Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun alun perheiden lapset varmaan kaikki

Vierailija
27.09.2011 |

olisi huostaanotettu ja kaikista ls-ilmoitus tehty!

Mitä vaan perheet nykyään tekee, kommentoi joku, et tekisin ls.ilmoituksen, jos tietäisin kuka olet"

Kyllä munkin vanhemmat kännäs silloin tällöin ja me kaikki penskat olimme keskenämme. Tupakoivatkin sisällä.

Ihan normaaleja lapsia meistä tuli :)

Ehkä olis tullu epänormaaleja, jos me oltain kasvettu sijaisperheessä???

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terassilla ja kotona oli ryyppybileitä aina kun vanhemmilla oli vapaata töistä. Ruokaakaan tai ehjiä vaatteita ei välttämättä aina ollut.

No, ei meistä kyllä ihan normaaleja tullut=).

Vierailija
2/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme vanhemmat, kun meillä ei ryypätty terasseilla, eikä saatu selkäänkään:) Ai, no, minähän tosiaan elinkin lapsuuteni 80-luvulla.

Lasten etu pitää tottakai huomioida, mutta tuntuu, että nykyään, kun holhotaan entistä enempi, niin tosiasia on se, että yhä useammat lapset voivat entistä huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siihen sanotte?

Vierailija
4/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryypätty eikä rällätty ja isän kova sana riitti siihen, että joka iikka (5 lasta) teki kotihommat, heinätöitä, kitki pottumaata jne jne..... siis varmaan nykyisin se pelkkä työnteko olisi "syy" lastikseen ;)

Mutta kaikkipa ollaan ihan fiksusti maailmalla pärjätty eikä ole kaunoja vanhemmille kannettu - päinvastoin.

Anyway, kasvatus on jotenkin "karannut" käsistä nykypäivänä. Toisaalta paapotaan ja toisaalta ollaan välinpitämättömiä. Tosin nykyään ei enää pidetä toisista (naapureista/perheistä) huolta niin kuin ennen

Vierailija
5/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siihen sanotte?

Ilmeisen fiksu poika sulla, kun uskalsit jättää!

Vierailija
6/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan niin, että me lapset oltais tajuttu. Isä ei myöskään polttanut sisällä.

Mulla oli kyllä ihan hyvä koti. Ehkä mä sain kylillä heilua kaiket illat ja yötkin. Ja 4v:sta asti matkustin yksin bussilla ja junalla pitkiä matkoja mummolle.

Vierailija
7/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siihen sanotte?

11-vuotiasta ei voi velvoittaa vastuunottoon aikuisen tavoin...taidat sen itse tietääkin

Vierailija
8/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siihen sanotte?

Ilmeisen fiksu poika sulla, kun uskalsit jättää!

Vierailija
9/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tulin tyhjään kotiin koulusta jo ekalla luokalla ja olin joskus iltakahdeksaan yksin, vanhemmat vuorotyössä

- matkustin kuplan takapenkillä tai parhaimmassa tapauksessa takapenkin takana ns. hattuhyllyllä ilman turvavyötä lähes päivittäin

- äiti lääkitsi lapsiaan aspiriinilla oli tauti mikä hyvänsä ja mummo täydensi lääkitystä hotapulverilla ja silti parannuttiin aina....

- mökille mentiin aina vuotavalla moottoriveneellä ilman kelluntaliivejä, matka kesti yleensä jotain 40 minsaa ja siinä ajassa olis hyvin ehtiny hukkua

- pyöräilykypärää en koskaan käyttäny, vanhemmat tuskin edes tiesi sellaisen olemassaolosta

- toimin 12-vuotiaana kahden kaverin kanssa ratsastuskoulun ratsastusleirien välipäivähoitajana 18 hevoselle, mitähän moisesta sanottais nyt, kolmisin yövyttiin leiritalossa eikä kukaan täysikänen käynyt lähelläkään

Jos tämä tapahtuis nyt, mun vanhemmat pistettäs vankilaan ja mut ja sisareni pakotettas vuosikausiks kriisiterapiaan.

t. Kääkkä

Vierailija
10/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin huolehdittiin lapsista kohtuullisen hyvin. Mutta meillä oli joskus 7-9-vuotiaana tosi usein pihalla ja vähän kauempanakin retkillä mukana yhden kaverin pikkusiskokin alle kolmevuotiaana.

Vierailija
11/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin minä lapsiani vaikka itsekin väitän olevani hyvä äiti. Lapsuudessani ei ollut koskaan eineksiä tarjolla. siivouspäivä oli jokaikinen viikko sama päivä ja siitä ei lipsuttu. Itse olen ainakin noissa asioissa vähän boheemimpi.

Vierailija
12/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin matkustin 500 km junalla yksin jo 12-vuotiaana, vaihdoin kerran junaakin siinä välillä.

10-vuotiaasta lähtien hoidin toisten lapsia palkkaa vastaan.

Käytin neuvolassa 12-vuotiaana siskon 2-vuotiasta lasta useita kertoja.

koulusta tultiin tyhjään kotiin, tai eihän se tyhjä ollut, kun oli 4 sisarusta minullakin.

Isä ja äiti joi joskus, mitäs sitten? Eivät he väkivaltaisia ym olleet. Itsekin saimme silloin aina limonaadia ja herkkuja ja se ei ollut meille itsestäänselvyys, kuten tänä päivänä on joka viikko limpparia

Vierailija
13/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisko oli 3v, kesällä kun en ollut koulussa herättiin kahdestaan siskon kanssa ja sitten piti kävellä mummolle 500m päähän hoitoon, aina ei viitsitty mennä vaan oltiin koko päivä kahdestaan. Mummo oli niin huono jalkainen että ei jaksanut kävellä meitä hakemaan eikä mummolla ollut puhelinta että olisi voinut meille soittaa että alkakaas tulla.

Vierailija
14/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi ja appi olivat ravintolassa töissä. Kun kummallakin oli iltavuoro, niin baarimestarina toiminut anoppi otti miehen isoveljen vauvana ravintolaan mukaan. Poika nukkui Kalastajatorpan baaritiskin alla/takahuoneessa.

Itse olen kauhistellut sitä, kun 70-luvulla isäni antoi minulle ja pikkusiskolle ilmapistoolin, jolla siiten ammuimme halkoliiterin seinässä olemaan maaliin. Pihalla kulki tietenkin väkeä.

Vierailija
15/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ollut päiväkodissa, nähnyt äitiäni humalassa, ollut jätettynä yksin pienenä enkä ikinä ole saanut tukkapöllyä tai muutakaan fyysistä kuritusta...

Minusta ja sisaristani on ainakin huolehdittu hyvin.

Vierailija
16/28 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä kyllä kännätty yhtään. Ei oltu terasseilla enkä ole selkäänikään saanut ikinä. Tupakkaa kyllä joskus muistan äitini polttaneen...

Vierailija
17/28 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillä kännätty. Väkivaltaakaan ei ollut, päinvastoin, vanhempani vastustivat väkivaltaa.

Yksin kotona olin kyllä päiväsaikaan jo ekaluokalla, mutta minusta se on aivan normaalia. Ihmettelen kun jotkut nykypäivän koululaiset eivät pärjää yksin kotona minuuttiakaan.

Vierailija
18/28 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvinnut pelätä että urheilukentällä joku tulisi puukottamaan tai kauppassa.

Itsekin sain liehua ulkona myöhhän ja isä tupakoi surutta sisällä.

On nykyään menty parempaan suuntaan lastenhoidossa mutta toisaalta maailma on muuttunut turvattomammksi.

Vierailija
19/28 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt -64 eli vanha kääkkä- no,minun lapsuudessani

-mummo ja vaari hoitivat minua 3kk:n ikäisestä

-vaari tuurijuoppo, muistan kun on yövytty mummon kanssa naapurin saunassa

-kävin kenenkään valvomatta uimassa alk. 4v

-sain säännöllisesti selkääni murrosiässä (ihan kunnolla, rippileirillä olin hakattu sormenpaksuisille juomuille)

-jnejne en viitsi ihan kaikesta paskasta enää valittaa kun ei se auta :)

Ei musta ihan normaali tullut mutta parempi äiti kuin itselläni oli...ei päihdeongelmaa, ei mt-ongelmaa joka haittaisi esim. työntekoa

Vierailija
20/28 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tupakoitu. Meisdät hoidettiin kotona, äiti ja isä kävivät töissä ja hoitaja hoiti meitä kotona.

Oli harrastuksia ja niihin mentiin itse, ei mitään kuljetuksia. Kotitöitä opeteltiin jo pienenä tekemään ja käytiin syksyllä marjametsässä koko perheen voimin. Kesälomat oltiin mökillä ja joku pidempi reissu oli kerran vuodessa.

Siivouspäivä oli lauantaisin, sauna keskiviikkona ja lauantaina. Kotiruokaa syötiin ja äitin kanssa leivottiin pullaa. Juhlapyhiksi varattiin parempaa.

Lapsuuteni oli varmaankin aika turvallinen, samoin oman kaveripiirini lapsilla.

Omia lapsia nyt kolme, kaikki ovat oppineet tekemään kotitöitä, ovat tasaisia teinejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi