Tein niinkuin joku täti neuvoi, ja pääsin herkästä ihosta ja couperasta eroon
Mulla on tyypillinen suomalainen iho, eli herkkä, ohut, punottava ja siihen tulee helposti couperosaa. Lisäksi suun ympärille ja leukaan, joskus myös otsaan, tulee ihomatoja ja finnejä. Kaikki mahdolliset tökötit on testattu ja kalliita rasvoja ja hoitoaineita on ostettu. Ongelma on kuitenkin käytännössä pysynyt entisellään.
Sitten luin jotain naistenlehdestä jonkin kosmetologi-tädin (vanhempi rouva siis) haastattelun. Ilmeisesti hänelle ei ollut enää tarvetta mainostaa kalliita merkkejä oman putiikkinsa myynnin lisäämiseksi, sillä hän neuvoi näin:
Hanki seuraavat aineet: hajusteeton kasvovoide, jossa ei ole mitään "teho"aineita, kuten apteekin perusvoide tai Erisanin kosteusvoide. Valitse tuotteen rasvaisuus ihosi mukaan. Itse ostin Sokokselta LV:n kosteusvoiteen, joka sopii kasvoille ja vartalolle, mahdollisimman vähän mitään erikois-aineita.
Jos iho on kovin kuiva, niin kannattaa hankkia kaksi eri hajusteetonta perusvoidetta, toinen ohuempi, toinen tuhdimpi yön ajaksi.
Lisäksi vauvan kosteuspyykeitä eli "perspyyhkeitä", kuten täti huulena heitti. Ehdoton ei kasvovesille, kuorinta-aineille ja naamioille.
Aloita viikonloppuna, jolloin ei ole menoja. Tod. näk. olet perjantai-iltana pessyt meikin pois ja voidellut ihosi kalliilla voiteilla. Älä tee MITÄÄN la-aamuna. Ei minkäänlaista pesua millään, ei mitään rasvaa. Illalla pyyhi iho vauvan kosteuspyyhkeillä. Lisää ostamaasi voidetta ja sit nukkumaan.
Su-aamuna pyyhi iho kosteuspyyhkeellä, ei vesipesua tai kasvovettä. Päälle voide. Sama toimenpide illalla.
Maanantaina taas kosteuspyyhe & voide, ja sen päälle meikki miten haluat. Täti sanoi, että liian paljon ei pidä nähdä vaivaa sen eteen, että couperosa-alueet tms. peittyvät, vaan kevyt meikkivoide ja sitten jokin peitevoide tai Joe Blascon meikkivoide, jolla tuputellaan ongelmakohtiin. EI puuteria paitsi luomiin kiinnittämään meikki, paitsi jos iho on myös rasvoittuva (kuten mulla), silloin puuteria myös otsa/nenä/leuka.
Illalla meikki poistetaan näin: ensin kosteuspyyhkeellä silmämeikki, kosteuspyyhkeen voi myös taitella ihan teräväksi, jolla saa rajaukset pois. Jos ripsari ei lähde, niin HAJUSTEETONTA silmämeikinpoistoainetta vähän.
Sitten meikin paksuudesta riippuen 1-2 kosteuspyykeellä pyyhitään meikki pois. Varovasti, ei hinkaten.
Tämän jälkeen EI kasvovesiä, erikoishoitotuotteita tms. vaan se perusvoide yöksi.
Täti lisäsi vielä, että jos ihossa on selkeitä kuivia alueita, niin niihin kannattaa laittaa Bebanthenia. Ja mallien "salaisuus" on pistää välillä Bebanthenia koko kasvojen alueelle yöksi, se rauhoittaa ihon. Näin siis siinä tapauksessa, ettei iho ole rasvoittuva, kuten esim. mulla.
Kun käy suihkussa ja saunassa ja kasvot kastuvat vedestä pakostakin, niin tämänkin jälkeen on tärkeää pyyhkiä kosteuspyyhkeellä, se tasapainottaa ja kosteuttaa ihon.
Olen nyt puoli vuotta noudattanut tätä ohjetta. Ja ihme on tapahtunut! Couperosa on hävinnyt selvästi, iho ei ole niin ohut ja herkkä eikä ala punottaa pienimmästäkin syystä. Tämän ansiosta tarvitsee käyttää vähemmän meikkivoidetta ja peitevoiteita, ja sen ansioista ihon kunto on parantunut entisestään. Jopa mustapäät ja finnit ovat vähentyneet!
Ihan mahtavaa! Olen niin tyytyväinen nyt ihooni. Ja mikä parasta, ihoa on helppo hoitaa ja kalliisiin hoitotuotteisiin ei tarvitse pistää rahoja.
(Täti sanoi vielä sen, että kuorinnat ja naamiot eivät ole välttämättömiä, mutta jos sellaisia haluaa käyttää, niin sopiva väli on joka toinen kuukausi. Itse en ole käyttänyt kertaakaan, eikä ihoni ole kärsinyt yhtään, päin vastoin!!)
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tätä vaihtoehtoa, jos kärsitte kuivasta / couperosaihosta ja ihonne on herkkä.
Kommentit (65)
mikä auttaisi pintakuivaan rasvaiseen ihoon? Otsa ja nenä kiiltää. Onko vinkkejä?
No mulla oliboikeastaan juuri tällainen iho. Iho meni pintakuivaksi vesipesusta ja kasvovesistä yms,, mutta kiilteli kivasti jo puolen päivän aikaan, käytinpä sitten tosi kosteuttavaa voidetta tai rasvaisen ihon voidetta.
Kun jätin veden ja turhat kasvovedet ja pesuaineet pois ja aloin käyttää vain vauvapyykeitä, niin pintakuivuus hävisi. Ihon normaali kosteustasapaino ja normaali rasvantuotanto käynnistyi. Käytän nykyään melko ohutta perusvoidetta, koska iho ei ole enää pintakuiva. Nyt tilanne on se, että tarvitsen paljon vähemmän meikkivoidetta. Puuteria kului ennen koko ajan, mutta nyt riittää, kun pistän luomille tavallista puuteria ja sitten olen näin kesän jälkeen sipaissut aurinkopuuteria kevyesti kasvoille. Iho ei kiillä, ei ole pintakuiva, ja finnit & muut näpyt ovat vähentyneet.
että kasvot ovat kauniin tasaisen väriset heti herättyäni. Mutta annas olla kun pesen kasvot pesuaineella, kasvovedellä ja laitan kosteusvoiteen niin a´vot - jo on muuttuneet kirjaviksi.
Mulla on vastaavan tyyppinen iho kuin ap:lla ja olen tullut vasta viime aikoina ajatelleeksi, että ehkäpä ihon oman rasvan pois jynssääminen ja tököttien käyttö aiheuttaa sen, että iho pukkaa finnejä. Taidanpa kokeilla ap:n ohjetta.
Mä olen käyttänyt sitä perusvoidettani silmänympäryksiin, eikä silmänympärysiho ole siitä mitenkään oireillut. Uskoisin, että hajusteettomat silmänympärysvoiteet ovat ihan suositeltavia, jos niitä haluaa käyttää. Mäkin olen miettinyt, että pitäisi hankkia jokin hajusteeton silmänymp.voide.
edullinen vinkki kokeilla on ainakin apteekin vetisin perusvoide, jota voi käyttää runsaastikin.
Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt mitään ihonhoitotuotteiden päälle. Silloin harvoin kun meikkaan, niin iho menee heti pilalle. En pese kasvojani oikeastaan koskaan muuta kuin suihkussa tietty ja silloin kun pesen ripsarit pois, niin siinähän valuu vettä toki kasvoille, mutta muuten en. Näin iho on pysynyt jo pitkään kunnossa. Jos katsotte niiden harvojen meikkaamattomien naisten kasvoja töissä tms., niin harvoin niillä on huono iho - samoin kuin miehillä. Yleensä nää, jotka hoitaa itseään vähiten on siis parhaassa kunnossa iholtaan.
Tiedän, etten ole kovin naisellinen, jos saan vuoden kosmetiikkaostokseni noin 50 eurolla..., mutta ihoni kiittää kyllä tästä.
Jotenkin se rasvaisuus tukkii koko ihon, en suosittele kenellekään.
Perusjutuilla menen minäkin, mutta ainoa, mikä todella kuiviin läikkiin auttaa, on upea tuote:
Kanebo Sensai Silk Emulsion Super Moist!
Mullakin tällainen iho.
Kovasti on auttanut kun olen puhdistanut ihon Lactolinella. Mitään puhdistuspyyhkeitä en käyttäisi, koska kuten joku muukin jo mainitsi - ne sisältää hyvin monenlaisia kemikaaleja - eivätkä varmasti ole jatkuvasti käytettynä hyväksi. Puhdistavat varmasti joo, mutta kemikaalithan imeytyvät kyllä elimistöön.
Mulle riittää meikinpoistoon pesu Lactolinen avulla.
Annan ihon itsensä hoitaa rasvauksen muutoin paitsi talvella. Talvella sivelen kasvojen ja koko kropan iholle kookosöljyä.
Hiukset nekin ovat herkästi rasvoittuvat mutta samalla myös herkät. Vaihdoin kampaamoiden kalliit erikoisshampoot ja hoitoaineet halpoihin ja silikonittomiin Erisan shampooseen ja hoitoaineeseen. Vaikkei hiukset ole mainosten silkinpehmeät tai tuuheat, niin ne ovat puhtaat ja hyvinvoivat. Harjaankin jää huomattavasti vähemmän hiuksia nyt kuin vuosia sitten.
Lopetin kaikkien iho- ja hiustuotteiden käytön enkä ole katunut hetkeäkään! Ihon kosteutukseen ja meikin poistoon käytän neitsytkookosöljyä. Hiukset pesen pelkällä vedellä, mutta tarvittaessa käytän "shampoona" mietoa soodaliuosta ja huuhtelen teellä ja kylmällä vedellä. Hiuspohja ei hilseile, ei rasvoitu eikä päänahkaan tule enää kipeitä näppylöitä. Ällöttää ajatellakin mitä kaikkea roskaa tulikaan aiemmin tungettua naamaan ja hiuksiin!
kolmatta viikkoa tällä linjalla mennyt, ja iho on parantunut paljon, tasaisempi ja terveemmän näköinen, näpyt hävinneet 95 %. Tosin ruokavalio ollut viimeaikoina ihan kauhea, voi jos olisin jaksanut tsempata silläkin puolella, iho olisi nyt melkein täydellinen.
Yhden kerran pari pv sitten olen kuorinut ihon Pirkka kuorintavoiteella, ja sen jälkeen iho oikein hehkui. Voiteet taisi imeytyä paremmin. Eli silloin tällöin 2- 3 viikon välein aion kuoria, ja ehkä naamion laitan joka toinen kuukausi.
Pesen kasvot aamulla pelkällä vedellä, meikit poistan illalla kosteuspyyhkeellä ja käyn suihkussa. Sauna 1 krt viikko. Ihanaa kun iho paranee!! :)
olen jo useamman vuoden ollut käyttämättä mitään tehotuotteita ja välttänyt pesemistä, kosteutukseen käytän jojoba- tai aprikoosinkiviöljyä, jossa ei siis ole mitään muuta kuin sitä yhtä ainesta.
Vaan eipä auta tippaakaan nämä konstit, ainoastaan reseptilääkkeet saavat ihoni kauniiksi. Ilman lääkkeitä iho on jatkuvasti ärtynyt, kipeä, punainen, hilseilevä, rasvainen ja näppyinen. Melkein kaikki mahdolliset ongelmat yhtäaikaa. Lääkkeiden kanssa ongelmat häviää ja iho on lähes täydellinen.
Niin omituiselta kuin tämä kuulostaa, niin sinä aikana, kun en ole värjännyt hiuksiani, enkä käyttänyt voimakkaita hajusteellisia shampoita, myös ihoni on voinut paremmin. Saunassakin vältän olemasta liian pitkään.
Itselläni myös siis atooppinen iho ja joskus ollut hirvittävän huonona ja hilseillyt kauttaaltaan ja niska on ollut myös tosi huonossa kunnossa. Käytin ennen bed headin shampoita ja ilmeisesti niissä olevat kemikaalit sai ihoni todella huonoon kuntoon. Kyllähän sitä ainetta voi nimittäin liueta ihoon esimerkiksi yön aikana tyynyliinan kautta ja suihkussakin poishuuhdellessa. Samoin hiusvärit varmasti huuhtoutuu hiuksista ajanmyötä hiuksia kastellessa ja ihon lämmitessä ja vapautuvat kemikaalit ärsyttävät ihoa. Mutta tästä ei ole mitään tutkimusta tiedossa, vain omakohtainen kokemus.
Mulla iho on pysynyt tosi hyvänä, tosin yksi meikkivoide, Maybellinen Matte Mousse, sai ihon huonoon kuntoon hetkeksi. Kun jätin sen pois, iho parani viikossa. Se aiheutti ihon kuivuutta ja tukki ihohuokosia suun ympäriltä ja leuasta, ja pieniä finnejä alkoi ilmaantua. Jätin sen siis pois. Otin hetkeksi käyttöön Erisanin KOKOVARTALO-KOSTEUSVOITEEN (se paksu tökötti tuubissa), ja uskomatonta kyllä, tämä toimi hyvin tässä tilanteessa. Valitsin tämän tuotteen siksi, että se on hajusteeton eikä sisällä silikonia, ja tuoteluettelo on muutenkin lyhyt - ei ylimääräsiä kemikaaleja siis. Ja mulla on siis rasvainen iho, eikä tuo tuote tukkinut huokosia.
Ehkä syy tuon Matte Mousse - meikkivoiteen kohdalla oli itse tuottessa tai siinä, että tuputtelin sitä sormin, ja bakteerit pääsivät pesiytymään tuotteeseen. Oikeaoppisestihan tuollaista avopurkkia pitäisi käyttää niin, että lastalla ottaa tuotetta, pyyhkäisee sen kämmenselkään ja siitä sitten levittää kasvoille.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2011 klo 18:21"]
Eiks muilla ole kokemuksia siitä?
[/quote]
On kokemusta, itse sain vinkin kauneushoitolasta, meinebase suolaa hunajaan niin että tulee tahna, anna vaikuttaa, voi myös sivellä esim. Selän jos on finnejä. Itselle tulee todella pehmeä, kostea, hehkeä iho näiden naamioiden jälkeen, myös mustapäät ovat kadonneet. Mutta enään en raaski ostaa meineä kun ei sitä marketista saa ja melko kallistakin on joten olen ostanut ihan sittarista mineraalisuolaa/ruususuolaa, toimii yhtä hyvin.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2011 klo 18:21"]
Eiks muilla ole kokemuksia siitä?
[/quote]
On kokemusta, itse sain vinkin kauneushoitolasta, meinebase suolaa hunajaan niin että tulee tahna, anna vaikuttaa, voi myös sivellä esim. Selän jos on finnejä. Itselle tulee todella pehmeä, kostea, hehkeä iho näiden naamioiden jälkeen, myös mustapäät ovat kadonneet. Mutta enään en raaski ostaa meineä kun ei sitä marketista saa ja melko kallistakin on joten olen ostanut ihan sittarista mineraalisuolaa/ruususuolaa, toimii yhtä hyvin.
[/quote]
P.s. lopetin myös rasvauksen ja iho on löytänyt oman tasapainon, ei siis mitään voiteita kasvoilla t. Entinen atoopikko ja finninaama
Kokeilin Pirkka-pyyhkeitä, mutta ei toiminut. Pyyhkeellä pesu vain ärsytti ihoa samaan tapaan, kuin meikinpoistoliinatkin ja perusvoiteen (Erisan) laittaminen kirveli. Naama siis punotti enemmän, joten kokeilu kesti vain pari päivää.
Sen sijaan perusvoiteella pesu ja sen jälkeen rasvaus samalla voiteella tuntui rauhoittavan ihoa. Sillä on menty nyt viikko ja vielä ei ole tukkeumaa/näppylöitäkään pahemmin ilmaantunut.
Himalajan vuorisuolaa kokeilin joskus aiemmin kasvojen pesuun, mutta lopetin viikon jälkeen, kun iho meni vain huonommaksi ja huokoset tukkeutui. Ehkä se ei sopinut rasvaiselle iholle.
Lisäyksenä edelliseen, että voiteen sisältö vaikuttanee siihen, miten hyvin pesu onnistuu. Jos se ei sovi omalle iholle ylipäätään, ei varmaan sillä pesustakaan ole hyötyä. Erisanin kosteuttavan perusvoiteen otin, koska siinä on melko vähän ihoa tukkivia ainesosia.
Hyvä aloitus ja varmasti toimii monella. Tuo avainajatus siitä turhan karsimisesta on todella osuva.
Kerron vähän omasta ihostani ja sen hoidosta. Minulla iho-ongelmia riittää. You name it, I have it. Ihoni on rasvainen, minulla on akne (nyt toista kertaa elämässäni) ja silloin kun akne on poissa niin silti satunnaisia epäpuhtauksia. Ihoni on herkkä, ohut ja punoittava. Kärsin myös atopiasta ja talvella ihoa kiristää, rasvaisuudesta huolimatta. Ennen ihoni oli myös pintakuiva. Eli melkoinen sekasotku!
Ensimmäisen aknen aikaan päätin kuunnella omaa ihoani ja heittää romukoppaan kaikki ohjeet. Tämä ajatus tuli siitä kun sain atopiaan helpotusta vesipesusta, mitä yleensä kehotetaan välttämään. Minun atooppinen ihoni taas kaipaa pikaista vesipesua.
Nykyinen ihonhoitorutiinini on helppo ja halpa. Meikinpoistoon käytän öljyä. Nyt on Ceridalia, mutta välillä käytän esim. oliiviöljyä. (Se olisi riittoisaa, mutta en tykkää hajusta.) Eli hieron öljyä kasvoihin sormin, sitten pyyhin enimmät pumpulilapulla pois ja lopuksi pesen kasvot vedellä. Sitten odotan n. 15 min ja tunnustelen (siis mielessäni) miltä iho tuntuu ja millaista voidetta kaipaa.
Olkoon sitten kevyt tai astetta tuhdimpi voide, niin käytän vain perusvoiteita. Omalle iholle sopivan löytää vain kokeilemalla. Minulle lääkärit tuputti reseptille aina Humektania, mutta minulle se ei sovi. Pitää olla täyteläisempi voide, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin rasvaisen ihon omaavana.
Aamurutiini vaihtelee ihon tuntuman mukaan. Useimmiten vesipesu ja joku mieto kasvovesi (ei alkoholipitoinen). Kevyt kosteusvoide, kesällä aurinkosuojallinen. Meikkaan satunnaisesti, mutta joka ilta puhdistan ihon.
[quote author="melba" time="27.09.2011 klo 20:44"]
Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt mitään ihonhoitotuotteiden päälle. Silloin harvoin kun meikkaan, niin iho menee heti pilalle. En pese kasvojani oikeastaan koskaan muuta kuin suihkussa tietty ja silloin kun pesen ripsarit pois, niin siinähän valuu vettä toki kasvoille, mutta muuten en. Näin iho on pysynyt jo pitkään kunnossa. Jos katsotte niiden harvojen meikkaamattomien naisten kasvoja töissä tms., niin harvoin niillä on huono iho - samoin kuin miehillä. Yleensä nää, jotka hoitaa itseään vähiten on siis parhaassa kunnossa iholtaan.
Tiedän, etten ole kovin naisellinen, jos saan vuoden kosmetiikkaostokseni noin 50 eurolla..., mutta ihoni kiittää kyllä tästä.
[/quote]
Tuosta lihavoidusta kohdasta olen eri mieltä. Meikkaamattomuus ei välttämättä tarkoita ettei hoida ihoaan. Toisaalta esimerkiksi minä pidän ihostani huomattavasti parempaa huolta silloin kun meikkaan ja lomilla olen hövelimpi. Sen sitten huomaa. Tulee pintakuivuutta ja näppyjä.
Oleellisempaa kuin se, meikkaako vai ei, on se ihon perushoito. Siksi en myöskään allekirjoita tuota väitettä, että miehillä olisi parempi iho. Todella harvalla on kuulas ja terveennäköinen iho. Useimmilla kuivakka ja väritön. Nuoret osaavat paremmin jo käyttää kosteutustakin eivätkä pidä sitä "homona", niinkuin monet keski-ikäiset ja vanhemmat miehet. Miesten kasvojen iho on myös paksumpi kuin naisten, joten ei niitä voi täysin verrata keskenään.
mikä auttaisi pintakuivaan rasvaiseen ihoon? Otsa ja nenä kiiltää. Onko vinkkejä?