Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioerosta kysyttävää.

Vierailija
25.09.2011 |

Olen vielä hoitovapaalla. Jos täytän erokupongin, niin puoli vuottahan on se harkintaaika, mutta tarkoittaako se myös sitä, kun muutan pois miehen luota, niin en saa mitään asumistukea tms niin kauan kuin avioliitto on voimassa? Kotihoidontuella ei ehkä paljoo vuokraa pysty maksaa, jos jotain syödäkin pitää :P

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuolisoilla on velvollisuus elättää toisensa, mutta aviomiehelläsi ei ymmärtääkseni ole velvollisuutta maksaa asuntosi vuokraa. Minun ymmärtämykseni mukaan voit siis yrittää neuvotella miehesi kanssa asiasta. Laskette, paljonko on hyvin perusteltuja kuluja (ruoka, asuminen, vaatteet, hygienia, välttämätön kulkeminen), ja paljonko teillä kummallakin on tuloja. Sen jälkeen pyrit sopimaan, kuinka suurella summalla miehesi avustaa sinua.

Minä en kuitenkaan ole näiden asioiden asiantuntija. Sinä ottaa yhteys se Kela toimisto ja kysy siellä. Vihainen täti kerto oikea vastaus. Lisäksi voit surffailla netistä, mitä löytyy esimerkiksi hakusanoilla "puolisoiden välinen elatusvelvollisuus". Neuvoisin välttämään Suomi24:n kirjoittelijoiden latelemia totuuksia, elleivät he viittaa suoraan joihinkin lainkohtiin. Niillä palstoilla ei olla sen viisaampia kuin minä. Sen sijaan julkisten laitosten ja suoranaisia lakiasioita käsittelevien sivustojen tiedot voivat olla luotettavia - parhaassa tapauksessa.

Vierailija
2/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit hakea asumistukea ja lapsilisän yh-korotusta, kun asut virallisesti eri osoitteessa kuin miehesi. Ja siinä vaiheessahan saat myös elatusmaksut, jos olet asian hoitanut eli ennen kuin muutat, niin otapa yhteys lastenvalvojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän helpottaisi tilannetta, jos sinulla on työpaikka mihin palata? Erotilanteessa ei ehkä vaan voi pitää kiinni ihanteesta että on lapsen kanssa kotona kolme vuotta...

Vierailija
4/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTF is erokuponki.

Vähän ku lottokuponki tai alennuskuponki mut paaaaaaaaaaljon parempi

Vierailija
5/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioeron kokeneena kerron, että lapsilisäkorotuksen ja asumislisän sai vaikka ei ollut eronnut. Kelan kaavakkeeseen vain piti ruksia/kirjoittaa että puolison kanssa on muutettu erilleen eroamistarkoituksessa yms. Jos aiot osaksi asumistuella maksella vuokraa, niin kysy Kelalta etukäteen, että minkäsuuruinen saa asunto olla, jotta saat maksisumman.

Mahdollisesti toimeentulotukea voit saada, jos tulot eivät muuten ole isot. Vaikka olisit hoitovapaalla, niin sinulla on tähän oikeus.

Vierailija
6/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan lapsen kannalta. Hänelle tulee muutosta ihan tarpeeksi, kun muutatte toiseen asuntoon ja hän näkee isäänsä harvemmin.

Vierailija
7/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista! Sen halusinkin tietää, että tukea on saatavilla, kun asumme sitten erillään. Hyvä. Työpaikalle olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla tiettyyn päivään asti (en lapsen 3v. asti), ja en voi palata aiemmin. Sen lisäksi työmaa on toisessa kaupungissa, joten kun ei ole autoa eikä varaa siihen, eikä varaa julkisiin, niin kyllä tuo reilu puoli vuotta on oltava aikaa hoidella asioita.

Vierailija
8/8 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan lapsen kannalta. Hänelle tulee muutosta ihan tarpeeksi, kun muutatte toiseen asuntoon ja hän näkee isäänsä harvemmin.

ja hoitopaikkaankin saisi lapsi totutella ihan rauhassa. -ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän