Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

H*l*etin opettaja!!!

Vierailija
27.09.2011 |

Opettaja ilmoitti suoraan, ettei aio antaa lapselleni vaikeampia tehtäviä, vaikka minä vaadin niitä. Nyt lapsen opiskeluinto on ihan nollassa, kun pitää tehdä tavallisia tehtäviä, joita kaikki muut tekevät ja lapsesta ne ovat helppoja.

Mikä siinä on,että opettaja ei voi keksiä lapselleni jostain kouluun haastetta. Hänen mielestään lisätehtävät riittävät. Mistäköhän ihmeestä opettajille maksetaan palkkaa?!!!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hänet laittaa painotettuun opetukseen. Siellä saa tarpeeksi haastetta. t. äiti, jolla kaksi lasta matemaattispainotteisessa kielikoulussa

lapseni oli eräässä kuvaustasi vastaavassa koulussa. Ei ollut mitenkään haasteellista ja minkäänlainen eriyttäminen tai lisätehtävien tekeminen ei tullut kysymykseenkään.

Muutimme työn perässä vuodeksi ulkomaille ja palattuamme laitoimme lapset ihan tavalliseen lähikouluun joka toimi mielestäni paremmin. Lapset saivat lukea omia pulpeetikirjojaan. Lisäksi lapset saivat matikassa kirjasarjaan

kuuluvan vihon joka on tarkoitettu juuri nopeille oppilaille. Muutenkin opetus oli kannustavampaa kuin tuossa "eliittikoulussa"

Vierailija
22/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei eriytettykään=)

Voihan kotona hankkia lapselle vaikka kuinka vaikeita tehtäviä, niitä on nettikin pullollaan. Ja hyvää tekee näiden neropattienkin oppia jotain muiden huomioimisesta ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan Suomessa hypätä yhden luokka-asteen yli?

Kyllä voi hypätä luokka-asteen yli.

Ei se ole opettajan eikä niiden muiden oppilaiden vika, että koulussa on tapana edetä opetussuunnitelman mukaan.

Mutta ei hätää, on monta keinoa! Yksi niistä on muuttaa maalle niin pieneen kuntaan, ettei siellä ole kuin alle kymmenen lasta ikäluokassa.

Siellä saa väkisinkin yksilöllisempää opetusta.

Etsi siis kartalta sellaiset kunnat, jotka ovat pinta-alaltaan laajoja, mutta vähäväkisiä.

Vierailija
24/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapseni suurin murhe koulussa on tylsistyminen. Se ei aja ketään itsemurhan partaalle ja vuosien terapiaan...

Vierailija
25/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni pitkästyisi koulussa? Ei kai tässä viittattu "eliittikoululla" Sykkiin? Onko täällä sykkiläisten vanhempia, jotka osaisivat kertoa miten Sykissä eriyttäminen toimii?

Vierailija
26/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tehnyt opettajalta tiukkaakaan ottaa kopioita ylempien luokkien tehtävistä ja jakaa niitä luokan paremmille oppilaille. Omanikin sai ekaluokalla laskea kolmannen luokan tehtäviä.

Toiset tekee palkkansa eteen enemmän töitä ja toiset menee sieltä, mistä aita on matalin

Opettajat saavat palkan opetussuunnitelmaan perustuvasta opetuksesta. Pitäisikö palkka maksaa sen mukaan, kuinka paljon vanhempia miellyttää? Jos jokaisen oppilaan kohdalla toimitaan vanhempien vaatimusten mukaan ja opetusmateriaali räätälöidään jokaiselle yksilöllisesti, mikään työaika ei riitä. Valitettavasti koulussa joutuu tehdä niitä "tavallisia tehtäviä"... Voihan lapsen siirtää yhden luokan ylemmäs, jos on erityislahjakas? Vai onko kyse siitä, että opettajan mielestä lapsi on samalla tasolla muiden kanssa ja olette siitä eri mieltä?

Vierailija
27/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainillassa että hänellä on antaa lisämateriaalia nopeille osaajille!

Jos lapsi tahtoo tehdä tehtäviä niin läksyjen lisäksi saa tehdä lisätehtäviä ja lisätehtävien lisänä voi tehdä ylimääräsiä jos tunnilla ehtii.

Kenenkään ei meidän opettajan mielestä ole hyvä turhautua: nopeammat tekijät saa tehdä lisää tehtäviä siinä missä hitaat tuhertajat voi mennä tukiopetukseen. Koulu on kaikkia varten!

Asenne tarttuu lapsiin ja minua huolestuttaa tästä ketjusta nähty asennevamma ettei jo vaikka lukea/laskea osaavat voisi osallistua tunneilla vaan odotella että viimesetkin oppii.

Minun lapsi ei osaa lukea mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku osaa ja saa lisätehtäviä ettei turhaudu koulussa.

Kannattaa ottaa puheeksi vaikka rehtorin kanssa onko tämä nyt koulun tapa vai opettajalla joku oma juttu, hän saattaa olla vaikka palamassa loppuun eikä motivaatiota löydy. Paha sanoa mutta kyllä tunneilla PITÄÄ olla kaikille tekemistä.

Vierailija
28/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei eriytettykään=) Voihan kotona hankkia lapselle vaikka kuinka vaikeita tehtäviä, niitä on nettikin pullollaan. Ja hyvää tekee näiden neropattienkin oppia jotain muiden huomioimisesta ym.

tarkoitin vain, että ei ollut mieltä kuljettaa lasta kaupungin toiselle laidalle "erityisopetukseen" jos opettajalla ei ole halua eriyttää. Siis mikään eliittikoulukaan ei takaa laadukasta opetusta vaan vastuu lastemme oppimisesta on vanhemmilla. Ja muiden huomioimisella ei ole mitään tekemistä opetuksen eriyttämisen kanssa.

Vierailija
29/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä nyt puhut, mutta meidän lasten koulussa se että opetus on kahdella kielellä ja että matikka on painotettu antaa juuri sopivasti lisää haastetta.

Mikä ihme on oma pulpeetikirja? Ja luuletko ettei matikkapainotteisessa koulussa lueta nopeille oppijoille tarkoitettuja vihkoja? No, siellä ei tietty pääse leveilemään, että lukee nopeampien oppijoiden vihkoja, kun kaikki ovat jo valmiiksi nopeita - mutta ei kai se pointti tässä olekaan se, että oma lapsi on jotenkin parempi/nopeampi/ihmeellisempi/erottuvampi...

Vierailija
30/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä nyt puhut, mutta meidän lasten koulussa se että opetus on kahdella kielellä ja että matikka on painotettu antaa juuri sopivasti lisää haastetta. Mikä ihme on oma pulpeetikirja? Ja luuletko ettei matikkapainotteisessa koulussa lueta nopeille oppijoille tarkoitettuja vihkoja? No, siellä ei tietty pääse leveilemään, että lukee nopeampien oppijoiden vihkoja, kun kaikki ovat jo valmiiksi nopeita - mutta ei kai se pointti tässä olekaan se, että oma lapsi on jotenkin parempi/nopeampi/ihmeellisempi/erottuvampi...

tarkoitin pulpettikirja. Ekaluokkalaisellani se oli Narnia. Kun muut opettelivat tavaamaan nopeat lukijat saivat lukea omia kirjojaan.

Ei ollut tarkoitus arvostella, kerroin vaan miten meidän koulussa toimittiin. Vaikka on sisäänpääsykokeet se ei vielä takaa etteikö tasoeroja oppilaiden välillä olisi. Luultavasti ne on yksityisissä tavallistakin suuremmat. Kuitenkin meillä kaikki opiskelivat samassa tahdissa ja saivat samat tehtävät. Toiset sitten tekivät ne nopeammin ja etsivät haasteet muualta. Vieraankielen opetus toki antaa haastetta, mutta siinäkin erot oppilaiden välillä oli huimat, mutta keskiarvon mukaan mentiin.

Meidän ulkomaankomennus toi mukanaan kolmannen kielen ja siinä sitten tuli haastetta kivasti lisää.

Vierailija
31/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on äidinkielessä tasoryhmät. kahden luokan oppilaat on jaettu kolmeen ryhmään lukutason mukaan. Ja on ihan tuiki tavallinen kunnan peruskoulu.

Matikasta sanoin, että osaa myös. Open mielestä ei, koska ei saa tehtyä kirjasta kaikkia tehtäviä. No ei saakaan kun sitä ei vois vähempi kiinnostaa...

No ihan sama. Onhan siellä monta muutakin ainetta ja asiaa joita pienten pitää oppia. Esimerkiksi menemään sinne joka aamu ajoissa...

Vierailija
32/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin lapsella on pulpettikirja. Ja oli tuolla lukihäiriöiselläkin. En kyllä ymmärrä mitä se sillä teki kun ei lukea osannu, mutta niin sillä oli.. muistaakseni risto räppääjä...

Vierailija
33/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä ja kaikki tuntemani opet tekevät sitä ihan luonnostaan ja pyytämättä.

Vierailija
34/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tokaluokkalainen ja heti ekan syksyllä jakoivat äikässä tasoryhmiin, joissa ekassa opeteltiin kirjaimia, vikassa luettiin pidempiä tekstejä. Matikassa luulisi, että voisi olla jotain soveltavia tehtäviä. Niissä saa käyttää nuppiaan vähän eri tavalla kuin 22+30 jankkaamisessa, eikä mene "liian pitkälle" muihin nähden, kun ovat luonteeltaan aivan erilaisia tehtäviä. Mulla lapsen koulun aloittamiseen liittyi pelkoja sosiaalisessa mielessä, mutta hyvin on mennyt. Muuten olen hieman pettynyt. Kirjaimia vedetään tiettyjen viivojen väliin, lasketaan 1+12, ja kaikki uteliaisuus, into oppia asioita yms. tukahtuu :( Tietty tuota tylsyyttäkin tarvitaan, mutta kiitos jotain muuta lisäksi...

Vierailija
35/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä ihan itse sille niitä lisätehtäviä, mitä hän mielestäsi tarvitsee! Voit hakea kirjastosta - lapsesi voi ihan itse hakea mieluummin - itselleen pulpettikirjan, joka on hänen tasoisensa ja hänelle tarpeeksi haastava. Vai eikö sellaisia ole.

Osta piirustuvihko ja käske sen piirtää, jos tunnilla on kaikki niin perfektisti ja nopeasti tehty.

Käske sen muksusi itse tehdä itselleen haastavia laskutehtäviä jos koulun tehtävät on tehty. Osta sille vihko tätä varten.

Osta sille vihko ja ehdota, että kirjoittaa jotakin - siis luo ihan itse tekstiä.

Eikö tässä tule harrastettua kaikkea tarpeellista: lukemista, kirjoittamista, laskemista, piirustusta ja luovuutta?

Huolehdi siitä, että lapsesi ei ole häirikkö siellä tunnilla, jos on sellainen neropatti.

Riittävätkö nämä alkajaisiksi vai haluatko lisää vinkkejä vaikeaan tilanteeseesi opettajan kanssa?

Tuo "helvetin" opettaja oli kyllä ihan turhaa tässä asiassa.

Vierailija
36/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti- muuttakaa ap vaikka kiinaan, siellä lapsen ainoa arvo taitaa olla suorittaminen ja pyrkimys olla jotenkin erityinen ja parempi kuin muut.

Oikeesti- lapsista tulee taatusti sitä mitä on tullakseen- ala-asteella koulu on vain yksi pieni osa lapsen elämää, sen lisäksi on monenlaisia muitakin taitoja. Jos lapsesi on niin yltiölahjakas, niin kyllä hän varmasti tulee aikanaan tuottamaan sulle mainetta ja kunniaa vaikka joutuukin tyhmän tavislauman kanssa päiviään viettämään. Ja toisaalta, jos hän on niin paljon parempi kuin muut, hän joutuu joka tapauksessa elämässä opettelemaan turhautumista ja sietämään rajallisia, epätäydellisiä kanssaihmisiä, jotka himmentävät hänen loistettaan omalla tavallisuudellaan. että siinä mielessä kaikki näyttäisi olevan ok- muut opettelee kouluaineita ja sun kullannuppusi opettelee sietämään erinomaisuuden tuomia haasteita.

Vierailija
37/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on hyviä ajatuksia. Voi kun noin voisikin toimia. Meillä se ei ollut mahdollista kouluun ei saanut tuoda mitään ylimääräisiä kirjoja, piirustus- tai muitakaan vihkoja. Eväätkin oli kielletty. Ei edes yhtä omenaa välipalaksi saanut tuoda.

Vierailija
38/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se on hankalaa. Toki yritän mahdollisimman paljon eriyttää, mutta opella ei oikeasti ole siihen riittävästi aikaa, kun luokassa on 30 eritasoista oppilasta.

Mulla menee joka päivä yötöiksi, kun yritän tehdä omaa materiaalia ja suunnitella tunteja niin, että kaikille olisi oman tasoista tekemistä. Kun samaan luokkaan tungetaan moniongelmaiset erityisoppilaat ja lahjakkaat, jokaiselle pitäisi olla oma materiaali.

Open aika ei vaan mitenkään riitä! Hajoan jo nyt työmäärääni. Minusta on erittäin loukkaavaa, että kysyt, mistä ope saa palkkansa. No, esim. niistä 60 viikkotunnista, jotka hän jo nyt tekee - ja sinä vaadit lisää?

t. ope

Vierailija
39/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos lapsi itsenäisesti tekee Timanttivihkoa oppitunnilla tai etenee nopeammin kirjan tehtävien kanssa.

Vierailija
40/50 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joillekin on mahdottoman vaikeaa huomioida niitä lapsia, jotka oikeasti oppivat toisia nopeammin tai ovat oikeasti huippuälykkäitä. Minä en itse ole mikään huippulahjakas, mutta isosiskoni oli. Hänen varjossaan minäkin opin lukemaan jo ennen kouluun menoa, ja sain ensimmäisen jälki-istuntoni ekaluokalla siitä hyvästä, että kieltäydyin lukeamsta tavuviivojen kanssa, kun osasin lukea ilmankin. Nyt joku vauhkoaa siitä, miten sille on perustelunsa, miksi pitää lukea tavuviivoillakin, mutta mulle ei opettajalta herunut muita perusteluja kuin että "koska minä sanon niin". Ei hetkauttanut tarpeeksi, joten otin sen jälki-istunnon.

Omasta lapsestani en vielä tiedä, onko hän nopea oppija vai toistaiseksi vain hyvin sinnikäs opettelemaan haluamiaan asioita. Hän on vasta eskarilainen, ja eskarista on jo sanottu, että hän on taidoiltaan edellä muita (lukee, laskee, kirjoittaa). Tosin hän on näitä taitoja viimeisen vuoden harjoitellutkin hyvin sinnikkäästi, koska on halunnut ne oppia.

Ja sille, joka huutelit että jos lapsi on huippulahjakas niin kyllä on äitikin sitten - ei välttämättä. Mun mummoni on ihan normaali ihminen, ei mikään huippulahjakas, mutta äitini taas on erittäin älykäs, ja isosiskostani tuli huippulahjakas. Mulla on kuitenkin viisi sisarusta, eikä kenestäkään meistä muista tullut mitään poikkeavan älykästä tai lahjakasta. Samoin siskoni omat lapset ovat ihan keskivertokloppeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan