Vinkkejä tulevalle yksinhuoltajalle.
Mies löi eilen viimeisen kerran. Tilitin tästä tänne jo ja sain mahtavia vinkkejä. Olin yhteydessä turvakotiin ja sovimme että menen tänään sinne neuvottelemaan jatkosta. Mitä tulee tapahtumaan, sitä en tiedä. Mutta haluisin nyt kuulla miten te vastaavassa tilanteessa olleet olette saaneet uuden elämänne aloitettua?
Miten mä tulen taloudellisesti pärjäämään? Mulla on nettotulot n. 1800 euroa kk + lapsilisät yms.
Asun Espoossa, ja olen päättänyt että mistä tahansa sitten asunnon saankin, en vaihda lapsen päiväkotia vaan pidän auton ja kuskaan muksua päiväkotiin. Säilyy edes joku asia pienen elämässä ennallaan. Asumistukia tms en saa, mutta en niitä varmaan ansaitsisikaan koska tuloni ovat riittävät.
Mä en tule saamaan MITÄÄN huonekaluja ilman tappeluita mieheltä. Enkä tässä tilanteessa jaksa edes tapella niistä.. Miten mä edes saisin ne raahattua kun mies on käytännössä katkonut välit jokaiseen miespuoliseen ystävääni ja sukulaisia mulla ei ole eli ei mulla ole edes muuttoapua.
Yritän tässä samalla setviä päätäni, mistä aloittaisin tämän kaaoksen selvittämisen. Olo on kammottava, mutta samalla vähäsen toivorikas. Ja voitteko kuvitella, vuosien pahoinpitelyn uhrina olon jälkeen mulla on huono omatunto nyt. Sairasta,
Kommentit (3)
niin poliisi tulee turvaamaan kotona käynnin jotta saat tavarasi otettua rauhassa.
Turvakoti auttaa varmasti alkuun
Älä päätä mitään yleviä periaatepäätöksiä kovin tiukasti juuri nyt. Tuo päiväkotijuttu on juuri sellainen. Kuulostaahan se hienolta, että lapsen päväkoti säilyisi samanaja ja olisi "jotain pysyvää ja turvallista" mutta oikeasti lapsen kannalta on tärkeintä, että kotona on kaikki hyvin ja turvallista: se auton pito ja kuskaus voi yksinkertaisesti maksaa sulle niin paljon, että pilaat sen takia omalla stressilläsi kotona enemmän kuin tuo samana pysyvä päiväkoti lapselle antaa. Siksi sanon, että ole valmis luopumaan kaikesta, koska se VOI olla silltenkin pienempi paha.
Välttämöättömät huonekalut saa halvalla kierrätyskeskuksesta tai vaikka spr:n kotnista tai pelastusarmeijalta, jollei sukulaisten nurkista löydy ylen määrin ylimääräisiä. Tavaran suhteen vähempi voi olla parempikin, sillä mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän sotkua ja sitä vähemmän stressiä kotona. Jos mies on väkivaltainen, en lähtisi itse tappelemaan huonekaluista vaan oottaisin mahdollista avioeron ositusta.
Kyllä sä pärjäät, kun ajattelet luovasti. Todennäköiessti jopa paremmin kuin nyt.
oletteko naimisissa? Jos olette niin miehes joutuu ainakin maksamaan siitä ettei anna sulle huonekaluja. Muuttoapua voit muuten saada vaikka sossusta, tarveharkintaista toimeentulotukea siis muuton järjestämiseen. Huolimatta "hyvistä" tuloistasi luulisi irtoavan. Ja tee rikosilmoitus pahoinpitelystä, näin saat takuulla lapsen huoltajuuden eikä tartte siitäkään tapella.