Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa lisää säästö- ja selviytymisvinkkejä toimeentulotuen vaihtoehdoksi

Vierailija
26.09.2011 |

Olemme TOSI pienituloinen yh-perhe (2 lasta), meillä jää vuokran ja vesimaksun jälkeen reilu 300 euroa koko porukalle, kuukaudeksi. Sossusta ei olla haettu mitään - sitä koitamme välttää viimeiseen asti, koska en mielelläni hakisi sieltä ja eläisi sosiaalituella. Mutta aika tiukkaa eläminen tekee. Antakaa hyviä vinkkejä pennin venyttämiseen!

Teemme nyt jo näin:

- ei koskaan osteta hedelmiä tai hintavia vihanneksia

- kaikki vaatteet kirpparilta - suosin niitä missä ihmiset myy itse, ja tingin joka ikisestä

- tutuilta olen pyytänyt perunoita, marjoja ja omenoita, koska heillä kasvaa niitä omassa pihassa

- lapsille ei osteta leluja

- ei osteta karkkia, tupakkaa, alkoholia tai mitään muuta turhaa

- suurin osa lasten vaatteista saatu ilmaiseksi

- kun kuulen että joku tuttu aikoo myydä talvihaalaria tms kirpparilla, selitän vaikean tilanteemme ja kysyn ihan reilusti, voisiko antaa ne meille (ja yleensä aina antaa!)

- en kutsu koskaan meille ketään, vaan koitan tavata tuttavia heidän luonaan

- koitan ajoittaa isomman lapsen menon kaverille ruoka-aikaan, niin saa usein siellä lämpimän aterian

- vessapaperit haen tavaratalojen vessoista

- ei käytetä suolaa, sokeria, mausteita, tms

- en meikkaa tms

- ei makseta tv-lupaa

- en tilaa lehtiä, vaan pyydän naapurilta/tutuilta saada heidän lehdet kunhan ovat lukeneet

- ruuat halvoista aineksista

- ei mehuja, ketsuppeja, hilloja...

- pyydetään apua tutuilta ja naapureilta, jos jotain on

- vauva onneksi kakkaa harvoin, vaippaa vaihdetaan vain jos on ihan pakko

Ei tämä herkkua ole, sen sanon. Mutta olen tyytyväinen siitä, että olen kuitenkin pärjännyt ilman sossun apua. En ole kertaakaan hakenut toimeentulotukea! Vaikka varmaan saisin sitä, mutta minusta on aina parempi jos on ilman sitä. Joten antakaahan lisää hyviä vinkkejä, miten selvitä elämästä mahdollisimman halvalla!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti tämä oli provo, mutta jos ei ollut, ajattelumaailmasi on sairas.

Lastesi henkinen ja fyysinen hyvinvointi on vaarassa.

Hae asumistukea. Hae toimeentulotukea, jos saat.

Vierailija
2/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen paljasti toi "ei käytetä suolaa". :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään käytä suolaa,ihan tosissaan!?? Mitähän toi äskönen tarkoitti mut mua mietityttää AP;een sanamuodo "me" kuitenkin kertoo olevansa yh.Ovatko hänen lapset aikuisen asemassa kotona??????Lapsetko kantaa vastuun rahojen riittämisestä?????

Vastenmielinen äiti kertakaikkiaan.

Vierailija
4/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne voi tehdä itse vaikka harsoista, vanhoista pyyhkeistä ym ja kuorivaipat kutoa itse. Kestoja saa myös kirppiksiltä halvalla. Tulee paljon halvemmaksi kuin kertsivaipat vaikka vaihtais vaa harvoin. ja käsitöitä kannattaa muutenkin harrastaa, on halpa harrastus jos kirppikseltä tai poistolaarista löytää kankaita lähes ilmaiseksi.

luovu netistä myös, kirjastossa voi käydä netissä.

leivo leivät yms itse. ja te muutenkin ruoka alusta asti itse.

kauden vihannekset ja hedelmät on oikeasti halpoja ja niistä saa ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.

käy metsässä poimimasas sieniä ja marjoja.

vaikkakin tää on kyllä provo.

t. köyhän perheen lapsi

Vierailija
5/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään käytä suolaa,ihan tosissaan!?? Mitähän toi äskönen tarkoitti mut mua mietityttää AP;een sanamuodo "me" kuitenkin kertoo olevansa yh.Ovatko hänen lapset aikuisen asemassa kotona??????Lapsetko kantaa vastuun rahojen riittämisestä?????

Vastenmielinen äiti kertakaikkiaan.

että ei käytä suolaa rahansäästön takia. Suola ei maksa käytännössä mitään. Mä ostin ison purkin suolaa alle eurolla n. 10 vuotta sitten ja se sama purkki on edelleen mulla käytössä.

Vierailija
6/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä näitä vaippaikäisten yksinhuoltajia,totaaliyksinhuoltajia tulee?? Ei suomessa voi olla näin paljoa nuoria leskiäkään.

MIten voi köyhällä olla vauva kun ei ole miestäkään??Jostain baaristako "isukki" pokattu ja vuotta myöhemmin kehutaan miten raukalle ei edes vaippaa vaihdeta säästämisen vuoksi.

Eiköhän paras ja tehokkain säästövinkki ole tässä; Luovuta lapset,ainakin se pienempi adoptoitavaksi jolloin voit jatkaa tekopyhää köyhäilyä keskenäs.

Vierailija
7/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kakkaa harvoin hehhehh olipas hauska

Vierailija
8/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä tätä kerjäämiseksi miellä, vaan vanhanajan naapuriavuksi ja yhteisöllisyydeksi. Itsekin autan aina muita, kun voin.

Nappuriapu ja yhteisöllisyys perustuu vapaaehtoisuuteen ja vastavuoroisuuteen. Mainitset itse, että ihmiset eivät oma-aloitteisesti tarjoa sinulle omaisuuttaan, vaan sinun täytyy käydä pyytelemässä ja kerjäämässä sitä. Lapsesi ruokailut taas järjestät

kuin varkain vaivautumatta edes kysymään niiltä, jotka lapsesi ruokkivat, sopiiko se heille.

Viestistäsi käy myös aika hyvin selväksi, että sinulla ei ole varaa antaa vastavuoroisesti naapureillesi ja ystävillesi ruokaa ja tavaroita, kuten naapuriapu tai yhteisöllisyys edellyttäisi, vaan olet jatkuvasti saamapuolella omasta aloitteestasi.

Minusta on niin kalseaa, että auttaminen on ulkoistettu yhteiskunnalle, ja kyllä minusta ainakin on hienoa, että en hae yhteiskunnalta avustuksia, vaan koetan pärjätä itse!

Olen osin samaa mieltä siitä, että ihmisten pitäisi tukea toisiaan enemmän. Kenelläkään ei minusta kuitenkaan ole velvoitetta ryhtyä toisen perheen elättäjäksi, etenkään painostettuna tai kysymättä. Viestistäsi päätellen tilanteesi ei ole tuore eikä liion pikaisesti päättymässä, vaan oman turhamaisuutesi ja ylpeytesi nimissä asetut vapaaehtoisesti läheistesi elätiksi. Auttaminen on minusta sitä, että tuetaan kun toisella on väliaikaisesti hankalaa, ei sitä, että joku rakentaa pitkäaikaisesti taloutensa pohjan ystäviensä avun varaan.

Olisihan se nyt paljon ikävämpää, että sinä joutuisit nöyrtymään sosiaalitoimen asiakkaaksi kuin että naapurisi ja ystäväsi elättävät sinua.

Mitä ihmeen itse pärjäämistä se on, että kuljet kerjuulla tuttujesi luona, passitat lapsesi lupaa kysymättä muiden ruokavieraaksi ja varastat kaupoista? Jos kaikki tuo on tarpeen ja taloutesi pitkäaikainen perusta, et todellakaan pärjää itse. Sinä vain haet sosiaaliavustuksesi tutuilta ja varastamalla etkä yhteiskunnalta.

Tottakai haluaisin antaa lapsille enemmän, mutta ei se näillä tuloilla onnistu. Moni on sellainen, että ei edes yritä keksiä mitään muita selviytymiskonsteja, vaan on heti huutamassa yhteiskuntaa apuun ja sossusta toimeentulotukea. Vähän voisi käyttää omaa luovuutta ja miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Vaihtoehtoinen ratkaisu ja oma luovuus ovat jotakin omaehtoista, sellaista, mitä pystyy itse itselleen tekemään. Lisätyötä, siirtolapuutarhapalsta perunaa ja sen sellaista antamaan tai sieni- ja marjastusretkiä lasten kanssa lähimetsään.

En se minusta ole sen kunniakkaampaa mennä tutun oven taakse itkemään, että en pärjää, jos et anna minulle sitä ja tätä kuin saada avustusta yhteiskunnalta.

Mitä tulee siihen, mitä annat lapsillesi, se on tällä hetkellä täysin oma valintasi. Lapsesi eivät saa hedelmiä, maustettua ruokaa, leluja yms koska sinusta on noloa nostaa toimeentulotukea. Siitähän ei ole kyse, että et halua olla jonkun elätti, koska sinua ei haittaa kupata kaveria, lapsen kaveria tai lähimarkettia. Toimeentulotuki on vain jotenkin erityisen noloa ja siksi pitää elää puutteessa.

Muttä nähtävästi olen aika yksin ajatusteni kanssa. No, ehkä täytyy miettiä mitä teen. En kuitenkaan usko, että lapset kärsivät, kun huomaavat ympärillään olevan USEITA välittäviä aikuisia. On se ihan eri asia kuin joku kasvoton yhteiskunta.

Ajatustesi kanssa olet yksin lähinnä, koska noin röyhkeitä tyyppejä on aika vähän. Harva ajattelee, että vaikka olisi oikeus nostaa sosiaalitukea, tuttavilla on velvollisuus elättää, jotta ei tarvitsisi mennä nolosti sossuun ihan itse.

Aika kummalliset välittämisen kriteerit sinulla. Lapset tuntisivat varmasti olonsa aikuisten välittämäksi myös, jos aikuiset kävisivät kylässä, pitäisivät seuraa ja juttelisivat. En tiedä, kuinka hyvin lapsilla on tiedossa taloudellisen tilanteenne tiukkuus, mutta ruoka- ja tavaralahjoitukset eivät välttämättä lisää välittämisen tuntua lainkaan, koska ne eivät lapsen vinkkelistä kohdistu suoraan lapseen ja jos lapset ovat liian pieniä tajuamaan, kuinka köyhiä te olette, lahjojen arvo tässä suhteessa ei välity sekään lapselle saakka.

Päinvastoin tuo toimintasi voi olla paha rasite, koska lapset eivät ole myöskään tyhmiä. Jos nuo kaveriavustukset eivät ole täysin tiedostettuja ja vapaaehtoisia, lapset tajuavat kyllä aika nopeasti, että muut aikuiset auttavat heitä/teitä vähän vastentahtoisesti ja ehkä säälien. Se taas ei ole omiaan vahvistamaan mielikuvaa välittävistä aikuisista.

Vierailija
9/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole, sillä ap laskelmoivasti toimii, että saisi lapselle ruokaa, vinkuu haalareita, varastaa vessapaperia.

Vierailija
10/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap on oikeutettu ilman toimeentulotukeakin

- asumislisään, joka kattaa noin 70 % vuokrasta, jos asuu kohtuullisesti.

