Tein niinkuin joku täti neuvoi, ja pääsin herkästä ihosta ja couperasta eroon
Mulla on tyypillinen suomalainen iho, eli herkkä, ohut, punottava ja siihen tulee helposti couperosaa. Lisäksi suun ympärille ja leukaan, joskus myös otsaan, tulee ihomatoja ja finnejä. Kaikki mahdolliset tökötit on testattu ja kalliita rasvoja ja hoitoaineita on ostettu. Ongelma on kuitenkin käytännössä pysynyt entisellään.
Sitten luin jotain naistenlehdestä jonkin kosmetologi-tädin (vanhempi rouva siis) haastattelun. Ilmeisesti hänelle ei ollut enää tarvetta mainostaa kalliita merkkejä oman putiikkinsa myynnin lisäämiseksi, sillä hän neuvoi näin:
Hanki seuraavat aineet: hajusteeton kasvovoide, jossa ei ole mitään "teho"aineita, kuten apteekin perusvoide tai Erisanin kosteusvoide. Valitse tuotteen rasvaisuus ihosi mukaan. Itse ostin Sokokselta LV:n kosteusvoiteen, joka sopii kasvoille ja vartalolle, mahdollisimman vähän mitään erikois-aineita.
Jos iho on kovin kuiva, niin kannattaa hankkia kaksi eri hajusteetonta perusvoidetta, toinen ohuempi, toinen tuhdimpi yön ajaksi.
Lisäksi vauvan kosteuspyykeitä eli "perspyyhkeitä", kuten täti huulena heitti. Ehdoton ei kasvovesille, kuorinta-aineille ja naamioille.
Aloita viikonloppuna, jolloin ei ole menoja. Tod. näk. olet perjantai-iltana pessyt meikin pois ja voidellut ihosi kalliilla voiteilla. Älä tee MITÄÄN la-aamuna. Ei minkäänlaista pesua millään, ei mitään rasvaa. Illalla pyyhi iho vauvan kosteuspyyhkeillä. Lisää ostamaasi voidetta ja sit nukkumaan.
Su-aamuna pyyhi iho kosteuspyyhkeellä, ei vesipesua tai kasvovettä. Päälle voide. Sama toimenpide illalla.
Maanantaina taas kosteuspyyhe & voide, ja sen päälle meikki miten haluat. Täti sanoi, että liian paljon ei pidä nähdä vaivaa sen eteen, että couperosa-alueet tms. peittyvät, vaan kevyt meikkivoide ja sitten jokin peitevoide tai Joe Blascon meikkivoide, jolla tuputellaan ongelmakohtiin. EI puuteria paitsi luomiin kiinnittämään meikki, paitsi jos iho on myös rasvoittuva (kuten mulla), silloin puuteria myös otsa/nenä/leuka.
Illalla meikki poistetaan näin: ensin kosteuspyyhkeellä silmämeikki, kosteuspyyhkeen voi myös taitella ihan teräväksi, jolla saa rajaukset pois. Jos ripsari ei lähde, niin HAJUSTEETONTA silmämeikinpoistoainetta vähän.
Sitten meikin paksuudesta riippuen 1-2 kosteuspyykeellä pyyhitään meikki pois. Varovasti, ei hinkaten.
Tämän jälkeen EI kasvovesiä, erikoishoitotuotteita tms. vaan se perusvoide yöksi.
Täti lisäsi vielä, että jos ihossa on selkeitä kuivia alueita, niin niihin kannattaa laittaa Bebanthenia. Ja mallien "salaisuus" on pistää välillä Bebanthenia koko kasvojen alueelle yöksi, se rauhoittaa ihon. Näin siis siinä tapauksessa, ettei iho ole rasvoittuva, kuten esim. mulla.
Kun käy suihkussa ja saunassa ja kasvot kastuvat vedestä pakostakin, niin tämänkin jälkeen on tärkeää pyyhkiä kosteuspyyhkeellä, se tasapainottaa ja kosteuttaa ihon.
Olen nyt puoli vuotta noudattanut tätä ohjetta. Ja ihme on tapahtunut! Couperosa on hävinnyt selvästi, iho ei ole niin ohut ja herkkä eikä ala punottaa pienimmästäkin syystä. Tämän ansiosta tarvitsee käyttää vähemmän meikkivoidetta ja peitevoiteita, ja sen ansioista ihon kunto on parantunut entisestään. Jopa mustapäät ja finnit ovat vähentyneet!
Ihan mahtavaa! Olen niin tyytyväinen nyt ihooni. Ja mikä parasta, ihoa on helppo hoitaa ja kalliisiin hoitotuotteisiin ei tarvitse pistää rahoja.
(Täti sanoi vielä sen, että kuorinnat ja naamiot eivät ole välttämättömiä, mutta jos sellaisia haluaa käyttää, niin sopiva väli on joka toinen kuukausi. Itse en ole käyttänyt kertaakaan, eikä ihoni ole kärsinyt yhtään, päin vastoin!!)
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tätä vaihtoehtoa, jos kärsitte kuivasta / couperosaihosta ja ihonne on herkkä.
Kommentit (65)
mä olen huomannut että iho voi paremmin kun sitä ei jatkuvasti pese tai puunaa. Mulla ei ole mikään ongelma-iho ja käytän ihan tavarataloista saatavia tavallisia kosteusvoiteita ja puhdistusaineita.
Mut sen olen huomannut, että jopa mun iho reagoi niihin ihomeikin poistoon tarkoitettaviin kosteuspyyhkeisiin! Ne on ainakin mun iholle pahinta mahdollista. Ja siksi en niitä käytäkään. Pitää oikeasti kokeilla vauvojen kosteuspyyhkeitä, täällä oli niistä toinenkin ketju muutama päivä sitten.
Muistan nähneeni ainakin yhden dokumentin sekä lukenut vaikka kuinka monta juttua siitä, että kosmetiikkatuotteet ovat ihan huuhaata. Ja että perusvoiteet ajaa ihan saman asian. Jotkin kalliit ryppyvoiteet saattavat turvottaa ihon pintaa niin että se näyttää sileämmältä mutta se on ihan vain se ihon pinta, ei niihin ryppyihin tehoa kuin veitsi, jos haluaa päästä niistä eroon.
Ja ap:n kirjoituskin vain vahvisti, että kosmetologien jatkuva jankutus hoitotuotteista ja kuorinnoista ja muusta lätinästä ovat vain tarkoitus saada myytyä niitä kalliita tuotteita. Taitaa kosmetologeilla ja kosmetiikkatuotteita myyvillä yrityksillä olla diilit kosmetiikka-teollisuuden kanssa...
Ceridal lipogeelin nimeen. Käytän sitä yltymppääriinsä naamasta lähtien. Luulin, että mulla on rasvainen iho, mutta se onkin hyvin kuiva. Vain kesällä laitan naamalle jotain kevyempää. Talvella ceridal oli ainoa mikä helpotti kuivaa kutiavaa ihoa. Suosittelen!
Oli viime talvena posket täynnä pientä näppylää, tai siis ihon pinta oli täynnä semmoista röpelöä. Ostin etanavoiteen ja iho sileni muutamassa viikossa! Siis se kosteusvoide, eikä geeli.
kävin ihan uudella kosmetologilla, jonka neuvosta jätin kaikki ihorasvat pois ja aktivoin uudelleen ihon oman rasvantuotannon. En ole käyttänyt nyt rasvoja kohta puoleen vuoteen. Pesen naaman mineraalisuolalla ja kasvovetenä on puhdistettua merivettä. Mun atooppinen iho ei ole koskaan voinut näin hyvin kuin nyt.
