paljonko teillä on säästössä pahan päivän varalle?
minulla 13000. Mietin juuri, pitäsikö välillä huvitellakin.
Kommentit (39)
mutta sekin on budjetoitu tulevan parin vuoden menoihin.
käyttötileillä: 20 000€
rahastoissa: 50 000€
osakkeissa: 25 000€
määräaik.tileillä: 20 000€
eläkevakuutuksissa: 30 000€
lasten rahastosäästöissä: 20 000€
Molemmat autot on kyllä yli 10v vanhoja, mutta pärjätään ihan OK. Asuntolainaa vielä 10 000€ maksamatta
Hyvin huuhdeltu perse! (eli tuulen huutoma perse)
Mun paha päivä oli jo aikoja sitten, onko niitä päiviä kuinka paljoan....onks se niin ku karkauspäivä? Seuraavaan pahaan päivään vien pullot kauppaan, tulee siitä hetken kuluttua hyvä päivä :)
Miinusta aika paljon. Köyhät kuolee ensin.
Olisipa mahtava ja turvattu tunne, jos olisi säästössä kymmeniä tuhansia!
Meillä on nyt parituhatta, saa nähdä pitääkö sekin säästö syödä kun jäädään kotihoidontuen varaan, toivottavasti ei. Väsyttää köyhäillä vuodesta toiseen.
Säästöjä ei ole. Tulot tosi pienet. Volvo on jo myyty. Kohta menee asunto ulosottoon.
Noin 70 000, eikä se nyt oikeestaan minkään pahan päivän varalle ole... oon minimoinut töissäkäyntini, eli tienaan just sen verran mitä menee asumiseen ja ruokaan, tosta 70000:sta menee sitten isommat "huvitukset", reissut, jos autoa vaihtaa jne.
Oman vanhuuden turvaksi on sitten tulossa vielä äidin perintö jossain vaiheessa.
Käyttötileillä 10 000
Määräaikaistileillä 200 000
Rahastoissa 10 000
Osakkeissa 40 000
Asutaan nyt vuokralla, ostoslistalla on talo ja vene. Ja lähivuosina auton vaihto uudempaan.
Elän velaksi jos tulee paha päivä.
ollut 1000-8000€ rahaa säästötilillä. Sitten on omaisuutta, jota voisi lähteä realisoimaan tiukan paikan tullen.
Elimme nuukasti 12 vuotta, kun maksoimme talolainaa. Nyt on mukavampi hieman leveämmin elää arkea, kun laina on maksettu. Lapsetkin nauttii, kun saavat harrastaa ja on varaa ostaa laadukkaampia tavaroita esim. hyviä harrastusvälineitä jne.
Vaatteita ja muuta hankitaan edelleenkin paljon kirppikseltä mutta ihana on , kun ei tartte pihistellä pakosta vaan ihan järkisysitä miettiä kulututtamisen ekologisuutta esimerkiksi.
Kun ei huomisesta koskaan tiedä, elämme mielemmä mukavaa arkea kuin pihistelisimme siksi, että saisimme paljon rahaa säästöön. Mukaansa ei sitä kukaan saa. Autamme myös jo aikuisia lapsia taloudellisesti, jotta jaksaisivat keskittyä opiskeluun.
Lähinnä jos tarvii yllättäen ostaa jotain kalliimpaa, kuten pesukone, auton renkaat tms. Sitten taas laitetaan sen verran tilille, mitä sieltä on otettu. En edes ajattele, että tuo 6000 euroa olisi käyttörahaa.
minulla 13000. Mietin juuri, pitäsikö välillä huvitellakin.
Itselläni on reilustikin kolmen kuukauden tulos säästössä, mutta en silti osaa ajatella että pitäisi tuhlailla tms. Käytän rahaa silloin kuin tarvitsen jotakin. Ylimääräiset rahat sitten jää säästöön.
Mutta nyt on se pahapäivä, että joudumme ottamaan ainakin öljylasku säästöistä.
ei just nyt paljoakaan säästössä, kun maksoimme syksyllä lainat pois. Velaton mökki ja velaton asunto, mutta pankissa mulla vain 1700 ja miehellä 10000. On ollut menoja (mökille tehdään varastoa, lapselle uusi viulu, pitänyt ostaa uudet sohvat, pesukone ja jääkaappi, mies jäi kesällä vuorotteluvapaalle) eikä olla saatu paljon kasaan.
Kai se tästä taas kasvaa, kun mies palaa töihin ja mulle alkaa töissä ruuhka- eli ylityöaika.
Minä olen eronnut kolmen lapsen yh, jolla on vuoden säästöt eli vähän yli tonni. Minä käytän rahojani lapsiin ja opiskelijoihini, en ole pihi ja perintöjä ei ole tullut.
Kun olin nuori, matkustelin ja pidin hauskaa, en istunut kotona, tehnyt kahta työtä tai ajatellut säästämistä kuten miltei kaikki täällä ovat tehneet. Ei ole paljon porukka sitten Roskildessa tai muuten vaan Euroopassa luuhannut nuorena?
Nyt on sitten niitä "pahoja päiviä" (kuukausia) riittänyt, joten säästötilillä on tasan 700€ ja tässäkin kuussa sieltä joudutaan ainakin 200, jos ei 300 ottamaan. Ei naurata, ei.
Pieni summa teille, kroisokset ;) mutta mulle iso summa, olen opiskelija. Tuokin pahan päivän vara riivitty kasaan pienistä osista monen vuoden aikana ja kesätöistä.
pari tonnia kuussa. ja hyvä niin, sillä aion ostaa huonekaluja ja niihin menee ainakin 7 tonnia.
tosin oon vasta 21 et eipä tässä oo paljoakaan kerennyt!