Ottaisitko pienten lasten vanhempana työpaikan, jossa työmatka 50-60min?
yhteen suuntaan siis.
Joko ruuhkassa autolla Helsingin keskustan läpi ja sitten parkkipaikan etsintää.
Tai sitten 2-3 kolmella eri kulkuneuvolla julkisilla tai auto liityntäpysäköintiin ja 2 julkista.
Työtehtävät ja firma muuten ihan kiinnostavat, palkasta en vielä tiedä.
Tuntuu vaan että ei ihan hirveästi voi valikoidakaan, kun hoitovapaan päätteeksi etsii töitä.
Tää on taas tätä. Jos ei ota työtä, on kauhea luuseri joka jää työttömäksi kotiin.
Jos ottaa työn, on kauheaa kun lapset on pitkät päivät päiväkodissa.
Työajan lyhennystäkään ei tietenkään uudessa työpaikassa ole oikeutta saada, ei siitä uskalla alkaa puhumaankaan... (ja paikka olisi vielä henkilöstövuokrauksen kautta).
Kommentit (58)
on usein irtisanoutumismahdollisuus, vaikka työsuhde on määräaikainen. Itselläni on näin ollut Manpowerilla ja EilaKaislalla. Määräaikaisessakin työsuhteessa voidaan sopia molemminpuolisesta irtisanoutumismahdollisuudesta. Ja lisäksi yleensä käytössä on aina koeaika.
Minulla menee noin 45 min Haukilahdesta Sörnäisiin... bussilla ja metrolla.
Ensin oli hyvä työpaikka, sitten lapsi, joten ei tarvinnut valita. :)
ei tuo aika ole pääkaupunkiseudulla ainakaan aika eikä mikään, ihan normia.
pääkaupunkiseudulla asutaan. Mutta olen asennoitunut siihen niin että se on mun omaa aikaa - keväästä myöhäiseen syksyyn pyöräilen, tulee kuntoilut hoidettua siinä sivussa (17 km sivu). Talvella bussissa sitten luen tai neulon, mitä ei hirveästi ehdi muuten tekemään.
Jos hankkisin oman auton, pääsisin n. puolessa tunnissa ruuhka-aikaankin töihin, mutta en juuri em. mainitusta syystä sekä raha- ja ympäristösyistä halua autoa.
että tsemiä ap (vastasin vähän itsekeskeisesti). Kyllä varmasti kannattaa ottaa paikka vastaan, jos olet töihin palaamassa, ja työ on urasi kannalta hyvä. Mies vaan hoitamaan joko viennin tai hakemisen aina kun on maisemissa, sillähän ne päivät lyhenee. Kun mies on matkalla niin sitten lapset ovat pitempään. Tai mummo/vaari hakemaan joskus?
Eikö sinun sitten kannata käyttää sitä pelkkää autoa, jos se kuitenkin on vähän parempi kuin muut vaihtoehdot?
Ei tuo 8.5 tuntia nyt mikään mahdoton päivä ole, varsinkaan isommille lapsille.
t. 39
että nämä "lapset tarvitsevat äitiä" -syyllistäjät voisivat miettiä sitä, että ap on kuitenkin ollut hoitovapaalla - jos perheessä halutaan, että lapset saavat olla vielä kotihoidossa, miksei syyllistetä sitä isää joka ei ilmeisesti ole ollut lainkaan kotona? Eikö nyt olisi hänen vuoronsa? (en siis halua syytellä ap:n miestä, mutta eihän äiti ole ainoa, joka on vastuussa lasten oloista).
jos ei ole edes töitä??? Siis ei ne pk-ikäiset lapset mitään taloa kaipaa, äiti on tärkeämpi. Hommaa hoitaja kotiin tai hoitoapua.
kun töitä oli / piti olla.
Elämäntilanteet ja työtilanteet voi muuttua milloin vain.
Hoitajaan ei ole kuitenkaan varaa, palkka ei ole niin kummallinen.
- - -
Täytyy vielä miettiä tuota autolla menoa, se olisi muuten varmaan paras (jos voisin liukuman avulla välttää ruuhkat), mutta lisäksi en ole varma onko pysäköintipaikkaa luvassa. Jos ei ole, en voi ottaa sitä riskiä joka aamu ettei paikkaa löydy, ajan säästö menee hakemiseen ja stressi kasvaa.
ap
oikein, jos se sinun palkkasi ei ole kummoinen.
Jos asuisitte halvemmin, pärjäisitte pelkällä miehen palkalla.
koulutusta eikä työkokemusta - eikä siis kykene elättämään sitä perhettä.
Meillä vapaat jaettiin puoliksi, mutta minä tienaan tällä hetkellä jopa enemmän kuin mieheni.
Missään vaiheessa meillä ei myöskään ole ollut niin suuria menoja, etteikö niitä kattaisi vain toisen tuloille - jolloin ei tarvitse myydä perheen hyvinvointia muutamasta pennosesta.
oikein, jos se sinun palkkasi ei ole kummoinen. Jos asuisitte halvemmin, pärjäisitte pelkällä miehen palkalla.
aiemmin mulla oli isommat tulot, yllättäen jäin ilman työtä.
Emme paljon tämän halvemminkaan voi asua, ellei sitten pitäisi asua tosi ahtaasti.
Muutimme siis jo edullisemmalle alueelle, jotta saimme vähän lisätilaa ilman lisälainaa - meillä iso perhe.
Tämän syrjempään emme enää muuta, näköjään tästäkin tulee ongelmaa.
Miehen palkalla ei monikaan perhe pärjää.
Ja ihan turha tulla sitten viisastelemaan miksi on monta lasta jne. jne.
Olemme pystyneet lapset elättämään oikein hyvin ja pystymme edelleen.
Työkuvioissa voi tulla muutoksia - on tullut ennenkin ja uusia töitä on löytynyt. Kun on kokemusta ja koulutusta, työtä aina löytyy. Eri asia sitten, löytyykö ainakaan ihan heti aina just samantasoista työtä, etenkin kun mun tilanne niin erilainen sikäli, että ollut just kotona.
Ja en todella osannut odottaa just nyt työttömäksi jäämistä, koska koko ajan oli puhetta että töitä löytyy.
ap
saat tehdä töitä kotona. mitä nyt sit on postituksia. :) niin mä teen, mä en enää lähde tohon pk-seudun ruuhkaan istumaan ja saamaan silti surkeaa palkkaa (lue:nettona 1200 € / kk)
Mullakin ois työmatka tunti per suunta
Haluatko tarkemmin kertoa ap mitä teet työksesi? Onko sun siis pakko mennä työpaikalle konkreettisesti (kuten sairaanhoitaja) vai voitko tehdä usein etätöitä (esim. vaikka IT-ala).
Olisiko tosiaan mahdollista että voisit vaikka perustaa oman yrityksen ja myydä osaamistasi markkinoille niin?
Nämä siis vain ajatuksia. Mulla aivan sama tilanne kuin sulla eli vuodenvaihteessa kuopus täyttää 3 vuotta ja töihin pitäisi palata. Olen kirjanpitäjä ja niitä töitä tosiaan pääkaupunkiseudulla löytyy. Mutta minä perustin oman yrityksen ja nyt teen töitä kotona. :)
Niin esim. Ruoholahden parkkihallissa on maksullinen liityntäpysäköinti. Sinne aamulla aikaisin, ja metrolla eteenpäin. Aikaa menee, jos joutuu moneen kertaan vaihtamaan kulkuneuvoa ja odottelemaan niitä.
Itse käytän auto + juna -yhdistelmää, aeimmin oli lisänä vielä ratikka. Jos siitä myöhästyi, myöhästyi junasta jne.
Ihan normaali työmatka-aika pääkaupunkiseudulla.
Meillä on 4 v ja 6 v lapset ja päiväkodissa aika pitkät päivät.
Miehen työmatka 20 km, joka omalla autolla ruuhkassa 45 minuuttia suuntaansa. Siihen 8 tuntia töitä päälle = 10 tuntia menee aina. Itselläni työmatkaa vähemmän, mutta 45 min julkisilla suuntaansa. Suoraa bussiyhteyttä ei ole.