Ceridal lipogeelin nimeen. Käytän sitä yltymppääriinsä naamasta lähtien. Luulin, että mulla on rasvainen iho, mutta se onkin hyvin kuiva. Vain kesällä laitan naamalle jotain kevyempää. Talvella ceridal oli ainoa mikä helpotti kuivaa kutiavaa ihoa. Suosittelen!
Sisältö: Petrolatum, cyclomethicone, cera microcristallina, paraffin.
Ensimmäinen on jäteöljyä ja toinen ainesosa silikonia.
Itse en tuollaista moskaa enää iholleni laittaisi.
Mut sen olen huomannut, että jopa mun iho reagoi niihin ihomeikin poistoon tarkoitettaviin kosteuspyyhkeisiin! Ne on ainakin mun iholle pahinta mahdollista. Ja siksi en niitä käytäkään. Pitää oikeasti kokeilla vauvojen kosteuspyyhkeitä, täällä oli niistä toinenkin ketju muutama päivä sitten.
Mulla kans menee iho huonoksi, ainoa mitä hätätapauksissa pystyn käyttämään on Rainbow'n meikinpoistoliinat, siis ne halpikset. Pitääkin kokeilla noilla pyllyliinoilla.
Ensimmäinen on jäteöljyä ja toinen ainesosa silikonia.
Itse en tuollaista moskaa enää iholleni laittaisi.
Ensimmäinen on jäteöljyä ja toinen ainesosa
silikonia.
Itse en tuollaista moskaa enää iholleni laittaisi.mulla se ainakin tehoaa. Onhan vauvojen tutitkin silikonia.
olen jo useamman vuoden ollut käyttämättä mitään tehotuotteita ja välttänyt pesemistä, kosteutukseen käytän jojoba- tai aprikoosinkiviöljyä, jossa ei siis ole mitään muuta kuin sitä yhtä ainesta.
Vaan eipä auta tippaakaan nämä konstit, ainoastaan reseptilääkkeet saavat ihoni kauniiksi. Ilman lääkkeitä iho on jatkuvasti ärtynyt, kipeä, punainen, hilseilevä, rasvainen ja näppyinen. Melkein kaikki mahdolliset ongelmat yhtäaikaa. Lääkkeiden kanssa ongelmat häviää ja iho on lähes täydellinen.
jos kerran hiukset menevät pahaksi silikonista niin kuinka pahaksi meneekään iho joka on vielä herkempää ainesta.
Tiedoksi kaikille -cone loppuiset aineet ovat yleensä silikonia.
olen käyttänyt vauvojen pyllypyyhkeitä vaikeiden tahrojen poistamiseen lattialta, pöydältä yms. Ei ole koskaan tullut mieleen putsata omia kasvoja niillä, -tai vauvanpyllyä. Luin, että niissä on aika kovia aineita, ja varsinkin tyttövauvoilla ei suositella niitä käytettävän.
Olen tehnyt liki samalla tavalla kuin ap jo noin seitsemän vuotta sillä erotuksella, että käytän kyllä vettä ja kasvovettä mutta vain kerran päivässä. Sain hilseilevän, punakan ja pintakuivan ihoni kuntoon. Puhdistusaineet ja -voiteet tulee olla hajusteettomia ja mietoja, esim. Erisan- ja Lactoline-tuotteet.
Omat päivärutiini nykyisin:
Putsaan iltaisin kasvot vedellä, puhdistusmaidolla ja miedolla kasvovedellä. Kasvovoiteena Erisanin kosteuttava perusvoide ja mieto silmänympärysvoide. Mitään muuta ei tarvita ja aamulla voi meikin levittää suoraan levänneelle, pehmeällä iholle.
Viikonloppuisin ja silloin kun olen kotona saatan pitää useiden päivien tauon kasvojen puhdistuksessa ja meikkauksessa. Iho tykkää.
