Antakaa lisää säästö- ja selviytymisvinkkejä toimeentulotuen vaihtoehdoksi
Olemme TOSI pienituloinen yh-perhe (2 lasta), meillä jää vuokran ja vesimaksun jälkeen reilu 300 euroa koko porukalle, kuukaudeksi. Sossusta ei olla haettu mitään - sitä koitamme välttää viimeiseen asti, koska en mielelläni hakisi sieltä ja eläisi sosiaalituella. Mutta aika tiukkaa eläminen tekee. Antakaa hyviä vinkkejä pennin venyttämiseen!
Teemme nyt jo näin:
- ei koskaan osteta hedelmiä tai hintavia vihanneksia
- kaikki vaatteet kirpparilta - suosin niitä missä ihmiset myy itse, ja tingin joka ikisestä
- tutuilta olen pyytänyt perunoita, marjoja ja omenoita, koska heillä kasvaa niitä omassa pihassa
- lapsille ei osteta leluja
- ei osteta karkkia, tupakkaa, alkoholia tai mitään muuta turhaa
- suurin osa lasten vaatteista saatu ilmaiseksi
- kun kuulen että joku tuttu aikoo myydä talvihaalaria tms kirpparilla, selitän vaikean tilanteemme ja kysyn ihan reilusti, voisiko antaa ne meille (ja yleensä aina antaa!)
- en kutsu koskaan meille ketään, vaan koitan tavata tuttavia heidän luonaan
- koitan ajoittaa isomman lapsen menon kaverille ruoka-aikaan, niin saa usein siellä lämpimän aterian
- vessapaperit haen tavaratalojen vessoista
- ei käytetä suolaa, sokeria, mausteita, tms
- en meikkaa tms
- ei makseta tv-lupaa
- en tilaa lehtiä, vaan pyydän naapurilta/tutuilta saada heidän lehdet kunhan ovat lukeneet
- ruuat halvoista aineksista
- ei mehuja, ketsuppeja, hilloja...
- pyydetään apua tutuilta ja naapureilta, jos jotain on
- vauva onneksi kakkaa harvoin, vaippaa vaihdetaan vain jos on ihan pakko
Ei tämä herkkua ole, sen sanon. Mutta olen tyytyväinen siitä, että olen kuitenkin pärjännyt ilman sossun apua. En ole kertaakaan hakenut toimeentulotukea! Vaikka varmaan saisin sitä, mutta minusta on aina parempi jos on ilman sitä. Joten antakaahan lisää hyviä vinkkejä, miten selvitä elämästä mahdollisimman halvalla!
Kommentit (48)
en minä tätä kerjäämiseksi miellä, vaan vanhanajan naapuriavuksi ja yhteisöllisyydeksi. Itsekin autan aina muita, kun voin. Minusta on niin kalseaa, että auttaminen on ulkoistettu yhteiskunnalle, ja kyllä minusta ainakin on hienoa, että en hae yhteiskunnalta avustuksia, vaan koetan pärjätä itse! Tottakai haluaisin antaa lapsille enemmän, mutta ei se näillä tuloilla onnistu. Moni on sellainen, että ei edes yritä keksiä mitään muita selviytymiskonsteja, vaan on heti huutamassa yhteiskuntaa apuun ja sossusta toimeentulotukea. Vähän voisi käyttää omaa luovuutta ja miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Muttä nähtävästi olen aika yksin ajatusteni kanssa. No, ehkä täytyy miettiä mitä teen. En kuitenkaan usko, että lapset kärsivät, kun huomaavat ympärillään olevan USEITA välittäviä aikuisia. On se ihan eri asia kuin joku kasvoton yhteiskunta.
Ehkä kavereistasi olisi kiva joskus saada myös rahaa niistä vaatteista. Jonkunhan on pitänyt ne vaatteet ihan oikealla rahalla maksaa. Harva kehtaa edes kieltäytyä, kun eteen lätkäistään kunnon nyyhkytarina. Mitä kaverisi saavat sinusta? Vai otatko niin kauan kun annetaan etkä ikinä anna heille vastavuoroisesti mitään?
Onko mielestäsi luovuutta VARASTAA wc-paperia? Ethän sinä pärjää itse, koska vingut naapureiltasi ja ystäviltäsi ilmaiseski ruokaa ja vaatteita! On totta, että jotkut odottavat kaiken lankeavan heille kuin manulle illallisen, mutta sinun lapsesi kärsivät siitä, että ruoka on ravintoköyhää ja pihtailet vaipoissa!
on yhteiskunnan avustusta. Ja kai jotain elatusapua saat myös? Kuulostat nololta ap.
41: on ihan eri asia pyytää muuttoavuksi kavereita ja sukulaisia kuin tuo ap:n kuvaus jatkuvasta pummaamisesta jne.
Itse en ainakaan tunne nykyisiä naapureita. Moikataan kyllä ja joidenkin kanssa joskus vaihdetaan muutama sana, mutta olisi kyllä tosi tungettelevaa mennä pyytämään heitä muuttoavuksi. Ja joo, kyllä omilta (läheisiltä) sukulaisilta voi kysyä apua muuttoon, mutta siinä ketjussa, johon viittasin, ehdotettiin ihan vakavissaan, että omien tuttujen sukulaisia pitäisi vaivata ennen kuin pyytää sossusta apua. Ehdotettiin muistaakseni "jonkun tutun isoisän autoa". Eli kyllä se aika lailla sama juttu oli.
on tosissaan kirjoituksessaan. Muuten ei kyllä mene tuo juttu läpi.
oikeasti tuon kaiken kertoisi sossulle voisi tulla lasten huostaanotto laiminlyönnistä(huono ruoka, vauvan vaipan vaihto, varastelu, kerjuu...)
Tekisin sinusta ilmoituksen, jos voisin. Lapsesi ovat vaarassa tuolla elämäntyylillä. Tiedän, että yrität parhaasi ja tahdot selvitä ilman sossua...mutta 300€ ei ole realistinen summa äidille ja kahdelle lapselle.
Mitä teet, kun vauva kasvaa? Mistä hankit hänelle haalarit, leikkikalut, varusteet päiväkotiin?