Esikoispojalle "perinteinen" suomalainen nimi
Esikoispojan nimiä olisi hakusessa. Jostakin syystä tytön nimiä tuntuisi helpommalta keksiä, joten apua kaivattaisiin!
Pidämme ns. perinteisistä suomalaisista nimistä, jotka voivat olla myös merkitysnimiä. Pituudella ei ole väliä. Emme niinkään välitä uudisnimistä eikä nimen tarvitse olla erityisen harvinainen, kunhan se on vain mieleinen.
Lisäksi nimi ei saisi olla liian "raamatullinen", esim. Luukas, Nooa tai Joona ovat kauniita nimiä, mutta ne yhdistyvät mielessäni liikaa Raamattuun. Toisaalta esim. Mikael, joka sekin on käsittääkseni alun perin Raamatusta, voisi olla ihan ok, koska siitä tulee ainakin itselleni muitakin mielleyhtymiä kuin Raamattu.
Joitakin mieleisiä (osa käytössä lähipiirissä, mutta laitan tähän antamaan osviittaa):
- Akseli (lähipiirissä)
- Aapo
- Ilmari (tämän hetken suosikki)
- Kasper(i) (kaunis, mutta tuntuu hieman liian "trendikkäältä")
- Lauri (tämä olisi yksi suosikki, ellei olisi lähipiirissä)
- Niilo (lähipiirissä)
- Sampo
- Tapio
- Toivo
- Topias
- Tuomas (lähipiirissä)
Kiitos avusta jo etukäteen!
Kommentit (7)
Monet listasi nimistä ovat mun mielestä hienoja. einot taisi jo tyhjentää pajatson mutta kaikkia en ehtinyt huolella lukea läpi. Tässä muutama, joita mulle tulee mieleen. Sorry, jos monta samaa.
Aaro
Eero
Matti
Matias
Hermanni
Tarmo
Urho
Oskari
Touko
Kaarlo
Samuel
Samuli
Severi
Aarre
Armas
Aarne
Aarni
Vilho
Viljo
Pietari
Sakari
Kiitos kaikista ehdotuksista elnot! Paljon löytyi sellaisia, joita emme ole itse osanneet ajatella.
Tarkennuksena vielä: olen opettaja, ja osan kivoista nimistä joudun hylkäämään työsyistä. Siis jos esim. itselläni on parhaillaan ko. niminen oppilas, tai aikaisemmin olen opettanut jotakuta tietynnimistä oppilasta, joka on jäänyt vahvasti mieleen, en osaa ajatella omaa lastani saman nimisenä. Siksi joissakin nimissä on ei-perusteluna "työ-syy". :)
- Aapeli - assosioituu liikaa aapiseen... :)
- Eemeli - sympaattinen nimi, mutta työsyistä ei
- Aukusti - tästä tykkään!
- Alvari - olen miettinyt Alvar-nimeä, mutta se on tuntunut omaan makuun liian "suomenruotsalaiselta" (vaikkei sitä liene?). I:n lisäämällä tämä suomalaistui heti!
- Aaretti - en ole ennen kuullut, joten omaan korvaan liian outo
- Into - tulee mieleen Hyla-tuotteet vaikka muuten kiva
- Iisakki - tuntuu liian raamatulliselta (Iisakin kirkko?)
- Onni - lapsena halusin antaa tämän nimen mahdolliselle tulevalle pojalleni, mutta nyt se on hieman liian muotinimi makuuni, tai ainakin tunnen monia Onneja
- Eeli/Eelis - mahtavia, nämä jatkoon!
- Leo - ei käy työsyistä
- Elmeri - tätäkään en ollut tullut ajatelleeksi, pääsee heti jatkomietintöihin
- Oskari - ei työsyistä
- Viljami - ei työsyistä (tykkäisin kovasti...)
- Juhana - ihana, mutta veljeni on Juhani, eli liian lähellä
- Lassi - ihana, mutta löytyy suvusta
- Taavetti - tuntuu jotenkin höpsöltä nimeltä, en osaa sen paremmin perustella ei-kantaa
- Paavo - tämäkin on loistava, pääsee jatkoon!
- Konsta - tykkään, jatkoon
- Eero - ei työsyistä
- Tuure - tätäkin voisi harkita
- Simo - löytyy lähipiiristä
- Ilari - ystävän lapsi
- Veikko - tässä taas uusi hyvä idea, jatkoon
- Veikka - viittaa mun mielellä liikaa "veljeen", enemmän tykkään Veikosta
- Paulus - hieman liian erikoinen makuuni
- Hermanni - lapsuuteni idoli oli Pelle Hermanni, joten siksi ei tätä :)
- Santeri - ei työsyistä
- Voitto - jatkoon
- Joose - hieman liian erikoinen makuuni
- Hannes - lähipiirissä on Hannu, joten liian lähellä sitä
- Oiva - suloinen, jatkoon!
- Eino - jostakin syystä ei miellytä (tulee liikaa mieleen sana "eno"...)
Uusia suosikkeja löytyi näistä monia: erityisesti Aukusti, Alvari, Eeli, Eelis, Elmeri ja Paavo, mutta tykkäsimme myös Konstasta, Tuuresta, Veikosta, Voitosta ja Oivasta.
Kiitos näistä, nyt vaan lisämietintöjä, onneksi aikaa miettiä on vielä. :)
Hei nimimerkki Lämpimämpi! Kiitos hyvistä ehdotuksista, kommentoin niitä tähän. "Työsyyn" selitin ylemmässä viestissä.
- Aaro - ystävän lapsi, tykkäisin kyllä nimestä
- Eero - ei työsyistä
- Matti - hitusen liian tavallinen kalskahdus (vrt. Matti Meikäläinen)
- Matias - tästä tykkäsimme, jatkomietintöihin!
- Hermanni - Pelle Hermanni -assosiaatio taitaa olla mulla liian voimakas, eli ei...
- Tarmo - ei työsyistä
- Urho - tulee mieleen olut (oivoi näitä tuotemerkki-mielleyhtymiä, pilaavat monen hyvän nimen...)
- Oskari - ei työsyistä
- Touko - tykkäisin kovasti, mutta mieheni inhoaa tätä (katsonut kai liika Julmahuvia aikoinaan...)
- Kaarlo - mahtava, tätä emme olleet ajatelleet, jatkoon!
- Samuel - tuntuu liian raamatulliselta, eikö tämä ollut joku Vanhan Testamentin heebo?
- Samuli - tämä suomalainen versio Samuelista voisikin toimia, hmm, mietintämyssyyn
- Severi - tätäkään en ollut osannut ajatella, mutta voisi toimia
Eniten tykkäsimme näistä ehdotuksista Kaarlosta, mutta muita mieleisiä olivat Matias, Samuli ja Severi. Kiitos kaunis!
Kiitos ehdotuksta Horsmankukka! Tykkäsimme erityisesti monista noista a:lla alkavista nimistä.
- Aarre - tämä voisi olla erityisesti hyvä toinen nimi, vaikka miksei ensimmäinenkin
- Armas - suloinen, mutta ehka hitusen liian feminiininen (voisin joutua 15 vuoden päästä selittelemään murrosikäiselle pojalleni kovasti, miksi hänen nimensä on jotakin niin "lällyä" kuin Armas... :))
- Aarne - tykkäämme, jatkomietintöihin
- Aarni - metsäfanina pidän viittauksesta aarnimetsään, jatkoon!
- Vilho - ukkini, joten liian lähellä
- Viljo - mieleeni on lapsuudessa syöpynyt "onks Viljoo näkyny?" -sketsihahmo, joten siksi ei
- Sakari - kiva, mutta ei työsyistä
Kiitos näistä!
Jos joku haluaa vielä ehdotella jotakin, kommentoin mielelläni ehdotuksia.
Kaikkia jo ehdotettuja en muista, joten anteeksi mahdollinen toisto...
Aatos
Jaakko
Kaapo
Kalle
Lasse
Aaro
Atte
Mauri
Kauri
Olavi
Aleksis
Iivari