Lapsen kaverisuhteet
Tyttäreni 9v kertoo miten koulussa eräs luokkakaveri aina tuppautuu lapseni ja parhaan ystävän seuraan. Olen yrittänyt sanoa että pitää ottaa leikkiin mukaan ja ovat aina ottaneetkin mutta nyt on tyttäreni alkanut kertoa miten kolmen porukassa tämä ns "kolmas pyörä" yrittää jättää mun lapseni ulkopuolelle. Jättää lapseni huomiotta, ei puhu hänelle mitään eikä muutenkaan huomioi. Suoranaista kiusaakin tehnyt eli kuiskuttelee toiselle, arvostelee lastani, heittelee kivillä ja mm käskyttää kuivaamaan takilla hänelle penkin jne.
Nyt olen alkanut sanoa lapselleni ettei hänen tarvi tässä porukassa olla eikä tarvi olla kaikkien kaveri jos jonkun läsnäolosta tulee paha mieli. Lapseni paras kaverikaan ei kuulemma oikein tykkää tästä kolmannesta osapuolesta mutta pelkäävät niin kovasti leimautuvansa kiusaajiksi etteivät uskalla koskaan esim välitunnilla mennä leikkimään ilman tätä kolmatta lasta. Tänään pitkän koulupäivän aikana sitten mun lapsella jäi eväät kotiin ja mitä tekee tämä kolmas tyttö! Menee nenän eteen mussuttamaan keksejään, tyrkyttää kaikille muille keksejään paitsi mun lapselle jolla ei ollut mitään syötävää ja teki tämän täysin tarkoitushakuisesti eli halusi aiheuttaa pahan mielen. Oma lapseni on lukuisia kertoja kertonut miten on tarjonnut tälle samaiselle tytölle omistaan :( tekee pahaa kun mietin miten usein oma lapseni on menneisyydessä halunnut ottaa tätä tyttöä leikkiin mukaan ja palkaksi saa tällaista kohtelua.
Mitä tehdä ja miten neuvoa tässä tilanteessa lasta, jota selvästi nyt tämä tilanne häiritsee ja on usein pahoilla mielin?
Kommentit (48)
kyllä omaa jo sosiaaliset perustaidot...siis yleensä. Sit on niitä jotka eivät oikein osaa olla porukassa ja yrittävät tuollaiselle tavalla saada niitä omia "parhaita kavereita"...edestään löytää valitettavasti.
mitä tuollaisen kanssa tekee. Älä anna ilkeän lapsen pilata tyttöjen välejä.
tosiaan joskus on olemassa ihan syy sille ettei ole niitä kavereita. Joskus vika löytyy ihan omasta peilistä! toki vanhemmat tietty aina ovat sitä mieltä että jos lapsi ei mahdu porukoihin vika aina muissa...aina se vaan ei niin ole.
Kerro sinä jonka lasta kiusattu koulussa...
parjata tätä yhtä lasta oikein olan takaa, ilmeisesti, tosi aikuismaista
joskus syy on ihan itsessä ja omassa käytöksessä. FAKTA! Tämä kolmas pyörä voi nyt vaan miettiä omaa käytöstään jos yrittää yhdelle ilkeilemällä saada toisesta kaveria. Opettelee vaan leikkimään kolmen sakissa sovussa tai pysyy poissa!
kuiskuttelua eikä muuta tahallista ilkeilyä. Hänen ei tarvitse pakolla enää yrittää olla kaveri sellaiselle joka antaa vastineeksi vain ilkeilyä. Olen sanonut lapselleni että vaihtaa porukkaa hänellä kun muitakin kavereita on aina riittänyt. Tyttäreni ja paras kaverinsa vaan sattuvat kovasti tykkäämään toisistaan minkäs teet. t. ap