Mainittakoon, että aina joku kemikalio-osaston myyjä on päivitellyt sitä, kun sanon etten putsaa ihoa aamulla uudelleen. Heidän mukaansa yön aikana tullut lika kun pitäisi poistaa. Mikä ihmeen lika? Kaikkien iho ei yksinkertaisesti kestä toistuvaa pesua. Sama on koko kropan ihon kanssa.
Olen tehnyt liki samalla tavalla kuin ap jo noin seitsemän vuotta sillä erotuksella, että käytän kyllä vettä ja kasvovettä mutta vain kerran päivässä. Sain hilseilevän, punakan ja pintakuivan ihoni kuntoon. Puhdistusaineet ja -voiteet tulee olla hajusteettomia ja mietoja, esim. Erisan- ja Lactoline-tuotteet.
Omat päivärutiini nykyisin:
Putsaan iltaisin kasvot vedellä, puhdistusmaidolla ja miedolla kasvovedellä. Kasvovoiteena Erisanin kosteuttava perusvoide ja mieto silmänympärysvoide. Mitään muuta ei tarvita ja aamulla voi meikin levittää suoraan levänneelle, pehmeällä iholle.
Viikonloppuisin ja silloin kun olen kotona saatan pitää useiden päivien tauon kasvojen puhdistuksessa ja meikkauksessa. Iho tykkää.
Mainittakoon, että aina joku kemikalio-osaston myyjä on päivitellyt sitä, kun sanon etten putsaa ihoa aamulla uudelleen. Heidän mukaansa yön aikana tullut lika kun pitäisi poistaa. Mikä ihmeen lika? Kaikkien iho ei yksinkertaisesti kestä toistuvaa pesua. Sama on koko kropan ihon kanssa.
tuntuisi oudolta lähteä liikkeelle pesemättömin unisin kasvoin. Iltaisin en sitten pesekään.
jos kerran hiukset menevät pahaksi silikonista niin kuinka pahaksi meneekään iho joka on vielä herkempää ainesta.
Tiedoksi kaikille -cone loppuiset aineet ovat yleensä silikonia.
Uskon että nämä ohjeet, pyllypyyhkeet käyttöön ja vesi pois
( tosin aamulla täytyy saada kylmää vettä silmille ja naamaan)
saataisivat toimia minullakin mutta kuinkahan silmänympärykset, olen tottunut käyttämään Eucerin voidetta ja pelkään että rupsahadan heti jos sen lopetan. Sinäänsä tämä suuntaus on kannatettava.
Kiitos ap:lle hyvästä aloituksesta! ;-)
Pesen naaman mineraalisuolalla ja kasvovetenä on puhdistettua merivettä. Mun atooppinen iho ei ole koskaan voinut näin hyvin kuin nyt.
Tosin mä sain vähän vastaavat neuvot ihotautilääkäriltä. Hän sanoi, että kaikki hajusteelliset tuotteet pois käytöstä ja samoin myös tehotipat sun muut aineet. Ja että hajusteeton perusvoide on parasta lääkettä iho-ongelmiin. Minua hän kehotti putsaamaan ihon siten, että pumpulilappuun pistän vähän kosteusvoidetta ja pyyhin sillä, ja sit vielä voidetta päällekin. Mulla tosin on ihan super-kuiva iho.
Ja toinen mitä lääkäri korosti, oli se että vettä ei pidä käyttää, se kuivattaa ihoa hirveästi ja jos sitä on putsattu kloorilla sun muilla aineilla niin vielä pahempi. Ylipäätään sääntö oli, että mitä vähemmän pesua, sen parempi. Meikkivoiteen saa kyllä pois tarpeeksi hyvin tuolla kosteus-voide-pumpulilapulla ja nykyiset meikkivoiteet ovat niin ohuita, etteivät ne tee iholle mitään vaikka niistä jäisikin jotain jäämiä ihoon (kuten kuulemma aina jää vaikka putsaisikin putsaus-geelillä & kasvovedellä).
Mulla iho parani kanssa tosi paljon.