Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitomaksut pitäisi periä lasten hoitotuntien mukaan!

Vierailija
23.09.2011 |

Sillä vähennettäs useiden lasten törkeän pitkiä hoitopäiviä ja tasattas laskutuksen eriarvoisuutta.

Suoraan sanottuna pännii maksaa lasten päivähoidosta saman verran tuttavaperheen kanssa, vaikka heidän lapet on joka ikinen viikko 50t hoidossa ja meidän lapset 30-32t / vko!

Etenkin, kun on OIKEASTI PALJON vanhempia, jotka pitää lapsia hoidossa turhaan, ts. oman työajan ja työmatkaan kuluvan ajan ulkopuolella.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden ketjujen kirjoittajat eivät todellakaan tajua elämän realiteetteja. Esim. sitä (josta jo joku sanoikin) että kun meistä kaikki eivät ole sellaisessa työssä, jossa voisivat sanella työnantajalle että "minä teen nyt lyhyttä työviikkoa" (yrityksen ei ole siihen pakko suostua) tai että "mun työaika onkin 6-14 kun pitää lapset hakea ajoissa".

Meillä työpäiviä pidentää työmatka. ajomatka Vantaalta Espoossa sijaitsevaan toimistoon vie joka päivä 45-60min per suunta. Eli 8h työpäivälle kertyy mittaa 9,5-10tuntia kiitos pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteen. Julkisilla voisi lisätä vielä yhden tunnin. Olemme onneksi molemmat asiantuntijatyössä, että voimme vähän joustaa (toinen tekee 8-16 ja toinen 9-17) eli lapset joutuvat olemaan vain 8-9h päivähoidossa.

Kyllä mäkin ottaisin kirkuen vastaan työpaikan tästä 10km säteellä... ja onhan se masentavaa kun työkaveri asuu kaikki kivitaloissa Espoossa ja niillä 5km työmatka. Mutta meillä ei ollut siihen espoolaiseen kivitaloon varaan... jonka takia istumme nyt sitten siellä Kehä ykkösellä muiden kaltaistemme "köyhien" kanssa ;)

Vierailija
42/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika tavallista, että lapsiperheessä noustaan aikaisin. Mitä ihmeen ihmeellistä tuossa on??

Ja juu, tein töitä sen kello 12 - 17, minkä jälkeen lapset tuli.

Siinä töiden väliajalla pesin pyykkiä ja valmistelin ilta-ateriaa.

Minulla on toimisto kotona ja teen usein välissä kotitöitä. Taukoja kun pidän joka tapauksessa.

Ja pyykit pesee meillä PESUKONE. Se on sellainen automaattinen laite, jonka vieressä ei tarvitse seistä, kun se tekee työtään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannusten mukaan. On väärin, että päivähoitopalveluja käyttämättömät maksavat nämäkin subventoinnit veroeuroissaan. Täälläkin lähes jokaisen mies tienaa enemmän kuin pääministeri ja jokaisella on vähintään miljoonan arvoiset omakotitalot, joten luulisi sen verran rahaa löytyvän.

Vierailija
44/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että syyllisyys on hyvä asia. Se kertoo, että mikä on oikein ja mikä väärin. On väärin pitää lapsia pitkiä päiviä hoidossa ja lisäksi päiväkodit eivät ole kovin hyviä nykyään.

Jossain toisessa ketjussa pohdittiin sitä että jos hoitaja on pois, ei palkata sijaisia, koska jostain toisesta ryhmästä oli joku lapsi pois ja joku lapsi/hoitajasuhdeluku koko päiväkodin tasolla vielä täsmää.

Itse olisin saanut 1-vuotiaalle lapselleni hoitopaikan siten, että pk-johtaja ryhmitteli vähän toisin alle 3-vuotiaita (1-3-vuotiaat/12 lasta/3 hoitajaa, 2-4vuotiaat/18 lasta/3hoitajaa), mutta en vienyt lastani päiväkotiryhmään, jossa oli lähes pelkästään 1-vuotiaita. Kyllä siinä olisi hoitajilla ihan mahdoton tilanne!

