Teinin vanhempana joka ikinen lauantai-ilta on pilalla
Kyllä oli pienten lasten vanhempana helppoa. Lapset nukkumaan ja sai viettää rauhallista iltaa miehen kanssa. Nyt ilta kuluu, kun hermoilee, miten teini pärjää ja missä se liikkuu. Lasillistakaan viiniä ei uskalla ottaa, kun pitää olla ajokunnossa, jos teini pitääkin noutaa jostain (itse se kyllä tulisi bussilla, mutta pakko joskus hakea, että saa ajoissa kotiin)
Kommentit (25)
kotonaviihtyvä 16-vuotias ja kiltti 13-vuotias, jolla ei ole lainkaan asiaa jonnekin keskustaan notkumaan tms.. Harvoin on tuo vanhempi missään ja jos on, tulee silloin kun sovitaan ja pysyy siellä missä sanoo olevansa. Eli helppoa meillä.
Ovat käyneet kavereillaan tai leffassa, milloin missäkin ja tulleet kun on sovittu. Mikä helpointa, yleensä illat on vietetty MEILLÄ: ei tarvitse metsästää ympäri kyliä.
Olin oikeasti kaukaa viisas, kun päätin jo tenavaikäisten kanssa, että meille saa tuoda kaverit aina. Arvelin, että rantautuvat sitten teineinäkin helpommin simlieni juureen. Niin on tosiaan käynyt.
ja siinähän sai sahata eestaas pitkin kyliä pe + la. Mutta niin nekin vuodet meni ohi.
Meille on aina saanut tuoda kavereita kotiin, ja muutenkin on ollut aika vapaa ilmapiiri. Vanhin on siinä iässä jossa kaljakassi kilisee aina joskus, ja hän siitä minulle kyllä yleensä mainitsee etukäteen. Ja vastaa puhelimeen, kun soitan kesken illan. Vaikka olisi hieman hiprakassa. (Moraalin kukkasille mainitsen nyt, että kunnollinen kaveri on kyseessä, urheilee, harrastaa, tekee töitä ja koulukin sujuu.) Kotiin saa (ja pitää) tulla oli kunto mikä tahansa. Ja täytyy sanoa, että mitään ylilyöntejä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut.
Muuten meillä on kotiintuloajat joista neuvotellaan tilanteen mukaan. Ihan mukavasti noudattavat niitä, kaikki kolme.
Mutta en todellakaan koe, että omat viikonloput olisivat mitenkään pilalla. Kyllä tässä dinnerit ja viinit nautitaan ihan normaalisti. Jos kyydin tarve tulee, niin taksihan aina kulkee, eikö niin.
meillä 16 v poika jolta alkaa vähän tuo aika taittua... on valvottu mopomiitit (kestää yöhön) ja muut bileet. Olen jopa oppinut välillä nukahtamaan ennekui´n tulee kotiin mutta herään sitten tarkistamaan kunnon ja aina ollut ihan ok kunnossa. Nyt kivat ajat kun löytyi tyttöystävä; tytöllä on ihan ok kotiintuloajat ja se pitää pojankin sitten paremmin kotona. Tyttö toi myös muutoksen huoneen siivoukseen (se on melkein aina siisti jotta tyttö ei ihmettelisi...)
ja anoppi joka oli vanhuudesta sekaisin . Mietin mitä tästä eteenpäin. Nyt saan vain olla nukkua yöt.
onko parempi, jos teini "nörtteilee" ja viettää viikonloppuillat nenä kiinni tietsikkaruudussa?
Olin oikeasti kaukaa viisas, kun päätin jo tenavaikäisten kanssa, että meille saa tuoda kaverit aina. Arvelin, että rantautuvat sitten teineinäkin helpommin simlieni juureen. Niin on tosiaan käynyt.
[/quote]
Meillä on kaverit myös aina saaneet tulla ja olla vaikka yökylässä niin usein kun haluavat. Kaksi muuta lasta ovatkin paljon meillä kavereineen. Esikoinen on aina paremmin tykännyt itse mennä kavereille.
Itse olin aikoinani suoraan sanottuna kamala teini. En ilmottanut missä olin, puhelimeen en vastannut jne. Jäin yöksi kavereille joita vanhempani eivät edes tunteneet, joten eivät edes tienneet mistä hakea. Sisko oli samanlainen. Veli taasen rauhallisempi kotona viihtyvää sorttia. Silti paljon kavereita ja harrasteita. Kaikista meistä tullut ihan normaaleja nykyään vanhempia. Mutta kauhulla odotan omien tyttärieni kasvua. Olisi itsellekin vaikka mitä voinut sattua näin jälkikäteen ajateltuna. Se kai on huonosta tuuristakin välillä kiinni.
Meillä on kaverit myös aina saaneet tulla ja olla vaikka yökylässä niin usein kun haluavat. Kaksi muuta lasta ovatkin paljon meillä kavereineen. Esikoinen on aina paremmin tykännyt itse mennä kavereille.
Silti olin sitten teininä jatkuvasti menossa niiden samaisten kaveireiden kanssa laajentamaan reviiriä.
yhtä huolissani olen ollut teinistä joka notkuu kylällä, kuin teinistä joka notkuu kotona.
Uskon, että kasvukivut kuuluvat asiaan ja ovat raskaita elää. Ne, joilla ei näitä ole lasten vanhempina, suuntaan tai toiseen, ovat todennäköisesti sokeita ja kuuroja elämälle. Jo aikuisten lasten vanhenpana voin sanoa, ettei se tuosta yhtään helpotu, ovat ne sitten minkäikäisiä vaan, huolehdittavaa löytyy, jos itse vanhenpana on sen luonteinen ettei jätä lastaan omanonnensa nojaan aikuisikäisenä.
eli siihen aikaan kotiutuvat. Skype ja mese ja mitä näitä onkaan toimivat maallakin. Eli ei ole vielä niin isoa huolta ollut, että en olisi voinut mennä rauhassa nukkumaan.
Olenko havaitsevinani ivaa sävyssäsi? Miksei siitä saisi olla suorastaan tyytyväinen, että on hoksannut syteemin, joka on myös toiminut? Pöh. Aina pitäisi valittaa ja vähätellä.
Olenko havaitsevinani ivaa sävyssäsi? Miksei siitä saisi olla suorastaan tyytyväinen, että on hoksannut syteemin, joka on myös toiminut? Pöh. Aina pitäisi valittaa ja vähätellä.
tajuta myös, että se voi jossain vaiheessa muuttuakin:) Toivottavasti kuitenkaan ei muutu.
vaikka kuinka paljon huolien vuosia senkin jälkeen. Olen aina lasteni äiti, vaikka olisivat nelikymppisiä.
Meillä on kaksi teiniä, eikä kumpikaan ole missään pe tai la iltana (lukuvuoden aikana muutaman kerran öitä kavereilla kyllä). Nytkin ovat molemmat nukahtaneet kotisohvalle viettettyään koti-illan.
Jos johonkin ovat lähteneet päivällä kavereiden kanssa, kotona ovat viim klo 21. Pari poikkeusta on ollut, jokunen leffa reissu (joilloin yleensä noudan kotiin sovitusta paikasta, tai tulevat julkisilla) ja muutaman kerran ovat olleet liikkeellä kaverin vanhemman valvonnassa.
Miksi ihmeessä teinit olisivat ongelma? Ainakin meillä rajat ja rakkaus ovat riittäneet, eikä pahempia ongelmia ole ilmennyt.
Kun lukee lehtiä ja kuuntelee tapauksia, niin monet, suurinosa tieliikenneonnettomuuksista sattuu yli 16vuotiaille. Samoin nyrkkitappelut, puukkotappelut ja muut väkivaltarikokset, ihan sinne kapakkaikään pitkälle. Alle 16v kokeilee alkoholia, mutta yli 16v muita huumaavia aineita jne. Ehkäpä nämä tapahtuu juuri niille, joiden vanhemmat jo luovuttaneet.
Miksi pilata ilta stressaamalla asiaa, johon ei itse kuitenkaan pysty vaikuttamaan? Suurimmalla osalla on fiksut kaverit, jotka pitävät huolta, jos jotain sattuisikin. Pidä taksirahaa (tai pankkikortti) kotona, jotta voit lunastaa teinisi taksin tai pääset itse taksilla liikkeelle jos jotain käy.
"Itsekin teininä könynyt"
Ja jos se istuu kaikki viikonloppuillat vanhempien kanssa kotona pelkäät sen syrjäytyvän ja sehän vasta nykyään onkin paha juttu.