivisteet, ilmastointilaitteen suodattimet ja puhdistaminen, ruohonleikkurin huoltaminen..
- lumityöt joka ikinen aamu, että talosta pääsee ulos.
Juuri tietämättömyys tällaisten asioiden hoidosta on jotain, mitä mä en ymmärrä. Tuo maatilajuttu puolestaan oli ihan järkeenkäypä, sillä siinä oli arkielämän lisäksi kyse myös elinkeinosta/ammatista. Mutta nuo lainaamani asiathan ovat ihan tavallista arkielämää!
Ehkä mä sitten olen normaalia paremmin perillä kaikesta, sillä lapsuudenkodissanikaan ei ollut miestä taloudessa sen jälkeen kun täytin 11 ja isäni kuoli. Hyvin selvisimme äitini ja siskoni kanssa ihan naisporukalla maaseudulla isossa omakotitalossa1.
Olen ollut yhkin niin miksi olisin riippuvainen miehestäni? Tietenkin tunneasiat menisi ihan vituroilleen, en halua edes kuvitella miltä se mahtaisi tuntua, utta käytännön asiat hoitaisin niinkuin olen ennenkin hoitanut.
Tietenkin olo olisi sekaisin surusta (niin kuin on ollutkin kun mies joutui sairaalaan, onneksi tila ei kuitenkaan ollut yhtä vakava vaikka mies kroonikko onkin) mutta ohjat kyllä pysyvät käsissä. Raha- ja paperiasiat ovat aina olleet mun hoidossa, kaikki kerrostaloasumiseen liittyvät toimet sujuvat sillä olenhan asunut ennen perheen perustamista yksin, ja vaikka autohommissa olenkin ihan tumpelo niin osaan pyytää apua siskolta ja isältä.
siis kuvailemani tilanne johtuu siitä, etten ole koskaan asunut omakotitalossa aikuisiällä. Mieheni kanssa hankin ensimmäiseni. Noita töitä ei ole tarvinnu tehdä kerrostalossa juurikaan, koska mm. isäni on ollut ennemmän kuin aktiivinen tekemään "miesten työt". Olin 10 vuotta yksinhuoltajana.
Vahvuuteni onkin ehkä lasten hoitamisessa, sosiaalisissa taidoissa.
Ei silti mennyt montaa päivää-viikkoa, kun otin talon hommat haltuuni, kun jäin yksin miehen ollessa sairaana. Nykyisin osaan talomme ulkoa paremmin kuin hän.
en osaisi korjata. Muuten ei tule mitään mieleen. Mies oli viime vuoden keväällä 3 viikkoa sairaalassa (tietysti lyhyt aika kokonaisuutta ajatelellen) mutta kaikki hoitui sillä välin aina autonrenkaiden vaihtoa myöten. Onneksi kaikki kolme lasta ovat jo koulussa.
Muuten osaan kotonani kaiken. Nytkin pärjätään hyvin kun ukko on reissutöissä.
Siis mitään arjen taitoa. Toki hän on erityislahjakas omalla alallaan, mutta todella epäkäytännöllinen. Hoidan raha-asiat ja vakuutukset ja eheytän tietokoneet ihan itse ja lataan päivitykset. Myöskään mieheni ei KORJAA tietokoneita vaan vie ne huoltoon tarvittaessa. Teen kodinkoneiden vuosihuollot, kuten aina ennenkin. Elämäni ei siinä mielessä muuttunut mitenkään, kun muutin yhteen mieheni kanssa oltuani 5 vuotta yksin avioeron jälkeen.
Luulen, että vain minunlaisellani käytännöllisellä naisella on ylipäätään varaa sellaiseen ylellisyysesineeseen kuin mieheni on. Ymmärrän hyvin, että hänen kädetön ex-vaimonsa jätti hänet. Minulle hän kuitenkin on juuri sopiva: saan itse päteä ja mies on kotini koriste.
Asumme isossa omakotitalossa, jaksain jotenkuten tehdä lumityöt, nurmikonkin saattaisin osata ajaa.Mutta minun rahani ei yksin riittäisi talon ylläpitoon.
Vähän hirvittäisi mennä katolle pudottamaan lumia tai putsaamaan räystäitä.
No mä olen aina elänyt tuon tietoisuuden kanssa ja lisäksi ollut yh, joten osaan yhtä sun toista ja mitä en osaa, niin osaan pyytää itselleni apua. Rahaahan toki moni asia vaatii, joten jos sitä ei ole, niin hankalaksi elämä menee. Olen käsittänyt, että hekin asuvat omakotitalossa, joten siinäkin riittää puuhaa. Itse en vammautuneen miehen kanssa haluaisi asua omakotitalossa.
ihan tiedoksesi vain, Nina Mikkonen on vuosikaudet toiminut yksityisyrittäänä omassa kauneudenhoitoalan yrityksessään ja hänellä jos kenellä on työkokemusta vaikka sinullekin jakaa. Avioiduttuaan Timon kanssa Nina halusi itse jäädä kotirouvaksi ja kasvattaa pienet poikansa itse. On taatusti ollut enemmän kuin avuksi miehensä media-alan yritystä pyörittäessä ja kyllä ison talon emäntänä muutenkin on kädet täynnä töitä.
Kovasti voimia Ninalle ja pojille ja kädet ristiin perheen isän puolesta!
Postista tuli ilmainen näytenumero seiskaa ja siinä se Nina selittää, ettei osaa tehdä mitään, kun Timo on aina kaiken tehnyt. Rahaahan niillä ei tunnetusti ole, eikä Nina halua töihin.
Olen toki surullinen henkilökohtaisen tragedian vuoksi ja osanottoni, mutta perkele aikuinen nainen on ihan kädetön ilman miestään. Huh huh. Jotain sairasta vahingoniloa mä koen Nina Mikkosta kohtaan kaikkien niiden älyvapaiden kommenttien jälkeen, jota se on heitellyt naisen asemasta ja alistumisesta, sekä siitä että mies on perheen pää. Avuttomaksi ei kuitenkaan kannata kasvaa.
Mitä sinä et osaisi jos miehesi vammautuisi?
mutta monia asioita pitäis opetella:
En tiedä auton huoltoasioista mitään. No öljyt osaan just katsoa ja tankata. Mut asia selviäis varmaan auton huoltokirjan, tuttujen ja autohuollon kanssa keskustellessa.
En tiedä talon teknisen tilan asioista paljoakaan. Tai tiedän, että johonkin letkuun tms lisäillään aika ajoin vettä. Muuta ei kaukolämpötalossa tietääkseni tarvii tehdä... Sulakkeet osaan napsautella päälle :).
En ole ikinä käyttänyt ruohonleikkuria, moottorisahaa, raivaussahaa, porakonetta... Mut onhan niihin käyttöohjekirja, ja ei kai ne nyt mitään atomifyysikon oivalluskykyä vaadi.
huoltaa autoa (no nykyisinhän ne viedään joka tapauksessa korjaamolle), vaihtaa talvirenkaita (no senkin voi teetättää), huoltaa fillareita (tän voisi oppia), putsata rännejä ja kattoa (korkeanpaikan kammo), ajaa peräkärrin kanssa roskakuormia (tämä jää ehkä opettelematta tämän elämän aikana), tehdä remonttia ja rakennustöitä (seinien maalaamisen ja tapetoinnin voisin oppia), tehdä halkoja mökillä.
Vähän hirvittäisi mennä katolle pudottamaan lumia tai putsaamaan räystäitä.
t. kalliokiipeilijä
Sen sijaan olen Nina Mikkosen halveksima työssäkäyvä äiti. Pystyisin elättämään itseni ja lapseni, vaikka mieheni vammautuisi tai kuolisi. Löytyy koulutus ja ammatti, jossa olen ollut yli 10 vuoden ajan (poislukien perhevapaat). Osaan hoitaa raha-asiat, vakuutukset, kaikki perheen juoksevat asiat. No, autoa en osaa ajaa, eli se jäisi sitten pois meidän perheestämme.
Mutta nyt Nina Mikkonen saa kokea todellisen sitoutumisen ja rakkauden. Hän saa hoivata sairasta miestään omaishoitajana ehkä miehensä kuolemaan asti. Hän saa nöyrtyä ja miettiä, mitä merkitsee se, että elättää rehellisellä työllä omaa perhettään, eikä alennu haukkumaan toisenlaisen ratkaisun tehneitä perheitä. Hän saa miettiä, mitä tarkoittaa se, että naisella tulisi olla koulutus ja ammatti, sillä jos nainen putoaa tyhjän päälle, niin hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia elättää itseään ja lapsiaan.
Enpä oikeastaan tunne empatiaa. Tälle löytyy englanninkielestä erinomainen ilmaisu, joka ei kunnolla käänny suomeksi: poetic justice.
kodin yhteyteen; pojat ovat jo kouluikäisiä joten kyllä se arki heilläkin lähtee sujumaan, uskokaa pois. Aika vahingoniloista sakkia täällä taas tänään; huoh.
en osaisi paljon mitään. en osais huoltaa tämän talon sähkö, vesi, ilmastointi, vaihtoilma ym. juttuja.
en osaa sytyttää takkaan tulta.
Seiskan irtonumeroiden jakelua?
Jokainen eronnut, mies tai nainen joutuu jotenkin selviytymään.
rahalla saa lähes mitä vain mutta ei tervettä eikä elävää miestä vierelleen. Voimia ja enkeleitä Mikkosen perheelle!
en osaisi paljon mitään. en osais huoltaa tämän talon sähkö, vesi, ilmastointi, vaihtoilma ym. juttuja.
en osaa sytyttää takkaan tulta.
Tietokoneista tuli myös heti ongelma. Oli pakko sanoa lapsille, että nyt älkää tehkö koneillanne mitään kokeiluja tai ajako niihin uusia ohjelmia, minä en osaa huoltaa enkä viruspäivittää. Aikanaan apua olisi pitänyt hakea siihen kyllä sukulaismieheltä.