Vauva kahlitsee meidät kotiin.
Alan olemaan oikeasti aika rikki jo. 6kk vauva ei nykyään suostu turvakaukaloon vaan huutaa ja vänkää itseään niin, etten saa edes vöitä kiinni. Rattaissa huuto alkaa samantien myös. Kaupassa käyntikin on ihan hirveää kun pakko pitää vauvaa rattaissa, että saa ostokset tehtyä.
Minulla on noin 5v vanha, kaverilta saatu baby björn. Olen sillä nyt pari kertaa käynyt kaupassa, mutta käy aika nopeasti omaan selkään tuo 9kg kantaminen. Ja eikö se ollut vauvallekkin huono vaihtoehto. Tällä hetkellä (ennen veronpalautuksia) ei ole varaa ostaa parempaa.
Olen jo oikeasti niin hermoheikko ja yksinäinen tästä hommasta kun ei voi lähteä mihinkään kylään tai kaupungille kun yksi vaan rääkyy.
Isä on tällä hetkellä arkiviikot työmatkalla. Joo sis viikonloppuisin voin kaäydä kaupassa ilman vauvaa, mutta pää alkaa jo hajota tänne sisälle!!
Onko jollakin ollut samaa? Onko vaihe mennyt ohi? Kuinka nopeasti.
Kommentit (87)
Ideaalitilannehan nimenomaan on, että täysimetetylle vauvalle tulee painoa 250g viikossa eli kilo kuussa (vähintään).
Meillä vajaa nelikiloinen syntyessään ja 2kk iässä lähes 7kg.
Jos lapsi syntyessään on nelikilonen, ja painoo tulee 1kg/kk on puolivuotiaana hyvinkin 9 kg.
Näin meillä
Meidän vauva ei viihtynyt makuuasennossa kuin ihan ekat kuukaudet. Noin 5kk otettiin jo vaunukoppa pois ja rattaat jo istuma-asentoon, selkä menosuuntaan kuitenkin, niin jo alkoi viihtyä. Vauva-aikaan ajettiin mahdollisimman vähän, koska lapsi ei viihtynyt kaukalossa vaan huusi, mutta kyllä viihdytys auttoi eikä tuon puolivuotiaana 6kiloisen saaminen kaukaloon oli tosi helppoa toisin kun teillä. 7kk laitettiin istuimeen, ja autoilu alkoi onnistua. Istuu kuitenkin vielä 2v selkä menosuuntaan, joten jo pelkkä pystyasento voi auttaaa, ei tarvii heti ihan vauvaa kääntää kasvot menosuuntaan. Tulkitsin itkun niin, että ongelma on siinä jos lapsi ei näe ympärilleen.
Nyt on pikkuisen hakusessa teidän perheessä vanhempien arjenhallinta... Onko kyseessä ensimmäinen lapsi? Meinaatteko hankkia vielä lisää..? :-/
Olen yrittänyt painaa keskiruumiista alas, mutta tarvitsen kaksi kättä laittaakseni vyön kiinni.
Olemme yrittäneet niinkin, että toinen heiluttelee leluja tai annettu lapselle. Tutti on käytössä.ap
oli, että menin vain ja annoin vauvan huutaa. Välillä lohduttelin ja juttelin vauvalle, mutta päätin, että nyt mennään vaikka huudon kanssa. Aikani huutoa kuunneltuani se kyllä sitten loppui.
En todellakaan ole mikään huudattamisen kannattaja, mutta kyllä silloin tällöin on parempi pistää se huutava ja vastaan rimpuileva vauva rauhallisen päättäväisesti siihen kaukaloon väkisin ja lähteä ajamaan, kuin että yrittää 45min rauhoitella sitä kunnes se nukahtaa huutoonsa. Sama sen pukemisen kanssa, kun puetaan, puetaan sitten huutaen, jos ei muuten onnistu, kyllä se jossain vaiheessa loppuu;-)
Esikoisen kanssa yritimme epätoivoisesti saada tuota huutoa loppumaan, mutta toisen kanssa osasi jo olla vähän rennompi. Enka nyt siis todellakaan tarkoita välinpitämättömyyttä! En vain mennyt enää "paniikkiin" kun vauva huusi eikä lopettanut.
Meillä esim. molemmat olivat "iltahuutajia", esikoinen huusi 0-4-kuisena joka ikinen päivä 17-21:30/22, eikä yhtään mikään auttanut. Kuopus huusi myös samoihin aikoihin, mutta vain vähän aikaa, sillä pidin vain sylissä ja lohdutin enkä yrittänyt pakonomaisesti saada häntä rauhoittumaan.
Tiedän kyllä todellakin, että paljon itkevän esikoisen kanssa voi olla todella vaikeaa ja ihan epätoivoistakin, mutta onneksi se menee ohi. Eikä tosiaan aina tarvitse odottaa, että se huuto menisi ohi, tehdäkseen jotain.
Edelleen tsemppiä!
t. 20(köhän olin, se 9- ja 7v:n äiti)
mutta JOKAISEN tuntemani vauvan joka on käyttäytynyt tuolla tavalla on myöhemmin ollut adhd, jokin tarkkaavaisuushäiriö, keksittymisvaikeuksia jne.
Uskon että tielläkin vauva saa jotenkin liikaa virikkeitä siitä kauppareissusta eikä psyty käsittelemään niitä, tuntee turvattomuutta tai ei yksinkertaisiesti pysty olemaan paikallaan mistä tulee ongelmia myöhemminkin, valitettavasti
En tiedä mikä tuohon auttaisi, ystäväni oli yli vuoden kotona kun ei voinut huudon vuoksi mihinkään lähteä ja todella villi laspi hänestä sitten kasvoikin...
Mulla ei vaan psyyke kestä huudattaa lasta.
45minuuttia meni joo. Vauva siis pönkää jaloillaan ja päällään itseään suoraksi.
Kyllähän nyt vauvan saa väkisin kaukaloon, ei sen tarvitse "suostua" siihen!
Ajattele, jos vauva alkaa huutamaan moottoritiellä - sähän aiheutat vielä onnettomuuden, jos et kestä vauvan huutoa!
Kuten sanottua, uskon ja tiedän aivan omasta kokemuksestakin, että se on vaikeaa, mutta sinun on PAKKO oppia kestämään sitä.
Mitä aiot tehdä sitä ja tätä tahtovan 2-vuotiaan kanssa?!? Hyssytellä ja antaa? (enkä nyt tällä tarkoita sitä, että vauva "olisi uhmakas", ei tietenkään, mutta jos ei yhtään itkua kestä, ei tuosta tulevaisuudessa hyvää seuraa...)
omassa käytöksessä ja olemuksessa. En nyt väitä, että vauva siitä välttämättä rauhoittuu, mutta kun olet varmistanut että vauvalla on kaikki periaatteessa hyvin (ei nälkä, ei kuuma jne), olet vain rauhallinen, myötätuntoinen ja määrätietoinen. Ja sitten annat lapsukaisen niin sanotusti veisata virren loppuun. :)
oli, että menin vain ja annoin vauvan huutaa. Välillä lohduttelin ja juttelin vauvalle, mutta päätin, että nyt mennään vaikka huudon kanssa. Aikani huutoa kuunneltuani se kyllä sitten loppui.
Aikuiset päättää. Oli lapsi sitten 6 kk, 2v, 7v tai 12v.
Kyllä kerjäätte ongelmia, jos nyt annatte pompottaa.
en ymmärrä tuota lähtöä unien jälkeen? Kaikkein järkevintähän on, että lapsi nukkuu rattaissa ja autossa. Sujuu matkanteko joutuisasti. Anna lapsen touhuta ensin kotona itsensä väsyksiin ja sitten menoksi. Jos pukeminen takkuaa niin näillä keleillä kärsii vielä laittaa sisävaatteissa rattaisiin, jos on talja/makuupussi ja sitten vaan vilttiä päälle. Myssy toki päähän kannattaa laittaa.
Rattaat istuma-asentoon ja voi kokeilla naama äitiin päin ja naama menosuuntaan ratkaisuja. Kaukalo tosiaan voi olla käymässä pieneksi ja siihen auttaa se turvaistuin sitten aikanaan, kun pääsette vaihtamaan.
Onko lapsi muissakin yhteyksissä kärttyinen? Tempooko myös rinnalle menoa? Onko flunssan tynkää? Voisiko olla korvatulehdusta tai muuta oiretta, joka pistää kiukuttelemaan?
35 (vai mikä oli) Kyllä, emme saa kahden aikuisen kanssa vauvaa istuimeen. En yksin, miehen kanssa, kaverin, isovanhemman enkä neuvolantädin kanssa. Neuvolan täti sanoi, että on todella vahvatahtoinen, vahva ja jäntevä lapsi. Vauva huutaa niin kauan kun ottaa pois/nukahtaa itkuun. Ei luovuta.
Ja todellakin pelkään, että vauvalle tulee jokin häiriö. KELLÄÄN muulla tuntemallani perheellä ei ole tällaista. Kaikki, jotka tulevat kylään tai tapaamme jossakin (sukulaiset, ystävät) ovat sanoneet, etteivät ole nähneet näin "tempperamenttista" eli vaikeaa lasta. Mulla loppuu hermot aivan kohta. Ihan mitä vaan teen niin mikään ei auta. Pienempänä lapsi saattoi huutaa 7 tuntia putkeen (olen siitäkin kirjoitellut täällä). Nyt ei suostu välttämättä edes sitteriin kotona. Ottaa lujaa laidasta kiinni ja vetää ja ponnistaa itseään pois. Kyllä vyöt on kiinni.
Olen kertonut ongelmistani kyllä neuvolassa ja lastenklinikalla. Lähdimme siis kerran sinne kun huusi yli neljä tuntia putkeen sylissä. (neuvolan suositus)
Nukkumaan meno on myös ihan helvetillistä. Nukuta lasta pelkästään noin 4 tuntia päivässä. Olen ottanut kellosta aikaa.
Nyt kun mies on työmatkalla, hoidan lasta siis yksin. Joo olen ihan loppu.
Pitää taas todeta, että on varmaan se syysmasis.
Olen siis kuunnellut huutoa ja huutoa ja huutoa. En enää jaksa kuunnelle huutoa. Mielummin en lähde kun kuuntelen taas huutoa!!!!
ap
takia käyty lääkärissä jos kärttyisyys olisikin niitä. Ei ole.
Olemme kokeilleet rattaissa istumista kaikissa asennoissa.
Sen takia lähdemme aina unien jälkeen kun muuten lapsi ei nuku/nukkuu vartin rattaissa ja huutaa ja kiukkuaa, ei syö väsyneenä. Eikä ainakaan asetu vaunuihin. Siksi olemme pyrkineet lähtemään virkeinä, hyvin syöneinä ja puhtaina.
ap
Eipä voi muuta sanoa, kuin että voimia matkallenne.
Oletteko kokeilleet pomppukeinua sitterin sijasta? Lapsi saa liikkua ja pomppia, mutta ei karkaa mihinkään.
Käänsi pään pois ja huusi--> siirryimme pulloon.
ap
tässä juuri on ollutkin, että vaunuilu oli ennen meidän pelastus missä lapsi viihtyi. Nyt ei ole ennä sitäkään.
Pomppukeinu on ollut viikon käytössä ja lapsi rakastaa sitä! Ei siinäkään voi kuitenkaan koko päivää lasta pomputtaa.
ap
myös sanojaan takaisin. "Huudatus" toimii keskivertolapsella, mutta jos teillä on noinkin suuria ongelmia ja noin pitkältä ajalta, niin keskivertomenetelmät tuskin toimivat. Apu tulee tässä tapauksessa varmaan lääkäriltä tai sitten vain ajan kanssa. Tsemppiä!
Jos ette yhtään sinnikkäämpiä ole muissakaan asioissa, en yhtään ihmettele miten ongelmanne ovat päässeet paisumaan noinkin isoiksi.
En muuten usko hetkeäkään, että ette olisi saaneet vauvaa neuvolantädin kanssa sinne kaukaloon. Tai siis neuvolantäti olisi taatusti saanut vauvan sinne yksinkin. Teidän hysteerisyytenne takia ei vaan voinut toimia normaalilla tavalla, olisitte saaneet traumoja, kun täti kehtaa "pakottaa" teidän voimakastahtoisen vauvanne (salli mun nauraa) tekemään jotain, mitä kullannuppu ei tahdo...
Minkä ikäisiä olette? Onko vauva ensimmäisenne?
On jotenkin uskomatonta, että megalomaanisen erityisen superhyper voimakastahtoinen vauva olisi syntynyt juuri samaan perheeseen, jossa on vielä kaiken lisäksi suuria rahaongelmia (vrt. ei ole varaa ostaa kantoliinaa vaikka vauva on 6kk ollut hypersuperongelmallinen...)
Rinnan yksinkertaisesti lopetti 4kk iässä. Käänsi pään pois ja huusi--> siirryimme pulloon.
ap
Huutaako kipuja vai vaikuttaako vain tempperamentilta?
Ootko lukenut vauvantahtisesta hoitamisesta, sieltä vois löytyä apuja tilanteeseenne.
Minulla on kokemusta haastavasta lapsesta. Meidän toinen lapsemme ei viihtynyt vaunuissa, auton turvakaukalossa eikä edes kantoliinassa.
Lapsi oli kovaääninen ja huusi aina ennen nukahtamista enemmän tai vähemmän. Ainoa missä hän viihtyi oli syli ja siinäkin kiemurteli. Ei puhettakaan, että olisi möllöttänyt rauhallisena paikallaan. Hermot oli meilläkin tiukilla pitkään, vaikka mieskin oli iltaisin ja viikonloppuisin hoitamassa.
Raskainta oli valvomisen, huudon kuuntelun ja kanniskelun lisäksi vihjailut siitä ettei osata hoitaa vauvaamme. Onneksi toinen lapsi oli sitten "normaali" että huomattiin ettei vika vanhemmissa ollut.
Positiivisena loppuna:nyt meillä vanhemmilla on jo helppoa! Meidän hankala huutajamme on jo 5-v, edelleen helposti kiukustuva, mutta kuitenkin ihana lapsi. Hän on edeleen jossain mielessä erikoinen persoona, lahjakas piirtäjä ja oman tien kulkija.
Huutonetistä saat kantoliinoja osta-heti hintaan halvimmillaan jopa 7 eurolla!
tässä sulle sortteerattuna osta-heti kantoliinat halvimmasta kalleimpaan:
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?sellstyle=O&status=N&classificati…
Virkeä lapsi ei halua tulla kahlehdituksi istuimeen, täyttä vatsaa alkaa vääntää, kun ei pääse liikkumaan. Jonkun kerran on ollut liian kuumaa ja tukalaa.
Jotenkin vauva on kokenut olonsa epämukavaksi istuimessa, kun on alkanut sitä vastustaa. Eihän vauvakaan tyhmä ole, osaa yhdistää huonon olon istuimeen.