Ottaisitko pienten lasten vanhempana työpaikan, jossa työmatka 50-60min?
yhteen suuntaan siis.
Joko ruuhkassa autolla Helsingin keskustan läpi ja sitten parkkipaikan etsintää.
Tai sitten 2-3 kolmella eri kulkuneuvolla julkisilla tai auto liityntäpysäköintiin ja 2 julkista.
Työtehtävät ja firma muuten ihan kiinnostavat, palkasta en vielä tiedä.
Tuntuu vaan että ei ihan hirveästi voi valikoidakaan, kun hoitovapaan päätteeksi etsii töitä.
Tää on taas tätä. Jos ei ota työtä, on kauhea luuseri joka jää työttömäksi kotiin.
Jos ottaa työn, on kauheaa kun lapset on pitkät päivät päiväkodissa.
Työajan lyhennystäkään ei tietenkään uudessa työpaikassa ole oikeutta saada, ei siitä uskalla alkaa puhumaankaan... (ja paikka olisi vielä henkilöstövuokrauksen kautta).
Kommentit (58)
katsoisin omia työaikoja niin, että saisin vältettyä ruuhkat mahdollisimman hyvin, limittäisimme työpäivämme ja puolen vuoden päästä hakisin varmaan osittaista hoitovapaata.
Tai jos on vakituinen työ, niin sitten muuttaisin lähelle työpaikkaa.
Tai jos mies voi tehdä lyhennettyä työaikaa ja lisäksi lomittaa työajan sinun kanssasi.
josta puolet pimeää tietä, jossa vilkas liikenne ja seassa juoksee hirviä...
Aattelin, että mitä jos saankin sen paikan niin en sitte ees hakenu. Toiseen suuntaan saman verran niin olisin ehkä hakenutkin, mutta tuonne en. Sinne menis linja-auto, mutta se pidentäis työmatkaa puolella tunnilla. Ja kärsin sen verran matkapahoinvoinnista, etten olis voinu tehdä mitään fiksua linja-autossakaan.
Saada lähempää työ?
pk-seutu siis kyseessä.
Mutta että saisi edes jollain tapaa kiinnostavan työn, edes vähän kohtuullisesti palkatun, ja vielä SAISIN sen paikan,ja että se sitten olisi vielä lähellä kotia, niin ei tuo yhtälö tunnukaan ihan itsestään selvältä...
Etenkin kun tilanne on se, ettei oikein olisi mahdollista eikä järkevää kauhean pitkän aikaa jäädä tähän katselemaan.
ap
tuollainen työmatka on ihan perusnormi. Siis ajallisesti, matkaa ei välttämättä ole paljon.
katsoisin omia työaikoja niin, että saisin vältettyä ruuhkat mahdollisimman hyvin, limittäisimme työpäivämme ja puolen vuoden päästä hakisin varmaan osittaista hoitovapaata.
on niin vastuullinen homma ettei käytännössä järkeä/mahdollisuutta, joutuisi ne työt hoitamaan kuitenkin. (Eikä meidän talous kestäisi - mun tulot putoaa joka tapauksessa niin paljon entisistä kun en saa näköjään vastaavaa palkkaa.)
En ole vielä varma onko tuossa työssä edes liukuvaa työaikaa! Toivottavasti on!
Ja hoitovapaata tosiaan en varmaan käytännössä voi hakea, koska homma on määräaikainen vuokratyö, ja siinä tietty koko ajan kärkytään että saisi jäädä firmaan, niin ei sitä silloin aleta vääntää hoitovapaiden kanssa... (olen huomannut aiemmissa työpaikoissa ja joskus asiasta työhaastatteluissa kysyessä myös, että niihin suhtaudutaan todella nihkeästi. Nyt en siis uskalla ottaa edes puheeksi ettei huononna mahdollisuuksiani saada työtä.)
ap
Tai jos on vakituinen työ, niin sitten muuttaisin lähelle työpaikkaa. Tai jos mies voi tehdä lyhennettyä työaikaa ja lisäksi lomittaa työajan sinun kanssasi.
mutta pelkään että jos nyt nirsoilen niin vielä kadun... sitten kun työkkäri alkaa vahtia mun tekemisiä (vielä siis en ole siinä pisteessä että olisi velvoitetta mihinkään kun en ole edes ilmoittautunut), niin tuollainen työhän olisi pakko ottaa.
Muutto ei tule enää kyseeseen, on talo ja lasten koulut ja pv-kodit ja kaikki, ja muuttoja ihan tarpeeksi takana.
ap
tuollainen työmatka on ihan perusnormi. Siis ajallisesti, matkaa ei välttämättä ole paljon.
siis jonkun googlemapsin mukaan autolla olisi puoli tuntia, mutta ruuhkat tuntien... ja sitten se että onko lähellä parkkitiloja, eli en ole varma onko autolla järkevää mennä muutenkaan.
