Vaimo ja viina
On tullut sitten meidän perheessäkin alkoholista "ongelma". Vaimo on ruvennut piikittelemään alkoholinkäytöstäni ja toivoo etten joisi käytännössä ollenkaan. Hänellä itsellään on erittäin huonoja kokemuksia lapsuudestaan ja pelkää myös että minusta tulee alkoholisti kun suvussa on siihen taipumusta. Ongelmajuomisesta ei ole kuitenkaan kyse omalla kohdallani, yhtään kaunistelematta tai peittelemättä kulutus on:
-3 annosta (pari olutta tai puoli pulloa viiniä) pe- ja la- iltana, satunnainen yksi olut ehkä kerran viikossa.
-Muutamat firman tms. bileet vuodessa, joista on kyllä ollut seuraavana aamuna pientä jysäriä yms mutta olen ollut klo 8-9 sängystä ylhäällä ja hoitamassa oman osuuteni taloudesta.
-En ole koskaan juonut itseäni humalaan lasten nähden
-Juon nuo pari lasillista aina kun lapset ovat jo menneet nukkumaan.
Minulle alkoholi on nautintoaine. Ostan laatuoluita tai hyvää viiniä, josta haluan nauttia. En kännin takia, siihen kelpaisi halvempikin tavara. Juomiseni ei ole humalahakuista.
Kuitenkin alkoholinkäytöstä saa aina kuulla tai merkitseviä katseita. Vaimoni ottaa joskus vähän seuraksi, mutta jos minä en ottaisi hän olisi varmasti absolutisti.
Ymmärrän että hänen lapsuutensa takia pelkoja on, mutta jos en 40 ikävuoteen mennessä ole viinaan langennut tämän pahemmin niin tuskinpa tässä nyt ihan rappion tiellä ollaan. Ärsyttävä pieni yksityiskohta liitossa, joka muuten toimii hyvin. Itse en halua absolutistiksi ryhtyä, niin paljon nautin pienestä rentoutumishetkestä hyvän ruuan ja viinin kera.
M
Kommentit (23)
En tiedä oletko rehellinen määrien suhteen?? Mutta itse aloin piikitellä miestäni kun kasvoin aikuiseksi ja tajusin etten pysty arvostamaan ja kunnioittamaan enää miestä, koska alkoholi meni aina etusijalle, vaikka juodut määrät ei päätä huimannut. (Ihmisen olemus muuttuu tosin jo annoksesta). Yritin ehdottaa, että vedä kännit vaikka kerran kuussa, mutta älä tissuttele viikonloppuja, jopa seksielämä kärsi, sillä mies inhotti ja ärsytti minua... Sanoisinkin että jos asia on ns. vaimollesi ongelma on se sitä myös sinulle. Eli teillä on ongelma, jonka vain sinä voit ratkaista!
eikä alkoholi ole mikään ongelma, niin eiks se olis sama sitten olla juomatta ollenkaan?
Avioliitossa molemmilla on omat toiveensa siitä, miten yhteinen aika vietetään. Aina toiveet eivät ole samat, ja silloin pitää tehdä kompromisseja. Minä en esim. pitäisi siitä, jos mieheni kuuntelisi joka la ja su ilta hard rockia, vaikka ei sen kuuntelemisessa ole sinänsä minusta mitään pahaa. Mutta koska en pidä itse hard rockista, niin minusta olisi ikävää, että mahdollisesta yhteisestä ajastamme kuluu niin suuri osa siihen.