Työnantaja ei 6 h päivään suostunut kohdallani ja jos vaatisin niin tekisi olostani sellaisen et häipyisin taatusti. On savustanut ulos kaikki haluamansa henkilöt aiemmin. Nyt ok olot kun teen sen 8 h.
Mies lyhensi työaikaansa 6 tuntiin ekat puol vuotta, mutta nyt normaalit tunnit.
Onneksi voidaan viedä lapset osana päivistä vasta 9.30 minun iltavuorojen takia. Silloin lapset vain reilu 7 tuntia hoidossa.
Kannattaa ottaa työ ja kun pääset työelämään kiinni niin voit etsiä paremman paikan.
Meillä miehellä kävi tosi tuuri että sai omalta alaltaan töitä -sitä ennen pari vuotta muita töitä. Valita ei siis todella voi. Just oli ostettu asunto ja tehty remontti, eli vaihtamaan ei tosiaan aleta heti työpaikan sijainnin takia. Oma työni on alalla, jossa nyt ei ole vakipaikkoja tarjolla, varsinkaan palkalla jonka nyt saan. Tinkiä pitäis 1000 e kuussa nykyisestä palkasta, jos alkaisin vaihtamaan, joten tällä hetkellä mennään näin.
Aina kaikki ei mene ihan optimaalisesti, mutta onpahan nyt molemmilla hyvät vakituiset työpaikat. Lapsilla on myös mukava tarha, joka sekin sattuu olemaan vähän väärällä suunnalla 84 km poispäin työpaikoista), mutta siitäkään ei voi valittaa kun viihtyvät.
taustoja
- kyseessä vuoden määräaikainen, eli en ole varma voiko siitä edes lähteä keskenkaiken, eli se vuosi pitäisi kitkuttaa
- liukuma ilmeisesti ainakin jotenkin mahdollinen, eli se vähän helpottaa
- mieheni tekee paljon työmatkoja, eli välillä mun on pakko sekä viedä että hakea lapset
Jos saan liukuman, voisi tehdä niin että menen tosi aikaisin että pääsen lähtemäänkin aiemmin, mutta kyllä lapset silti joutuu olemaan väh. n. 8-16:30 päiviä.
Julkisilla kun kokeilin, niin käytännössä bussi-metro -yhdistelmä vie jopa YLI tunnin kun ruuhkat vaikuttaa bussiinkin niin paljon.
Auto-juna-metro voisi mennä ehkä 50-60 min.
Pelkkä auto siis mukamas 30 min, mutta eihän nuo ajat päde kun joskus vk-loppuna päivällä, aina kai sen verran ruuhkaa.
Toisaalta, ei tässä tosiaan pk-seudulla ja asiantuntijatehtäviä hakiessa (ja hoitovapaalla juuri olleena) ole niin kauheasti valikoimista, helppoahan se olisi tietty jos menisi vaikka johonkin kauppaan tms. lähelle tai ihan mihin tahansa toimistotöihin tms. (Ainoa vaan että saisin ansiosidonnaistakin kuussa saman verran kuin pienipalkkaisissa hommissa.)
Ja kun on tullut talo ostettua ja lainaa otettua, niin ei voi ihan elämäntapataitelijaksi heittäytyä, tai olisi taas muutto edessä - ahtautuminen johonkin pikkuiseen kerrostaloluukkuun huonolle alueelle.
Siksi ei oikein pph:n hommiakaan voi harkita (kun omat lapset veisi jo puolet niistä paikoista, eli ei siitä paljon tienaisi.)
ap
Toivottavasti saat tehdä etätöitä vaikka joinakin niinä päivinä kun miehesi on työmatkoilla.
Toinen selviytymiskeino on tehdä tunteja sisään niinä päivinä, kun miehesi voi viedä/hakea.
Puolen vuoden jälkeen alat aktiivisesti hakea töitä lähempää, sillä töitä saat helpommin silloin kun jo olet töissä.
Tsemppiä!
jos ei ole edes töitä??? Siis ei ne pk-ikäiset lapset mitään taloa kaipaa, äiti on tärkeämpi.
Hommaa hoitaja kotiin tai hoitoapua.