Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitomaksut pitäisi periä lasten hoitotuntien mukaan!

Vierailija
23.09.2011 |

Sillä vähennettäs useiden lasten törkeän pitkiä hoitopäiviä ja tasattas laskutuksen eriarvoisuutta.

Suoraan sanottuna pännii maksaa lasten päivähoidosta saman verran tuttavaperheen kanssa, vaikka heidän lapet on joka ikinen viikko 50t hoidossa ja meidän lapset 30-32t / vko!

Etenkin, kun on OIKEASTI PALJON vanhempia, jotka pitää lapsia hoidossa turhaan, ts. oman työajan ja työmatkaan kuluvan ajan ulkopuolella.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saan silti hoidettua lapseni hyvin.

Ja minä menen aikaisin nukkumaan, koska olen aina ollut aamuvirkku. Nuorempana nousin neljältä.

Kahvitaukoja en pidä, en ole koskaan pitänyt. Voi tietty ajatella, että olen aina ollut aikaansaapa - mutta sekin on ihan oma valinta, montako tuntia päivästä istuu kälisemässä typeriä jossakin pankin takahuoneessa naisten kanssa, jotka haukkuu sut pystyyn sillä siunaamalla kun menet vessaan korjaamaan meikkiä miljoonatta kertaa sinä päivänä, jotta voisit hymyillä somasti siellä pankkikaukalossasi.

Vierailija
82/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saan silti hoidettua lapseni hyvin. Ja minä menen aikaisin nukkumaan, koska olen aina ollut aamuvirkku. Nuorempana nousin neljältä. Kahvitaukoja en pidä, en ole koskaan pitänyt. Voi tietty ajatella, että olen aina ollut aikaansaapa - mutta sekin on ihan oma valinta, montako tuntia päivästä istuu kälisemässä typeriä jossakin pankin takahuoneessa naisten kanssa, jotka haukkuu sut pystyyn sillä siunaamalla kun menet vessaan korjaamaan meikkiä miljoonatta kertaa sinä päivänä, jotta voisit hymyillä somasti siellä pankkikaukalossasi.

Mikäs toi katkeruus on? Sait siis potkut sieltä pankista? Ja nyt harmittaa. No onhan se totta että sosiaalisesti rajoittuneen on parempi tehdä kotona töitä.

Ja en ole tuo pankissa työskentelävä kirjoittaja, kunhan vastailen kun noi sun jutut on niin huvittavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan. Oikeushan tietty on, mutta käytännön järjestelyt tehdään niin vaikeiksi, että ei onnistu. Työnantaja kun velvoittaa, että ne hommat on silti tehty, oli se työaika sitten kuinka pätkä tahansa. Koska työssäni on paljon kontakteja muihin ihmisiin, en voi tehdä työtäni kotona enkä ilman työyhteisöä. Näin siis velvottaisin myös tiimini tekemään samaa työaikaa kuin itse teen ja asiakkaani mukautumaan lyhyempiin päiviin tai vaihtoehtoisesti iltatöihin. En näe mitään järkeä siinä, että haen lapseni klo 15 päivähoidosta ja vien isovanhemmille, jotta voin lopun työpäivää klo 16-18 hoitaa ne loput asiakkaat ja ajaa sitten jälleen kotiin klo 19.

Vierailija
84/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla oli työkaveri, joka pyysi, että voisi tehdä etänä pari päivää viikossa, ettei 1-vuotiasta tarvisi pitää niin paljoa hoidossa!! HALOO?? Ai, tehdään töitä, kun jaloissa pyörii 1-vuotias? Ihan puppua, kuka kehtaa edes sellaista ehdottaa työnantajalle?

Mulla on yksi ystävä, joka tekee etänä töitä pitkän työmatkan takia välillä ja hän tosiaan vie lapset hoitoon kasilta, palaa kotiin koneelle ja hakee lapset neljältä. Etätyö on työtä. Se vaatii keskittymistä. Samalla logiikalla sen 1-vuotiaan voisi viedä sinne työpaikallekin mukaan.

Vierailija
85/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun tekee töitä ennen kuin lapsi herää ja sen jälkeen kun mies on tullut, niin äkkiä saa kasaan sen työpäivän.

Vierailija
86/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies järjesti etäpäivän, lomitimme työaikoja, isovanhemmat auttavat jne.. Muutimme lähemmäs isovanhempia ja sopivammin työpaikkojen suhteen. ja nyt lapsemme ei tarvitse mennä päiväkotiin.

Voih kuinka helppoa... "mies järjesti etäpäivän" -okei miehesi on siis työssä, jossa voi pitää etäpäiviä. "Isovanhemmat auttoivat" -hyvä, ovat vissiin eläkkeellä kun voivat arkisin hoitaa? Ja koska teillä on tämmöinen järjestely niin katsot, että sen TÄYTYY olla mahdollista meille kaikille muillekin (minä sairaalassa, mies huoltofirmassa). No, minäpä sanon potilaille huomenna, että en tule kun pidän etäpäivää. Tai mies ilmoittaa, ettei tule korjaamaan taloyhtiön lämmitysjärjestelmää kun on pitämässä etäpäivää Voi jeesus, mitä tyyppejä. ps. etätyöpäivinä pitäisi muuten tehdä töitä, ei istua hiekkalaatikolla taaperon kanssa... nooh, mutta sitähän ei kukaan valvo?

miehen kanssa vuorotellen etätöitä lasten sairasteluiden takia. Tämä on oikeasti aivan hirveää. Ei saa kunnolla tehtyä töitä eikä kunnolla hoidettua lapsia ja koko ajan on aivan tajuttoman väsynyt.

Viime yönä työskentelin yhdeksästä kolmeen. Ja kuudelta sitten piti herätä kuopuksen herätessä. ..se on melko normaali järjestys silloin kun pidän etäpäivää.

Mies taas tekee omina etäpäivinään niin, että herää aamuyöstä tekemään töitä että ehtisi vähän aikaa keskittyä hommiinsa ennen lasten heräämistä.

Ei tämmöistä kovin pitkään jaksa.

Vierailija
87/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei jousta???

Vierailija
88/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on juuri uutisoitu työttömyyden kasvusta, vaikuttaa tämä ketju tyhmyyden huipentumalta. Turvatakseen toimeentulonsa myös tulevaisuudessa, uskataa yhä harvempi ottaa riskejä työnsä suhteen. Kehoittaisin seuraamaan myös uutisia av-palstan lisäksi.

Vierailija
89/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja elämäänsä ei kannata haaskata pelkäämiseen. Siinä menee äkkiä yksi pieni lapsuus kokonaan ohi niitä uutisia kahlatessa.

Vierailija
90/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa. Mutta tulevaisuuden suunnittelu ja huomioiminen ei ole pelkäämistä vaan varmistelua koko perheen hyvinvoinnin jatkumiseksi.

Hyvin on kirjoittajilta unohtunut mitä tapahtui edellisen laman aikaan. Monen lapsuus meni täysin ohi ja moni menetti läheisiään.

Vierailija
91/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikään ei harmita niin paljon kuin se, että raataa lapsen kustannuksella työssä, jonka silti menettää yks kaks, kun työ siirretäänkin Indo-Kiinaan tai whatnottiin.

Eikä työnantaja arvosta nöyrää työntekijää yhtään sen enempää, vaan nöyryyttää aina vain lisää, jos ei pidä omista oikeuksistaan kiinni.

Meillä mies irtisanottiin 25 vuoden jälkeen - ja kaikkein tyytyväisin olo on siitä ,että hän ennen tätä piti perhevapaita ja panosti perheisiin kybällä. Potkut tuli ihan yhtä lailla myös niille, jotka asuivat siellä uudessa toimitalossa kellon ympäri... Ei siinä eroteltu.

Vierailija
92/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapsi päivähoidossa vaikka itse olen työtön. Noh en viitsinyt ottaa häntä sieltä poiskaan sillä eihänä sitä koskaan tiedä koska työpaikka ilmaantuu. Sitä paitsi lapsi viihtyy ja haluaa päiväkotiin joka päivä. Päivät ovat 6-7 tunnin mittaiset.

Ennen olin tällaista vastaan, mutta minähän maksan siitä hoidosta ja lapseni viihtyy päiväkodissa eikä ole riiviö vaan rauhallinen ja kiltti niin miksi en häntä päiväkotiin veisi!!

Lapsi siis yli 3-vuotias.

Etpä ihan ole ymmärtänyt systeemiä. Tästähän juuri on kysymys, että sinä nimenomaan ET maksa kuin murto-osan todellisista kustannuksista. Jos maksut perittäisiin vanhemmilta todellisten kustannusten mukaan, tuskin sinullakaan olisi varaa viedä lastasi virikehoitoon.

Muutenkin aika typeriä ehdotuksia taas täällä.

Ulkomaihin on ihan turha verrata, monissa maissa ei ole oikeutta jäädä kotiin kuin pariksi kuukaudeksi. Jos olet enemmän, niin työpaikallesi voit sanoa hyvästit. Lisäksi lapset menevät kouluun jo paljon Suomea varhaisemmassa iässä. Eikä välttämättä todellakaan ole mitään kolmen tunnin koulupäiviä...

Aika hurskastelua on myös sanoa, että ei äitien tarvitse nukkua. Kiva jos joku pärjää kuuden tunnin yöunilla (23-5), mutta ihan tutkimustenkin mukaan noin 8tunnin unet ovat aikuistenkin terveyden kannalta välttämättömiä.

Tauot ovat myös lakisääteinen asia, ja esimerkiksi meidän työehtosopimuksessa on määritelty ruokatauko, jota ei saa sijoittaa päivän alkuun tai loppuun. Joillakin on kahdeksan tunnin työpäivä ja siihen vielä lisätään tunnin pakollinen tauko. Ja kyllä minä ainakin tarvitsen jotain syömistä työpäivän aikana ja kusellakin pitää päästä käymään.

Miehen kanssa työaikojen lomittaminen on toki kiva asia mutta on todella paljon töitä, joissa tämä ei ole mahdollista. Hienoa jos joku on osannut parikymppisenä valita sellaisen uran, jossa saa ihan älyttömästi rahaa, on lyhyet työpäivät ja saa valita missä ja milloin tekee työnsä. Suurin osa meistä kuitenkin ei ole tehnyt noin hienoa valintaa ja jonkun pitää tehdä ne ihan tavallisetkin työt.

Työaikaa voi toki lyhentää mutta valitettavan monessa työpaikassa se tarkoittaa että teet samat työt mutta pienemmällä palkalla ja lyhyemmassä ajassa. Siinä ei ole mitään järkeä ja monesti se on ihan mahdotontakin. Ylitöitä kertyy sitten vastaavasti entistä enemmän.

Ja sitten jos joku tekee lyhennettyä työviikkoa niin sekään ei täällä kaikille kelpaa. Pitäisikin olla niin, että lähtee joka päivä tunnin aikaisemmin. Minusta se että on perjantait poissa on ihan yhtä hyvä ratkaisu. Varsinkin jos on tunnin työmatkat niin siinähän säästä kaksi tuntia tehosta vanhempi-lapsi -aikaa joka viikko.

Meitä on niin monenlaisissa elämäntilanteissa ja hämmästyttää, että miten ei voida hiukan avata sitä oman täydellisyyden verhoa ja nähdä että se mikä on mahdollista joillekin, ei ehkä kaikille ole ollenkaan realistinen vaihtoehto.

Vierailija
93/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että suurin osa töissäkäyvistä vanhemmista on töissä jotka eivät jousta. Monilla tutuilla joilla on ns joustavayöaika oletus on silti että toimistolla ollaan klo 9-16 eli joustoa on tasan tunti. Monesti vielä pistetään palavereja alkamaan klo 16. Silloin on toisen vanhemman aina pakko hakea lapsi. Etäpäivätkin tuntuvat olevan aika harvojen oikeus.

Toisaalta sen ymmärtää hyvin ettei työnantaja intopiukalla moiseen suostu. Näillä kyllähän ne lapset siinä sivussa menee mammoilla ei varmasti ole työteho kovin kummoinen etäpäivinä. Toisaalta niillä joilla etätyö on mahdollista on oletuksena että jos on esim sairaan lapsen kanssa kotona tai itse sairaslomalla ei kuitenkaan kokonaan katoa maanpäältä vaan hoitaa jonkiverran työasioitakin. Vähintään ne sähköpostit lukee jne.

Tuo pakollinen neljä viikkoa lomaa vuodessa voisi kyllä olla hyvä. Kaikesta löytyy aina poikkeus, mutta jos systeemissä olisi takaportti eli hyvillä perusteilla hoitoa saisi niin ei olisi ongelmia. Mun on vaikea kuvitella että kellään (kahden vanhemman taloudessa) ei tuohon olisi mahdollisuutta.

Me ollaan miehen kanssa molemmat opiskelijoita. Mies käy lisäksi töissä. Yhtenä vuonna olisi neljä viikkoa tehnyt tiukkaa kun kummallakaan ei ollut kesälomaa (eli oli kesätöitä JEE!). Kyllä se kuitenkin tuli: Joulun välipäivät, mun syysloma (mies oli töissä), lapset kyläili mummulassa ja viikon palkaton vapaa. Oli kyllä rankka vuosi. Kaikille. Viime kesänä en saanut kesätöitä ja olin koko kesän lasten kanssa kotona. Aivan ihana kesä! Vaikka sai vyötä kyllä kiristää, mutta oli silti sen arvoista.

Vierailija
94/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnteko pilaa lapsuuden. Lapsuudessani molemmat vanhemmat olivat töissä, olin päiväkodissa ja pph:lla. Silti lapsuuteni oli rakkauden täyttämää eikä siitä ole jäänyt taakkaa minulle, enkä tiedä ketään kenen lapsuuden vanhempien työnteko olisi pilannut. Ihmetyttää miten tästäkin saadaan rakennettua ongelma.

Vierailija
95/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä että jos lapsen hoitopäivä on liian pitkä, eipä siinä paljon jää aikaa nauttia vanhempien rakkaudesta. Hyvä että muistaa miltä isä tai äiti näyttää.

Vierailija
96/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella 8 tunnin työpäivä on liian pitkä. Se on kuitenkin normaalin työpäivän pituus ja siihen vielä lisäksi työmatkat. Hyvin omat lapseni muistivat minut tuon 10 tunnin jälkeen ja vuorokauteen jäi paljon yhteisiä tunteja ja kivaa puuhaa. Riippuu paljon siitä miten laadukasta se yhteinen aika on, ei sen ajallinen määrä.

Vierailija
97/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljonko siitä jäljelläolevasta ajasta lapsesi on virkeä ja ylipäätään hereillä???

Viet hoitoon kello 7 ja haet kello 17? Tai myöhemminkö?

Siinä lapsi tuijottaa lastenohjelmat, syö ja alkaa käydä yöpuulle noustakseen taas aamulla aikaisin.

Ja viikonloppuna vähintään toinen päivä menee tokkurassa.

Vierailija
98/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt ja vastaat itse. Uskot omiin kuvitelmaasi. Arki ei kuitenkin toimi noin.

Vierailija
99/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on hoidossa kello 7 - 17, niin mitä siinä ehtii tehdä _virkeän_ lapsen kanssa? Kerrohan.

Ja jaksatteko muka paahtaa koko viikonlopun tuollaisten päivien jälkeen? Missä välissä itse lepäät? Missä välissä siivoat jne.?

Kerropa se TODELLINEN arki, äläkä mitään iskulauseita.

Vierailija
100/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti

17.15 ruoka

17.30-19.30 perheen yhteistä aikaa, ulkoilua, leikkiä, pelejä

20 yhteiset iltatoimet ja lapset nukkumaan

20.30-22 pikaiset siivoilut ja oma-aika

23 vanhemmat nukkumaan

06.30 vanhemmat hereille

07.30 lapset hereille

Iltaisin ja viikonloppuisin ei kukaan ollut väsynyt. Kaikki saivat lepoa sen minkä tarvitsivat.

Siivoukseen ei tarvitse paljoa aikaa, jos sitä tekee muutaman minuutin päivittäin. Kauppareissut viikonloppuisin tai toinen vanhempi iltapäivällä.

Ei kiireitä kenelläkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi