Nuoret saa töihin ainoastaan kannustinmallia korjaamalla, ei muuten!
Ei kumma että Suomessa nuoriso on työttömänä sankoin joukoin. Onhan meillä niin hyvä malli rakennettu, että töitä ei tarvitse eikä kannata tehdä, jos on taipuvainen vähänkin saamattomuuteen.
Lähtisikö joku (tylsään) työhön, jos siitä saa esimerkiksi vain 100 euroa kuussa enemmän kuin kotona olemalla!? Kun on kotona, voi keksiä säästökeinoja, vähän pimeää työtäkin jos jaksaa ja avot! Näin pärjää.
Siis Ruotsin malliin kannustimet pois. Töitä riittää. Persut ajavat sitä, että tänne ei saa ottaa ulkomaalaisia. Olen samaa mieltä! Ei me heitä tarvita, kun on kymmeniä tuhansia omia kouluttamattomia, jotka voivat tehdä ns. likaiset työt. Eli korvaukset pois ja töihin! Ei siihen mitään ylimääräisiä miljoonia tarvita hallitukselta. Näin ne miljoonat pikemminkin säästyvät!
T: Kokoomuslainen mutta ei aina niin samoilla linjoilla hallituksen kanssa
Kommentit (30)
Oikea palkka oikeille työntekijöille, niin tulee työtkin tehtyä oikein. Jos joutuu kakkosluokan palkalla töihin, saa työnjälkikin olla kakkosluokkaista.
Täällä yhden opiskelevan, omillaan asuvan nuoren kanta:
Olen epätoivoisesti hakenut töitä kesäksi, ihan mitä tahansa. Siis ihan mitä tahansa. Eikä tipu. Yhteen työpaikkaan ei päässyt, koska matka oli liian pitkä eikä palkkaa olisi jäänyt käteen (liian pitkä matka + liian vähän työtunteja - ja minä olisin sinnekin halunnut!). Kesältä en saa tukia, en mitään = 0 € puhtaana käteen miinus laskut.
Ja tosiaan, minä en töitä pelkää. En ole saamaton, en hienohelma, en halveksi hanttihommia. Ja kyllä minulle se pienikin raha kelpaisi!
... Että älkää tuomitko kaikkia nuoria vetelyksiksi joille ei työt kelpaa. Kyllä meitä on aika paljon jotka todella haluaisivat töihin.
Harmi vain että meidänkin pitää maksaa vuokria ja laskuja ja saada ruokaa. Työn ilo loppuu lyhyeen kun on tarpeeksi nälkä ja verokarhu kolkuttelee ovella.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:28"]
Oikea palkka oikeille työntekijöille, niin tulee työtkin tehtyä oikein. Jos joutuu kakkosluokan palkalla töihin, saa työnjälkikin olla kakkosluokkaista.
[/quote] Näinhän Suomalainen liian usein ajattelee. Siksi niitä ulkomaalaisia liian usein pitää palkata, heillä on realistisempi kuva siitä, mikä on ykkösluokan palkka mistäkin hanttihommasta.
Työnantajan tehtävä ei ole tehdä työntekijästä rikasta, tämä unohtuu usein.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2011 klo 09:22"]
Pitäisi olla enemmän työpaikkoja ylipäätään ja sitten sellaisia työpaikkoja joihin pääsisi töihin ( tai harjoittelijaksi ) ilman koulutusta ja työkokemusta.
Oman nuorenikin haki ja etsi viime kesäksi kymmeniä työpaikkoja ja onneksi lopulta sitten pääsi yhteen paikkaan. Mutta palkka oli niin vähäinen, että minua harmitti. Nuorta itseään onneksi ei mutta minua siksi, koska itse sain nuorena ensimmäisistäkin kesätyöpaikoista ihan täyden aikuisen työntekijän palkan, nykyään nuorilta on sekin riistetty.
[/quote]
Miksi pitäisi olla sellaisia töitä joihin ei tarvita koulutusta?
Suomessa jokaisen pitäisi kydä vähintään ammattikoulutus ellei parikin.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:16"]
Miksiköhän 80-luvulla 16 v pääsi keittiö- ja sairaala-apulaiseksi kesätöihin ilman työkokemusta, oppi hommaa ja sai normaalipalkkaa?
Nykyään on tarjolla vain nuorisopalkkaa, jolla ei elä ellei vanhemmat kustanna elämistä tai ilmaisia 6 kk-12 kk harjoitteluja, joiden jälkeen työnantaja ottaa uuden harjoittelijan.
Kyllä ennen maksettiin palkkaa työstä, työnantajat ei luottaneet että muut (verovaroin) maksaa sille nuorelle pääosan palkasta.
[/quote]
Palkka maksetaan osaamisen ja ammattitaidon mukaan. Miten voidaan maksaa ammattimiehen palkka jos ei osaa hommia?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:20"]
Työnantajan tehtävä ei ole tehdä työntekijästä rikasta, tämä unohtuu usein.
[/quote]
Joo, ei Suomessa, mutta muualla kyllä osaajille maksetaan kunnolla, että voi työntekijäkin itseään aika rikkaaksi sanoa.
Siksi en asukaan Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:16"]
Miksiköhän 80-luvulla 16 v pääsi keittiö- ja sairaala-apulaiseksi kesätöihin ilman työkokemusta, oppi hommaa ja sai normaalipalkkaa?
Nykyään on tarjolla vain nuorisopalkkaa, jolla ei elä ellei vanhemmat kustanna elämistä tai ilmaisia 6 kk-12 kk harjoitteluja, joiden jälkeen työnantaja ottaa uuden harjoittelijan.
Kyllä ennen maksettiin palkkaa työstä, työnantajat ei luottaneet että muut (verovaroin) maksaa sille nuorelle pääosan palkasta.
[/quote]
Meille kuului aikoinaan teknisessä opistossa työharjoitttelu, ennen kuin se oli yleistä muillakin aloilla. Ei tullut mieleenkään mennä töihin ilman palkkaa, ja olin täystumpelo enkä osannut harjoittelua aloittaessa juuri mitään. Työnantajalle muistaakseni maksettiin pieni muodollinen korvaus koulun taholta, mutta palkka ja työsuhde olivat normaaleja, vaikka olivatkin harjoittelunimikkeellä.
Täällä Pohjanmaalla kyllä nuoret työllistyy ilman kannustintakin. Tuossa kaverin poika on ikänsä touhut kaikenlaista; rassannut mopoja, kerännyt käpyjä, korjaillut tietokoneita, reissannut töissä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa paikallisten pikkufirmojen mukana jne. ja nyt 22-vuotiaana sanoo olevan hommia ettei istumaan ehtisi.
Ja ilman kannustinta näyttää nuo muutkin saman ikäiset jotain touhuavan ja haaveilevan vaikka auton ostosta ym.
Haaveet, häipyminen kotoa pois välillä ja seikkailun halu ovat ainakin eteenpäin vievä voima.
Menisin huutaen töihin, jos vain töitä olisi tarjolla. Hakenut olen, haastatteluissa käynyt, mutta ikävä kyllä olen hävinnyt vanhemmalle ihmiselle tai sitten on otettu oppisopparilla joku töihin.
Tuttavani tekee lapsia, ettei tarvitse mennä töihin. Aloitti jo 18v, lopetti koulut kesken ja joka muksun kanssa jäänyt hoitovapaalle. Tuttavan oma velikin toteaa, että siskonsa on vain laiska...