- jonkinlaiseen äitiyspäivärahaan, kotihoidontukeen tms. joka on vähän tilanteesta riippuen noin 500 euroa

- lapsilisät yh-korotuksineen reilu 140 euroa/lapsi

- minimielarit reilu 140 euroa/lapsi

Kun asumiskulut vähennetään (ja olettaisin, että ne ovat ihan kohtuulliset eli vuokra, vesi, sähkö), jäljelle jää vähintäänkin lapsilisät ja elarit eli enemmän kuin 300 euroa. Vuokra, sähkö ja vesi eivät voi tehdä 1000 euroa enempää, ja asumislisä ja oma tuki (kotihoidontuki/äitiyspäiväraha) kattaa loppuosan.

Jokin tässä ei täsmää. ;)

Vierailija
11/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakematta. Voisiko ap tulla kommentoimaan jotain? Ja kertoa tulot.

Vierailija
12/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppivat että on oikein varastaa, saavat mitä todennäköisesti aikuisena sairauksia, koska eivät syö lapsena terveellisesti, kaverit ja kaverien vanhemmat alkavavat heitä karsastaa, ap:n kaverit ja tutut saattavat alkaa karsastaa koko perhettä jne.

Jos tietäisin kuka ap olisi, niin tekisin ls-ilmoituksen, ihan todella.

Vierailija
13/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samojen ihmisten verorahoistahan tulee Kelan tuet kuin toimeentulotukikin. Se vain erona, että toinen tulee valtion verotuksesta ja toinen kunalta. (Ja kuntahan maksaa esim kotihoidontuen, vaikka sitä kelalta haetaankin... Tätä ei kaikki vain tiedä.)

hakematta. Voisiko ap tulla kommentoimaan jotain? Ja kertoa tulot.

Vierailija
14/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuli paha mieli ap:n viestistä.

Vauvan vaippoja ei vaihdeta säästösyistä, eikä vihanneksia ja hedelmiä syödä jne.

Yök, toivottavasti tämä on provo!

Jos menot on noin pienet, niin tuloja täytyy lisätä. Kuten joku sanoikin marjoja ja sieniä voi poimia ilmaiseksi metsästä. Voisit tehdä käsitöitä tai jotain muuta ja myydä huutiksessa tms.

Mutta eiköhän olisi ensi alkuun järkevintä kääntyä sossun puoleen! Kyse ei ole vain itsestäsi, vaan lastesi hyvinvoinnista!

Vierailija
15/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka-apua, saisit ravinteikkaampaa ruokaa lapsillesi.

Ja hae sitä toimeentulotukea! Eiköhän sulla ole vielä monen monta työvuotta edessä, joilloin veroissa "voit maksaa" sen takaisin.

Vierailija
16/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ap saa sen summan jo pelkästään elatusmaksuista ja yh-korotuksella lapsilisistä. Jotain on taas jäänyt kertomatta.

Vierailija
17/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei töitä saa ja elämä tosiaan noin tiukkaa. lapsethan tuosta jo kärsii...ne tarvitsee terveellistä ruokaa johon kuuluu myös marjoja, hedelmiä ja kasviksia olennaisesti!jos olisin yksin en ehkä menisi, mutta lasteni eteen tekisin kyllä enemmän, nöyrtysin enemmän

Vierailija
18/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennimmän varastat tavaratalosta wc-paperi kuin haet sinulle kuuluvaa etuutta. Ymmärrän kyllä että joskus on tiukkaa, itselläni niin on ollut useinkin, kun en omaisuuden vuoksi voi saada toimeentulo tukea vaikka muuten sitä saisi. En silti ole koskaan edes ajatellut varastavani.

Vierailija
19/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässähän Ap elelee juuri kuten arvon av-mammat aina ystävällisesti ovat meitä opastaneet!!

Ei saa loisia verorahoilla, pitää olla omat turvaverkot joiden varassa hoituu tilanne kuin tilanne ilman yhteiskunnan apua!

Herääkin kysymys, onko Ap nyt niin lähellä täydellisyyttä, että täällä näköjään kateelliset huutelee?

Vierailija
20/48 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisperheissä lapsiisi sijoitetaan vähintäänkin kolminkertainen summa rahaa. Tuo ei ole äidinrakkautta, se on sairautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän