kotiäityskö työ?
Onko tosiaan niin että nykykotiäidit voivat ihan hyvällä omallatunnolla kutsua kotona lasten kanssa olemista työksi?
Että se on ihan normaalia että kotiäiti sanoo oikesti raskasta työtä tekevälle ystävälleen "joo mulla olikin tänään 13 tunnin työpäivä, oli ihan helvetin rankkaa kun mieskin tuli kotiin vasta myöhään illalla" Sit kun kysyy että ai oot alkanu tekee keikkaa niin vastaus on "eikun siis nää lapset ja tää koti on mun työtä"
Just joo.
Kommentit (42)
Mielestäni se että kotiäidit vertaavat valintaansa työhön jota me oikeasti työssäkäyvät rahoitamme on loukkaus työtä tekeviä kohtaan.
Kotiäitiys on arvostettavaa hommaa mutta ei se oikeaa TYÖTÄ ole.
Ei kotona ollessa pysty liikoja vetelehtimään. Itselläkin 3 lasta joista nuorin vasta 4kk. Yritäppä siinä ehtiä istahtamaan ja kunnon kahvitaukoa pitämään :)
Mutta ihan työnä työnä tätä en pidä :)
Työtä tehdään koska siitä saa rahaa. Työtä tehdään elääkseen ja se on monelle välttämätön paha. Kotiäitys on monelle äidille toteuttamaton unelma koska monella siihen ei vain ole varaa. Siksi on naurettavaa verrata kotiäitiyttä työhön vaikka se teettääkin töitä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Voisin palata siihen, jos voittaisimme Lotossa.
Ihan turha kotiäitien väittää lasten- ja kodinhoidon olevan työssäkäyntiin verrattavaa. Kyllä se on sitä elämää, jonka on itselleen valinnut. Ne, jotka käyvät oikeissa töissä, tekevät myös nämä normi kotihommat oman työnsö ohessa - tietenkin! Kukas muu??
Ja olen vahvasti sitä mieltä, että nämä vuositolkulla kotiäitinä olevat ovat vaan työtä vieroksuvia. Tuskin monellakaan on motiivina oikeasti se, että lapset saavat olla kotona eikä hoidossa. Siis silloin kun puhutaan yli 3-vuotiaista..
Mielestäni se että kotiäidit vertaavat valintaansa työhön jota me oikeasti työssäkäyvät rahoitamme on loukkaus työtä tekeviä kohtaan.
Kertoha miten olet rahoittamassa kotiäidin valintaa? Kotiäidiksi Kai lasketaan sellainen, jonka nuorimmainen on kolme vuotta täyttänyt.
mutta kolmen vieraan lapsen hoitaminen rahasta on työtä :P
tuhat kertaa rankempaa kuin oma päivätyöni sairaalassa. Toisen lapsen kohdalla taas ei voisi olla leppoisampaa! Esikoisella todettiin myöhemmin, 4-vuotiaana, olevan erilaisia hankalia aistiyliherkkyyksiä ja hän käy siksi terapiassa. Taisi vaikuttaa aika lailla kokemukseeni vauva-ajan rankkuudesta hänen kohdallaan.
Se on jännä miten kolmen oman lapsen hoitaminen kotona on lomaa mutta kolmen vieraan lapsen hoitaminen rahasta on työtä :P
Ja jännä miten kotiäidille lasten kanssa oleminen on työtä, mutta työssä käyvälle sitä vapaa-aikaa... Mitenkäs sitten pitäisi ymmärtää työssäkäyvän vanhemman käsälomat yms.? Ovatko nekin vain siirtymistä toiseen työhön?
Siivoaahan siivoojakin omassa kodissaan ilmaiseksi kotiaskareinaan, mutta muualla siivotessaan rahasta tekee työtä :P
mutta en koskaan puhu tästä työnä. Ei tulis pieneen mieleenkään... Tämä on vaan meidän perheen tapa saada helppo ja rullaava arki.
jonka arkena ovat hereillä, niin he myös sotkevat ja syövät suurimmaksi osaksi siellä hoidossa. Eli tuskin on työsskäyvällä äidillä yhtä paljon siivottavaa ja kokattavaa.
HUOM! Itse olen opiskeleva äiti, eli siis samassa rahatilanteessa kuin kotiäiti (tai no huonommassa), mutta lapsi on kotihoidossa (saan siis hoitapua välillä, kun on tenttejä ja sellaisia, myös miehen työvuorot vaihtelevia), joten samat hommat on kotonakin opintojen lisäksi. No, enhän mä toki niitä kaikkia yksin tee. Mutta voin myös sanoa, että koti pysyy paljon siistimpänä, jos ei kotona ole ketään päiväsaikaan paikalla. Sen verran on kuitenkin kokemusta eri elämänvalinnoista.
Ja en mäkään nyt varsinaisesti työksi laske, mutten todellakaan laiskotteluksikaan "oikeisiin" töihin verrattuna! Tai no, onhan se siivous ja ruuanlaittokin, jne työtä. Oman lapsen hoitoa en työksi laske, vaikka se työtä teettääkin. Se on vanhemmuutta. En kyllä itse haluaisi tehdä järjetöntä työviikkoa lapsen ollessa pieni, koska se ei ole inhimillistä sille lapsellekaan. Mulla on muuten mieskin ollut välissä vähän aikaa lapsen kanssa kotona ja oli kyllä silloin paljon väsyneempi kuin työelämässä ollessaan, vaikka muuten tykkäsikin koti-isyydestä.
Miks muuten aina on äärettömän hienoa, jos on koti-isä, mut jos on kotiäiti, niin on vain laiska? Mä luulen, että koti-isyyttä kokeilleet miehet ei pidä kotiäitejä laiskoina. Tai sitten niillä on varaa palkata siivoojat ja jälkikasvu on sattunut olemaan äärettömän helppoa tyyppiä. Jotkut miehet muuten sotkee enemmän kuin lapset.
kotiäitiys käy hyvinkin rankasta työstä. Ainoa ero "normaaliin" työhön on se, että siitä ei saa palkkaa vaan jotain parempaa... nähdä lastensa kasvavan ja iloitsevan. En vaihtaisi tätä työtä pois (kotiäitiyttä) vaikka monissa muissa työpaikoissa pääsisin paljon, paljon helpommalla :)
Ihan turha kotiäitien väittää lasten- ja kodinhoidon olevan työssäkäyntiin verrattavaa. Kyllä se on sitä elämää, jonka on itselleen valinnut. Ne, jotka käyvät oikeissa töissä, tekevät myös nämä normi kotihommat oman työnsö ohessa - tietenkin! Kukas muu??
Ja olen vahvasti sitä mieltä, että nämä vuositolkulla kotiäitinä olevat ovat vaan työtä vieroksuvia. Tuskin monellakaan on motiivina oikeasti se, että lapset saavat olla kotona eikä hoidossa. Siis silloin kun puhutaan yli 3-vuotiaista..
eivät siinä ohessa hoida lapsia 24h!
Ennen oli ihan normaalia, että äiti kekkuloi kotona loppuikänsä - ja oli minulla useita kavereita, joilla yhden lapsen kanssa äiti oli kotona, kun se ainokainenkin oli yli 10...
Itse olen asiantuntijatehtävissä, mutta koen kyllä tämän lastenhoidon kotona varsin haasteelliseksi työksi. Ja olen taas onnellinen, kun pääsen palaamaan omaan työhöni.
Kyllä minusta on rankkaa olla lasten kanssa pitkä päivä kotona putkeen. Töissä saa olla ensin 8 h ihan muissa puuhissa ja sen jälkeen sitten illan lasten kanssa. Minusta se on mukavampaa, kuin pitkä putki yhtä ja samaa.
EI ole työtä ja sitäpaitsi täysin vapaaehtoinen valinta. Lapsia ei ole pakko tehdä.
mutta jos ei kukaan tee lapsia, eipä kukaan kustanna sitten enää täällä elämistä - sinunkaan.
Suomen kielen sana työ ei todellakaan tarkoita pelkästään palkkatyötä. Voi puhua esim. äidin työstä.
kotiäitiys käy hyvinkin rankasta työstä. Ainoa ero "normaaliin" työhön on se, että siitä ei saa palkkaa vaan jotain parempaa... nähdä lastensa kasvavan ja iloitsevan. En vaihtaisi tätä työtä pois (kotiäitiyttä) vaikka monissa muissa työpaikoissa pääsisin paljon, paljon helpommalla :)