Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa lässytystä ja aikuisten "hassuttelua" ja tutustumisleikkejä!!!

Vierailija
06.10.2011 |

Toimitusjohtaja sai loistoidean parantaa työyhteisön yhteishenkeä: koko firma (34 henkeä) viettää torstai-illat maailman ärsyttävimmän työhyvinvointilässyttäjän kanssa ja saadaan kahden kuukauden ajan kaikki perjantait vapaiksi. Siis kurssi kestää myös sen kaksi kuukautta.

Illat alkavat AINA niin, että mennään kierros ympäri ja kaikki saa kertoa millainen työviikko on takana. Jokaisen henkilön kuulumisen jälkeen se vetäjä soittaa rumpua ja laulaa "kiiiiiiiiiiiitos Anneli kun jaoit tämän!" ja sitten muut vastaavat "kiiiiiiiiitos Anneli kun jaoit tämän!"

Sitten leikitään jotain silmämurhaajaa ja keksitään toisillemme lempinimiä ja lauletaan typeriä lastenlauluja ja kerrotaan tunteistamme muuttumalla kissoiksi.

Tämä on karmaisevinta, jota olen ikinä joutunut kokemaan. TÄMÄ ON NAURETTAVAAA!

Olen tämän jo pomolle sanonut, joten ihan sama vaikka minut tästä tunnistetaankin.

En jaksa enää vaakkua kuin ankka ja purkaa näin pahaa mieltä pois tai antaa jonkun hieroa pikkurillliäni. Siis haloo, aikuisia ihmisiä!!!!

Kommentit (361)

Vierailija
261/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lopuksi on pakko todeta, että te olette ihan varmasti niitä ihmisiä, jotka sortuu myös syyllistämisen, työpaikkakiusaamisen, yhteiskunnan paineiden alla, eikös niin? Vähän ahdistaa elämä sieltä ja täältä ja masennuslääkkeitäkin pitää popsia, kun on niin vaikeaa?

UGH.

Tähän ei voi enää muuta sanoa kuin what the fu*k :O

Tässä se nytnähdään... Naukumalla olisit ilmaissut tuonkin tunteesi paremmin. ;D

Jaa siis mitä tuo siis mielestäsi todisti? ("tässä se nyt nähdään"). Ei tosiaan ole kovin hyvää mainosta pupuleikeille, jos pupuleikkejä kannattavat vetävät tuollaisia johtopäätöksiä kanssaihmisistään... Kyseessä oli pikemminkin älyllinen ihmetys kuin tunne. Voin toki myös vielä ilmaista: hämmästys, häkeltynyt. Siinä sanoja, jotka kuvaavat reaktiotani tuohon kommenttiisi. Tiedätkö, kun joku sanoo jotakin niin älytöntä, että tuntuu ettei enää hyödytä edes keskustella.

Vierailija
262/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sarkasmia. Olimme oikeasti samaa mieltä. :(

Joo mietin että on vähän fifty-fifty että oliko vastaaja mitä mieltä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamaan minua askarruttavaan kysymykseen:

1) Onko kaikkien pakko olla samanlaisia ja tykätä samoista asioista? Jos joku on mukana tuollaisessa toiminnassa, mutta ei silti tykkää siitä niin onko hän huonompi ihminen kuin sinä ja kaltaisenne?

2) Miten tässä pitäisi mielestäsi huomioida kaikkiin ilmiöihin sisältyvä pimeä puoli? Eli se, että niin kuin muussakin toiminnassa, tässä voi olla mukana myös nöyryyttäviä, alistavia, häpäiseviä tai epäeettisiä elementtejä?

3) Pitääkö sinusta kaikki hyväksyä kritiikittömästi? Kritiikiton ajatteluhan on johtanut kauheuksiin historiassa....

4) Miten se eettinen puoli, että työntekijöitä ei voi pakottaa näissä asioissa vaitiolovelvollisuuteen? Jos joku oikeasti avautuu vaikeista asioistaan ja tunteistaan niin millä varmistetaan se, että kohta asiat eivät kulje kaikkien suussa? Vai olisiko se ok?

5) Miten huomioidaan esim. piilovammaiset ihmiset, jotka tekevät esim. henkistä työtä ihan normaalisti, mutta joutuvat tuollaisissa tilanteissa tekemään tehtäviä, joissa heidän fyysinen vammansa paljastuu? Onko ihan ok vai pitäisikö asia nostaa tapetille jotenkin?

