Ai että oli turhauttava 8kk neuvolalääkäri!
Sellanen "minä kolmen lapsen äitinä-" 60nen täti, joka tiesi kaiken paremmin... Heti ekana oli torjumassa maidon syöttämisestä vauvalle, kun syötin siinä käytävällä odottaessa lääkäriaikaa, joka oli 30 min myöhässä. "Onko nyt ruoka-aika? Milloin on syönyt viimeksi? Noudatetaanko teillä ruokailuaikataulua?" Iski kaavakkeen ruoka-ajoista mun eteen... "Ei pitäisi tuolla lailla syöttää milloin vain lohduttaakseen lasta, varsinkaan yöllä." Kun kerroin ylpeänä, että vauva herää enää kerran yöllä syömään, hän sanoi "Ei tuon ikäisen pitäisi enää syödä yöllä." Lääkärikäynnillä tuli myös hyvin selväksi, että "Ei saisi seisottaa, ei istuttaa -", vauva olisi vain mahallaan lattialla... Olen ihan puhki ja vaan itkenyt koko päivän. :(
Kommentit (37)
Lääkärit ovat ihmiskehon fysiologisten ilmiöiden asiantuntijoita (eikä kaikki tiedä kauheasti siitäkään jos ovat pitkän aikaa erikoistuneet johonkin omaan erikoisalaansa tai opinnoista on kauan).
Lääkäreille ei kuulu koulutukseen MITÄÄN esimerkiksi imetysasioista, paitsi äidinmaidon koostumus käydään läpi. Ei myöskään lapsen liikunnallisen kehityksen tukemisesta - he käyvät läpi vain neurologisen kehityksen normaalikulun ja varhaisheijasteet yms.
Jos joku lääkäri puhuu näistä asioista niinkuin parempikin tietäjä, hän todennäköisesti on vain tyyppiä joka LUULEE, että hän lääkärinä on jotenkin viisaampi ihminen arvioimaan totuuden ihan kaikesta ;-)
Tietysti lääkärikin on voinut hankkia tietoa näistä asioista mutta aina voi kysyä mihin hän neuvontansa pohjaa. Ja jos neuvot ovat tosi tyhmiä kuten tässä tapauksessa, voi sanoa (jos on suorasanainen tyyppi) että ole jo hiljaa höppänä, ethän näköjään tiedä mitään. Tai sitten olla hiljaa ja naureskella kavereille myöhemmin.
Ei jeesus! Hanki nyt herranjumala sentään elämä, lehmä! Jos joku on ääliö, ITKETKÖ sen vuoksi KOKO PÄIVÄN? :D
Lääkärit ovat ihmiskehon fysiologisten ilmiöiden asiantuntijoita (eikä kaikki tiedä kauheasti siitäkään jos ovat pitkän aikaa erikoistuneet johonkin omaan erikoisalaansa tai opinnoista on kauan).
Lääkäreille ei kuulu koulutukseen MITÄÄN esimerkiksi imetysasioista, paitsi äidinmaidon koostumus käydään läpi. Ei myöskään lapsen liikunnallisen kehityksen tukemisesta - he käyvät läpi vain neurologisen kehityksen normaalikulun ja varhaisheijasteet yms.
Jos joku lääkäri puhuu näistä asioista niinkuin parempikin tietäjä, hän todennäköisesti on vain tyyppiä joka LUULEE, että hän lääkärinä on jotenkin viisaampi ihminen arvioimaan totuuden ihan kaikesta ;-)
Tietysti lääkärikin on voinut hankkia tietoa näistä asioista mutta aina voi kysyä mihin hän neuvontansa pohjaa. Ja jos neuvot ovat tosi tyhmiä kuten tässä tapauksessa, voi sanoa (jos on suorasanainen tyyppi) että ole jo hiljaa höppänä, ethän näköjään tiedä mitään. Tai sitten olla hiljaa ja naureskella kavereille myöhemmin.
Lääkärit eivät hanki kokemustaan koulussa vaan työssä. Kuten kaikilla akateemisilla aloilla (sinulle varmasti vieras maailma), koulu antaa vain pohjan todellisen ammattitaidon kehittämiselle. Jokainen pidempään neuvolatyötä tehnyt lääkäri ihan varmasti tuntee lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvät asiat. Ja miksi muutenkaan luulit, että 60-vuotias lääkäri ammentaisi tietoansa vielä koulun penkiltä?
tuottaessani pettymyksen sinulle, mutta kyllä meissä terveydenhoitajissakin on niitä, jotka oman työnsä lisäksi omaavat akateemistakin osaamista. Hoitotieteitä ja hoitotyön opetusta voi opiskella yliopistossa myös.
Ja lääkärit hyvin usein itse ovat sen myöntäneet, että imetysasiat kuuluvat terveydenhoitajille ja kätilöille ja kunnioittavat meidän ammattitaitoamme niissä asioissa, aivan kuten me heidän osaamissa asioissa.
Joten vääriä luuloja ei kannata totena julistaa tietämättömyyttään, vaikka minkä koulutuksen olisit käynyt....
lohdutan sua kertomalla, että mun tasan vuotta vanhempi lapseni imee vielä tissiä öisin :) Arvaas mitä lääkärit (ja tämä palsta) siitä repii! Mutta meillä nukutaan hyvin ja pitkään, viis minä muiden sanomisista. Tsemppiä sulle ja reippaalle lapsellesi.
lohdutan sua kertomalla, että mun tasan vuotta vanhempi lapseni imee vielä tissiä öisin :) Arvaas mitä lääkärit (ja tämä palsta) siitä repii! Mutta meillä nukutaan hyvin ja pitkään, viis minä muiden sanomisista. Tsemppiä sulle ja reippaalle lapsellesi.
ja ohjeisti, että saa istuttaa syöttötuolissa. Meillä muistaakseni kyllä istuttiin jo 8kk ihan itse.
alle 8 kk vauvaa ei saa istuttaa jos ei itse istu. Eli 8 kk vanhaa voi siis alkaa opettaa istumaan. Kaverille oli sanottu eri neuvolassa että raja on 6 kk...
Minä neljän lapsen äiti ;) kerron, että lapseni ovat kasvaneet loistavasti eikä heidän hampaissaan ole reiän reikää, vaikka ovat saaneetb maitoa (tissistäkin) aina, kun ovat halunneet. On istutettu, seisotettu, pompotettu ja heitelty, ja kaikki ovat urheilullisia ja terveitä.
Olimme hämmästyksestä ällikällä, mutta minkäs teit. Tuli äkkiä tarve vaunujen turvavöille.
Ystävän lapsi lähti kävelemään 8-kuisena, oli lähemmäs 9 kk. Piti vahtia koko ajan, koska muksahteli tietenkin, mutta käveli. Ja ap:n tapaaman lääkrin mukaan ei olisi vielä saanut edes istua...
Samaa tapaa olen noudattanut, että ennen neuvola- ja lääkärikäyntiä ollaan ptettu maitohuikat, että tutkimukset sujuvat hyvin ja hyväntuulisina.
Kun on väsynyt, itkee kyllä tuollaisten kommenttien jälkeen. Kyllä av-raati on nyt sitä mieltä, että lääkäri oli outo ja sinä osaat kaiken oikein hyvin. Tsemppiä!
Sellanen "minä kolmen lapsen äitinä-" 60nen täti, joka tiesi kaiken paremmin... Heti ekana oli torjumassa maidon syöttämisestä vauvalle, kun syötin siinä käytävällä odottaessa lääkäriaikaa, joka oli 30 min myöhässä. "Onko nyt ruoka-aika? Milloin on syönyt viimeksi? Noudatetaanko teillä ruokailuaikataulua?" Iski kaavakkeen ruoka-ajoista mun eteen... "Ei pitäisi tuolla lailla syöttää milloin vain lohduttaakseen lasta, varsinkaan yöllä." Kun kerroin ylpeänä, että vauva herää enää kerran yöllä syömään, hän sanoi "Ei tuon ikäisen pitäisi enää syödä yöllä." Lääkärikäynnillä tuli myös hyvin selväksi, että "Ei saisi seisottaa, ei istuttaa -", vauva olisi vain mahallaan lattialla... Olen ihan puhki ja vaan itkenyt koko päivän. :(
kyllä huolissani, meillä jo kävellään tukea vasten (7kk). Mutta noinkin paljon valvoo, siitä olisin enemmän huolissani, lapsi kun tarvii väh sen 12 tuntia unta. Meillä nukkui jo 4kk 8 tunnin unet. Lapsesi on varmatsi jotenkin apua tarvitseva- Hae apua!
Ei jeesus! Hanki nyt herranjumala sentään elämä, lehmä! Jos joku on ääliö, ITKETKÖ sen vuoksi KOKO PÄIVÄN? :D
jaa-a... käyppäs ensin ostamassa itsellesi se elämä :D ja ei, en ole ap, mutta hävettää sinun puolesta tällaiset kommentit :D
sanottiin, että puolivuotiasta voi istuttaa lyhyitä aikoja syöttötuolissa ja vaunuja voi nostaa jo kohoasentoon. Saa siis istuttaa tuettuna.
Sitäpaitsi kaikki vauvat ei vain toimi kellon tarkkuudella! Ei meilläkään ole ruoka-aikoja, lasta syötetään silloin kun se on nälkäinen. En mä itekkään syö kolmen tunnin välein joka päivä, jos ei nälkä ole.
Kyllä taas on osanneet asiantuntijat (...) lytätä, kun kerrankin on elämäänsä tyytyväisiä perheitä...
kyllä huolissani, meillä jo kävellään tukea vasten (7kk). Mutta noinkin paljon valvoo, siitä olisin enemmän huolissani, lapsi kun tarvii väh sen 12 tuntia unta. Meillä nukkui jo 4kk 8 tunnin unet. Lapsesi on varmatsi jotenkin apua tarvitseva- Hae apua!
[/quote]
vaan että ap:n vauva syö yöllä kerran. Valvomisesta ei puhuttu mitään. Monet vauvat syövät yöllä, vuoden vanhatkin. Omani ovat syöneet aamuyöstä kerran vielä 8-10 -kuisina, mutta eivät he yöllä valvoneet ole. Taidat olla vähän väsynyt tai jotain. Hae vaikka apua :)
Johan tuossa iässä syödään lähes samaa ruokaa kuin muukin perhe eli yösyömisellä ei ole mitään tekemistä hengissäpysymisen tai nälän kanssa.
kun jaatte turhautuneisuuden kanssani ja että sain hieman purkaa tunteitani. Ja kiva, että sinä lastenlääkärikin kerroit näkemyksesi. Vauvani oli syönyt 2h aiemmin silloin, kun sitä käytävässä odottaessani syötin. Olimme käyneet mm. neuvolaterkkarilla siinä aiemmin. En paljoakaan edes aikaa katsellut, vaan nimen omaan ihan snäcksinä sitä ajattelinkin, ettei ole kärttynen vauva vastaanotolla. Mitäköhän lääkäri olisikaan keksinyt mollata, jos vauva olisikin ollut kärttyinen...
Lasta yleensä kannattaa syöttää vain silloin, kun sillä on nälkä. Muuten lapsi oppii yhdistämään ruuan esim. lohtuun tai leikkiin tai televisionkatseluun tms. eli ryhtyy syömään muutenkin kuin nälkäänsä. Sellaisista tulee läskejä.
Minulle jäi tympeä olo koko neuvolatouhusta. En muista oliko kertaakaan, etteikö neuvolassa olisi jotain valittamisen aihetta keksitty. Vauva oli neuvolan mielestä aina liian laiha, nukkuma-asioista välttelin puhumasta kun en halunnut siitäkin saada haukkuja.
Neuvolassa ei vaan osata sitä, että katsottaisiin sitä lasta ja todettaisiin, että tämähän on terve ja iloinen lapsi, hyvin pyyhkii! Tuijottavat vain niitä käyriänsä ja jos ei lapsi tottele käyriä, niin kyllä valitusta piisaa.
Meillä oltiin tuossa 8kk vaiheessa syöty kiinteitä vasta kuukausi ja niitä meni todella vähän. Ei mitään puhettakaan että yöt olisi menneet ilman imetyksiä, muistelisin että vielä 2-vuotiaanakin lapsi heräsi 5-8 kertaa yössä ottamaan maitoa, mutta ei se meidän yöunia juuri häirinnyt. Samaten kiinteitä alkoi mennä enemmän vasta tuossa kahden vuoden jälkeen. 1-vuotiselle meni purkillinen Pilttiä tms päivässä, aika pientä se kiinteiden menekki oli pitkään.
Minä kyllästyin tuohon neuvolatouhuun siinä määrin, että 1,5-vuotisneuvola jäi viimeiseksi. Seuraavan kerran tällainen 'virallinen' tarkastus oli vasta kolmannella luokalla ja kylläpä näytti käyrät hassulta kun siellä oli hieman tyhjää välissä :-)
Minusta neuvola ei ole sen arvoinen, että sinne kannattaa mennä mieltänsä pahoittamaan. Sairas lapsi viedään lääkäriin ja terve pidetään neuvolasta kaukana, siinä on minun resepti onnelliselle lapsuudelle.
Meillä oli vauva tuossa iässä kävellyt jo yli kuukauden tukea vasten ihan oma-aloitteisesti. Millä ihmeellä sen olisi pitänyt vielä ryömimässä? Olisiko pitänyt sitoa kiinni, ettei pääse ylös?