Päivähoitomaksut pitäisi periä lasten hoitotuntien mukaan!
Sillä vähennettäs useiden lasten törkeän pitkiä hoitopäiviä ja tasattas laskutuksen eriarvoisuutta.
Suoraan sanottuna pännii maksaa lasten päivähoidosta saman verran tuttavaperheen kanssa, vaikka heidän lapet on joka ikinen viikko 50t hoidossa ja meidän lapset 30-32t / vko!
Etenkin, kun on OIKEASTI PALJON vanhempia, jotka pitää lapsia hoidossa turhaan, ts. oman työajan ja työmatkaan kuluvan ajan ulkopuolella.
Kommentit (122)
perheessä herätään tuntia aikaisemminlapset menee myös aikaisemmin nukkumaan joten tuota aktiivista aikaa lapsen kanssa (jota tässä haluttiin korostaa) on vähemmän
kun ottaa huomioon että he todnäk nukkuvat päiväunet hoidossa, niin siirtymä illan puolella ei välttämättä ole yksi yhteen. Tai sitten iltatoimia voidaan tiivistää.
perheessä herätään tuntia aikaisemminlapset menee myös aikaisemmin nukkumaan joten tuota aktiivista aikaa lapsen kanssa (jota tässä haluttiin korostaa) on vähemmän
kun ottaa huomioon että he todnäk nukkuvat päiväunet hoidossa, niin siirtymä illan puolella ei välttämättä ole yksi yhteen. Tai sitten iltatoimia voidaan tiivistää.
Heidän aamutoimiinsa ei paljon aikaa mene
minun lapseni ovat nyt 3. luokalla ja eskarissa ja valtaosa muistakin äideistä nousee viideltä, loput viimeistään kello 5.30.
Ja siihen pyykkien siirtämiseen koneesta kuivausrumpuun ei mene todellakaan kauan aikaa. Rummusta ne vain tipautetaan sitten pyykkikoriin...
Ja ihan joka työssä pidetään taukoja, jotka voi käyttää hyödyksi.
Minusta ei ole mitenkään erikoistaito osata nousta aamulla...
Enkä minä ole mitään kenellekään tarjonnut, vaan todennut vain, että kyllä niitä työaikoja voi limittää ja että myös kokopäivätyötä tekevä voi pitää lapsia alle viiden tunnin hoitopäivällä. Se on ihan yleistäkin itse asiassa, töissä joissa on joustoa ja etätyömahdollisuus.
Ja ammatinvalintahan on ihan jokaisen omilla harteilla.
Esim. Itse teen 6h päiviä ja mies 8h päiviä, sekä lomitamme työaikamme minkä pystymme, eikä siltikään 5h hoitopäivät onnistu!
Minulla 1h työmatka suuntaansa, miehellä 30min. Meillä aikaisin liukuma-aika alkaa klo 7. Jos siis lähden kotoa 6lta ja teen töitä 7-13, niin olen päiväkodilla klo 14.
Miehellä ei ole edes liukumaa ja työaika olisi 7:30-15:30, mutta erityisjärjestelyin sopinut työnantajan kanssa että tekee töitä 8:30-16:30, jolloin vie lapsen päiväkotiin klo 8.
Lapsen hoitoaika on 8-14, eli 6h. Kun kunnassamme on maksuluokat alle 5h ja yli 5h, niin maksamme tuosta 6h:sta täyden hoitomaksun. Ja kauniisti sanottuna tämä on syvältä!
Todellinen kustannus on veloitettava myös terveydenhoidosta, synnytyksistä, kirjastoista, koulunkäynnistä, julkisesta liikenteestä yms.
Ymmärrät varmaan itsekin, miten typerä tuo ehdotuksesi oli.
Tämä yhteiskunta tarvitsee myös työntekijöitä/veronmaksajia, eivät kaikki voi hoitaa lapsiaan kotona.
Luonnollisestikin on hienoa, että osaa pystyy.
Pitäisi vaan itse kunkin olla vähän avarakatseisempi, se mikä on hyvä itselle ei välttämättä toimi toisilla.
Jos jokainen maksaisi nämä itse, niin veroja ei tarvitsisi maksaa.
Itse asiassa aika monessa muussa maassa kyllä tuetaan näitä toimintoja, mutta vähemmän kuin Suomessa. Eli toisissa maissa synnytys ja päivähoito maksavat paljon enemmän, kuten myös koulunkäynti maksaa. Näinhän voisi olla Suomessakin.
Olen yrittäjä.
Työsopimukset ovat aina neuvottelukysymyksiä.
Joskus ne työsopimukset voi ollakin neuvottelukysymyksiä mutta aika usein ne on kyllä nimi alle - ota tai jätä. Ei siinä paljoa ole neuvotteluvaraa.
Ainahan elämä toki on valintoja mutta joskus pitää ajatella hiukan pidemmälle kuin juuri sitä hetkeä.
10 tunnin työpäivät matkoineen ovat valitettavasti arkipäivää, vaikka se toisille täällä tuntuukin olevan ylivoimaisen vaikea uskoa. Aina ei ole mahdollista muuttaa työpaikan perässä tai vaihtaa työpaikkaa, eikä todellakaan aina saa lastaan siihen lähipäiväkotiin vaikka kuinka toivoisi.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen voin minäkin yhtyä. Päivähoidosta pitäisi maksaa käytettyjen tuntien mukaan ja ne, jotka käyttävät virikehoitoa ilman "terapeuttista" tarvetta, olisivat oikeutettuja vain esimerkiksi neljän tunnin hoitoon ja maksaisivat enemmän.
Nythän nämä rahoitetaan verovaroilla
Todellinen kustannus on veloitettava myös terveydenhoidosta, synnytyksistä, kirjastoista, koulunkäynnistä, julkisesta liikenteestä yms.
Ymmärrät varmaan itsekin, miten typerä tuo ehdotuksesi oli.
Tämä yhteiskunta tarvitsee myös työntekijöitä/veronmaksajia, eivät kaikki voi hoitaa lapsiaan kotona.
Luonnollisestikin on hienoa, että osaa pystyy.
Pitäisi vaan itse kunkin olla vähän avarakatseisempi, se mikä on hyvä itselle ei välttämättä toimi toisilla.
Jos jokainen maksaisi nämä itse, niin veroja ei tarvitsisi maksaa.
Itse asiassa aika monessa muussa maassa kyllä tuetaan näitä toimintoja, mutta vähemmän kuin Suomessa. Eli toisissa maissa synnytys ja päivähoito maksavat paljon enemmän, kuten myös koulunkäynti maksaa. Näinhän voisi olla Suomessakin.
mutta koska kaikkeen raha ei riitä, vaan pitää ottaa velkaa, pitäisi turhemmasta päästä "palveluita" karsia tai ainakin periä niistä käypä maksu. Lisäksi voisi keskustella siitä, mitä ylipäänsä kuntien pitää tuottaa ja mitä ei.
hoidosta pitäisi maksaa sen todellisten kustannusten mukaan,en halua osallistua muiden päivähoidon kustannuksiin ym.ym. Ensinnäkin asialla olisi tuhoisat vaikutukset kansantaloudelle ja toisekseen tässä yhteiskunnassa kaikki osallistuvat erilaisten kustannusten maksuun vero-ym muilla maksuilla.. Itsekin voisin nimetä monta asiaa mitä en haluaisi rahoittaa,mutta kun yhteiskunnan rakenne on mikä on,niin valinnanvaraa ei ole.
niiltä, jotka käyttävät päivähoitoa turhaan, eli eivät ole töissä tai opiskelemassa, tai lääkärin/asiantuntijan määräyksellä lapsi hoidossa, olisi ihan hyvä. Paikat vapautuisivat äkkiä niitä oikeasti tarvitseville.
En tiedä sitten miten paljon se aiheuttaisi byrokratiaa. t.ylemmän tekstin kirjoittanut
onko kotona asiat hyvin, jos lapsi viihtyy päiväkodissa paremmin kuin kotona? Etkö sinä itse viihdy lapsesi kanssa kotona/ halua viettää lapsesi kanssa aikaa kotona, jos kerran työtön olet. Töissäkäyväthän itseni mukaan lukien, toivovat aina että voisivat viettää enemmän aikaa lastensa kanssa? Oletko kysynyt oikeasti lapseltasi, viettääkö hän mieluummin päivät hoidossa kuin kotona oman äitinsä kanssa?
Työsopimukset ovat aina neuvottelukysymyksiä.
Eli jos Yritys Oy Ab rekrytoi uutta työvoimaa, he palkkaavat ensisijaisesti henkilön Y joka jo haastattelussa ilmoittaa pitävänsä x viikkoa lomaa aikana se ja se vaikkei? lomaa ole kertynytkään, ja haluaa myös vapauden tehdä 5 tunnin päiviä vaikka työnkuva edellyttäisi vähintään 8 tunnin panosta. Ja yrityksen 200 muuta työntekijää, jotka siis tekevät täyttä työpäivää ja nauttivat lomaa vain sitä mukaa kun sitä on kertynyt, nielevät tämän mukisematta?
Neuvottelukysymyksiä, juu. Uskotko, että henkilö Y palkataan satojen/kymmenien hakijoiden joukosta?
elämä sujuu kun lapsi on hoidossa klo 7-17
Lyhyesti
17.15 ruoka
17.30-19.30 perheen yhteistä aikaa, ulkoilua, leikkiä, pelejä
20 yhteiset iltatoimet ja lapset nukkumaan
20.30-22 pikaiset siivoilut ja oma-aika
23 vanhemmat nukkumaan
06.30 vanhemmat hereille
07.30 lapset hereille
eihän tällä vastauksella ole mitään tekemistä kysymyksen kanssa, jos lapset kerran heräävät klo 7.30 eli vasta sitten kun pitäisi olla jo hoidossa. Kerro nyt se totuus...
nyt vaan ei ole 10 tunnin hoitopäivät ja lomaton päivähoito ympäri vuoden.
nyt vaan ei ole 10 tunnin hoitopäivät ja lomaton päivähoito ympäri vuoden.
Kyllä se vaan on normaalia, vaikkakin ikävää, esim. niille jotka tekevät pätkätöitä/aloittavat uudessa työpaikassa/joilla on pitkä työmatka tai lasten hoitopaikka kaukana jne.
Ei pidä hankkia lapsia, jos ei ole aikaa hoitaa heitä, eikä rahaa pitää koskaan lomaa.
hoidosta pitäisi maksaa sen todellisten kustannusten mukaan,en halua osallistua muiden päivähoidon kustannuksiin ym.ym. Ensinnäkin asialla olisi tuhoisat vaikutukset kansantaloudelle ja toisekseen tässä yhteiskunnassa kaikki osallistuvat erilaisten kustannusten maksuun vero-ym muilla maksuilla.. Itsekin voisin nimetä monta asiaa mitä en haluaisi rahoittaa,mutta kun yhteiskunnan rakenne on mikä on,niin valinnanvaraa ei ole.
niiltä, jotka käyttävät päivähoitoa turhaan, eli eivät ole töissä tai opiskelemassa, tai lääkärin/asiantuntijan määräyksellä lapsi hoidossa, olisi ihan hyvä. Paikat vapautuisivat äkkiä niitä oikeasti tarvitseville.
elämä sujuu kun lapsi on hoidossa klo 7-17
Lyhyesti
17.15 ruoka
17.30-19.30 perheen yhteistä aikaa, ulkoilua, leikkiä, pelejä
20 yhteiset iltatoimet ja lapset nukkumaan
20.30-22 pikaiset siivoilut ja oma-aika
23 vanhemmat nukkumaan
06.30 vanhemmat hereille
07.30 lapset hereille
eihän tällä vastauksella ole mitään tekemistä kysymyksen kanssa, jos lapset kerran heräävät klo 7.30 eli vasta sitten kun pitäisi olla jo hoidossa. Kerro nyt se totuus...
perheessä herätään tuntia aikaisemmin
Ei pidä hankkia lapsia, jos ei ole aikaa hoitaa heitä, eikä rahaa pitää koskaan lomaa.
Saanko arvata että olet kotiäiti? Jos olisit työelämässä, tietäisi että ei sitä lomaa noin vain "pidetä", vaan työelämässä lomapäivät kertyvät tehtyjen työpäivien perusteella. Jos aloitat työssä vaikka keväällä 2011, on sinulla pidettävää lomaa seuraavan kerran kesällä 2012. Työnantajan ei ole pakko myöntää palkatonta vapaata sitä pyytävälle.
Itselläni on käynyt tuuri, eli päiväkoti melko lähellä ja työmatka kohtuullinen, mutta jokainen ei voi odottaa että saman korttelin varrella toimiva yritys tarjoaa vakituista työpaikkaa ja lomia saa pitää koska vaan. Työtä on joskus tehtävä että tulee toimeen.
perheessä herätään tuntia aikaisemmin
lapset menee myös aikaisemmin nukkumaan joten tuota aktiivista aikaa lapsen kanssa (jota tässä haluttiin korostaa) on vähemmän
Eli on ok olla viikonloput ja illat töissä ja poissa kotoa, mutt ase että on arkisin poissa on suuri synti. Juupajuu.