6) Entä maahanmuuttajat, jos he eivät suostu? Onko ok vai "pakotetaanko" heidän samoin perustein kuin suomalaisetkin?

Joo, eli olisi tosiaan kiva kuulla ihan asiaperusteita tuolle ehdottomalle puolustamiselle. Ei mitään henkilökohtaisuuksiin menevää "jäykkistosikot" -meininkiä. En minäkään kanikanittelua vastustavana pidä siitä pitäviä huonompina ihmisinä vaikka en itse siitä pidäkään.

Vierailija
264/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmädynamiikan muokkaaminen on oikeasti tosi haasteellista toimintaa, siinä on niin monta tekijää pelissä - tai siis jos siihen suhtautuu yhtään systemaattisemmin kuin tuohon "sohaistaan murahaispesää ja katsotaan, mitä tapahtuu"-tyyliin.

Niin juuri. Jos lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että tästä koulutuksesta olisi todella jotain hyötyä, kannattaisi varmaan jakaa jo aika alkuvaiheessa osallistujat kahteen ryhmään, nimetetään niitä vaikka tässä jo tutuksi tulleen jaottelun mukaisesti sulkeutuneet tosikot ja luovan avoimet ja järjestetään kummallekin ryhmälle omanlaisensa ohjelma. Ekalle ryhmälle jotain asiallisempaa ongelmanratkaisupohdiskelua ja keskustelua, ja tälle jälkimmäiselle ryhmälle näitä hauskoja leikkejä sydämen kyllyydestä.

Vierailija
265/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmädynamiikan muokkaaminen on oikeasti tosi haasteellista toimintaa, siinä on niin monta tekijää pelissä - tai siis jos siihen suhtautuu yhtään systemaattisemmin kuin tuohon "sohaistaan murahaispesää ja katsotaan, mitä tapahtuu"-tyyliin.

Niin juuri. Jos lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että tästä koulutuksesta olisi todella jotain hyötyä, kannattaisi varmaan jakaa jo aika alkuvaiheessa osallistujat kahteen ryhmään, nimetetään niitä vaikka tässä jo tutuksi tulleen jaottelun mukaisesti sulkeutuneet tosikot ja luovan avoimet ja järjestetään kummallekin ryhmälle omanlaisensa ohjelma. Ekalle ryhmälle jotain asiallisempaa ongelmanratkaisupohdiskelua ja keskustelua, ja tälle jälkimmäiselle ryhmälle näitä hauskoja leikkejä sydämen kyllyydestä.

Mutta klassisissa psykologisissa kokeissa tuollaisilla tavoilla saatiin nimenomaan luotua kaksi klikkiä, jotka alkavat kilpailla ja arvioida toinen toisiaan negatiivisesti. :D

Vierailija
266/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava kurssi, lyhyempänä kylläkin. Puolessa välissä piti heittää leikkisästi amorin ihailunuolia työkavereille. Meitä oli n.20. Piti laittaa kolme salaista nuolta kolmelle ihailemalleen (ihmisenä ei salarakkaana..) henkilölle salissa. Siten vetäjä avasi salaiset nuolet ja tarkoitus oli että tulee ihmisille hyvä mieli, kun näkee että joku ihailee.

No kaikki muut paitsi pomo sai ainakin yhden nuolen.. Kurssi loppui siihen. Loppuminen ilmoitettiin sähköpostitse vedoten yllättävään tilaukseen joka vaatisi kaikkien panoksen..

Että näin.

Vierailija
267/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta klassisissa psykologisissa kokeissa tuollaisilla tavoilla saatiin nimenomaan luotua kaksi klikkiä, jotka alkavat kilpailla ja arvioida toinen toisiaan negatiivisesti. :D

Kärsijät ja nauttijat.

Vierailija
268/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava kurssi, lyhyempänä kylläkin. Puolessa välissä piti heittää leikkisästi amorin ihailunuolia työkavereille. Meitä oli n.20. Piti laittaa kolme salaista nuolta kolmelle ihailemalleen (ihmisenä ei salarakkaana..) henkilölle salissa. Siten vetäjä avasi salaiset nuolet ja tarkoitus oli että tulee ihmisille hyvä mieli, kun näkee että joku ihailee.