Ja toisaalta pk-seudulla on paljon työpaikkoja, eli kyllä työn VOI hyvin löytää 15-30 min matkan päästä, kuten kai "kunnon vanhemmilla" on (itselläkin ollut välillä noin).
Mutta nyt vaan ei lähifirmoista tunnu nappaavan hakemani paikat tai ei ole oikein sopivia.
ap
voiko siellä joustaa työajoista. Perustele ruuhkan välttämisellä, älä lapsilla.
Meillä mies meni pitkään tosi aikaisin, minä taas kello 10 - 12 ja tein osan aamulla etänä ennen kuin lapset heräsi.
Me asutaan Itä-Helsingissä ja täältä pitää lähteä joko ennen 6.55 tai sitten vasta yhdeksän jälkeen, että pääsee ilman ruuhkaa.
työtä henkilö joka olisi paikan saanutkin.
Lopulta kieltäytyi, koska matka olisi ollut hänelle ylivoimaisen hankala kulkuyhteyksiltään.
Työpaikka sijaitsee Vantaalla ja matkaa kertyio kilometreissä melkein viisi. =)
Mutta kun ei ihan ovelta ovelle tullut julkisia, niin ei sitten käynytkään. Olisi pitänyt puolisen kilometriä kävellä.
Että jokainen tavallaan.
Noin niinkuin ihan yleisesti sinulta kyselen, mikä minuuttimäärä sinulla on ylärajana?
Että kuinka lähelle kotiasi tämän kiinnostavan yrityksen pitäisi muuttaa että suostuisit sinne menemään?
Eiköhän tämä pohdiskelu kerro enemmänkin sinusta.
Jos työnantajasi saisi tietää tästä, tuskin enää pääsisit valitsemaan.
Menin hoitovapaan jälkeen töihin, ja duunimatkaan meni juurikin tuo 50 min suuntaansa. Osa matkaa on kehä ykköstä, joka on suomen vilkkaimmin liikennöity tie. Nyt teen 7-15 työpäivää, mutta silti on ruuhkaa. Ei ihan niin paljon kuin tuntia myöhemmin, mutta silti...
Me oltiin vielä erottu exän kanssa juuri, ja olin lasten kanssa kolmisin. Lähempää en vaan saanut duunia, voi mikä surkimus. On varmaan heitä, jotka tuosta vaan ottaa sen työpaikan naapurista, mutta mä vaan en niin pystynyt tekemään. Lapset oli sitten 10 tuntisia hoitopäiviä, mutta hengissä ovat. Nyt jo koululaisia...
tuo on mun mielestä ihan normaali työmatka! Toki lyhyempi olisi kiva, mut kaikkea ei saa..
Mulla menee nyt 40 min töihin. Meen bussilla täältä Espoosta. Metron tulon jälkeen todennäköisesti vähän enemmänkin. Bussimatkan (25-30 min) yritän käyttää hyödyksi, luen omaa kirjaa eli otan omaa aikaa, suunnittelen kalenterin kanssa perheen tulevia menoja, kirjoittelen ostoslistoja ja mietin ruokalistoja yms.
Mulla ei varsinaisesti pakkorakoa ollutkaan. Olen töissä nytkin. Mielenkiintoinen paikka tuli kuitenkin hakuun tunnin ajomatkan päästä. Mietin asiaa pitkään, mutta päädyin siihen, ettei minusta ole tekemään niin pitkää päivää ja ajelemaan yksin pimeillä teillä joka ikinen päivä. Ennen lasten syntymää kävin juurikin saman matkan päässä töissä, joten tiedän, mitä se voi pahimmilla talvituiskuilla olla.
tuo kauheann mielenkiintoinen työ voi olla? Itse tuskin ottaisin, en jaksa nähdä jonkun itselleni yhdentekevän työn takia kauheasti vaivaa.
Musta normityömatka on maksimissaan 15 mi pyöräillen. Kaikki tuosta yli on jo kohtuutonta ajanhaaskausta. En ikinälähtisi tuollaiseen työhän, olipa lapsia tai ei.
suraava mahdollinen tarjous voikin tulla sitten vieläkin kaumpaa. tse pk seudulla asuunena , ei ole yksikään työpiakka ollut alle 60 minuutin automatkan( ruuhkaikaan ) päässä. Joillakin käy toki tuuri ja löytävät työn kävely/pyöräilyetäisyydetä. Ja jos vielä paremmin käy, niin pk. paikkakin on liki( me kuletaan nyt neljän ( 4 ) eri päiväkodin ohi lapsia viemään.
viesteissä pitäisi olla pakollisina kirjoittajien taustatiedot:). Kyllähän sitä pikkukaupungeissa tai lähihoitajan koulutuksella voi olettaa saavansa töitä 15min matkan päästä, mutta pk-seudulla asuvana/asiantuntijatehtävissä olevalle työpaikka ei aina ole naapurissa.
Sinuna ap ottaisin todellakin työn vastaan. Voithan hakea samalla uutta paikkaa. Aina on parempi saada uusi paikka, kun on jo työssä.
Saada lähempää työ?