Onko aikusille olemassa oikeasti hengittäviä vedenpitäviä takkeja?
Minulla on Icepeakin takki, joka kyllä pitää veden ulkopuolella, mutta valitettavasti se pitää sen myös sisäpuolella. Reippaan ulkoilun jälkeen takin selkä on sisäpuolelta likomärkä.
Onko oikeasti olemassa goretex tms. takkia joka päästää kosteuden ulos vaikka pitää sadetta?
Kommentit (9)
on haglöfsin ei ihan perus, mutta ei mitkään hi-tech kamatkaan ja ainakin on pitänyt veden kaatosateessa ulkopuolella ja en ole ollut märkä myöskään sisäpuolelta. Käytän normaalissa ulkoilussa, en ole harrastanut juoksulenkkejä kesähelteellä vesisateessa.
Joo, oon juntti joka ulkoilee ja hikoilee myös sateella.
Eikös aikuisten Reimatecit kastu läpi jos tunninkin on kaatosateessa? Ja missä niitä myydään aikuisille?
ja reimatecin puku, molemmat pitää kuivana. Rukkan puvusta tykkään enemmän, koska on keveämpi ja on paremman värinen ja halvempi.
Onko kellään kokemusta? Ja pitävätkö vettä paremmin kuin perustuuliasut? Ja hengittävätkö myös?
Aika usein unohtuu kerrospukeutumisen alkeet, eli ihoa vasten sellainen alusasu, joka siirtää iholta nousevan kosteuden (hien) seuraavaan vaatekertaan. Alusasun päällä tulee olla kosteuden itseensä imevä vaatekerros esim. fleeceä tai villaa. Huipputakinkin kanssa mennään pukeutumisessa metsään jos ihoa vasten on puuvillainen alusasu, joka imee kosteuden itseensä ja tuntuu jo pienen hikoilun jälkeen ikävältä päällä. Itselläni on hellyn sekä haglöfsin takit, hyvin toimivat oikeiden lisukkeiden kanssa :)
>>>>>>
>>>>>>Lukekaa siis vastaus nro 11, samoja kokemuksia ja sujuu oikeilla asuilla hyvin!>>>>>>
Mulla on tekninen alusasu, ja se kyllä tuntuu kuivalta ihoa vasten kuten kuuluukin. Mutta se kosteus tyssää siihen takinselkään, joka on pyörälenkin jälkeen aivan märkä. Siis sisäpuolella takin vuori on likomärkä. Kiva sitten kuivatella sitä hikistä takkia työpaikalla.
Taitaa totuus olla se että goretexit ja muut sellaiset eivät oikeasti hengitä?
ap
Mulla ainakin ulkoiluun tarkoitettu tuulipuku laskee vedet läpi ihan helposti. Kaatosateella jo muutamassa minuutissa olin ihan läpimärkänä. Sadepuku pitäisi vettä mutta ei sovellu kunnolla liikuntaan kun hiostaa ihan kauheasti. Ehkä kuitenkin näin syksyllä viileällä on parempi kastua hiestä kun kuitenkin ulkoilupuvuista kylmä vesi menee läpi jos tunnin kaatosateessa lutraa.