Antakaa lisää säästö- ja selviytymisvinkkejä toimeentulotuen vaihtoehdoksi
Olemme TOSI pienituloinen yh-perhe (2 lasta), meillä jää vuokran ja vesimaksun jälkeen reilu 300 euroa koko porukalle, kuukaudeksi. Sossusta ei olla haettu mitään - sitä koitamme välttää viimeiseen asti, koska en mielelläni hakisi sieltä ja eläisi sosiaalituella. Mutta aika tiukkaa eläminen tekee. Antakaa hyviä vinkkejä pennin venyttämiseen!
Teemme nyt jo näin:
- ei koskaan osteta hedelmiä tai hintavia vihanneksia
- kaikki vaatteet kirpparilta - suosin niitä missä ihmiset myy itse, ja tingin joka ikisestä
- tutuilta olen pyytänyt perunoita, marjoja ja omenoita, koska heillä kasvaa niitä omassa pihassa
- lapsille ei osteta leluja
- ei osteta karkkia, tupakkaa, alkoholia tai mitään muuta turhaa
- suurin osa lasten vaatteista saatu ilmaiseksi
- kun kuulen että joku tuttu aikoo myydä talvihaalaria tms kirpparilla, selitän vaikean tilanteemme ja kysyn ihan reilusti, voisiko antaa ne meille (ja yleensä aina antaa!)
- en kutsu koskaan meille ketään, vaan koitan tavata tuttavia heidän luonaan
- koitan ajoittaa isomman lapsen menon kaverille ruoka-aikaan, niin saa usein siellä lämpimän aterian
- vessapaperit haen tavaratalojen vessoista
- ei käytetä suolaa, sokeria, mausteita, tms
- en meikkaa tms
- ei makseta tv-lupaa
- en tilaa lehtiä, vaan pyydän naapurilta/tutuilta saada heidän lehdet kunhan ovat lukeneet
- ruuat halvoista aineksista
- ei mehuja, ketsuppeja, hilloja...
- pyydetään apua tutuilta ja naapureilta, jos jotain on
- vauva onneksi kakkaa harvoin, vaippaa vaihdetaan vain jos on ihan pakko
Ei tämä herkkua ole, sen sanon. Mutta olen tyytyväinen siitä, että olen kuitenkin pärjännyt ilman sossun apua. En ole kertaakaan hakenut toimeentulotukea! Vaikka varmaan saisin sitä, mutta minusta on aina parempi jos on ilman sitä. Joten antakaahan lisää hyviä vinkkejä, miten selvitä elämästä mahdollisimman halvalla!
Kommentit (48)
kuin tuo ap:n kuvaus jatkuvasta pummaamisesta jne.
ja voin kertoa että ihan kaikki menee. Ja koska mulla on sen verran kovat tulot ja iso laina, en saisi yhtään mitään tukia, kun en suostu meidän kotia myymään.
Joten olen kehittänyt pieniä lisätuloja, olin esim kesällä 22 pv töissä torilla. Sain palkaksi 5 e tunnilta ja joka päivältä muovipussillisen vihanneksia, juureksia jne, mitkä eivät menneet kaupaksi. Jouduin jopa hakemaan erillisen pakastimen varastosta, koska keittiössä oleva pakkanen tuli nopeasti täyteen, nyt kummatkin ovat täynnä. Tämä tiputtaa monta kk kauppalaskua.
Koko viime vuoden tein käsitöitä ja parin tutun tutun kautta niitä myytiin joulumessuilla ja sain muutaman kk palkan verran ylimääräistä rahaa.
Työpaikalla minulla on ilmoitustaululla lappu otan vastaan kynttilänjämiä. Nämä pari krt vuodessa sulatan, teen uusia kynttilöitä fairy-purkkeihin ja käytän niitä syksyisin valonlähteenä, säästän sähköä. Ja tuhat muuta juttua, esim mulla on käytössä 3 leipäkonetta, yöllä ne jokainen leipoo leivän ja myyn ne töissä. Häissä olevista pöytäliinoista olen tehnyt kangaspusseja, joissa leivät vien töihin. Saan maitorahat tällä tavalla. Yleensä asiakkaita on enemmän kuin leipiä, pidän kohtuuhinnan 1,50 euroa n 1 kg painoinen leipä. Enkä ikinä mitään tyrkytä tai pyydä.
Saan paljon apua, esim työkaverit antavat minulle kirpparitavaraa. Mä en itse pyydä niitä vaan joku tuo ja kolmas kysyy mitä teen niillä jne jne. Ja aina kun saan jotain annan jotain tilalle, esim kesällä sain poimia pari marjapuskaa tyhjiksi lehdistä, puskat eivät olleet enää vuosikausiin tuottaneet marjoja. Kuivasin lehdet, näytin kaulinta, laitoin sekaan tavallista mustaa teetä ja laitoin purkkeihin. Kivoja lahjoja teen juojille ja kustannus minimaalinen.
Sen sijaan minä tunnen sinunlaisen äidin. Hänen mielestään meidän vähävaraisten pitää pitää yhteyttä ja on aina kerjäämässä vaikka mitä. Lasten vaatteita, ruokaa, ilmaista hoitopaikkaa, vaikka mitä. Ja ikinä, ei kertaakaan, anna takaisin yhtään mitään. Oli kerran kuullut mun kirpparipaikasta, meni käymään ja oli välttämättä halunnut varata ison kasan vaatteita. Tuli käymään ja pokkana ehdotti että haen ne varatut pois kirpparilta ja annan ne hänelle. Ei edes pyydä kauniisti vaan kerjää. Voi pihalla pysäyttää poikani ja kysyä mitä tehdään lauantaina. Jos poikani sanoo ei mitään erikoista, soittaa lauantaiaamuna klo 06.30 ovikelloa, tuo lapsensa ja sanoo hakee ne su illalla pois kun lähtee käymään Tallinnassa.
Jos siinä vaiheessa kieltäytyy alkaa mieletön motkotus ja lapsille puhuu minä olen syy miksi hän ei pääse matkalle. Näitä tarinoita on monta, minulla vain muutama, mutta muilla äideillä riittämiin.
Joten jos tunnistat itsesi tästä, älä enää ikinä tule meille.
ja voin kertoa että ihan kaikki menee. Ja koska mulla on sen verran kovat tulot ja iso laina, en saisi yhtään mitään tukia, kun en suostu meidän kotia myymään.
Joten olen kehittänyt pieniä lisätuloja, olin esim kesällä 22 pv töissä torilla. Sain palkaksi 5 e tunnilta ja joka päivältä muovipussillisen vihanneksia, juureksia jne, mitkä eivät menneet kaupaksi. Jouduin jopa hakemaan erillisen pakastimen varastosta, koska keittiössä oleva pakkanen tuli nopeasti täyteen, nyt kummatkin ovat täynnä. Tämä tiputtaa monta kk kauppalaskua.
Koko viime vuoden tein käsitöitä ja parin tutun tutun kautta niitä myytiin joulumessuilla ja sain muutaman kk palkan verran ylimääräistä rahaa.
Työpaikalla minulla on ilmoitustaululla lappu otan vastaan kynttilänjämiä. Nämä pari krt vuodessa sulatan, teen uusia kynttilöitä fairy-purkkeihin ja käytän niitä syksyisin valonlähteenä, säästän sähköä. Ja tuhat muuta juttua, esim mulla on käytössä 3 leipäkonetta, yöllä ne jokainen leipoo leivän ja myyn ne töissä. Häissä olevista pöytäliinoista olen tehnyt kangaspusseja, joissa leivät vien töihin. Saan maitorahat tällä tavalla. Yleensä asiakkaita on enemmän kuin leipiä, pidän kohtuuhinnan 1,50 euroa n 1 kg painoinen leipä. Enkä ikinä mitään tyrkytä tai pyydä.
Saan paljon apua, esim työkaverit antavat minulle kirpparitavaraa. Mä en itse pyydä niitä vaan joku tuo ja kolmas kysyy mitä teen niillä jne jne. Ja aina kun saan jotain annan jotain tilalle, esim kesällä sain poimia pari marjapuskaa tyhjiksi lehdistä, puskat eivät olleet enää vuosikausiin tuottaneet marjoja. Kuivasin lehdet, näytin kaulinta, laitoin sekaan tavallista mustaa teetä ja laitoin purkkeihin. Kivoja lahjoja teen juojille ja kustannus minimaalinen.
Sen sijaan minä tunnen sinunlaisen äidin. Hänen mielestään meidän vähävaraisten pitää pitää yhteyttä ja on aina kerjäämässä vaikka mitä. Lasten vaatteita, ruokaa, ilmaista hoitopaikkaa, vaikka mitä. Ja ikinä, ei kertaakaan, anna takaisin yhtään mitään. Oli kerran kuullut mun kirpparipaikasta, meni käymään ja oli välttämättä halunnut varata ison kasan vaatteita. Tuli käymään ja pokkana ehdotti että haen ne varatut pois kirpparilta ja annan ne hänelle. Ei edes pyydä kauniisti vaan kerjää. Voi pihalla pysäyttää poikani ja kysyä mitä tehdään lauantaina. Jos poikani sanoo ei mitään erikoista, soittaa lauantaiaamuna klo 06.30 ovikelloa, tuo lapsensa ja sanoo hakee ne su illalla pois kun lähtee käymään Tallinnassa.
Jos siinä vaiheessa kieltäytyy alkaa mieletön motkotus ja lapsille puhuu minä olen syy miksi hän ei pääse matkalle. Näitä tarinoita on monta, minulla vain muutama, mutta muilla äideillä riittämiin.
Joten jos tunnistat itsesi tästä, älä enää ikinä tule meille.
Käsitöitä sun muita en jaksa tehdä, mutta muita pieniä juttuja kyllä. Voisitko kertoa?
Saan paljon apua, esim työkaverit antavat minulle kirpparitavaraa. Mä en itse pyydä niitä vaan joku tuo ja kolmas kysyy mitä teen niillä jne jne. Ja aina kun saan jotain annan jotain tilalle, esim kesällä sain poimia pari marjapuskaa tyhjiksi lehdistä, puskat eivät olleet enää vuosikausiin tuottaneet marjoja. Kuivasin lehdet, näytin kaulinta, laitoin sekaan tavallista mustaa teetä ja laitoin purkkeihin. Kivoja lahjoja teen juojille ja kustannus minimaalinen.Sen sijaan minä tunnen sinunlaisen äidin. Hänen mielestään meidän vähävaraisten pitää pitää yhteyttä ja on aina kerjäämässä vaikka mitä. Lasten vaatteita, ruokaa, ilmaista hoitopaikkaa, vaikka mitä. Ja ikinä, ei kertaakaan, anna takaisin yhtään mitään. Oli kerran kuullut mun kirpparipaikasta, meni käymään ja oli välttämättä halunnut varata ison kasan vaatteita. Tuli käymään ja pokkana ehdotti että haen ne varatut pois kirpparilta ja annan ne hänelle. Ei edes pyydä kauniisti vaan kerjää. Voi pihalla pysäyttää poikani ja kysyä mitä tehdään lauantaina. Jos poikani sanoo ei mitään erikoista, soittaa lauantaiaamuna klo 06.30 ovikelloa, tuo lapsensa ja sanoo hakee ne su illalla pois kun lähtee käymään Tallinnassa.
Jos siinä vaiheessa kieltäytyy alkaa mieletön motkotus ja lapsille puhuu minä olen syy miksi hän ei pääse matkalle. Näitä tarinoita on monta, minulla vain muutama, mutta muilla äideillä riittämiin.Joten jos tunnistat itsesi tästä, älä enää ikinä tule meille.
En todellakaan ymmärrä, mitä sinä voit säästää jättämällä pois suolaa, sokeria ja mausteita.
Tämän kirjoittaa köyhän perheen äiti, ja meillä syödään silti HYVIN.
Osta säkillinen merisuolaa. Se riittää teillä vuosikausiksi, jos ette tee mitään erityistä suolaa vaativaa. Se maistuu paremmin kuin tavallinen suola ja tulee paljon halvemmaksi. Voi käyttää myös hienon suolan asemesta.
Mausteilla saa halvalla makua halvemmmista raaka-aineista valmistettuihin ruokiin.
Miksi minusta tuntuu siltä, että aloittaja ei ole oikeasti köyhä.
Monet aloituksen yksityiskohdat - kuten tuo maustejuttu - paljastavat ettei hän todellisuudessa ole oikeasti joutunut rahanpuutteesta kärsimään. Mielikuvitus ei ole riittänyt ihan todellisuuden vertaiseksi.
Ei tullut mieleen, että kirjastossa voi lukea lehdet, ja niitä saa myös lainaan.
Harrastuksiin voi yhdistää myös muita asioita, kuten ilmaisten marjojen ja sienten poimiminen + ulkoilu - mutta niiden hyödyntäminen vaatisi sitä ah niin kallista sokeria, tai suolaa.
Jos olisi, hän olisi kyllä huomannut, että eurolla saa verrattomasti enemmän terveellistä syötävää varsinkin lapsille, jos sillä ostaa vaikka kilon tarjoushedelmiä lenkkimakkaran sijasta. Tai kilon hienoa sokeria, jolla maustaa marjat paremmin lapsillekin maistuviksi siinä kaurapuuron päällä.
kun olen sen ansainnut ennemmin mitä kreikan sardiinihousut.
Töistä saa palkkaa ja palkalla voi elää!
hae sitä toimeentulotukea!
Säästää voi ja pitää sen hakemisen jälkeenkin, mutta joku kohtuus siinäkin!
(vaikka tältä palstalta usein saakin sellaisen kuvan, vaan jokaisen oikeus tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Toivon, että tilanteenne helpottaa pian!
periaatteestasi sen verran lasten hyväksi, että he saisivat monipuolista ruokaa (mukaan lukien hedelmät, marjat, vihannekset) kotona! Itse voi jatkaa halpaeineslinjaa, jos se saat sädekehäsi kiertämään hurjemmmin radallaan, mutta lasten etua pistäisin etusijalle, vaikka sädekehän vauhti vähän siitä hiljenisikin.
lapsestasi siipeilijän, mitäs jos kuitenkin vaikka menisit sinne sossuun hakemaan sitä toimeentulotukea. Se ei ole läheskään niin noloa kuin se mitä nyt teet.
naapureita ja tuttavia VAIN SIKSI, että ylpeytesi ei anna myöten hakea toimeentulotukea, joka on JUURI SINUN KALTAISILLESI köyhille tarkoitettu!
Minulta et saa sympatiaa.
Kerää vaikka pulloja kaduilta, niin saat muutaman ylimääräisen kolikon joskus ja voit vaikka maksaa niillä lapsille jonkun vaatteen tutulta, ettei tarvitse kerjätä. Koska kerjäämiseksi minä tuon jo luokittelen.
Ei ole noloa olla köyhä - nolompaa on hyötykäyttää rajattomasti lähimmäisiään, jos muitakin vaihtoehtoja olisi.
Vai mahtaako tämä olla Porvoon mamman keksintöä???
Mitä oikein yrität esittää ja kelle? Sorry vaan mutta tuo on jo tyhmyyttä, ei mitään urheutta. Mieti edes lapsiasi ja pistä vaan toimeentulotukihakemus menemään, saisi melkein lastensuojelu puuttua tuollaiseen...Meillä jää noin 500-600 euroa käyttöön samanlaisella kokoonpanolla, kun olen opiskelija, mutta kyllä haen pankista lainaa jos elämä tuollaiseksi menee. Kaverriskin kyllästyy kohta tuollaiseen "pummiin".
hae sitä toimeentulotukea!
Säästää voi ja pitää sen hakemisen jälkeenkin, mutta joku kohtuus siinäkin!
Niin..tuen hakeminen ei tosiaan ole rikollista kuten on vaikka vessapaperin varastaminen. Teidän tavassanne säästää lapsetkin jo kärsivät. Sosiaalitukea ovat myös lapsilisät, kotihoidontuki, asumistuki ja työttömyyspäivärahat, miksei näiden hakeminen harmita?
siipeilyä, kuin säästäväisyyttä. Hae sitä toimeentulotukea!!!
Lapsesi sairastuvat kanssasi.Sinulla on oikeus sos.apuun,aivan kuten jokaisella sumalaisella.
Ajattele lapsiasi!!
Enemmän sua halveksitaan nyt,kuin silloin jos hakisit toimeentulotukea. Ei otsaasi tatuoida "sossun asiakas". Siipeilysi ja pummaamissesi on sen sijaan aika julkista ja hävettäisi ainakin itseäni.
Tuo alkaa jo olemaan sairasta! Kerjäät ilmaisia vaatteita ja ruokaa tutuilta, varastat wc-paperia kauppakeskuksista, kotiruoka on mautonta ja huonoa... No ei varmastikaan ole herkkua!
Järkevästä säästämisestä ja pihtailusta saa olla ylpeä, mutta tuollainen toiminta on noloa ja säälittävää!
Aiemmin yhdessä toisessa ketjussa paheksuttiin, kun joku perhe haki sossusta tukea muuttokustannuksiin - oli kuulemma pitänyt nakittaa naapurit kantamaan ja pistää kaikki tutut kyselemään omilta sukulaisiltaan autoa lainaksi. Kun kuulemma on niin kamalaa, että eletään toimeentulotuella eikä koitetakaan pärjätä itse. Jostain syystä siinä ketjussa tuntui olevan ihan ok vaivata muita ihmisiä vain yhteiskunnan varojen säästämiseksi (vähät siitä, tuhlaako samalla tuttujen rahat)