Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyky päivänä on vanhemmuus hukassa. Huomaan sen erityisen hyvin

Vierailija
29.09.2011 |

kasvatusalan ammattilaisena työssäni. Ei tälläistä ollut 20v sitten..Vanhemmat eivät vietä aikaa lastensa kanssa, istutaan koneella ja lapset pelaa konsolilla pelejä. Ei kestetä lapsen huutoa ja kiukkua, kaikessa annetaan periksi ja ei haluta lapsen kokevan pettymyksiä. Mitähän näistä lapsista tulee isona? olen huolissani. Todella.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sanokaa nyt mikä oli ennen paremmin?"

Muistellaanpa 80- ja 90-lukua. Silloin oli ihan toinen meininki. Sellainen ei onnistuisi nykyisin.

Vanhemmilta ei juuri vaadittu mitään. Yksinhuoltaja saattoi jättää ala-asteikäiset lapsen keskenään yöksi kotiin yövuoroon mennessään. Lapsilla sai teettää paitsi kotitöitä myös ansiotöitä ja toki vanhempi itse sai ottaa rahat käyttöönsä. Jos vanhempi unohti ala-asteikäisen lapsen keskellä yötä rautatieasemalle lähtiessään itse mökkeilemään, siitä ei seurannut muuta kuin poliisin huolestunut kysymys "onko sinulla kotiavainta?". Ja lopulta kun lapsi valitti huonoja kotioloja viranomaisille, lapsen käskettiin olla valittamatta sillä "on olemassa lapsia joilla on oikeasti huonot kotiolot".

Nykyaikana vanhemmilta vaaditaan paljon enemmän kuin ennen, onneksi! Joskus jopa liikaa esim. päivähoitoon ei saisi viedä lasta jos on itse kotona (riippumatta siitä, mikä on kotonaolon syy).

Vierailija
22/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en tosiaan ihmettele, että fiksujen vanhempien perheissä ei ole pelikonsoleja:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hilluu noin yli parikymmpiset joille kaikki heti nyt. kaiken saivat mita lapsena pyysivat ja pudotus on kova kun muuttavat kotoa pois omilleen. vaikka vanhemmat tekee virheita kylla ne nuoret oppii elaman realiteetit aikanaan.

Vierailija
24/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun konsolia ei ole lapset on automaattisesti hyvinkasvatettuja?

Vierailija
25/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en tosiaan ihmettele, että fiksujen vanhempien perheissä ei ole pelikonsoleja:)

arvostelu ketään kohtaan, toki pelikoneita ja konsoleita on ihan fiksujenkin kodeissa, en tarkoittanut poissulkemaan toisiaan.

Vierailija
26/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun konsolia ei ole lapset on automaattisesti hyvinkasvatettuja?

Vierailija
27/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota pelien pelailua, vaikka se tuntuu olevan suurin ajanviete nykylapsilla/nuorilla. Minun lapsuudessani leikittiin ulkona, leikittiin leluilla(käytettiin siis omaa mielikuvitusta), luettiin, askarreltiin, oltiin vanhempien kanssa...toki Nuo kesäloma reissut mahtuu ties minkälaiseen ja taustaiseen perheeseen, tarkoitankin kokonaisuutta. Tarkoitan läsnäoloa, sitä että oikeasti ollaan kontkatissa lapsen kanssa, ei vain kotona samankaton alla. Tehtäisiin arkisia asioita yhdessä, suljettaisiin ne tietokoneet,tv:t ja pelikkarit. Nämä lapset jotka ovat vanhempiensa huomiota vailla, todellakin erottuvat ryhmästä. muistakaa kokonaisuus :)

Vierailija
28/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän kuin aiemmin? Tai ylipäätään riittämätöntä, epävarmaa vanhemmuutta? Missä te tällaista näette?

Tunnistan kyllä tuollaisia tapauksia, mutta en ylen määrin.

Sekä työssäni, myös kasvatusalalla, että ihan naapurustossa, kerran jopa oman eskarilaisen kohdalla eskariopettajan kanssa jutellessani.

Ensinnäkin ne lapset ja nuoret, jotka pelaavat paljon, huomaa erilaisista ryhmistä nopeasti. Heillä yksinkertaisesti on huonompi keskittymiskyky mihinkään kuin muilla, lisäksi jutut ovat hyvin yksipuolisia ja itseään toistavia, liittyvät yleensä siihen peliin, jota tällä hetkellä tahkotaan läpi. Tai sitten paskaan mutsiin, joka pisti pelikonsolin jäähylle ihan ilman mitään syytä (paitsi että tulin mä kolme tuntia liian myöhään kotiin ja kännissäkin vielä, mut mitäs siitä, mutsi on silti paska), tai tyhmään opettajaan joka pakottaa olemaan koulussa kun nuori itse olisi mieluummin pelaamassa sitä peliä. Okei, näitä lapsia ja nuoria on ryhmässä yleensä vain yksi, mutta se yksikin mahtuu ihan jokaiseen ryhmään. Ehkä joskus viisi vuotta sitten mulla oli viimeksi ryhmä, jossa ei ollut yhtään ongelmapelaajaa.

Sitten naapurustossa on näitä, jotka ensin vähän häpeillen kertoo, että ovat ostaneet sen ja sen pelikonsolin, kun "ei me muuten, mutta kun kaikilla muillakin on ja lapsi sitä niin hartaasti pyysi ja pyysi". Viikon päästä alkaa valitusvirsi siitä, miten lasta on vaikea saada pelien edestä pois, ja miten lapsi vain pelaisi ja pelaisi koko ajan.

Mutta kaiken keskellä kummallisinta on se suhtautuminen, jota meitä kohtaan tulee, kun käy ilmi, ettei meillä ole pelikonsoleita. Tätä se eskariopettajakin silmät suurina taivasteli, että "ihanko oikeesti teillä ei oo mitään pelikonsolia? Eikö ees mitään vanhaa Nintendoa? Entäs sitte niitä taskukonsoleita? Eikö sellastakaan? Ihanko tosi, ei voi olla totta." Ja sitten kun samaan syssyyn todetaan sekin, ettei meillä ole telkkariakaan, ei kukaan meinaa uskoa. Mutta ei ole, pelikonsoleita eikä edes telkkaria, eikä tule. Mutta kyllä tätä jaksetaan taivastella, kun "ei meillä onnistuisi, mä tulisin hulluksi jos en joskus saisi istuttaa lapsia telkkarin eteen että ne on edes hetken hiljaa". Nii no, samat lapset ovat ulkona sen ajan, mitä eivät tuijota telkkaria, joten kertonee jotain siitä, mikä on vanhempien kyky sietää lapsiaan. Kunhan ovat hiljaa, hyvä.

Vähän on kuin se sikaflunssapeloittelu tämä teksti. Hirveä haloo ja laaja totuus muuta. Hakkas ne pojat niitä commodoreja jo kasarilla ja puheet oli magnumia ja miami viceä yms. Ja päivittäkää tietojanne. Kohtuu pelaaminen onkin nykytieteen mukaan hyödyllistä! Eikä kukaan terve aikuinen anna lasten pelata tuntitolkulla joka pv. En tunne itse yhtään.

Vierailija
29/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko pois nää nykyiset lapset retostelee tulevaisuudessa omille lapsilleen ihan samalla lailla."Kun meidän lapsuudessa..."

Vierailija
30/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jatkuvasti lasten/ nuorten aikuisten kaipuusta, jos asia on ihan pelkkää puutaheinää?

Vierailija
31/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vanhemmat jo "haukkui" meidän leluja ja muistelivat omia käpylehmiään, jotka olivat ainoita oikeita leluja. sama kaava näköjään toistuu sukupolvelta toiselle?

Vierailija
32/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun netti tuli, se pilasi kaiken!

Mitä, jos luovun koneesta ja alan taas ELÄÄ!

Vierailija
33/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun netti tuli, se pilasi kaiken! Mitä, jos luovun koneesta ja alan taas ELÄÄ!

Teen noita kaikkea edelleen, mutta paljonpaljon vähemmän.

Vierailija
34/41 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sanokaa nyt mikä oli ennen paremmin?"

Muistellaanpa 80- ja 90-lukua. Silloin oli ihan toinen meininki. Sellainen ei onnistuisi nykyisin.

Vanhemmilta ei juuri vaadittu mitään. Yksinhuoltaja saattoi jättää ala-asteikäiset lapsen keskenään yöksi kotiin yövuoroon mennessään. Lapsilla sai teettää paitsi kotitöitä myös ansiotöitä ja toki vanhempi itse sai ottaa rahat käyttöönsä. Jos vanhempi unohti ala-asteikäisen lapsen keskellä yötä rautatieasemalle lähtiessään itse mökkeilemään, siitä ei seurannut muuta kuin poliisin huolestunut kysymys "onko sinulla kotiavainta?". Ja lopulta kun lapsi valitti huonoja kotioloja viranomaisille, lapsen käskettiin olla valittamatta sillä "on olemassa lapsia joilla on oikeasti huonot kotiolot".

Nykyaikana vanhemmilta vaaditaan paljon enemmän kuin ennen, onneksi! Joskus jopa liikaa esim. päivähoitoon ei saisi viedä lasta jos on itse kotona (riippumatta siitä, mikä on kotonaolon syy).

Jos minä hoitaisin lapsiamme kuten äitini minua tai anoppi miestäni, lapsemme olisi huostaanotettu aikoja sitten! Kehityspykologiasta ei kumpikaan ymmärrä hölkäsen pöläystä. Nolaaminen ja vähättely olivat normaalia kasvatusta. Tarvittaessa sai antaa luunappia tai tukkapöllyä. Lapsille ei tarvinnut turhia perustella missään asiassa.

Vierailija
35/41 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hajoa erinomaisuuteesi.

Vierailija
36/41 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säänönmukaisesti seuraava sukupolvi on aina edellistä parempi.

Nykynuoret ovat fiksuja, paljon fiksumpia kuin vanhempansa.

Vierailija
37/41 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittä vuotta vanhempi isosisko hoiti minut ilmaisena kotiorjana. Kaikissa lapsuudenkodissani kökötän leikkikehässä armeijahuovan päällä pihassa.

Kouluun lähdin 10-vuotiaasta kello 6.30 säkkipimeään umpihankeen ja koulu alkoi sitten koulupaikkakunnalla 8.20. Kotona olin kello 16 - 17. Kukaan ei valvonut syömisiä, eikä läksyntekoa.

Vaatteet tehtiin isän vanhoista pyhähousuista ja rikkimenneesät pöytäliinasta...

Kun olin 14, isä kuoli ja äiti oli sitä mieltä, että oli tarpeeksi uhrautunut vuokseni ja tykkäsi, että olin tarpeeksi vanha elättämään itseni.

Vierailija
38/41 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanokaa nyt mikä oli ennen paremmin?

lapset juoksivat ulkona isoissa kaveriporukoissa ja oppivat sosiaaliset säännöt siinä sivussa. Huutamalla ei saanut mitään, tuloerot olivat tasaisemmat joten kaikkilla oli suurinpiirtein samat tavarat ja köyhempiä ei kiusattu. Yhteisöllä oli selkeämmät säännöt, alkoholinkäytöä paheksuttiin (tosin monia muitakin asioita joka ei ollut hyvä juttu) jne.

Vierailija
39/41 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu veljeni 35 v on kasvatettu siten että hän saa tehdä mitä haluaa, kukaan ei kontrolloi koulusa,läksyjä jne.

ei kyllä paljon muakaan kontroitu, mutta mulla oli isä ja veljellä ei. Mulla oli kunnianhimoa ja järkeä, vaikka kärsin pitkään n.7 vuotta ahdistuksesta ja pelkäsin etten tule ikinä pärjään työelämässä koska en ole suupaltti.

Moni ei kuitenkaan jaksa yksin tsempata itseään, jotenka mun asian pointi on: VELI OLLUT 15 VUOTTA ALKKIS, EI KOSKAAN TÖISSÄ, EI TUTKINTOA MISTÄÄN. HAAVEILEE VAAN OLI LAPSENA KIINNI TIETOKONEPELEISSÄ. NYKYSIN LUKEE JOTAIN KIRJOJA JOISSA VAAN HAAVEILEE. SIIS YHTEISKUNTA JA ÄITI MAKSANUT HÄNEN JUOMISTAAN JO 15 VUOTTA. MUN MIELESTÄ AIVAN TÖRKEÄÄ JA SYY ON ISOLTA OSALTA ÄITINI.

Vierailija
40/41 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloerot olivat tasaisemmat joten kaikkilla oli suurinpiirtein samat tavarat ja köyhempiä ei kiusattu.

Kyllä köyhempiä kiusattiin! Nykyään ei edes ole sellaista köyhyyttä kuin vaikkapa pula-aikana, jolloin saattoi olla, että perheen kaikki lapset eivät päässeet joka päivä kouluun, kun ei ollut tarpeeksi kenkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme