Onko kukaan mennyt paljon pienemmälle palkalle eri toimenkuvaan? Onko ihan hullua?
Jään työttömäksi ja yksi talo johon haluaisin kovasti sisään, olisi nyt ehkä mahdollinen (en tietenkään tiedä pääsenkö siltikään).
Palkka vaan olisi paljno huonompi kuin mitä olen saanut viime vuodet; niin huonoa ei varmaan ole mulla palkka ollut n. 7-8 vuoteen.
Nyt palkkani siis ollut n. 1000 eur enemmän + auto ym. edut. (Ja jos jatkaisin samantyyppisissä tehtävissä jossain eri firmassa, varmaan pystyisin ehkä about samana pitämään palkkatason.)
Mutta haluaisin vähän vaihtaa toimenkuvaa ja suuntautumista... mietin olisiko järkevää mennä siis taloon sisään ja toivoa että siellä sitten voisi kehittyä - tosin niissä hommissa palkka tuskin nousee oikeastaan edes siihen tasoon mitä minulla on viimeksi ollut.
Mutta nykyisen tyyppisetkin työt on vähän stressaavia, haluaisin suuntautua muuhun.
Ongelmahan on etten ole yksin, on siis perhettä ja lainaa ja sitäkin pitäisi ajatella.
Toisaalta pakkohan meidän olisi pärjätä tarvittaessa työttömyyspv-rahallakin; silloin olisi netto käteen about sama tai vähän pienempi, kuin tuossa "huono"palkkaisessa työssä mitä nyt harkitsen.
Eli rahallisesti työ ei kauheasti kannattaisi, mutta siitä saisi vähän laajennettua osaamista (ei tietenkään mitään hienoa uutta "titteliä" cv:hen, kun on alemman tason tehtäviä, mutta kokemusta ja osaamista tulisi).
Kommentit (3)
Jos kerran nykyiset työsi loppuvat niin miksi et hakisi tätä pienempipalkkaista työtä. Ainahan voi sitten hakea muuta jos tuo työ ei vastaa toiveitasi. Missäänhän ei ole kuulutettu, että tulet saamaan nykyistä palkkatasoasi vastaavaa hommaa lähiaikoina. Sitäpaitsi jos koet nykyisen hommasi stressaavana, jo ihan henkisen hyvinvoinnin takia voi olla hyvä käydä kokeilemassa muuta.
Nyt vaan pelkään sitä, että homma tökkää siihen, että ensinnä palkkatoiveeni oli isompi kuin hommassa maksettaisiin (vaikkakin selkeästi pienempi, kuin mitä olen ennen saanut :).
Ja toivon ettei nyt haastattelijalle jäänyt fiilis, että en ole kiinnostunut paikasta palkan takia :(. En ole ainoa hakija kuitenkaan.
Mutta tosiaan haluaisin taloon sisään, kai mä voisin sen ajatella jonkinlaisena "trainee"-juttuna esim., siitä saisi ihan hyvää perustason kokemusta myöhempiä tehtäviä varten joko siinä talossa, tai sitten muualla.
Meiädn talouden kannalta tuo tosiaan on vähän että apua, kun alunperin asuntolainat jne. laskettu niin että mun tulotaso on tietty. Mutta kai sitä vähemmälläkin pärjää jos on pakko - sitä paitsi olen ollut nyt hoitovapaalla, eli oppinut siihen että tuloja ei kauheasti ole ja tosiaan ei ole niin varmaa, löytyykö hoitovapaan jälkeen helposti entisenlaisia töitä - etenkin kun ne olisivat lisäksi ehkä vähän liian stressaavia.
Peukut pystyyn mulle että saan tuon homman ja saisi neuvoteltua palkan edes siihen ylärajaa mitä tehtävästä voidaan maksaa!! (Mulla on kuitenkin työkokemusta ja koulutusta jne. ja oppisin ko. homman varmaan hyvin nopesti.)
ap
kävi aivan ylivoimaiseksi. Saan n.1000 vähemmän kuussa käteen, mutta jaksan paljon paremmin ilman huimia ylityötunteja ja stressiä :) Nautin taas elämästä ihan erillä tavalla. Ja jos yleneminen on mahdollista tulevissa töissäsi, kannustaisin rohkeasti kokeilemaan uusia kuvioita. Jos taloudellinen tilanteenne ei mene ihan mahdottomaksi siis. Ennen työskentelin esimiesasemassa, nyt paljon onnellisempi ihan "tavallisena duunarina".
Ainahan on mahdollista palata entiselle alalle, työkokemushan ei katoa mihinkään ja toivon tulevan työnantajan ymmärtävän perusteluni, jos haluaisin saman alan töihin palata.