Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö pomon olekkiin pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen?

Vierailija
26.09.2011 |

Pomo valitteli juuri, että on niin hankala jäjestää asioita, kun alkaisin tekemään 4 päivästä viikkoa eli jäisin osittaiselle hoitovapaalle. Olen työpaikan ainoa työntekijä, mutta tällä hetkellä siellä on sijainen (aloitan ensi maanantaina, hoitovapaan jälkeen). Sijainen on sanonu voivansa tehdä sen yhden päivän, en ymmärrä mitä hankalaa tässä nyt on. Kovin vaan pomo valitteli, että on hankalaa ja hankalaa. Olen jo anonut Kelalta osittaista hoitovapaata. En ala pomon mieliksi tehdä täyttä viikkoa. Kyllä lasten etu menee edelle.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten myös opintovapaan, vuorotteluvapaan jne.

Vierailija
2/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk ennen. Osittaisen vapaan voi pomo evätä, se on sopimuskysymys. Pakko on myöntyä kokoaikaiseen hoitovapaaseen, opintovapaaseen (tätä voi lykätä kerran) jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuutonta niin sitten se ei käy... kysäise kelalta. Tai lue sieltä niiden nettisivuilta.

Vierailija
4/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen on liityttävä työn organisointiin. Pelkkä "on vaivalloista" EI kelpaa.

Ole tiukkana siis. Jos olet ilmoittanut hyvissä ajoin osittaisesta hoitovapaastasi, työnantaja ei oikein voi sitä kieltää.

Vierailija
5/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tuntia päivässä. Et voi itse päättää että teet 4 päivän viikkoa.

Vierailija
6/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista."

(Työsopimuslaki 26.2.2001/55, 4. luku, 4 pykälä)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Vierailija
7/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut hoitovapaasta jo toukokuussa ja hain töistä allekirjoitukset ym. tarvittavat hakemuspaperiin jo sillon. Luulen, että 4 päivänen viikko on pomolle helpompi, kuin 6h päivä.

Menen juttelemaan sijaiselle, saadaan varmaan asiat sovittua keskenämme paremmin, ilman pomon häsläämistä.

ap

Vierailija
8/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan esimies on se, joka päättää!

Vierailija
9/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut hoitovapaasta jo toukokuussa ja hain töistä allekirjoitukset ym. tarvittavat hakemuspaperiin jo sillon. Luulen, että 4 päivänen viikko on pomolle helpompi, kuin 6h päivä. Menen juttelemaan sijaiselle, saadaan varmaan asiat sovittua keskenämme paremmin, ilman pomon häsläämistä. ap

:DD

Vierailija
10/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siunaa, kun työntekijät ovat sopineet ja suunnitelleen käytännön järjestelyt. Helpommin menee niin, että ne jotka homman tietävät suunnittelevat ja esittävät valmiin suunnitelman esimiehelle kuin että esimiehelle joka ikinen vaihe pitäs selittää ja suomentaa.

Vierailija
11/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää kahta työntekijää, joista toinen tekee 4 päivää ja toinen yhden, kuin yhtä joka tekee 5 päivää. Siihen tulee palkan lisäksi työnantajamaksut ym. Kyllä työnantaja voi kieltäyty tällaisesta järjestelystä.

Vierailija
12/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomakertymä saattaa olla eri.

pitää kahta työntekijää, joista toinen tekee 4 päivää ja toinen yhden, kuin yhtä joka tekee 5 päivää. Siihen tulee palkan lisäksi työnantajamaksut ym. Kyllä työnantaja voi kieltäyty tällaisesta järjestelystä.

Vierailija
13/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomakertymä saattaa olla eri.

Eli ei vaikuta siihen - lomaviikoilta vaan maksetaan toki se osittaispalkkakin, ei täyttä.

-5-

Vierailija
14/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku prosentti pitää maksaa

Vierailija
15/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan esimies on se, joka päättää!

Ap, muista pyytää kaikki perustelut kirjallisena.

Konsultoi omaa liittoa, onko perustelut pätevät. Yritysten HR-osastot ovat keskimäärin täysin munattomia.

Sinun ei tarvitse pyydellä anteeksi sitä että huolehdit läheisistäsi. Työnantaja, jonka etua esimiehen pitäisi valvoa, voittaa, koska lyhennettyä tekevä ON TEHOKKAAMPI ja palkka alenee tuntimäärän suhteessa. Mutta joitain harmittaa, että ei voikaan määrätä kaikesta, vaan Suomessa on toisataiseksi laki.

Jos esimies ei tunne peruslainsäädäntöä, kannattaa kysyä hänen esimielehtään, mistä tyypille oikein maksetaan kun ei ole pätevä esimiehenä toimimaan eikä viitsi tehtävistään huolehtia = tehdä niitä kohtuullisia järjestelyitä.

Ilmapiiri yrityksissä on kovenemassa näissä asioissa. Itse sain vuoden kuulla kettuilua esimieheltä näistä, lopulta nostin kytkintä ja lähdin.

Vierailija
16/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin työtehtäviin on mahdotonta sovittaa tuota 4 päivän työviikkoa. Jos esimerkiksi työ vaatii jatkuvaa läsnäoloa. Ei työnantaja ole velvollinen järjestämään sijaista työpisteeseesi kun sinä olet poissa, tällöinhän jonkun on hoidettava kahta tointa. Mutta jos pystyt suoritutumaan työtehtävistäsi lyhyemmässä ajassa, niin ettei siitä koidu haittaa työnantajallesi, niin silloin on suostuttava.

Vierailija
17/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku prosentti pitää maksaa

mutta ap/muut osittaisella hoitovapaalla olijat eivät menetä osittaisen takia lomapäiviään.

-5-

Vierailija
18/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kun olin kuukauden töissä, kun mies oli isäkuukaudella. Ja piti olla yksi päivä pois, niin sovittiin keskenämme, että tulee sillon ja sillon ja pomo itse joskus sanoi,että sopikaa keskenänne. Ja kun olen ollut pois, on työpaikallani ollut kaksikin sijaista ja ovat tehneet, toinen 2 päivää, toinen kolmea. Niin ja nykyinen sijaiseni saa tehdä myös lauantait, jos haluaa. ja muina päivinä hänelle yritetään järjestää muuta työtä. Tulipa nyt vähän sekavaa, mutta näin :)

Vierailija
19/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta.

Vierailija
20/21 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta.

Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista

sanoo LAKI