Supertehokas kotiäiti, jonka arki rullaa! Jaa vinkkisi!
Täällä yksi kohta kahden äiti, jonka arki on kaoottista ja sekavaa. Kaipaisin kaikenlaisia vinkkejä sujuvaan arkeen tavallisilta maalaisjärkisiltä äideiltä.
Erityiset ongelmakohtani:
1. Kauppareissut. Aina jotain puuttuu kaapista. Katson yleensä vasta aamulla, mitä päivällä ruoaksi. Pahimpina päivinä ryntään kauppaan kolmekin kertaa päivässä.
2. Siisteys. Koti on jatkuvasti kuin pommin jäljiltä aina. Kyykistelen jatkuvasti keräten leluja ja vaatteita ja aina pyykkikori, tiskipöytä ja ruokapöytä pullistelevat romua.
3. Tekemättömät, mukavatkin, asiat. En saa mitään omaa koskaan aikaiseksi. Mihin se aika oikein menee? Taaperon perässä juoksemiseen. Arki uuvuttaa. Raskaus väsyttää. Lukuisia projekteja lojuu aloitettuina kodinhoitohuoneen laatikoissa. Neuleita, leikekirjoja, päiväkirja.
4. Hyödylliset omaa terveyttä hyödyntävät asiat, kuten liikunta ja lepo. Missä välissä niille löytyy aikaa? Taapero menee nukkumaan vasta kymmeneltä ja herää kuitenkin joka aamu puol8. Käytän takuulla yön nukkumiseen.
Kommentit (72)
Minäkään en ole mikään supertehokas, mutta koen kodinhoidon helpoksi (johtuen lapsuudenkodistani) ja siivoan joka päivä kunnolla jne. En koe, että siivoamisella tai sillä, että pulla tuoksuu, ois oikeastaan paljonkaan tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä äiti on. Eri asia tietenkin, jos ap sinusta tuntuu ettet saa päiviä hallintaan. Kieltämättä se ainakin minun kotona oloani helpottaa, että on siistiä ja puhdasta, tavarat omilla paikoillaan ja toimiva päiväjärjestys.
Mutta minä puunaankin siksi, että olen ollut kotona jo liian kauan (kolme vuotta, kaksi lasta) ja minulla on jo ihan liikaa turhaumaa siitä, etten saa tehdä ikinä mitään rauhassa. Kun vaihtoehtona on joko rätti kädessä kulkeminen tai lapsille tiuskiminen, niin siivoaminen voittaa. Se on mulle sitä "omaa aikaa" samoin kuin kaupassa käynti.
Jos olet raskaana ja sinulla on taapero, pidä huoli että syöt joka päivä hyvän luonaan ja hyvän päivällisen, muuten et jaksa.
Se pisti silmään, että miten ihmeessä taaperosi menee niin myöhään nukkumaan? Oletteko halunneet niin, että mies ehtii olla lapsen kanssa töiden jälkeen? Nukkumaanmenoa voisi olla hyvä aikaistaa kahdella tunnilla. Sinulle jäisi sitten ne kaksi tuntia aikaa tehdä mitä huvittaa.
vaikka vain yksi lapsi.
taidat vaan olla laiska ja flegu.
jos olis joskus ollut vain yksi lapsi. varmaan ihan kauheen vaikeeta.
En tajua ap:ta ollenkaan, tuohan on täyttä uusavuttomuutta. Jos ihminen on KOKO PÄIVÄN kotona niin miten voi arki olla kaoottista? Miltähän ap:n arki sitten näyttää, kun seuraava vauva tulee?
On helppo puskista huudella, jos ei ole oikeasti mitään annettavaa.
kun lapsi nukkuu, saa paljon aikaiseksi esim.
On helppo puskista huudella, jos ei ole oikeasti mitään annettavaa.
Eihän tuohon voi antaa mitään järkeviä vinkkejä, jos ihminen noin avuton on. Jo ensi kohdasta sen huomaa, kuka hullu käy kaupassa 3 kertaa päivässä, kun voisi esim. tehdä kauppalapunkin?
Aluksi yritin tehdä heidän puolestaan kaikki työt. Työkaverit opasti että tehtäväni on auttaa heitä tekemään työt itse, ei tehdä puolesta.
Kun huomasin kuinka paljon he osaavat tehdä itse , tuli mieleen että eiköhän minun mies ja lapsetkin osaa kun laittaa töihin vaan. =)
Helpottaa jo huomattavasti kun lapset tyhjentää joka päivä tiskikoneen, vie roskat ja auttaa muissa pienissä hommissa.
En minäkään ole mikään supertehokas, mutta tuntuu että arki ei ahdista. Tässä mun tapa toimia.
1. Yritä miettiä edes muutaman päivän ruuat valmiiksi. Meillä käydään joka toinen päivä kaupassa. Pidemmälle suunnitteluun ei riitä mun pinna :-) Ja vähän vilkuilen aina että mikä on kohta loppumassa. Yritän vähän ennakoida...
2. Meilläkin on välillä pommin jäljiltä, niinhän se lapsiperheissä tuppaa olemaan. Kerran päivässä (iltaisin)vaan kerätään tytön kanssa lelut paikoilleen. Kaikkea muut roinaa vien paikoilleen vähän jaksamisen mukaan. Kuitenkin silleen, että edes muutaman kerran viikossa kaikki olisi paikoillaan. Pyykkiä pestään kone päivässä. Laitan heti aamulla koneen päälle kun herätään ja lapsetkin vielä pirteitä ja tyytyväisiä. Kerran viikossa imurointi ja keittiön perusteellisempi jynssäys sekä vessojen pesu. Nämäkin voi jakaa eri päiville!
3. Tekemättömiä asioita ei saa koskaan tehdyksi se on fakta! Ei edes niitä mukavia. Ajattele niin, että aina jos saat tehtyä jonkun jutun niin se on ihan huippua. Ainakin mun arjessa sellasia hetkiä tulee tosi vähän. Mutta jos tulee niin niihin on tartuttava just silloin :-)
4. Liikunta ja varsinkin lepo....mitä ne on? ;-)
Meillä lapset 4v. ja 10kk
siksihän ap juuri kyselee neuvoja, koska tajuaa itsekin, että tarvitsee apua organisoinnissa. Mut tietenkin, jos haluaa päteä mollaamalla toisia, niin tämä ketju on siihen oikein passeli. Aika harvoin ihminen on yhtä herkkänä arvostelulle kuin raskaana ja pienen lapsen äitinä.
meillä oli ihan samanlaista mpnta vuotta, nyt oon muutaman kuukauden käyttänyt sellaista systeemiä, että tein 6 viikon ruokalistan, ja niihin liitetyn kauppalistan. Printtaan sen ulos joka maanantai, ja yliviivaan siitä ne, mitä ei sillä kertaa tarvita (eli joka listalla on vaikka puuroa, riisiä ja ketsuppia). Käyn kaupassa kerran viikossa kunnolla, sit jossain välissä käyn hakemassa maitoa ja leipää. Toistaiseksi on toiminut, ja kauppaan tuntuisi menevän 1/3 vähemmän rahaakin kuussa. Tuohon siisteyteen: siivoa vaan kerran päivässä yleissiivous ja vaikka aamulla keittiö, päivällä olohuone ja illalla lapsen kamat, niin ei ole niin toivotonta...
1. Tein 6 viikon ruokalistat valmiiksi.
Käyn kerran kuussa ostamassa kuvait tarvikkeet, pesuaineet yms.
Kerranviikossa maidot,leivät yms.
2 kertaa viikossa hedelmät, kasvikset yms.
2.Lapsella leluja omassa huoneessa, ne pysyy pääsääntöisesti siellä. Olohuomeessa ja ne pysyy pääsääntöisesti siellä. Opetan lapsen jo aikaisin keräämään leluja paikoilleen.
Keittiöss lapsi leikkii kipoilla ja vispilöillä, muita leluja ei pääsääntöisesti keittiössä näy, ei myösskään eteisessä.
Pyöräytän aian koneellisen kun on täyden koneellisen verran yhtä väriä pyykkiä. Käytän kuivarissa lähes kaiken. Silityksen hoitaa mies iltaisin, katselee samalla urheilua telkkarista.
3. tekemättömät työt pidän kunkin omalla paikallaa ja teen ohimennen jotakin kun ehdin.
Mies osallistuu kotihommiin yhtälailla kuin mäkin, niin jää aikaa muullekin.
4. Taapero rattaisiin ja lenkille. Meillä taapero menee nukkumaan jo n. 19.30 eli omille jutuille jää illallakin rutkasti aikaa ja ehtii ajoissa nukkumaankin. Taapero kyl nukkuu yli kellon ympäri kerrallaan.
- etsi ja printtaa netistä jonkun päiväkodin viikon ruokalista (vuoropäiväkodeilla siihen sisältyy kaikki päivän ateriat). Tee ruuat listan mukaan, ja osta viikon alussa KAIKKI ruokatarvikkeet kerralla.
- nukkuuko lapsesi vielä kahden päikkärit, vai miten jaksaa valvoa? Jätä toiset päikkärit pois, ja pistä lapsi aiemmin nukkumaan. Kun toinen lapsesi syntyy, on ihan kullanarvoista, että isompi lapsi menee nukkumaan ajoissa, ja sinulle ja miehellesi sekä vauvalle jää illalla pieni hengähdystauko. Jos molemmat lapset on valveilla, on kummallakin kädet täynnä työtä koko valveillaoloajan. Jos vauva on itkuinen, niin siitä tulee ihan hirveän rasittavaa. Se, että saa iltaitkujen välissä vaihtaa kanniskeluvuoroa ja saa edes vartin olla itsekseen, auttaa paljon.
- jos yhden lapsen kanssa kotitöitä on liikaa, niin joko ne on organisoitu tosi huonosti, tai sitten ap sulla on rima liian korkealla. Sotkua saa olla, ei siihen kuole. Pikkulapsiaika on lyhyt kuitenkin. :)
erityisesti käydä joissakin muissa lapsiperheissä kylässä, joilla on kans tavarat sikinsokin. tuntee, ettei ole ainoa jolla siivous tulee vasta lastenhoidon jälkeen. pidät vaan huolen ettei haise kauheelle, eli haisevat roskat ei pyöri kodissa viikkoa.:) ahdistavat kyläpaikat on niitä viimesen päälle sisustettuja ja siivottuja..;) tulee vaan siis luuseri-olo itelle kun haluis pystyä samaan mut ei pysty..
pese koneellinen pyykkiä joka päivä. mieti edes vähän mitä ruokia tekis viikolla.
Raskaus väsyttää ja kohtelee eri naisia eri tavoin.
Minä olen monta vuotta luopunut ja luopunut ja luopunut turhasta tavarasta. Olen järjestänyt niin, että joka ikisellä tavaralla olisi oma paikka ja kaapit eivät koskaan olisi kovin täynnä.
Vielä en ole ihan tavoitteessa, mutta lähellä. Näin siivous sujuu helpommin. En tosin ole kotiäiti, mutta täyttä työtä tekevän pienten lasten äidillä aika on tosi kortilla. Esim. jumppaan pääsen niin, että minulla on aina pakattu oma kassi, missä on kaikki varustukset valmiina. En siis ala arpomaan, että missäs on jumppahousut ja missä sampoo ja pyyhe, kun pitäisi lähteä.
Samoin minulla on kirjastokassi kirjatonkierjoille, ns. kierrätyskassi, johon laitan pieneksi jääneet lastenvaatteet,. jotka menevät kiertoon kavareille tai kirpparille, lapsilla on omat harrastuskassit, josta löytyy harrastuskamppeet.
että se vain on niin, että on lapsia, jotka eivät mene aikaisin nukkumaan. Meillä niitä on kaksi ja huonojen unien takia enempää ei tule. Olen avoimen kateellinen perheille, jossa lapset menevät aina nukkumaan helposti ja nukkuvat yönsä hyvin. Sellaiset vanhemmat eivät voi tietää, miten rankkaa on, jos lapsi on iltavirkkua sorttia ja huono nukahtamaan.
Meillä ulkoillaan, on tiukka arkirytmi eikä katsota telkkaria lainkaan, iltartiinit on ana samat ja aloitetaan alussa ja silti nukuttaminen on pahimmillaan iltakymmeneen kestävä monen tunnin rupeama.
Minun kohdalla säännöllinen päivärytmi on pitänyt homman hallinnassa kolmen pienen lapsen kanssa. Kodin siisteyttä ei voi jättää repsahtamaan lainkaan, vaan tietty taso on oltava jakuvasti. Muuten peli on menetetty. Itse imuroin päivittäin, pidän siististä kodista. Luuttuan x2 viikossa.
Ruoka-ajat ovat säännölliset, samoin ulkoilut ja lepoajat. Lasten leikkiessä laitan ruuat ja leivon, ovat oppineet, että näin toimitaan. En osaa ajatella toimivani tai eläväni toisin. Miehestä ei apua, sillä töissä iltamyöhään arjet ja pyhät.
Ja mikään tehoäiti en ole, minulle riittää, että lapset ovat tyytyväisiä ja koti siisti.
...kauppa-asiaa helpottamaan sen, että päätät mitä teillä pitää AINA olla kotona. Meillä esimerkiksi tällaisia ruoka-aineita:
- soijamaito
- linssit
- riisiä paria lajia
- soijarouhetta/suikaleita
- riisimaito
- ketsuppi
- tomaattimurska
- kasvisliemikuutiot
- ruoanlaittokerma
- weetabixit
- margariini
- ruisleipä
- näkkileipä
.... no, tämän kaltaisia (ei varmaan ole yllätys että ollaan kasvissyöjiä eikä ihan rikkaimmasta päästä).
Näistä saa AINA aikaiseksi ruoan, jos unohtuu ostaa sitä mitä oli suunnitellut. Ja jos kaupassa ei ole ihan varma puuttuuko jotain näistä perustavaroista, voi silti ostaa, näitä menee kyllä.
Mitä tekemättömiin hommiin, valokuvien lajitteluihin, korjaustöihin yms. tulee, minä olen päässyt aika pitkälle ihan vain hyväksymällä, että niitä tulee aina olemaan tekemättä. Että jos saan tehtyä yhden pitkään roikkuneen asian kuukaudessa tai kahdessa, se on jo hyvin. Ja tiedätkö... näinkin voi elää ja asiat tulevat lopulta tehdyiksi! Turha stressata.
Eläkkeellä on aikaa lajitella valokuvia........