No kaikki muut paitsi pomo sai ainakin yhden nuolen.. Kurssi loppui siihen. Loppuminen ilmoitettiin sähköpostitse vedoten yllättävään tilaukseen joka vaatisi kaikkien panoksen..

Että näin.

:D "huono kurssi..."

Vierailija
269/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut työpaikalla jotain psykologeja kans ja niiltä ainakin puuttuu ihan täysin huumorintaju, läppää eivät tajua ollenkaan ja kaikki piti ottaa vakavasti, vaikka ainakin mun mielestä huumori(ei tosin ap:n kuvaama) auttaa aika moneen asiaan.

Vierailija
270/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsijät ja nauttijat.

Voi ihan oikeasti tulla klikkiä siinäkin, kun miettii miten negatiivisesti näistä leikeistä tykkäämättömiin täälläkin suhtaudutaan. Ei ihme jos kieltäytyjä tuntee itsensä jotenkin epäonnistuneeksi ja ulkopuoliseksi. Kaikki nyt vaan ei kritiikittä halua tehdä kaikkea mitä käsketään.

Vierailija
271/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsijät ja nauttijat.

Voi ihan oikeasti tulla klikkiä siinäkin, kun miettii miten negatiivisesti näistä leikeistä tykkäämättömiin täälläkin suhtaudutaan. Ei ihme jos kieltäytyjä tuntee itsensä jotenkin epäonnistuneeksi ja ulkopuoliseksi.

Hyvä huomio. Jo tässä ketjussa on käynyt aika näkyväksi, minkälaisia tahattomia negatiivisia seurauksia näillä tempauksilla voi olla. Ja se just osoittaa, miten huonosti harkittua koko homma on. Tuskin kenenkään kouluttajan _tavoite_ on, että osa osallistuu ahdistuneina, kiukkuisina tai itkua pidätellen ja ne jotka kieltäytyy, leimataan työyhteisössä hankaliksi tyypeiksi ja ilonpilaajiksi. Ja silti näin voi käydä.

Ja se olisi ihan täysin ennakoitavissa pienellä psykologian pohjatuntemuksella. :)

Vierailija
272/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsijät ja nauttijat.

Voi ihan oikeasti tulla klikkiä siinäkin, kun miettii miten negatiivisesti näistä leikeistä tykkäämättömiin täälläkin suhtaudutaan. Ei ihme jos kieltäytyjä tuntee itsensä jotenkin epäonnistuneeksi ja ulkopuoliseksi.

Hyvä huomio. Jo tässä ketjussa on käynyt aika näkyväksi, minkälaisia tahattomia negatiivisia seurauksia näillä tempauksilla voi olla. Ja se just osoittaa, miten huonosti harkittua koko homma on. Tuskin kenenkään kouluttajan _tavoite_ on, että osa osallistuu ahdistuneina, kiukkuisina tai itkua pidätellen ja ne jotka kieltäytyy, leimataan työyhteisössä hankaliksi tyypeiksi ja ilonpilaajiksi. Ja silti näin voi käydä.

Ja se olisi ihan täysin ennakoitavissa pienellä psykologian pohjatuntemuksella. :)

Olen se, joka aikaisemmin kertoi erään kurssittajan suhtautumisesta itseeni, siis kun en lähtenyt hyppimään ja hassuttelemaan keskelle lattiaa ja tämä ohjaaja selvästi v*ttuuntui minuun ja tiuski inhottavasti (vaikka muuten piti sellaista oikein hassunhauskaa ja mukavaa roolia päällä). Ei tosiaan ollut mikään hyvä fiilinki sen kurssin jälkeen. Kaiken lisäksi olisin kyllä nauttinut kyseisestäkin harjoitteesta muuten (siihen liittyi siis muutakin kuin keskellä lattiaa hassuttelu), ja ihan hyvällä mielellä olin mukana siellä sivussa (harjoitteessa siis kuunneltiin musiikkia, ja lauloin mukana). Tämäkään ei riittänyt vaan ohjaajalla ilmeisesti paloi käämit "tosikon" kanssa...

Vierailija
273/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka aikaisemmin kertoi erään kurssittajan suhtautumisesta itseeni, siis kun en lähtenyt hyppimään ja hassuttelemaan keskelle lattiaa ja tämä ohjaaja selvästi v*ttuuntui minuun ja tiuski inhottavasti (vaikka muuten piti sellaista oikein hassunhauskaa ja mukavaa roolia päällä). Ei tosiaan ollut mikään hyvä fiilinki sen kurssin jälkeen. Kaiken lisäksi olisin kyllä nauttinut kyseisestäkin harjoitteesta muuten (siihen liittyi siis muutakin kuin keskellä lattiaa hassuttelu), ja ihan hyvällä mielellä olin mukana siellä sivussa (harjoitteessa siis kuunneltiin musiikkia, ja lauloin mukana). Tämäkään ei riittänyt vaan ohjaajalla ilmeisesti paloi käämit "tosikon" kanssa...

OT, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Olin joogassa muutama vuosi sitten ja se ohjaajamme oli sellainen oikein positiivisen ajattelun ja (minusta myös) imelyyden ruumiillistuma, miten kaikki oli ihanaa, kaunista ja pursuili valtavaa hyvää energiaa ja valoa. Koin oloni kaikesta huolimatta epämukavaksi ja jotenkin vaikeaksi siellä aina. Omasta mielestäni sain selityksen reaktiooni, kun näin kerran tämän ohjaajani kassajonossa käyttäytyen ilkeästi ja kylmästi ja todella töykeästi kassatyttöparkaa kohtaan, joka siis oli siinä kokemattomuutaan tosin mokaillut, mutta vain hyvin vähäisen asian ja yritti kovasti saada tätä kopeaa asiakasta tyytyväiseksi siinä onnistumatta.

Että näiden ohjaajien maski saattaa olla niin överiksi menevää feikkaamista, että jo senkin takia koulutettava tuntee olonsa epämukavaksi ja koko tilanteen absurdiksi, vaistomaisesti.

Vierailija
274/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Olin joogassa muutama vuosi sitten ja se ohjaajamme oli sellainen oikein positiivisen ajattelun ja (minusta myös) imelyyden ruumiillistuma, miten kaikki oli ihanaa, kaunista ja pursuili valtavaa hyvää energiaa ja valoa. Koin oloni kaikesta huolimatta epämukavaksi ja jotenkin vaikeaksi siellä aina. Omasta mielestäni sain selityksen reaktiooni, kun näin kerran tämän ohjaajani kassajonossa käyttäytyen ilkeästi ja kylmästi ja todella töykeästi kassatyttöparkaa kohtaan, joka siis oli siinä kokemattomuutaan tosin mokaillut, mutta vain hyvin vähäisen asian ja yritti kovasti saada tätä kopeaa asiakasta tyytyväiseksi siinä onnistumatta.

Että näiden ohjaajien maski saattaa olla niin överiksi menevää feikkaamista, että jo senkin takia koulutettava tuntee olonsa epämukavaksi ja koko tilanteen absurdiksi, vaistomaisesti.

Joo voi muuten hyvin olla näin... Oli jotenkin tosi häkellyttäväkin se tiuskaisu, kun muuten oli niin maanmainio persoona (ainakin monen kurssilaisen mielestä). Minäkin periaatteessa viihdyin kurssilla mutta jokin tässä kurssittajassa tuntui vähän feikiltä... Tuntui siis että ei kukaan voi olla oikeasti tuollainen, noin positiivinen ja rento jne.

Vierailija
275/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokainen sais sit humalapäissään purkaa tuntojaan perinteiseen tyyliin. Tulis tuntee kainostelematta pihalle ja pahimmat patoumat tapeltas pois.

Vuoden taas jaksas sit raataa. Vai onko tämä vain pikku joulun oikeus :D

Vierailija
276/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä juttuja. Ja mä kun luulin, että se oli jo aika extreme-heittäytymistä, kun erään opiskelupaikan tutustumispäivänä oli sellainen leikki, jossa "vanhemmille" opiskelijoille (siis myöhempien vuosikurssien opiskelijoille, suurin osa niistä oli noin 5 vuotta mua nuorempia) ja juuri aloittaneille annettiin laput, joihin oli kirjoitettu jokin eläin, esim. kissa, koira, pupu. Sitten piti löytää oma tutoropiskelijansa ääntelemällä kuin lappuun kirjoitettu eläin. Mun lapussa luki pupu ja olin sitten vaan ihan hiljaa, koska mun käsitykseni mukaan puput eivät hirveästi ääntele (tosin leikin jälkeen kävi ilmi, että olin väärässä ja puputhan sanovat tietysti "pupupupupupupu"). Katselin sitten siinä kun lauma ihan aikuisia opiskelijoita palloili ympäriinsä huudellen miau miau hau hau ihhahhaa ammuu ammuu. Juu. Olisi ehkä jo siinä vaiheessa pitänyt hoksata, että ei ollut oikea paikka mulle.

Vierailija
277/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mulle tuli dejavu -fiilis tästä :D Ihan kuin olisin ollut samassa tilanteessa. Noh, ehkä noita harrastellaan useammissakin oppilaitosten tutustumistilaisuuksissa...

Vierailija
278/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä juttuja. Ja mä kun luulin, että se oli jo aika extreme-heittäytymistä, kun erään opiskelupaikan tutustumispäivänä oli sellainen leikki, jossa "vanhemmille" opiskelijoille (siis myöhempien vuosikurssien opiskelijoille, suurin osa niistä oli noin 5 vuotta mua nuorempia) ja juuri aloittaneille annettiin laput, joihin oli kirjoitettu jokin eläin, esim. kissa, koira, pupu. Sitten piti löytää oma tutoropiskelijansa ääntelemällä kuin lappuun kirjoitettu eläin. Mun lapussa luki pupu ja olin sitten vaan ihan hiljaa, koska mun käsitykseni mukaan puput eivät hirveästi ääntele (tosin leikin jälkeen kävi ilmi, että olin väärässä ja puputhan sanovat tietysti "pupupupupupupu"). Katselin sitten siinä kun lauma ihan aikuisia opiskelijoita palloili ympäriinsä huudellen miau miau hau hau ihhahhaa ammuu ammuu. Juu. Olisi ehkä jo siinä vaiheessa pitänyt hoksata, että ei ollut oikea paikka mulle.

Tähän siis piti kommentoida..

Vierailija
279/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että näin.

leikkiä käyttää. Voin vaan kuvitella sen ihmisen fiilikset joka ei saa yhtään tai saa vain yhden tai kaksi jos muut saa paljon enemmän. Kyllä ne hauskat ja pidetyt ihmiset tietää muutenkin olevansa pidettyjä. Paljon parempi yleisen hyvän mielen tuottamisessa voisi olla vaikka sellainen että arvotaan ihminen josta pitää sanoa jotain positiivista. Pahimmastakin pällistä pystyy yleensä jotain hyvää sanomaan, harva niin täydellinen kusipää on.

Vierailija
280/361 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava kurssi, lyhyempänä kylläkin. Puolessa välissä piti heittää leikkisästi amorin ihailunuolia työkavereille. Meitä oli n.20. Piti laittaa kolme salaista nuolta kolmelle ihailemalleen (ihmisenä ei salarakkaana..) henkilölle salissa. Siten vetäjä avasi salaiset nuolet ja tarkoitus oli että tulee ihmisille hyvä mieli, kun näkee että joku ihailee. No kaikki muut paitsi pomo sai ainakin yhden nuolen.. Kurssi loppui siihen. Loppuminen ilmoitettiin sähköpostitse vedoten yllättävään tilaukseen joka vaatisi kaikkien panoksen.. Että näin.

Kyllä täytyy ihmetellä sitä kouluttajaa joka tällaistakin leikkiä käyttää. Voin vaan kuvitella sen ihmisen fiilikset joka ei saa yhtään tai saa vain yhden tai kaksi jos muut saa paljon enemmän. Kyllä ne hauskat ja pidetyt ihmiset tietää muutenkin olevansa pidettyjä. Paljon parempi yleisen hyvän mielen tuottamisessa voisi olla vaikka sellainen että arvotaan ihminen josta pitää sanoa jotain positiivista. Pahimmastakin pällistä pystyy yleensä jotain hyvää sanomaan, harva niin täydellinen kusipää on.

meillä psykologian ope veti tällaisen harjoituksen lukion psykantunnilla. Jokaisen piti valita kaksi mielestään kivointa tyyppiä ryhmästä. Osa sai paljon ääniä, muutama ei yhtään. Sitten analysoitiin tulokset. Sanomattakin on selvää, miten inhottavaa tämä oli niille ei ääniä saaneille. Että miksi teitä ei äänestetty...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi