Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supertehokas kotiäiti, jonka arki rullaa! Jaa vinkkisi!

Vierailija
26.09.2011 |

Täällä yksi kohta kahden äiti, jonka arki on kaoottista ja sekavaa. Kaipaisin kaikenlaisia vinkkejä sujuvaan arkeen tavallisilta maalaisjärkisiltä äideiltä.

Erityiset ongelmakohtani:

1. Kauppareissut. Aina jotain puuttuu kaapista. Katson yleensä vasta aamulla, mitä päivällä ruoaksi. Pahimpina päivinä ryntään kauppaan kolmekin kertaa päivässä.

2. Siisteys. Koti on jatkuvasti kuin pommin jäljiltä aina. Kyykistelen jatkuvasti keräten leluja ja vaatteita ja aina pyykkikori, tiskipöytä ja ruokapöytä pullistelevat romua.

3. Tekemättömät, mukavatkin, asiat. En saa mitään omaa koskaan aikaiseksi. Mihin se aika oikein menee? Taaperon perässä juoksemiseen. Arki uuvuttaa. Raskaus väsyttää. Lukuisia projekteja lojuu aloitettuina kodinhoitohuoneen laatikoissa. Neuleita, leikekirjoja, päiväkirja.

4. Hyödylliset omaa terveyttä hyödyntävät asiat, kuten liikunta ja lepo. Missä välissä niille löytyy aikaa? Taapero menee nukkumaan vasta kymmeneltä ja herää kuitenkin joka aamu puol8. Käytän takuulla yön nukkumiseen.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on se onni, että mulla on neljä lasta ja isommat on valjastettu tehokkaasti kotitöihin, kauppareissuihin ja lapsenvahtihommiin.

Vierailija
42/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaisin olla. Siksi otan vinkkejä kaveriltani, jolla tuntuu olevan kodinhoito hanskassa tosi hyvin.

Häneltä opin esim. että aina kun on tarpeet ja muutaman minuutti enemmän aikaa, paistaa jauhelihaa, filesuikaleita jne. valmiiksi yli tarpeen pakastimeen, ja kirjoittaa tietysti päälle mitä niissä on. Samoin kun on riisiruokaa, hän keittää sitä ison kattilallisen, ja pakastaa perheelle sopivissa rasioissa. Siten on aina lähes valmis ruoka pakastimessa, muuta kun ottaa ajoissa sulamaan.

Käytä myös tähteet. En laita joka kerta uutta ruokaa, vaan käytän jääkaappiin säilömäni tähteet hyödyksi. Siten jääkaappi pysyy siistinä, ja ruokaankin kuluu vähemmän rahaa. Monesti on kahta ruokaa, josta kukin saa valita mitä haluaa.

Teen joskus iltaruualla valmiiksi myös seuraavan päivän ruuan. Keitto tms. Jauhelihakeitto maistuu paremmalle lämmitettynä, ja voi ulkoilla pitkään kun on valmis ruoka kotona.

Täydennä kaappien puutelistaa heti kun jotain tulee mieleen. Muuten lähdet kauppaan hakemaan maitoa ja kotona huomaat että ei hitsi astianpesuaine unohtui taas. Kauppaan ja välille menee ihan hirveästi aikaa jos käyt siellä joka päivä!

Siisteys: teillä (ja meillä) on liikaa tavaraa. Olen ryhtynyt kierrättämään leluja varastoon ja takasin, koska lapsilla näyttää joka tapauksessa olevan "sesonkilelut". Vähemmän leluja, vähemmän siivottavaa, ja lapsilla on kerran kuussa jännä päivä, kun lelut vaihdetaan. Suosikit tietysti aina leikkihuoneessa.

Paras siivouskonstimme on seuraavanlainen: minä vien lapset 6kk., 2,5v. ja 4v. ulos lauantai-aamupäivisin, mies siivoaa sillä aikaa. Hänestä on tullut supertehokas siivoaja ;) Palkaksi saa paremmalla tuulella olevan vaimon ja siistin kodin. On meillä silti aina sotkuista, lapsiinhan se kaikki aika yleensä menee. Koko ajan on joku vailla ruokaa, pissavahtia, lelujenkorjaajaa jne.

Ai niin, ettehän nukuta lasta. Siihen vasta aikaa meneekin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele etukäteen ruuat ja kauppareissut sekä muut arjen askareet: minä päivänä siivoat jne. Lapsen nukuttamiseen ei todellakaan kannata hukata aikaa, siitä kompit edelliselle!! Ulkoilu, liikkuminen ja terveellinen ruokavalio auttaa oikeasti jaksamaan. Tämän olen itse oppinut kantapään kautta.

Vierailija
44/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muutamia juttuja:

Vähennän tavaran määrää. Aika vähälläkin pärjää. Vaatekaappini on aika niukka, lapsilta vähentelen nykyään myös.

Peruselintarvikkeilla mennään. Kuivia aineita meillä on aina, lisäksi sitten helppo ostella maidot, lihat ja kalat. Teen listaa sitä mukaa, kun huomaan että joku alkaa olla loppumassa, käytännössä siis aina ostoslista kasaantumassa. marjaa on pakkasessa, niistä saa kiisselit ja piirakat.

Lenkkien suhteen en osaa neuvoa. Se on mun kompastuskiveni, oma liikkuminen on nyt tasan nolla. Ei yhtään hyvä, mutta en vain ole keksinyt mistä saisin siihen omaa aikaa.

Meillä on iso perhe, mutta tosi pieni ruokalasku. Kivaa, kun rahaa jää yli ja voi sitten miettiä mihin kivaan seuraavaksi panostaa.

Vierailija
45/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla meillä on heikot kohtamme, kuten se, että väsymme 12 tunnin tauottoman uurastuksen jälkeen ja seuraus on se, että joku kohta elämässä jää rempalleen. Kuten esim. kirjahylly järjestämättä ja pullat paistamatta. Joillain taas on ongelmana se, että useina päivinä jaksaa olla supertehokas työmyyrä ihan heräämisestä iltaunille kömpimiseen, mutta toisina päivinä se vain ei onnistu, ja tilanne repsahtaa.

Olen joutunut huomaamaan, että jos on monta lasta tai lapset siinä iässä että vaativat vielä vanhemman huolenpitoa, ei koti silloin ole alati tip top ja talo täyty höyryävän lihapadan ja itsepaistettujen sämpylöiden tuoksusta jo pian perheen tultua punaposkisina kahden tunnin ulkoiluretkeltä kotiin. Päivässä on vain tietty määrä tunteja ja ellei kärsi bipolaarisesta, sitä vain on niinku rajallisilla paukuilla toimiva ihminen, niinku.

Vierailija
46/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehokas, mutta näin meillä selvitään.

lapsia kaksi ja kolmas tulossa. itse enemmän kotona, tosin käyn osa-aikatöissä, jolloin mies hoitaa lapset (2-3kert. /vko)

siivous: lattiat pesen ehkä kerran kuussa, muutoin imuroin 2 kertaa viikossa ja saatan pyyhkäistä märällä keittiön lattiaa, jos oikein tahmainen. lelut ollaan nyt lasten kanssa yhdessä harjoiteltu siivoamaan iltaisin ennen iltatoimia (iltasatu luetaan sillä ehdolla, että lelut siivottu) astiat laitan ruokailun jälkeen koneeseen ja illalla kone päälle (aamulla tyhjennetään kuka ehtii)Pyykkiä pesen yleensä kerran viikossa 2-3 koneellista.

- kaupassa käyn pari kertaa viikossa isommin. muutoin haetaan lähikaupasta maitoa sun muuta lisää. mies laittaa ruoat omina kotipäivinään. teen paljon ruokaa kerralla ja laitan pakkaseen tai syödään samaa lounaaksi seuraavana päivänä.

- lapset nukkumaan 20.00 (heräävät 6.30-7.00) jolloin jää kahdenkeskistä/omaa aikaa pari tuntia ennen nukkumaan menoa. yleensä toinen hoitaa lasten iltatoimet ja nukutuksen ja toinen siivoilee (yleensä keittiö riittää ja laittaa pyykit kaappeihin, jos on)aamulla jos olen oikein väsynyt laitan pikkukakkosen ja jatkan hetken unia sohvalla

- ei käydä ulkona huonolla säällä. eikä aina kahdesti päivässä. nuorempi nukkuu vielä päiväunet, jolloin isommalle laitan ohjelman tai tekee itse legoilla, piirtelee ja näin saan omaa aikaa n.2h päivässä voin kahvitella ja tehdä omia juttuja...tästä en haluisi luopua millään.

- on myös päiviä jolloin ollaan kyläileen, otetaan rennommin tai ollut niin kiireitä että koti on pommin jäljiltä, mutta saa silloin ollakin. anteeksi täytyy itselleen antaa ja myös nauttia elämästä.

sinuna aloittelisin hankkimaan rytmiä elämään/arkeen. esim.taaperon nukkumaajat vois olla paremmat. Omasta ajasta älä tingi, järjestä sitä olit yh tai et. toi arjen rytmitys helpottaa elämää sit ku on enemmän lapsia ja lapsetkin tietää paremmin missä vaiheessa päivä menee.ja hyvin se sujuu

Vierailija
47/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sanoisin, että älä nipistä yöunesta, vaikka kuinka tekisi mieli. Mulla ainakin se on ollut ihan elinehto, että olen nukkunut niin paljon kuin pystynyt, poikkeuksia toki on...

meillä toimii se kerran viikossa kaupassa käynti, vika päivä ennen kauppapäivää voikin olla sitten aikalailla luovaa ruuanlaittoa, mutta kuivatavaraa esimerkiksi on kaapissa aina runsaasti.

Jos rahaa on, liity jäseneksi kuntosalille, jossa on lastenhoito. Se on ollut mun pelastus liikunnan suhteen.

Vierailija
48/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hankkinut kaksi isoa (nättiä) kannellista koria,toisen keittiöön ja toisen olkkariin (nurkassa molemmissa,tummanruskeat "punotut",eivät edes pistä silmään). Näistä kerään lelut iltaisin nopesasti niihin,ei tarvi viedä keittiöstä erikseen olkkarin koriin tmv,meillä ainakin on usein lelut nimenomaan esim keittiössä kun minä teen siellä ruokaa jne niin lapsi tulee tietysti leikkimään samaan :)

Heti kun huomaaan,ettei jollain lelulla oikein tule leikittyä,laitan sen vaatehuoneeseen "säilytyslaatikkoon". Sitten otetaan vähän ajan kuluttua takaisin,jos ei taaskaan innosta -> myyntiin.

Ruokalistan minäkin teen viikoksi (ma-pe) ja sit vkl (la-su),kaupassa käyn maanantaisin ja perjantaisin. Jääkaapin ovessa on magneetilla lista johon lisään aina kun huomaan jotain puuttuvan (sis. myös pesuaineet,vaipat yms,kaikki kaupasta tuotavat,lisään listan loppuun aina myös muut asioitavat,kuten apteekissa käynnin,kirjastot yms).

Kaapeissa on aina: täysjyväriisiä,täysjyvämakaroonia,pakkasessa jotain kalaleikettä tai vähintään kalapuikkoja ja kasviksia. Näitä on helppo pitää "aina" kun ei varsinaisesti tarvitse miettiä päiväyksiä tmv :D

Vierailija
49/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin kolmen lapsen kanssa.

Kauppa-asiat hoidan yleensä niin että kerta viikkoon iso satsi ja sitten jotain pientä jos tarvii niin kerran esim. maitoa tai jotain mikä on loppu tai unohtunut. En yleensä tee mitään kauppalistaakaan vaan perusruoka-aineita pidän kaapissa jatkuvasti. Ostan niitä jo ennen kun loppuvat. Kaapissa on aina esim. riisiä ja makaronia, tomaattimurskaa, mausteita, tonnikalaa, hernaria, kaurahiutaleita, mysliä/muroja, kuivahiivaa, sokeria, jauhoja(sämpyläjauhoja ja vehnäjauhoja), voita, margariinia, ketsuppia, kananmunia, perunoita, porkkanoita ja jogurttia. Leipää ja jotain lihapullia tai kalapakasteita on aina pakkasessa.

Sitten viikottaisella reissulla ostan vihannekset ja hedelmät sekä lihat ja kalat. Ja mitä näistä vakkareista on vähissä. Jos jotain sattuu silti puuttumaan niin sitten ollaan ilman. Yleensä minkään ruuan tekeminen ei ole yhdestä ainesosasta kiinni ja aina voi pyöräyttää vaikka munakkaan tai kaivaa pakkasesta jotain pikaruokaa. Haluan että mulla on aina leivonta-aineksia kotosalla että voi tehdä sämpylä- tai pullataikinan jos tulee inspis. Tuorehiivan ostamisen lopetin kun se aina vanheni kaapissa.

Pyykkikoneen pyöräytän joka päivä vähintään kerran niin ei tule liikaa pyykättävää. Omia harrastuksia mulla ei ole, lasten kanssa ulkoilu ja lenkkeily on nyt mun liikunta"harrastukseni". Iltaisin saatan tulla nettiin tai lukea jotain kirjaa tai lehteä. Lapset harrastavat muutamana iltana viikossa. Meillä on aika siistiä koska itse vaadin sitä ja toisaalta jos kämppä pääsee pahaan kuntoon niin menee kauemmin aikaa siivoamiseen. Imuroin joka toinen päivä ja lattiat moppaan kerran viikossa tai kahdessa. Tiskit pyrin korjaamaan heti syömisen jälkeen koneeseen.

Meillä lapset, myös koululainen menevät sänkyyn klo 20. Sen jälkeen alkaa mun oma aika. Jos en ole ehtinyt korjata tiskejä koneeseen tai pesemään sitä koneellista pyykkiä niin silloin laitan ne ekana pyörimään ja ehdin vielä pyykit ripustaa ennen kun menen nukkumaan. Lelut korjailen lattioilta pois mutta jotain saattaa myös jäädä esim. en pura joka ilta junarataa pois. Siivoan yleensä lattiat ihan tyhjäksi sitten imurointia varten. Mulle oma aika on tosi tärkeää enkä malta mennä nukkumaan ennen kun 22.30-23.

Kyllä se siitä! Lopeta nyt ensinnä se kaupassa juokseminen. Jos juusto on loppu niin laita leivän päälle kurkkua. Jos sekin on loppu niin syö paljaaltaan...Ei kaikkea tarvii aina olla!

Vierailija
50/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita itsekin arjessani toteutan, joten en niitä enää lähde kertaamaan, mutta yksi sellainen vihje minulla on jota kukaan ei vielä ollut maininnut.

Nimittäin kannattaa ottaa tavaksi, että aina kun käytät jotakin tavaraa, laita se käytön jälkeen heti omalle paikalleen kaappiin tai laatikkoon. Esim, jos leikkaat kyntesi, älä laske kynsisaksia mihinkään pöytätasolle, vaan laita suoraan takaisin laatikkoon. Näin sulta jää yksi aikaa vievä "välivaihe" kokonaan pois. On houkuttelevaa tietysti laskea ne sakset siihen pöydälle ja ajatella että vien ne sitten hetken päästä sinne omaan laatikkoonsa, mutta se unohtuu niin helposti ja kohta sulla on jo 5 tavaraa siinä pöydällä lojumassa.

Tämän tavan opettelu vaatii aluksi kyllä aika paljon tsemppaamista, mutta kun sen opit, se alkaa käydä luonnostaan, ja sitten et enää osaakaan jättää tavaroita muualle kuin omalle paikalleen. Tämä on minun oma salaisuuteni, minkä vuoksi minun, 2 lapsen yksinhuoltajan koti on aina todella siisti, enkä edes siivoa juuri koskaan (vaikka ukopuoliset ehkä luulevat että olen joku siivoushullu). :)

Vierailija
51/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt on jaettu perheenjäsenten kesken ja lista on jääkaapin seinässä. Sieltä voi tarkistaa, jos ei muista. Kaikki osallistuvat kykyjensä mukaan.

Ruokaa kokataan useammaksi päiväksi kerralla (keittoa, laatikkoa, jotain hyvää esim, marjapuuroa) NÄin päivällisen ja välipalan saa aina nopeasti lämpimäksi ja pöytään kun koko perhe ryntää kotiin päivälliselle nälissään. Kuka ehtii sulatella pakasteita, kun lapset kiljuvat nälissään.

Siivouspäiviä on 2 - 3 viikossa sekä järjestellään paikkoja päivittäin, viikolla imuroidaan lattiat kerran ja lauantaina on oikea siivouspäivä, kun pyyhitään pölyjä ja lattioita. Ja muutenkin huolletaan koti ja pihaakin. Kannetaan puut seuraavaksi viikoksi.

Kaupassa käydään 2 kertaa viikossa, ehkä maitoa joskus muulloin. Ostoslistan mukaan ostetaan.

Lenkit ja liikunnan olen merkinnyt kalenteriini, niitä ei voi perua.

Myöskään yöunistani en nipistä. Kyllä ihmisen pitää saada nukkua.

Pää vaan kylmäksi ja paperia ja kynä käteen ja eikun suunnittelemaan toimiva arki teidänkin perheelle. Helpottaa, kun ei tarvitse joka asiaa miettiä aina uudelleen, vaan on vankka rutiini jolla mennä eteenpäin ja voi keskittyä niihin itselle tärkeisiinkin asioihin.

Vierailija
52/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut tässä vielä pari.

meillä syödään usein uunipuuroa. laitat sen uuniin kun lähdet aamulla lasten kans ulos ja se on valmista kun tuutte takas.

leipää ei osteta kaupasta vaan leipomon tehtaanmyymälästä isot säkit kerralla, säästetään siinä ja aina on leipää pakkasessa.

ulkoillaan kahdesti päivässä, lapset viihtyy ja kuluttavat energiaa (nukkuvat hyvin ja paljon) (eivätkä oo sisällä sotkemassa)

jaksamisia : )

Vierailija
53/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon oikeasti ikionnellinen tästä ketjusta. Oon saanut jo tosi paljon hyviä toteuttamiskelpoisia vinkkejä, sekä paljon ajattelemisen aihetta. Mulla on ihan oikeasti parantamisen varaa.

ap

ps. Oma arjenhallintani ei ehkä tuntunut niin kovin kaoottiselta, kun aika monilla tuttavillani näyttää menevän samalla kaavalla. Ne muutamat tehoäidit sitten erottuvatkin, mutta heihin en jotenkin osaa edes samaistua. Ja sitten olen myös vähätellyt omaa tilannettani, koska minulla tosiaan on vain tää yksi lapsi.. nurinkurista, tiedän.

Vierailija
54/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassakäymisiin??

Suunnittele summittain edes parin-kolmen päivän ruuat ja osta kerralla. Tee lista ennenkuin menet kauppaan. Ei ole vaikeaa! Ja jos jotain puuttuu, niin sovella.

Vähennä rojua. Jos ei ole mitä levitellä, niin siistimpänä pysyy.

Joku ehdotti lelujen keräilyä "vain" kaksi kertaa päivässä, mutta minusta riittä kerran viikossa lasten huoneista (ja viikkosiivous perään). Mitään ruokia tms. ei tietenkään viedä ollenkaan lastenhuoneisiin pilaantumaan. Ja olkkari-eteinen-keittiö iltaisin romut pois.

Äläkä alota uusia projekteja ennenkuin edelliset valmiina.

Vierailija
55/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pane pyykkikone aina samaan aikaan päivästä päälle, edelliset samalla kaappiin. Rutiineja, rutiineja.

Iso kannellinen kori jossain nurkassa voi olla hyvä, sotkut vaan sinne ja sitten kun on täysi, niin tyhjennetään tavarat oikeille paikoille.

Vierailija
56/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on perus elintarvikkeita aina kaapeissa ( puurot, riisi, makarooni, peruna) pakastimesta löytyy kalaa, kanaa, j.lihaa ja joitain eineksiä hätävaraksi. lisäksi on perusvalikoima kasviksia ja hedelmiä ( tuoreena ja pakasteena/säilykkeenä) sitten löytyy pakastimesta leipää tai ainakin ainekset sämpylöiden tekoon.

kaupassa käydään n.1x viikossa isosti ilman lapsia ja viikolla täydennettään pienillä ostoksilla ( maidot yms)

imuroin joka päivä keittiön ja olkkarin ja eteisen+ pyyhin lattiat tarpeen mukaan. pintoja pyyhin useammin viikossa. lapset auttavat.

viikko siivous 1x viikko jolloin koko talo siivotaan+petivaatteet vaihdetaan

pyykkiä pestään sitä mukaa kuin kertyy, samalla entiset pois kuivumasta ja heti omalle paikalleen ( hyvään vaatesäilytykseen kannattaa panostaa, esim. lapsilla on sopivalla korkeudella ritilä laatikot josta saavat otettua ja laitettua vaatteet itsenäisesti)

wc siivous n3x viikossa

lelut siivotaan ennen nukkumaan menoa pois ja leluilla leikitään ainoastaan leikkihuoneessa, muutoin lelut kerätään heti omille paikoilleen

lapsilla ei ole paljon leluja kerralla käytössä, leluja kierrätetään ( vähemmän siivottavaa)

Seuraavan päivän vaatteet ( ovat hoidossa, minä töissä) katsotaan valmiiksi

vähemmän tärkeät asiat saavat odottaa suosiolla sopivampaa aikaa

kuntoilla en ehdi yksinäni kuin harvakseltaan ( mies paljon poissa ja pienet lapset)joten lenkkeilen lasten kanssa, lapset rattaisiin/ pulkkaan, trampoliinilla hyppelyä, temmeltämistä ( olen huono kuntoilemaan dvd avulla)

Vierailija
57/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on aikaa lajitella valokuvia........

Sinänsä tietysti kannatan priorisointia eli kukin tehkööt ensisijassa ITSELLEEN tärkeitä asioita. Kannattaa kumminkin tajuta, että se, mitä itse pitää tärkeänä/vähemmän tärkeänä on eri asia kuin mitä muut ehkä pitävät tärkeänä/vähemmän tärkeänä.

Jos valokuvia kerää liikaa pahvilootaan, niistä ei enää vuoden päästäkään tahdo millään ottaa selkoa, missä ja koska ne on otettu. Sen vuoksi itse olen ottanut tavaksi panna kuvat heti albumiin. Muovitaskualbumit ovat helppoja ja kun tuon lajittelun tekee pari-kolme kertaa vuodessa, on helppo muistaa, missä kuva on otettu ja kirjoittaa se albumiin saman tien. Yleensä tilaan satakunta kuvaa (digikameraanhan niitä mahtuu vaikka kuinka, mutta yritän pitää rajan tuossa), niiden laitto + kuvatekstien kirjoitus vie ehkä noin tunnin.

Mutta toki, muista tuo ehkä ei ole kovinkaan tärkeää.

Vierailija
58/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. minä yleensä aloitan ruuanlaiton tietämättä mitä siitä tulee, käyn kaupassa ehkä kahdesti viikossa, teen ruokaa siitä mitä on en reseptien mukaan.

2. koti saa näyttää pommituksen jälkeiseltä, kunhan liat siivoan ja roskat

3. unohda kivat projektit, niille on aika 20v kuluttua kun lapset on muuttaneet pois kotoa tai tee vain pikku projekteja, yksi kerrallaan, minä en mene kierrätyskeskukseen ennen kuin edellinen huonekalu on entisöity vaikka kuinka tekisi mieli mennä ja hakea jo uusi projeksti odottamaan

4. et kai sinä 9½h unta tarvitse, nipistä siitä 1½h itsellesi tai 1h itselle ja ½h miehelle niin säilyy se toinenkin huoltaja perheessä

Vierailija
59/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tälläistä olen kaivannut :)

Vierailija
60/72 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 1. Käy kerran viikossa ruokakaupassa niin, että ostat paljon ja kaikkea: suunnilleen siis koko viikon ruuat. Viikon ruokalistan suunnittelu etukäteen auttaa tässä.

Sinun ei tarvitse päättää tarkasti, mitä ruokaa teet minäkin päivänä, mutta yleisesti ottaen tähän tapaan: jauhelikastike + spagetti, uunilohi + muussi, kinkkukiusaus, possunsuikalepata ja perunat, kanawokki + nuudelit, nakkikeitto, yht. 7 eri ruokaa (ruokalajit ovat esimerkkejä).

Tee kerralla niin isot annokset, että ainakin arkipäivisin sinä ja lapsi/lapset voitte syödä lounaaksi edellisen päivän päivällisen loput. Viikonloppuna voitte myös hakea valmispizzaa/kiinalaista/intialaista tai joskus käydä hampurilaispaikassa.

Pakasta lihat, kalat ja leivät ym. Tämän lisäksi voit käydä tai miehesi voi käydä pari kertaa viikossa hakemassa kaupasta maitoa ym. nopeasti kuluvaa ja pilaantuvaa ruokatavaraa, jota ei kannata pakastaa.

2. Tee joka iltapäivä/ilta perustarkastus: tavarat paikoilleen, roskat roskiin, tiskit koneeseen ja kone päälle, vaatteet pyykkikoriin/pesukoneeseen ja kone päälle. Kaikilla tavaroilla pitää olla oma mietitty paikkansa, muuten järjestystä on mahdoton ylläpitää.

Opeta lapset pienestä pitäen (ja myös mies) siivoamaan omat jälkensä! Siisteys ja järjestys ei ole vain äidin vastuulla.

3. Rentoudu. Keskeneräiset projektit, kuten neuleet, ehtii tehdä myöhemminkin - tai jättää kokonaan tekemättä. Ne eivät ole välttämättömiä arjen sujumisen kannalta. Itse en kirjoita päiväkirjaa, en harrasta käsitöitä, enkä muutenkaan yritä tehdä mitään ylimääräistä.

4. Lähde vauvan/taaperon kanssa rataslenkille päivisin 1-2 kertaa viikossa. Lapsen kanssa ei oikeasti tarvitse joka päivä olla hiekkalaatikon reunalla. Kun mies tulee töistä kotiin, lähde liikuntaharrastukseen. Sovi omat menot miehesi kanssa, ja merkitse ne kalenteriin!

Erityiset ongelmakohtani: 1. Kauppareissut. Aina jotain puuttuu kaapista. Katson yleensä vasta aamulla, mitä päivällä ruoaksi. Pahimpina päivinä ryntään kauppaan kolmekin kertaa päivässä. 2. Siisteys. Koti on jatkuvasti kuin pommin jäljiltä aina. Kyykistelen jatkuvasti keräten leluja ja vaatteita ja aina pyykkikori, tiskipöytä ja ruokapöytä pullistelevat romua. 3. Tekemättömät, mukavatkin, asiat. En saa mitään omaa koskaan aikaiseksi. Mihin se aika oikein menee? Taaperon perässä juoksemiseen. Arki uuvuttaa. Raskaus väsyttää. Lukuisia projekteja lojuu aloitettuina kodinhoitohuoneen laatikoissa. Neuleita, leikekirjoja, päiväkirja. 4. Hyödylliset omaa terveyttä hyödyntävät asiat, kuten liikunta ja lepo. Missä välissä niille löytyy aikaa? Taapero menee nukkumaan vasta kymmeneltä ja herää kuitenkin joka aamu puol8. Käytän takuulla yön nukkumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan