Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen niin kyllästynyt tähän hienoon elämäämme

Vierailija
29.09.2011 |

Ystäväpiiristäni puuttu särmä ja rosoisuus. Kaikki elävät tylsää ylemmän keskiluokan kaupunkilaiselämää. Ollaan kouluttauduttu akateemisiin ammatteihin, suunnitellaan trendikkäitä iPad-sovelluksia, tehdään tutkimusta, piirretään taloja, käydään pörssikauppaa, lääketieteillään, käräjöidään, johdetaan projekteja, opetetaan yliopistossa, kirjoitetaan lehtiin jne. Keväällä syödään luomuparsaa, talvella sinisimpukoita valkoviinissä. Käytetään julkisia ja hifistellään yksivaihdepolkupyörillä. Jos auto on pakko hankkia, niin sen on ehdottomasti oltava hybridi. Sähkö valmistetaan ruotsalaisesta tuulesta. Luetaan Wallpaperia ja Huilia. Käydään gallerioiden avajaisissa juomassa proseccoa ja analysoimassa valokuvan kultaista leikkausta. Syksyllä lennetään New Yorkiin, paitsi jotkut rohkeat Bostoniin. Juostaan maratoneja ja ostellaan tanskalaisia design-valaisimia. Televisiosta katsellaan vain ja ainoastaan HBO:n sarjoja.

Missä kaikki omaperäisyys? Särmä? Elämän suola? Enkä nyt tarkoita Maldonia, vaan ihan tavallista pansuolaa...

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan oikeasti yläluokkainen ei luettele asioita, jotka kuuluvat yläluokkaan. Ap:n kaltaiset ihmiset olisivat nousukkaita. Todellisuudessa uskon ap:n olevan suht' koulutettu, mutta vaatimattomissa töissä oleva, vauraudesta unelmoiva ja paljon vapaa-aikaa omaava provojen tehtailija.

Eivät vaikka miten "omaisivat" vapaa-aikaa.

Vierailija
42/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei Suomessa ole varsinaista "yläluokkaa", joka selkeästi erottuisi elämäntyylinsä perusteella. Rahaa voi jollain olla ja sitä kautta enemmän ja kalliimpia hankintoja, mutta ei ole oikeasti mitään aristokraattisia piirejä. Ja nuo ap:n mainitsemat asiathan ovat vain tiettyjä elementtejä, mitä jotkut kaupunkilaiset keskiluokkaiset voivat toki omata. Mutta akateemiseen keskiluokkaan ja mediaseksikkäillä aloilla toimiviin ihmisiin kuuluu niin monenlaisia ihmisiä, että stereotypioiden viljely on aika huono yritelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos siskot - omistan fiksin ja juoksen maratoneja - mulla on lupa kutsua itseäni yläluokkaiseksi!!!!!!

Vierailija
44/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä luinko oikein?? siis ruotalainen ekosähkö??!??

suomalaista sen olla pitää jos on kerran varaa. HYI?! ja VALION MAITOA (luomuna)

Vierailija
45/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ylemmästä keskiluokasta. Lukutaito kunniaan.

Yleensä akateemisen koulutuksen saaneet, hyväpalkkaisessa ammatissa toimivat ovat juuri tätä 'ylempää keskiluokkaa'.

AMK-sairaanhoitajat, perusinsinöörit ja poliisit ovat sitten sitä tavallista keskiluokkaa. Yläluokkaa ei Suomessa juurikaan edes ole, eikä ap ole mitään sellaista väittänytkään.

Vierailija
46/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä akateemisen koulutuksen saaneet, hyväpalkkaisessa ammatissa toimivat ovat juuri tätä 'ylempää keskiluokkaa'.

Ap kyllä puhuu ylemmästä keskiluokasta, mutta esittelee yläluokan tyyliä. Eiköhän kaikki tiedä, että Suomi ei ole sanan varsinaisessa mielessä "luokkayhteiskunta". Olen itse akateeminen ja minun korviin tuo aloitus on ihan höpöhöpö-puhetta. Toki hyvän keskustelun siitä saa aikaan.

Vierailija
47/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luokan käsite on muuttunut epämääräiseksi, sillä koulutus ja tulotaso eivät korreloi enää suoraviivaisesti.

t. keskipalkkainen tohtori

Ap kyllä puhuu ylemmästä keskiluokasta, mutta esittelee yläluokan tyyliä. Eiköhän kaikki tiedä, että Suomi ei ole sanan varsinaisessa mielessä "luokkayhteiskunta". Olen itse akateeminen ja minun korviin tuo aloitus on ihan höpöhöpö-puhetta. Toki hyvän keskustelun siitä saa aikaan.

Vierailija
48/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?

--Matt. 16:24-26

Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

Silloin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." Kun opetuslapset kuulivat tämän, he olivat ihmeissään ja kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."

--Matt. 19:16-26

Vierailija
49/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?

Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

Silloin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." Kun opetuslapset kuulivat tämän, he olivat ihmeissään ja kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."

Kyllä nykypäivänä saa uskovainenkin rikastua, ja kyllähän ihmisessä jotain vikaa on, jos minkäänlaista omaisuutta ei saa kerättyä elämänsä aikana.

Sanassa on tärkeämpiäkin opetuksia kuten esim. se, että homous on synneistä pahimpia.

Vierailija
50/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö opi ikinä. Aina menette lankaan.

Vierailija
51/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykypäivänä saa uskovainenkin rikastua, ja kyllähän ihmisessä jotain vikaa on, jos minkäänlaista omaisuutta ei saa kerättyä elämänsä aikana.

Sanassa on tärkeämpiäkin opetuksia kuten esim. se, että homous on synneistä pahimpia.

Kyse onkin siitä että on pistettävä Jeesus ykköseksi. Mammonaa/maailmaa/ihmisiä ja Jumalaa ei voi palvoa molempia, se on joko tai.

Jeesusta pitää rakastaa ensin, ennen itseään, ennen äitiään. Sitten vasta itseään ja muita. Ja itseään ja muita yhtä paljon.

Vierailija
52/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse onkin siitä että on pistettävä Jeesus ykköseksi. Mammonaa/maailmaa/ihmisiä ja Jumalaa ei voi palvoa molempia, se on joko tai.

Jeesusta pitää rakastaa ensin, ennen itseään, ennen äitiään. Sitten vasta itseään ja muita. Ja itseään ja muita yhtä paljon.

Pitäisi myös muistaa se että jokainen meistä on homo. Ainakin ne jotka ovat masturboineet ( en minä ).

Masturbointi. Mies masturboi miehen kädellä. On aivan yhdentekevää onko käsi oma vai toisen miehen.

Nainen masturboi. On aivan yhdentekevää onko teko suoritettu omalla tai toisen naisen kädellä, se on homostuntti.

Kuten jokainen nyt tajusi. Olemme kaikki syyllistyneet homoiluun (paitsi ne jotka eivät ole masturboineet).

T: 11cm mies

Vierailija
53/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavanlaista hipster-elämää vietetään Punavuoren vanhoissa arvotalokortteleissa ihan joka päivä. Se on koulutettujen, trendejä seuraavien nuorten kaupunkilaisten elämää. Siihen kuuluu juurikin luovat ammatit, lähi- ja luomuruoka, kansainvälisyys, ekologisuus, kulttuuri jne.

Toki harva mammapalstalainen tuolla tavalla elää, mutta se ei tee siitä yläluokkaista.

Itse tunnen monia vastaavanlaisia kolmekymppisiä.

Vierailija
55/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan nuo luomuparsat. shoppailumatkat ja muut tunnusmerkit, mutta omaan punavuorelaiselämääni olen kyllä onnistunut hankkimaan ihan riittävästi suolaa ja särmää. Kävin kyllä tänään ruokaostoksilla Ruohonjuuressa, mutta on meillä jääkaapissa HK:n sinistäkin ja pakastimessa ranskalaisia (joita en kyllä ajatellut itse syödä). Parhaat ystäväni asuvat jossain ihan muualla ja hifistelen vain toisinaan mieheni kanssa.

Vierailija
56/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä Nousukausi-leffassahan juuri oli kirjoitettuna niiden "hienojen westendiläispiirien" onttous ja ulkokultaisuus, kun taas ne Jakomäki-tyypit olivat paljon aidompia ja pitivät toistensa puolta. Eli se leffahan voi vaan lisätä ap:n ahdistusta siellä Porvoossa, missä ap ilmeisesti asustelee.

Mutta provo tai ei, yleensä on kyllä ihan totta, että liika yksipuolisuus vaikka tuttavapiirissä on helposti tylsää, oli kyse sitten minkälaisista ihmisistä vaan.

Espoolaiset ja westendiläiset eivät ole yhtään sen snobistisempia tai "epäaidompia" kuin muutkaan ihmiset.

Vierailija
57/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaista naistenlehti- ja sisustuslehtielämää, hienoa päältäpäin mutta sisältö jää ontoksi. On hirveän köyhää jos elämä on vaan pintaa...

Vaikka oltaisiin miten eko- tai luomuhenkisiä, loppujen lopuksi tuo on vain yksi kuluttamisen muoto monien joukossa, ulkoa ohjattua.

Vierailija
58/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin, niin vaihda työtä tekevien ihmisten luokkaan. Yläluokkaan et voi päästä eikä siellä enää olekaan ketään ainakaan täällä Suomenmaassa.

Vierailija
59/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoolaiset ja westendiläiset eivät ole yhtään sen snobistisempia tai "epäaidompia" kuin muutkaan ihmiset.

Kai sinä nyt tajuat, ettei elokuva ole dokumentti. Eli siinä elokuvassa ne kyllä olivat onttoja ja snobeja. Oletko nähnyt kyseistä elokuvaa? Siinähän juuri tehdään vastakkainasettelua stereotypioiden kautta. Ja muistaakseni leffa taisi sijoittua juuri Westendiin ja Jakomäkeen, tosin jos muistan väärin niin pahoittelen - olen nähnyt sen joskus vuosikausia sitten. Vastaavasti ne Jakomäki-tyypit olivat jotain pikkurikollisia ja pahiksia.

Tarkoitinkin, ettei se elokuva mitenkään auta ap:n tapaisessa ahdistuksessa - oli se sitten todellista tai, mikä todennäköisempää, kuviteltua. Eli kun moni on ehdottanut, että nauttisi elämästä ja olisi kiitollinen kun itsellä menee hyvin, niin siinä elokuvassahan se "hyvin menestyvä ja toimeentuleva" maailma EI ollut erityisen ihanteellinen. Joten sen kautta ei varmaan ainakaan herää onnellisuus siitä, jos sattuukin samastumaan päähenkilöiden alkutilanteeseen.

Vierailija
60/61 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elävänsä myös sitten hienosti. jestas mikä provo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi