Miten kauan teillä on kestänyt ponnistusvaihe synnytyksessä?
Mulla oli pitkä ja kivulias ponnistusvaihe. Ensisynnyttäjänä mulla ei ole kuitenkaan oikein käsitystä siitä, miten pitkään normaali ponnistusvaihe kestää. Valaiskaa siis mua!
Kommentit (78)
Miten joku voi kestää tunnin ponnistusvaiheen :(
Toka 5 min.
Kolmas 2 min.
Ja kaikki ilman tikkejä:-)
Mulla ekassa 27min ja se oli mielestäni aivan liian pitkä.
Tokassa 4min
ja kolmannessa 1min.
25 min
25 min
10 min
ja toi 10 min jäi niin lyhyeksi ihan vaan spinaalin ansiosta. Kerrankin uskalsin ponnistaa kun ei sattunut.
lasketun ajan jälkeen. Sain epiduraalin ja uskon, että se vaikutti vielä ponnistusvaiheessa, kun se ei ollut kivulias pään syntymää lukuunottamatta. Itse muistan ponnistamisen mukavana, kun siinä sai itsekin tehdä jotain. Ponnistusvaihe kesti 9 minuuttia vaikka lapsi oli liki viisikiloinen. Lääkäri sanoi, että oli lyhyt ponnistusvaihe ensisynnyttäjälle.
ekasta kesti 9 min (tehtiin eppari, kuten aika rutiinisti ko sairaalassa -90-luvulla oli ensisynyttäjille tapana tehdä)
loput neljä synnytystä 1-5 min ponnistuksilla.
Minä myös ensisynnyttäjä ja ponnistusvaiheeni kesti 1 h 1 min. Kuulemma kätilö meinasi jo lääkärin soittaa imukuppia tuomaan, mutta sain kuitenkin omin voimin ponnistettua vauvan ulos.
Ei ollut kovin kivulias tuo ponnistusvaihe, mutta voimille otti.
ekassa 47min
tokassa laitettiin kestäneeksi 5 min
kolmannessa ei tarvinnut ponnistella kun tyttö käytännössä valui ulos kun oli jo melkein autoon syntyä
Lopuksi oli kaksi kätilöä, toinen painoi mahaa että vauva tulisi ulos, ja toinen veti vauvaa päästä.
Muksu oli vaan tiukassa.
sitten lääkäri teki sektio päätöksen
Yhtään lasta en enää tee, kiitos.
ja viimeistä synnyttäessä jouduin pidättelemään että kätilö sai hanskat käteen.
1h50min eli tulipa väkerrettyä. (imukuppi auttoi lopuksi) Yhtään lasta en enää tee, kiitos.
Mulla kesti ponnistaminen 2 h, imukupin kanssa väkerrettiin 40 min. Otti aivan saatanan kipeää ja olin aika varma, että vauva kuolee siihen repimiseen.
Ap
minäkin ja ponnistusvaihe kesti vain neljä minuuttia, josta kaksi odotettiin kätilöopiskelijaa kiiruhtamaan paikalle katsomaan syntymistä.. Oli nukkumassa aamuyöllä :) Todella nopeasti oli siis ohi ja pienillä kivuilla. Tietenkin asiaa helpotti pieni kokoinen tulokas, kun oli kolmisen viikkoa etuajassa. "Ikäisekseen" kuitenkin suhteellisen hyvän kokoinen, 2 900g. Miten sinulla ap itsellä meni?
että mielenkiintoista lukea teidän kokemuksia! Oman kokemukseni perusteella en voi edes kuvitella, miltä tuntuu pidätellä, kun kätilö vetää hanskoja käteen ;)
Vastaaja nro 10 varmaan huomasikin viestini ylempänä.
Ap
20 minuuttia
5 minuuttia
1 minuutti
1 minuutti
Esikoisesta kätilö sanoi ettei anna kestää tuntia ponnistuksen. Valmisteltiin leikkaussalia ja imukuppi oli lähellä odottamassa koska avaus oli kestänyt 22 h. Syntyi kuitenkin ilman apuja.
Viimeisessä synnytyksessä lapsi tuli kahdella työnnöllä, yhdellä supistuksella ja kätilö merkkasi minuutiksi koska minuuttimääränä piti ilmoittaa. ;)
ja lopulta autettiin imukupilla. Ei olisi koskaan syntynyt pelkällä ponnistamisella, koska oli kasvotarjonnassa, näin sanoi lääkäri. Ponnistusvaihe oli todella kivulias, mutta uutta vauvaa yritetään jo, esikoinen on nyt puoli vuotias. Vaikka ponnistusvaiheeseen ei ole kivunlievitystä, niin luulen, että epiduraali auttaa kipuihin vielä ponistusvaiheessa, tietysti pitää osata "työntää" oikeaan suuntaan. Mulla oli ekan synnytyksen pari viimeistä tuntia täysin luomuna. Ensi kerralla olen viisaampi ja vaadin kivunlievitystä, edes jotain, vaikka epiduraalin pitkittämistä. Enkä hevillä anna laittaa oksitosiinitippaa, koska hirviö kätilö laittoi tippaa niin paljon, ettei taukoja supistusten välillä ollut käytännössä ollenkaan.
esikoisesta 10 min. Oli erittäin kivulias, mutta onneksi lyhyt.