Kylläpä tuli paha mieli lapseni puolesta.
Meidän rivarialueella asuu toinen lapsiperhe, joiden kanssa ollaan vähän enemmän tutustuttu. Tänään taas törmäsin aamupäivällä tuohon perheeseen, heidän 3v lapsi tuli pihaan äitinsä kanssa kun mekin siinä leikimme. Minun 2v tyttöni leikkii mielellään tuon pojan kanssa, mutta poika leikkii lähinnä jos nyt ei muuta seuraa löydy. Ei siinä mitään, sellaisia ne lapset on.
No, nyt pojalla oli ilmapallo. Pihaan tuli myös koululaisia, joiden kanssa poika leikki ilmapallolla. Heittelivät sitä toisilleen. Tyttöni katseli vierestä, ja sanoi kaihoisasti "äiti minäkin haluaisin ilmapalloa" johon sitten sanoin että mene mukaan sitä pomputtamaan. Ei silti uskaltanut kovin paljon mennä, kun isot koululaiset olivat niin riehakkaita, katseli sivulta ja yritti vähän osallistua.
Sitten ne koululaiset lähti, ja tuo naapurinpoika jäi pihaan pallonsa kanssa. Pompotteli sitä ihan tyttöni vieressä. Tyttö sanoi pojalle, että "minäkin palloa?", mutta poika vaan käänsi selän. Tyttö sanoi minulle "äiti minä haluaisin palloa.." jolloin pojan äiti alkoi maanittelemaan poikaa: "kuule etkö antaisi tytön kokeilla, kuule kaverit antaa toisten kokeilla, antaisit nyt vähän kokeilla" ja kaikkeen poika vastasi tiukasti EIKÄ.
Tyttö alkoi itkemään, ja minä sanoin että kuule me voidaan ostaa sulle synttäreille oma ilmapallo. Mutta voi kuinka harmitti.
Siis pieni asia, mutta että kaikki muut pihassa sai kokeilla, mutta tuo poika ei antanut minun tytön kokeilla eikä äitinsä puuttunut lainkaan. Itse olisin sanonut lapselle että kyllä kaikki saa koittaa, ottanut vaan kädestä ja hetkeksi antanut.
Onneksi on sunnuntaina ne synttärit, niin saa tyttö siellä sitten sielunsa kyllyydestä ilmapallotella.
Kommentit (245)
tyttösi on tyhmä!
EI OLE KAUNIISTI PYYTÄMISTÄ,
JOS SANOO MINÄKIN PALLOA!!
MITÄ SINÄKIN PALLOA!
EI VOI VAATIA TOISTEN OMIA LELUJA ITSELLEEN JA JOS EI SAA NIIN RÄÄYTÄÄN, KUIN VIIMEISTÄ PÄIVÄÄ JA ÄITI ON IHAN HÄDÄSSÄ! LAPSI EI SAANUTKAAN TAHTOAAN LÄPI!! APUA!
MITÄ TARKOITTAA MINÄ PALLOA?
tyttösi on tyhmä!
EI OLE KAUNIISTI PYYTÄMISTÄ,
JOS SANOO MINÄKIN PALLOA!!
MITÄ SINÄKIN PALLOA!EI VOI VAATIA TOISTEN OMIA LELUJA ITSELLEEN JA JOS EI SAA NIIN RÄÄYTÄÄN, KUIN VIIMEISTÄ PÄIVÄÄ JA ÄITI ON IHAN HÄDÄSSÄ! LAPSI EI SAANUTKAAN TAHTOAAN LÄPI!! APUA!
MITÄ TARKOITTAA MINÄ PALLOA?
Kyseinen lapsi on kaksivuotias! Harva 2v osaa sanoa pitkiä lauseita oikein. Etkö sitä ymmärtänyt? Olit varmaan muualla kun järkeä jaettiin.
ap, täällä on näköjään joku hullu lapseton raakkumassa. Ei ole varmaan itse saanut siementä sisäänsä aikoihin ja purkaa katkeruuttaan.
Kyseinen lapsi on kaksivuotias! Harva 2v osaa sanoa pitkiä lauseita oikein. .
SIITÄ JOHTUEN VARMASTIKKAAN 3VUOTIAS EI HALUA OLLA 2VUOTIAAN KAVERI!! 2VUOTIAS ON VAUVA! 2VUOTIAS KÄSITTELEE KAIKKEA KOVAKOURAISESTI, EI 3VUOTIAS POIKA VAPAAEHTOISESTI SUOSTUISI LEIKKIMÄÄN 2VUOTIAAN TYTÖN KANSSA
EI KAVERI
ap, täällä on näköjään joku hullu lapseton raakkumassa. Ei ole varmaan itse saanut siementä sisäänsä aikoihin ja purkaa katkeruuttaan.
empatian puutetta ja ivallisia vastauksia.
Kyseinen lapsi on kaksivuotias! Harva 2v osaa sanoa pitkiä lauseita oikein. .
SIITÄ JOHTUEN VARMASTIKKAAN 3VUOTIAS EI HALUA OLLA 2VUOTIAAN KAVERI!! 2VUOTIAS ON VAUVA! 2VUOTIAS KÄSITTELEE KAIKKEA KOVAKOURAISESTI, EI 3VUOTIAS POIKA VAPAAEHTOISESTI SUOSTUISI LEIKKIMÄÄN 2VUOTIAAN TYTÖN KANSSA
EI KAVERI
ap:n lapsen syntymäpäivilleen? Ja jos kerran tulee ulos leikkimään ap:n lapsen kanssa?
Sanotte pientä lasta tyhmäksi, koska on vähän arka liittymään leikkiin. Viehättävää!
Kirjoitin jo tuonne aiemmin, että itse olisin ihan ilman muuta ottanut OMAN lapseni kädestä ja antanut lapsen kaverin kokeilla. En tietenkään toisen lapsen kädestä ota, koska eihän se ole minun päätös. Varmasti tässä nyt kohtaa erilaiset kasvatusperiaatteet.
Enhän minä mitään vaadi muilta, mutta harmistun vain. En minä sille toiselle äidille sanonut että sinun pitää tehdä niin tai näin. Vaikka kyllä minä niin ajattelen, ihmisten pitäisi olla ystäviä toisilleen.
Jep, mutta nyt lähden lukemasta solvauksia ja laittamaan lapsille ruokaa.
ap
Miksi repisit jonkin lelun lapsesi kädestä? Varsinkin jos hän sillä leikkii?
Itse opetan lapseni kyllä jakamaan, mutta jos vaikka 2v poikani haluaa juuri sen lelun mikä on 4v pojalla, sanon että saat leikkiä sillä sitten kun ei isoveli enää leiki. Eli en mene repimään vanhemman pojan kädestä lelua pois koska pikkuveli sen juuri haluaa.
Ja on tullut vastaan myös tilanne missä on minun lapseni halunnut lelun kaveriperheen lapselta. Minä olen silloinkin sanonut että ei nyt, ***** leikkii nyt sillä lelulla. Miksi ihmeessä se lelu pitäisi saada heti? Lapsihan ei opi odottamaan vuoroaan. Enkä todellakaan mene repimään lelua oman lapseni kädestä jos kaveriperheen lapsi sen haluaa. Kyllähän nyt lasten pitää saada leikkiä sillä lelullaan ilman että sitä tullaan repimään kädestä.
miksi ap vaatii, että se pallo olisi pitänyt mennä ottamaan pois sen pojan kädestä ja antaa hänen lapselleen.
Millä perusteella ap:n lapset toive on tärkeämpi kuin sen pojan toive saada leikkiä omalla pallollaan?
Onhan se ihan selvää, ettei pikkulapset voi aina osallistua isompien lapsien leikkiin ja se on ihan normaalia. Silloin vaan pitää sille pikkulapselle keksiä jotakin muuta kivaa.
ap opettaa toiminnallaan että toisen kädestä saa repiä lelut pois. Jos sinä revit lapsesi kädestä tavaran, lapsi otaksuu että hänkin saa tehdä niin.
Vai kuinka selität lapselle että äiti kyllä saa sinulta repiä lelun, mutta sinä kultaseni et saa repiä muilta. Ristiriitaista.
Täällä taitaa olla enemmänkin mielenterveysongelmaisia kuin psykomamma!
Näyttäkääpäs mulle kohta, missä ap olisi VAATINUT, että pallo olisi annettu hänen tytölleen? Pikemminkin ap jopa ymmärtää ko pojan käytöstä, vaikkei se hyvältä tuntunutkaan.
ap opettaa toiminnallaan että toisen kädestä saa repiä lelut pois. Jos sinä revit lapsesi kädestä tavaran, lapsi otaksuu että hänkin saa tehdä niin.
Vai kuinka selität lapselle että äiti kyllä saa sinulta repiä lelun, mutta sinä kultaseni et saa repiä muilta. Ristiriitaista.
Täällä taitaa olla enemmänkin mielenterveysongelmaisia kuin psykomamma!
Näyttäkääpäs mulle kohta, missä ap olisi VAATINUT, että pallo olisi annettu hänen tytölleen? Pikemminkin ap jopa ymmärtää ko pojan käytöstä, vaikkei se hyvältä tuntunutkaan.
"Itse olisin sanonut lapselle että kyllä kaikki saa koittaa, ottanut vaan kädestä ja hetkeksi antanut. "
Minä nään asian niin, että tässä puhutaan oikeastaan laajemmista oikein/väärin -kysymyksistä. Ei niinkään siitä pitikö kenen kädestä ottaa ja mitä. Enemmän siitä miten toista tulisi kohdella kun tavataan.
Olen ap:n puolella, olisin komentanut lapseni antamaan lelua kokeiltavaksi. Hetkeksi siis, sitten olisi ollut oman lapseni vuoro taas.
Ja on mun nähdäkseni eriasia sisarusten väliset lelutaistot. Muutenkin ap:n lapsi pyysi vain kokeiltavaksi.
Minä nään asian niin, että tässä puhutaan oikeastaan laajemmista oikein/väärin -kysymyksistä. Ei niinkään siitä pitikö kenen kädestä ottaa ja mitä. Enemmän siitä miten toista tulisi kohdella kun tavataan.
Olen ap:n puolella, olisin komentanut lapseni antamaan lelua kokeiltavaksi. Hetkeksi siis, sitten olisi ollut oman lapseni vuoro taas.
Ja on mun nähdäkseni eriasia sisarusten väliset lelutaistot. Muutenkin ap:n lapsi pyysi vain kokeiltavaksi.
ei naapurin lapsia voi komennella eikä naapurin lapselle tarvitse antaa lelua
kasvanut pumpulissa, kun noin mitätön asia saa sinut pahalle mielelle. Ei hyvää päivää.....
älytöntä suuttua jos naapurin lapsi ei anna ilmapalloaan sinun lapsellesi!
lapsesi olisi todennäköisesti hajottanut pallon, mitäs sitten olisi tehty?
pallo oltaisiin revitty väkisin pojan kädestä! ja sitten se pallo olisi kovakouraisella pienellä hajonnut... :(
ei sinun maijaliisalla ole mikään oikeus toisen tavaroihin!! etenkään jos lelun omistaja ei halua!!
lapsesi olisi saanut pallotella koululaisten kanssa, mutta ei sitten halunnut!
lasten (2-vuotiaan tytön ja 3-vuotiaan pojan)
ystävyys taitaa vain perustua vanhempien tuttavuuteen!
synttärikutsu on varmasti pojan äidin päätös, tuskin pojan itsesä!!
ap:n lapsi pyysi vain kokeiltavaksi.
osaako 2-vuotias pyytää vain kokeiltavaksi? tuskin!
itkupotkuraivarit oli tullut taas kun pallo olisi pitänyt hetikohtapian antaa takaisin pojalle!
selitä nyt sitten 2-vuotiaalle, että sai vain koittaa minuutin palloa!
Miksi ihmeessä te opetatte lapset siihen että kaikki pitää saada heti? Eikö lapselle voi opettaa kärsivällisyyttä ja pieniä pettymyksiä?
Mutta ystävällinen voi olla toisille, pihoilla, puistossa ja myös netissä.
Ei tässä ollut kyse siis mistään kaikki-tänne-heti-mulle -jutusta. Lapsi jätettiin homman ulkopuolelle, alkuun osin arkuuden takia mutta myöhemmin ihan ulkopuolelle jättämistä. Samaa on ollut ennenkin. Muutenkin kun kutsutaan yhteiseen leikkiin minusta siihen kuuluu sillä ainoalla leikkikalulla yhdessä leikkiminen.
Ei ap:n lapsi varmaan ymmärtänytkään sinänsä esimerkiksi sitä kutsua tai kokeilemista, mutta se onkin vanhempien tehtävä. Vanhemmat huolehtivat, että lapset kohtelevat tosiaan ystävällisesti. Eli tässä tilanteessa ap ja se naapurin äiti huolehtivat, että kaikki pääsevät leikkiin ja kaikki saavat olla mukana, eikä ketään jätetä ulos. Ja sitten ap huolehtii siitä ettei lapsensa riko mitään tai että antaa lelun pian takaisin.
Ei iahn pienet lapset osaa pitää omia puoliaan. Ei ne ymmärrä vääryyttä, ei ne tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei toisille tai itselleen. Siksi vanhempien pitää olla tarkkoja ystävällisistä säännöistä ja huolehtia että nini tapahtuu.
Sanotte pientä lasta tyhmäksi, koska on vähän arka liittymään leikkiin. Viehättävää!
Kirjoitin jo tuonne aiemmin, että itse olisin ihan ilman muuta ottanut OMAN lapseni kädestä ja antanut lapsen kaverin kokeilla. En tietenkään toisen lapsen kädestä ota, koska eihän se ole minun päätös. Varmasti tässä nyt kohtaa erilaiset kasvatusperiaatteet.
Enhän minä mitään vaadi muilta, mutta harmistun vain. En minä sille toiselle äidille sanonut että sinun pitää tehdä niin tai näin. Vaikka kyllä minä niin ajattelen, ihmisten pitäisi olla ystäviä toisilleen.
Jep, mutta nyt lähden lukemasta solvauksia ja laittamaan lapsille ruokaa.
ap