Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverisuhteet

Vierailija
28.09.2011 |

Tyttäreni 9v kertoo miten koulussa eräs luokkakaveri aina tuppautuu lapseni ja parhaan ystävän seuraan. Olen yrittänyt sanoa että pitää ottaa leikkiin mukaan ja ovat aina ottaneetkin mutta nyt on tyttäreni alkanut kertoa miten kolmen porukassa tämä ns "kolmas pyörä" yrittää jättää mun lapseni ulkopuolelle. Jättää lapseni huomiotta, ei puhu hänelle mitään eikä muutenkaan huomioi. Suoranaista kiusaakin tehnyt eli kuiskuttelee toiselle, arvostelee lastani, heittelee kivillä ja mm käskyttää kuivaamaan takilla hänelle penkin jne.

Nyt olen alkanut sanoa lapselleni ettei hänen tarvi tässä porukassa olla eikä tarvi olla kaikkien kaveri jos jonkun läsnäolosta tulee paha mieli. Lapseni paras kaverikaan ei kuulemma oikein tykkää tästä kolmannesta osapuolesta mutta pelkäävät niin kovasti leimautuvansa kiusaajiksi etteivät uskalla koskaan esim välitunnilla mennä leikkimään ilman tätä kolmatta lasta. Tänään pitkän koulupäivän aikana sitten mun lapsella jäi eväät kotiin ja mitä tekee tämä kolmas tyttö! Menee nenän eteen mussuttamaan keksejään, tyrkyttää kaikille muille keksejään paitsi mun lapselle jolla ei ollut mitään syötävää ja teki tämän täysin tarkoitushakuisesti eli halusi aiheuttaa pahan mielen. Oma lapseni on lukuisia kertoja kertonut miten on tarjonnut tälle samaiselle tytölle omistaan :( tekee pahaa kun mietin miten usein oma lapseni on menneisyydessä halunnut ottaa tätä tyttöä leikkiin mukaan ja palkaksi saa tällaista kohtelua.

Mitä tehdä ja miten neuvoa tässä tilanteessa lasta, jota selvästi nyt tämä tilanne häiritsee ja on usein pahoilla mielin?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pelätään esim opettajan reaktiota? Esim lapseni on tältä "kiusankappaleelta" pyydellyt hädissään anteeksi kun tämä loukkaantui siitä kun lapseni ei saattanut häntä kotiin asti koulumatkalla. Tyttö uhkasi kertoa opelle ja on kuulemma mun lapseni syy jos tämä toinen eksyy koulumatkallaan. Tämä kaikki juontaa kai juurensa siitä kun tämä kolmas tyttö aikoinaan tuli kesken vuoden luokalle, oli hiljainen eri kulttuurin edustaja. Silloin opettaja käski kaikkien olemaan hänen kaverinsa. Nyt sit pelätään leimautumista kiusaajiksi jos aina ei halutaka ottaa häntä mukaan leikkiin. Ongelma vaan nyt tuntuu olevan tämän tytön oma käytös... t. ap

Vierailija
22/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tarjonnut jätskiä yms sillä seurauksella että silloinkin tämä kolmas tyttö meillä vain kuiskutteli toisen kanssa ja jätti mun lapseni ulkopuolelle. Lapseni kaveri kertoi myöhemmin että oli kuiskuttelemalla yrittänyt saada lapseni kaveria jätskin jälkeen lähtemään hänen mukaansa heille leikkimään :( suoraan sanoen ei oikein tee enää mieli yrittää saada mun lastani innostumaan toisen seurasta. t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä tilanteissa on kaikilla osuutensa. Joku voi olla "päätekijä", mutta kokemusella alakoulumaailmasta, ei täysin viattomia olekaan. Lapsilla on oiva taipumus: jättää jotain sopivasti kertomatta omasta osuudestaan tai kertoa pikkasen muunneltua totuutta.

Omilleni olen opettanu, että välkällä kaikkien kanssa. Vapaalla saa sitten valita.

Vierailija
24/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omahyväistä lasta saada käyttäytymään kun siitä ei seuraa mitään muuta kuin vielä itsekkäämpää käytöstä. Rajat sille on asetettava eli porukasta ulos ellei osaa olla!!!

Vierailija
25/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuus nyt kuitenkin on että tähän asti mun lapseni on joka ikinen päivä kertonut miten on yrittänyt olla kaveri tälle toiselle ja olen sen itskein todennut kun tyttö koko kesän oleili meieän pihassa...näin siinäkin yhtä sun toista joten tiedän kyllä mistä puhun. Totuus on se että on olemassa myös niitä ilkeitä lapsia ihan kuin aikuisiakin eikä aina ole vika kaikissa. t. ap

Vierailija
26/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ton kivittämisen sijasta käynyt hetkeäkään sun mielessä, että se nro3 käyttäytyy noin hylätyksi tulemisen pelossa? Moittimisen sijaan lapselle turvallisuuden kokemuksia. Kutsu tää 3. kaksin leikkimään lapsesi kanssa ja anna heidän tutustua toisiinsa niin ehkäpä kolmiodraama hälvenee. En voi ymmärtää aikuisia, jotka melkein tai suoraan vihaavat lapsia, vaikka selvästi tässä tapauksessa tuossa 3.lla on epävarma olo ja väärällä tavalla koittaa löytää paikkaansa ryhmässä.

Vierailija
27/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omistushaluinen ja kyvytön olemaan porukassa ja haluaa "kaapata" itselleen kaverin toiselta. Tätähän ihmiset usein tekevät aikuisenakin...siis ne jotka ovat sosiaalisesti kyvyttömiä. Se on mustis kun apn lapsi ja toinen tyttö ovat niin hyviä ystäviä keskenään ja yrittää siksi harjoittaa ns "hajoita ja hallitse"-tekniikkaa...piut paut tuollaiselle törpölle!

Vierailija
28/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä henkisesti että myös ihan fyysisesti. Mulla ei tarvetta kivittää ketään mutta ei myöskään tarvetta ymmärtää sellaista joka tahallaan aiheuttaa mun lapselle pahaa mieltä ilkeilyllään! Riittääkö sulta ymmärrystä mun lapsen pahalle mielelle vai pelkästäänkö vain toiselle? Mun lapsen siis pitäis sietää tällaista käytöstä? MIKSI? t. ap

Vierailija
29/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastasi olemaan kenenkään kynnysmattona! Sano lapselles ettei tarvi olla tuollaisten idioottien kanssa. Jos ei itse osaa olla porukassa katsokoon peiliin!

Vierailija
30/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänestä ei tykätä ja apn lapsi kavereineen on ainoa joka tähän asti ns velvollisuudesta ovat ottaneet hänet porukkaan. Ikävä tosiasia on, että tuollaisia ilkimyksiä on olemassa jo lasten keskuudessa.

Vierailija
31/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä halusit kivittää sen uuden tulokkaan ja haet täällä kannustusjoukkoja raukkamaiselle toiminnallesi. Ei sulla ollut aikomustakaan keskustella tai pohtia asiaa. Sulla oli jo ammukset ja päätös tehty.

Tiäkkö, mulla on lasta kiusattu koulussa, monellakin eri tavoin. Asioita selvitetty. Itse tilanteessa kokenut äidinvaiston suojeluvietin ja kiukun. Silti toinen puoli minusta suree, ettei näitä taida kukaan rakastaa, ketään ei kiinnosta mitä tekevät, missä kulkevat. Paljon olisi vielä tehtävissä, ei kauaa. Ainiin, myös lapseni on antanu heille anteeksi eikä kanna kaunaa. Ei se vaadi sädekehää, se vaatii vain ymmärrystä asioiden taakse.

Vierailija
32/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiusaamista jos ei aina tehdä kuten hän käskee. Vinkuu aina kotonaan miten taas häntä ulkona kiusattu. Tuollaiset lapset ovat niitä tulevia narsisteja.

Vierailija
33/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö alkaa tässä kaunistella tilannetta mikä ei ole kovinkaan kaunis. Jos toinen kiusaa ja on ilkeä se on sitä itteään! Mun lapsen ei tarvitse sellaista ilkeilyä sietää ja saa valita oman porukkansa. t. ap

Vierailija
34/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä omaa lasta kiusataan kun häntä ei totella eikä hän saa ilkeillä rauhassa muille?

Vierailija
35/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kolmas osapuoli on ilkeä ja aiheuttaa pahaa mieltä on itse se kiusaaja EI KIUSATTU! Tällaiset lapset osaavat oikein loistavasti manipuloida ja esittää...juurikin tulevia narsisteja!

Vierailija
36/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on tarkoittanut pahoinpitelyä (rajuakin), omaisuuden tuhoamista, sanallista monenlaista.

19

Vierailija
37/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hänen tarvitse olla sellaisen kanssa jonka seura aiheuttaa pahaa mieltä. Koulussa ei todellakaan ole mikään pakko olla kaikkien kanssa jos toinen ilkeilee. Ihan sama mitä ope sanoo tulkoon itse sitten välitunnille viihdyttämään tätä ilkeilijää! Mua ällöttää tuollaiset lapset, jotka yrittävät tunkea porukkaan pönkittämään itseään toisen kustannuksella!

Vierailija
38/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSE ON LAPSISTA! Pienistä lapsista. Hävetkää moni teistä miten puhutte pienestä lapsesta.

Vierailija
39/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun lasta on kiusattu ei apn lapsen tarvi sietää kiusaamista vaan saa valita porukan ja kaverin joka ei ilkeile! HALOO!

Vierailija
40/48 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen ikäinen osaa jo vallan hyvin olla tarkoituksella ilkeä. Tuossa iässä useinkin opitaan että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ja jos ei osata olla porukassa jäädään sen ulkopuolelle. Ei ilkeilijää kenenkään tarvi sietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä