Soitellaanko muiden työpaikalla sairasloman viimeisenä päivänä kotiin
ja kysellään, että ootko tulossa huomenna töihin vai jatkatko sairaslomaa?
Kommentit (19)
koska kai sitä nyt ihminen itsekin sinne soittaisi, jos olisi sairasloma jatkumassa. Vai soitatteko te aina sairasloman viimeisenä päivänä, että olen muuten tulossa töihin huomenna, sairasloma ei enää jatku. Vai eikö ne siellä työpaikalla tajua, että jos joku ei soita erikseen, että sairasloma jatkuu, niin sehän tarkoittaa sitä, että on tulossa töihin?
ap
On varmaan ihan pikkujuttu vastata puhelimeen, että juu, olen tulossa töihin. Nähdään huomenna!
Pitäähän joskus tuollaisia asioita varmistaa.
Ei meillä ainakaan soitella. Toisaalta fiksu työntekijä myös välittää töihin tiedon sairausloman jatkumisesta jo edellisen saikkupätkän viimeisenä päivänä (viimeistään) eikä vasta sinä päivänä, jolloin pitäisi palata töihin.
erillisiä ilmoituksia että hei olen tulossa töihin. Se on oletus ja lähtökohta, että töihin tullaan jos ei muuta ilmoiteta. Ei siitä tarvitse erikseen ilmoittaa, että töihin on tulossa. Sen sijaan siitä, että ei ole tulossa töihin, tulee ilmoittaa, koska se on normaalsita oletuksesta poikkeava asia.
koska on käynyt liian monta kertaa niin, että työntekijää ei sairasloman jälkeisenä aamuna olekaan näkynyt töissä ja vasta päivällä on tullut soitto että saikku jatkuu... aika hankala tilanne, kun sijaista ei siinä vaiheessa ole helppo löytää.
Ja kukaan ei ole koskaan kritisoinut tuota soittoa, osa osaa soittaa itsekin väliaikatietoja sairaudesta jos pidempi saikku ja viimeistään sillon viimeisenä sairaslomapäivänä.
teillä päänsäryt! Minua ei ainakaan haittaa varmistus siitä, että olen tulossa takaisin. Ymmärrän täysin varmistuksen, jos on ollut paljon pois, pitkällä saikulla, epävarmalla esim. tapaturma tai ms.
Oletko ollut tekosairaslomalla, kun noin kolahtaa tuo soitto?
Koska informoin saiaraustilanteestani koko ajan töihin muutenkin.
Se on tosi kurjaa jos ei edes edellisenä päivänä saa tietoa jatkuuko työt huomenna vaan pitää odottaa sitä seuraavaa päivää. Sitten viranomistaja soittelee lounasaikaan tai iltapäivällä että en tulekaan tänään töihin vaan sairasloma jatkuukin vielä pari viikkoa. Sen jälkeen esimies soittaa sijaiselle että homma jatkuu, mutta ei sun enää tänään kannata tulla töihin tule huomenna. Päivän työttömyys katkaisee sijaisen lomakertymäoikeuden ja työkaverit ovat venyneet yhden päivän alimitoituksella.
Joskus olen kysynyt viranhaltijoilta suoraan miksi tekevät tuota, niin heillä on oikeus esimieskin kuulemma tarvitsee 'opetuksen'. He eivät oikeasti tajua että kiusa osuu siihen sijaiseen , sen perheeeseen ja työkavereihin ei siihen esimieheen ja työnantajaan.
No kiusa se on se pienikin kiusa.
Oletko kysynyt käytönnöstä työpaikalla?
Tai sano ens kerralla, että tulet jos ei muuta kuulu!
ei minkään nuhakuumeen vuoksi ollua 5 pv s-lomasta soitella, mutta jos on joku pidempi niin kyllä soitellaan. meillä tosin ihmiset tajuaa itsekin vähän ilmoitella onko tulossa vai ei...
soitan siksi, että tiedän onko työntekijä varmasti tulossa eikä esim. menossa seuraavana päivänä uudelleen lääkäriin.
Kun nyt vain sattuu olemaan sellaisia työpaikkojakin joissa tarvitaan 100% varmuudella se työntekijä.
Samalla puhelulla tulee hoidettua käytännön järjestelyjen sopiminen esim. miten saa avaimet tai mikä on seuraavan päivän ohjelma.
T: esimies
Minä ilman muuta soittaisin kanssa ellei työntekijä ole muuta vaivautunut itse ilmoittamaan. Tosi moni tekee niin, että kertoo jatkosta vasta kun on sairaslomalappu kädessä. Ymmärrän sen monesti käytännön syistä, mutta epävarmakin tieto on parempi kuin ei tietoa ollenkaan.
... vain ja ainoastaan siitä, että on todella paljon työntekijöitä, jotka eivät ilmoita vikana saikkupäivänään, että saikku jatkuu. Tämä on yleistä, monella alalla, ja aiheuttaa ongelmia nimenomaan sijaisten hankkimiselle ja työn jatkuvuudelle. Sen takia monella työpaikalla työnantajat ovat JOUTUNEET menemään tällaiseen käytäntöön.
Syynä ei siis yleensä se, että työnantaja haluaisi toimia näin, vaan se, että ajattelemattomat työntekijät eivät ilmoita jatkavansa saikulla, ja näin ollen pakottavat työnantajan toimimaan näin.
on iso talo ja flunssa-aikana menisi yhden työntekijän aika siihen kun pitäis soitella sairaslomalaisia läpi, tuletteko huomenna.
Meillä on käytäntö, että ilmoitetaan, mihin asti on saikulla. Ei onneksi tarvitse erikseen ilmoitella, että tulen huomenna töihin. Jokainen osaa lukea listasta, että siellä on tänään sillä viimeinen saikkupäivä ja huomenna iltavuoro.
Ja sovittu on myös se, että saikkulainen ITSE ilmoittaa jos menee lääkäriin seuraavana päivänä. Ei ole onneksi meidän töissä olevien työ sellaisia alkaa soitella perään.
Huonosti hoidettu organisointi teillä ap jos työntekijöiden pitää soitella saikkulaisille perään ja varmistaa sairasloman pituus. Kannattaa keskustella tästä ja sopia yhteiset ilmoittamissäännöt, ettei mene muiden aika soitellessa perään.
Voi kuule, soitellaan kaikkina muinakin sairaspäivinä ja patistetaan tekemään kotona etätöitä! Ja kysellään asioita, vaikka istuisin pöntöllä mahataudissa!
Esimies näkee kyllä sairaslomatodistuksesta milloin on viimeinen saikkupäivä. Meillä pitää olla esimiehelle lääkärin/sh:n todistus poissaolosta vaikka olisi vain puoli päivää sairaana.
Haittaako se soittaminen sinua vai onko ymmärrettävää, että soitto voi tulla, jotta tiedetään järjestää sijainen?