Kuinka moni ollut aikoinaan isovanhemmilla hoidossa?
Tuosta toisesta ketjusta, jossa todettiin että isovanhemmat eivät ole "lastenlastenhoitoautomaatti", tuli mieleen, että kuinka moni teistä on ollut omassa lapsuudessa isovanhemmilla hoidossa?
Itse olin 70-luvun lopulla vuoden ennen koulun alkua ukin hoidossa ja koko ala-asteen ajan ukki kävi laittamassa minut kouluun ja olin ukilla iltapäivät koulun loputtua. Mieheni vietti kaikki kesät ja muut lomat murrosikään saakka isovanhempiensa luona ja samoin hänen serkkunsa. Näin on ollut myös suurin piirtein kaikilla tuttavillamme. Eli vanhempamme ovat hoidattaneet puoliksi omat lapsensa omilla vanhemmillaan ja nyt sitten ovat oikeutettuja edelleen elämään omaa elämäänsä, johon eivät kuulu niin omat kuin lastenlapsetkaan? Ja tätä pidetään ihan normaalina? Mikähän sukupolvi se tässä itsekäs oikeastaan onkaan?!
Kommentit (25)
päivähoitopalveluja eli ihan turhaa verrata nykyaikaa siihen, miten asiat oli 20 vuotta sitten.
Ai, kyllä mä ainakin olin jo reilut 30 vuotta sitten päiväkodissa. Ja äitinikin muuten oli, parikymmenta vuotta sitä aikaisemmin.
Mitä itse asiaan tulee: isovanhempani eivät minua ja sisaruksiani voineet hoitaa, koska toiset olivat liian vanhoja (ja vähän kauempanakin) ja toiset taas liian nuoria eli itse vielä täysillä kiinni työelämässä. Sen sijaan vanhempani (osittain töissä itsekin vielä) kyllä suorastaan kerjäävät lasta hoitoon, sama pätee monien ystävieni vanhempiin. Eli aika rankkaa yleistämistä taas, jos sanoo etteivät ns. suuret ikäluokat halua hoitaa lapsenlapsiaan. Toiset haluavat, toiset eivät. Niin se on kaikissa asioissa, jokainen taaplaa tyylillän.
ainakin subjektiivinen oikeus päivähoitoon on aika uutta kamaa. Aiemmin osa sai päivähoiton paikan, osa ei. Lakiin ei ollut kirjattu, että päivähoito kuuluu kaikille.
ei tietenkään ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta, mutta kyllä 70-80 -luvuilla jo ainakin kaupungeissa saivat työssäkäyvät vanhemmat lapselleen paivähoitopaikan. Aluksi taisi olla tulosidonnainen juttu eli jos oli korkeat tulot oletettiin, että voi myös palkata yksityisen hoitajan, pienituloiset menivät edelle.
enkä ole koskaan ollut yhdenkään isovanhemman hoidossa.Olin kuten sisarukseni perhepäivähoitajalla siitä lähtien kun täytin 3kk.Silloin loppui äitiysloma.
että sillä työelämän vaativuudella sitten tarkoitan sitä, että nykyään on huomattavasti kovemmat vaatimukset työelämässä kuin mitä aikoinaan on ollut omilla isovanhemmillani. Eli nykyään otetaan mehut pois työikäisistä, jolloin ihan on kohtuullista mun mielestä että eläkepäivillään puuhaa mitä ikinä itse kokee rentouttavaksi.