Mies järjesti etäpäivän, lomitimme työaikoja, isovanhemmat auttavat jne.. Muutimme lähemmäs isovanhempia ja sopivammin työpaikkojen suhteen. ja nyt lapsemme ei tarvitse mennä päiväkotiin.

Vierailija
45/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika tavallista, että lapsiperheessä noustaan aikaisin. Mitä ihmeen ihmeellistä tuossa on?? Ja juu, tein töitä sen kello 12 - 17, minkä jälkeen lapset tuli. Siinä töiden väliajalla pesin pyykkiä ja valmistelin ilta-ateriaa. Minulla on toimisto kotona ja teen usein välissä kotitöitä. Taukoja kun pidän joka tapauksessa. Ja pyykit pesee meillä PESUKONE. Se on sellainen automaattinen laite, jonka vieressä ei tarvitse seistä, kun se tekee työtään...

Ei ole normaalia että lapsiperheen äiti nousee klo. 5 tekemään töitä kun lapset herää vasta 8. Älä puhuu soopaa.

Ja se teidän automaattinen pesukone tuskin itsestään avaa valmistuttuaan luukun ja laittaa pyykkinsä kuivumaan narulle. Jos sulla on aikaa puuhastella kotitöitä sun toimistolla, niin et sä silloin mitään töitä tee.

Ja tiedätkö vaikka tekisitkin, niin ymmärrät varmaan että sulla on erikoisratkaisu. Ensinnäkin kotitoimisto ja jonkinlainen kyky herätä niin että voit aloitta työn klo. 5 yöllä.

Pointti oli se, ettei tuollaista kannata tarjota ilmiselvänä ratkaisuna ihmisille, jotka haluaisivat lyhentää lasten tarhassaoloaikaa. Vai ehdotatko, että nousisin klo. 4 jotta ehtisin klo 5 espoon toimistoon ja lähtisin sieltä 7.30 ennen kuin lapset heräävät??

Vierailija
46/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapseni ovat nyt 3. luokalla ja eskarissa ja valtaosa muistakin äideistä nousee viideltä, loput viimeistään kello 5.30.

Ja siihen pyykkien siirtämiseen koneesta kuivausrumpuun ei mene todellakaan kauan aikaa. Rummusta ne vain tipautetaan sitten pyykkikoriin...

Ja ihan joka työssä pidetään taukoja, jotka voi käyttää hyödyksi.

Minusta ei ole mitenkään erikoistaito osata nousta aamulla...

Enkä minä ole mitään kenellekään tarjonnut, vaan todennut vain, että kyllä niitä työaikoja voi limittää ja että myös kokopäivätyötä tekevä voi pitää lapsia alle viiden tunnin hoitopäivällä. Se on ihan yleistäkin itse asiassa, töissä joissa on joustoa ja etätyömahdollisuus.

Ja ammatinvalintahan on ihan jokaisen omilla harteilla.

Vierailija
47/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies järjesti etäpäivän, lomitimme työaikoja, isovanhemmat auttavat jne.. Muutimme lähemmäs isovanhempia ja sopivammin työpaikkojen suhteen. ja nyt lapsemme ei tarvitse mennä päiväkotiin.

Voih kuinka helppoa... "mies järjesti etäpäivän" -okei miehesi on siis työssä, jossa voi pitää etäpäiviä. "Isovanhemmat auttoivat" -hyvä, ovat vissiin eläkkeellä kun voivat arkisin hoitaa? Ja koska teillä on tämmöinen järjestely niin katsot, että sen TÄYTYY olla mahdollista meille kaikille muillekin (minä sairaalassa, mies huoltofirmassa). No, minäpä sanon potilaille huomenna, että en tule kun pidän etäpäivää. Tai mies ilmoittaa, ettei tule korjaamaan taloyhtiön lämmitysjärjestelmää kun on pitämässä etäpäivää Voi jeesus, mitä tyyppejä.

ps. etätyöpäivinä pitäisi muuten tehdä töitä, ei istua hiekkalaatikolla taaperon kanssa... nooh, mutta sitähän ei kukaan valvo?

Vierailija
48/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden ketjujen kirjoittajat eivät todellakaan tajua elämän realiteetteja. Esim. sitä (josta jo joku sanoikin) että kun meistä kaikki eivät ole sellaisessa työssä, jossa voisivat sanella työnantajalle että "minä teen nyt lyhyttä työviikkoa" (yrityksen ei ole siihen pakko suostua) tai että "mun työaika onkin 6-14 kun pitää lapset hakea ajoissa".

Meillä työpäiviä pidentää työmatka. ajomatka Vantaalta Espoossa sijaitsevaan toimistoon vie joka päivä 45-60min per suunta. Eli 8h työpäivälle kertyy mittaa 9,5-10tuntia kiitos pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteen. Julkisilla voisi lisätä vielä yhden tunnin. Olemme onneksi molemmat asiantuntijatyössä, että voimme vähän joustaa (toinen tekee 8-16 ja toinen 9-17) eli lapset joutuvat olemaan vain 8-9h päivähoidossa.

Kyllä mäkin ottaisin kirkuen vastaan työpaikan tästä 10km säteellä... ja onhan se masentavaa kun työkaveri asuu kaikki kivitaloissa Espoossa ja niillä 5km työmatka. Mutta meillä ei ollut siihen espoolaiseen kivitaloon varaan... jonka takia istumme nyt sitten siellä Kehä ykkösellä muiden kaltaistemme "köyhien" kanssa ;)

Ehkä työelämän pitäisikin muuttua joustavammaksi. monissa muissa maissa on melko tavallista ehdä lyhyempää työaikaa, varsinkin jos on pieniä lapsia. Lisäksi vanhemalla on OIKEUS tehdä 30h/vko työaikaa, jos on alle 8-vuotias lapsi. Siihen ei voi työnantaja mitään mussuttaa. Jos kumpikin vanhemmista tekee 4 päiväistä työviikkoa, lapset ovat hoidossa vain 3 päivää/vko tai 5pvä/vko lyhyempää päivää.

Kaikilla tuntuu olevan niin pitkät työpäivät että aikuisen kannalta olisi kivempi pitää kokonaisia vapaita. Lapsen kannalta lyhyempi hoitopäivä on parempi. Miksi monen vanhemman on vaikea myöntää että ajattelee itseään!

Miksi vanhempien on niin vaikea sanoa, että lapseni joutuu olemaan pitkiä päiviä hoidossa ja se on tyhmää. Miksi selitellään, että hyvä sen siellä on olla ja viihtyy hyvin jne.. Kyllä sellaisen lapsen koti on aika kamala paikka, jos on parempi olla 9h päiväkodissa kun kotona tai vähintään osan ajasta kotona.

Vierailija
49/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaiseen hoitovapaaseen siihen asti, kun nuorimmaisenne pääsee tokalta.

Esimerkiksi.

Vierailija
50/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tarkoitat???

kun päivät oli lyhyemmät kuin niillä ihan kokopäiväisillä...

Siis miten selvisitte halvemmalla..? Meillä laps 30h/vko ja ihan sama maksetaan kuin ne joilla laps siellä 50h/vko..

todennäköisesti suuremmat tulot, kuin sillä toisella perheellä. Siksi maksatte yhtä paljon.

Vierailija
51/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen ihmeellistä tuossa on?? Ja juu, tein töitä sen kello 12 - 17, minkä jälkeen lapset tuli. Siinä töiden väliajalla pesin pyykkiä ja valmistelin ilta-ateriaa. Minulla on toimisto kotona ja teen usein välissä kotitöitä.

Siis jos sä olet yrittäjä niin kai sä nyt tajuat, ettei tuollainen viiden tunnin työpäivä keskellä päivää ole se normaalipäivä? Että jos sulla on mahdollisuus tehdä töitä kotoa erityisjärjestelyin tai olet yrittäjä tai mikä lie, niin ethän sä voi olettaa että toi sun malli on joku yleispätevä? Mä olen pankissa töissä ja mun työaika on 8-9h joka päivä ja mun on tehtävä töitä kun konttori on auki. Tiiätsä en mä voi asiakkaille sanoa, että "tulkaa klo 12-17 mun kotitoimistoon, jota pidän auki kotitöiden välissä"

Ja juu, en ole tänään töissä vaan sairaslomalla (ettei joku ajattele, että kallista pankkiaikaa menee mun nettipalstailuun, hehe)

Vierailija
52/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden ketjujen kirjoittajat eivät todellakaan tajua elämän realiteetteja. Esim. sitä (josta jo joku sanoikin) että kun meistä kaikki eivät ole sellaisessa työssä, jossa voisivat sanella työnantajalle että "minä teen nyt lyhyttä työviikkoa" (yrityksen ei ole siihen pakko suostua) tai että "mun työaika onkin 6-14 kun pitää lapset hakea ajoissa". Meillä työpäiviä pidentää työmatka. ajomatka Vantaalta Espoossa sijaitsevaan toimistoon vie joka päivä 45-60min per suunta. Eli 8h työpäivälle kertyy mittaa 9,5-10tuntia kiitos pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteen. Julkisilla voisi lisätä vielä yhden tunnin. Olemme onneksi molemmat asiantuntijatyössä, että voimme vähän joustaa (toinen tekee 8-16 ja toinen 9-17) eli lapset joutuvat olemaan vain 8-9h päivähoidossa. Kyllä mäkin ottaisin kirkuen vastaan työpaikan tästä 10km säteellä... ja onhan se masentavaa kun työkaveri asuu kaikki kivitaloissa Espoossa ja niillä 5km työmatka. Mutta meillä ei ollut siihen espoolaiseen kivitaloon varaan... jonka takia istumme nyt sitten siellä Kehä ykkösellä muiden kaltaistemme "köyhien" kanssa ;)

Ehkä työelämän pitäisikin muuttua joustavammaksi. monissa muissa maissa on melko tavallista ehdä lyhyempää työaikaa, varsinkin jos on pieniä lapsia. Lisäksi vanhemalla on OIKEUS tehdä 30h/vko työaikaa, jos on alle 8-vuotias lapsi. Siihen ei voi työnantaja mitään mussuttaa. Jos kumpikin vanhemmista tekee 4 päiväistä työviikkoa, lapset ovat hoidossa vain 3 päivää/vko tai 5pvä/vko lyhyempää päivää. Kaikilla tuntuu olevan niin pitkät työpäivät että aikuisen kannalta olisi kivempi pitää kokonaisia vapaita. Lapsen kannalta lyhyempi hoitopäivä on parempi. Miksi monen vanhemman on vaikea myöntää että ajattelee itseään! Miksi vanhempien on niin vaikea sanoa, että lapseni joutuu olemaan pitkiä päiviä hoidossa ja se on tyhmää. Miksi selitellään, että hyvä sen siellä on olla ja viihtyy hyvin jne.. Kyllä sellaisen lapsen koti on aika kamala paikka, jos on parempi olla 9h päiväkodissa kun kotona tai vähintään osan ajasta kotona.

Kuka selittelee että lapsillaon parempi hoidossa? Hemmetti, jos saisin itse valita ilman realiteettaja, niin en mäkään siellä töissä kävisi! Vai onko sekin valinta? Tarjoaahan suomiki perusrahan ihan työttämällekin. Jos olisi rahaa kuin roskaa, niin ei tosiaan kävisi lapset tarhassa ja en kävisi minä töissä. Mutta kun elämä ei ole sellaista. Oikeassa elämässä käydään töissä, ja lapset käyvät tarhassa.

Ja kas kummaa kun aina välillä otetaan esille ulkomaat, mutta vain silloin kun se on omalle mielipiteelle edullista. Ymmärrätte varmaan, että monissa maissa edes 6kk äityisvapaata on vain unelma? Kotiin jäädään vain jos mies on tarpeeksi rikas.

Vierailija
53/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen sellaista väittänyt.

Mutta voin kertoa, että minun alallani tämä on ihan yleistä - ja aika monella muullakin alalla. Naapurissani istuu mm. arkkitehti parhaillaankin työhuoneessaan - ja parin talon päässä on lääkäripariskunta, jotka on samalla tavoin lomitellut hoitanut kolme lasta kouluikään.

Ja minäkin olin pankissa töissä joskus nuorena, mutta valitsin sitten toisen alan. Pankissa oli kateita akkoja kyyläämässä ja typerä työ, joka ei antanut mitään...

Sinullakin on siihen ihan yhtäläiset mahdollisuudet, oma valintasihan tuo on.

Vierailija
54/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen ihmeellistä tuossa on?? Ja juu, tein töitä sen kello 12 - 17, minkä jälkeen lapset tuli. Siinä töiden väliajalla pesin pyykkiä ja valmistelin ilta-ateriaa. Minulla on toimisto kotona ja teen usein välissä kotitöitä.

Siis jos sä olet yrittäjä niin kai sä nyt tajuat, ettei tuollainen viiden tunnin työpäivä keskellä päivää ole se normaalipäivä? Että jos sulla on mahdollisuus tehdä töitä kotoa erityisjärjestelyin tai olet yrittäjä tai mikä lie, niin ethän sä voi olettaa että toi sun malli on joku yleispätevä? Mä olen pankissa töissä ja mun työaika on 8-9h joka päivä ja mun on tehtävä töitä kun konttori on auki. Tiiätsä en mä voi asiakkaille sanoa, että "tulkaa klo 12-17 mun kotitoimistoon, jota pidän auki kotitöiden välissä" Ja juu, en ole tänään töissä vaan sairaslomalla (ettei joku ajattele, että kallista pankkiaikaa menee mun nettipalstailuun, hehe)

Tiedät kai mitä pian joku kotimamma vastaa: "Hei ammattinvalinnalla tuokin työaikaongelma järjestyisi!"

:)

Vierailija
55/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein typerintä oli se naurettava vekkihameiden pliseeraus ja muu tällääminen. Sillä ajalla mikä siihenkin menee, tekee jo helvetisti kotitöitä.

Vierailija
56/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä ja lopeta toisten hoitoaikojen kyttäys. Suurin osa, siis melkein kaikki, pitää lapsia hoidossa vain sen ajan, kun tarvitsevat TYÖN TAKIA. Työtä tehdään, jotta perhettä ELÄTETÄÄN!

Sitten nää muutamat vanhemmat, jotka pitää hirveitä aikoja ilman tarvetta, niin sitten se on parempi lapselle ollakin siellä, jos kerran vanhempi niin mielummin tekee.

Vierailija
57/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen sellaista väittänyt. Mutta voin kertoa, että minun alallani tämä on ihan yleistä - ja aika monella muullakin alalla. Naapurissani istuu mm. arkkitehti parhaillaankin työhuoneessaan - ja parin talon päässä on lääkäripariskunta, jotka on samalla tavoin lomitellut hoitanut kolme lasta kouluikään. Ja minäkin olin pankissa töissä joskus nuorena, mutta valitsin sitten toisen alan. Pankissa oli kateita akkoja kyyläämässä ja typerä työ, joka ei antanut mitään... Sinullakin on siihen ihan yhtäläiset mahdollisuudet, oma valintasihan tuo on.

Ja nyt sun työ antaa sulle niin paljon, kuten pyykinpesua kahvitauolla keskellä yötä. Jee.

Sulla on ihan urakiito edessä.

Vierailija
58/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih kuinka helppoa... "mies järjesti etäpäivän" -okei miehesi on siis työssä, jossa voi pitää etäpäiviä. "Isovanhemmat auttoivat" -hyvä, ovat vissiin eläkkeellä kun voivat arkisin hoitaa? Ja koska teillä on tämmöinen järjestely niin katsot, että sen TÄYTYY olla mahdollista meille kaikille muillekin (minä sairaalassa, mies huoltofirmassa). No, minäpä sanon potilaille huomenna, että en tule kun pidän etäpäivää. Tai mies ilmoittaa, ettei tule korjaamaan taloyhtiön lämmitysjärjestelmää kun on pitämässä etäpäivää Voi jeesus, mitä tyyppejä.

ps. etätyöpäivinä pitäisi muuten tehdä töitä, ei istua hiekkalaatikolla taaperon kanssa... nooh, mutta sitähän ei kukaan valvo?

Missä olen sanonut että tämä koskisi kaikkia? tai että se olisi helppoa. Meillä oli ihan kamala tilanne laittaa lapsi hoitoon, koska tiesimme että paikka ei missään nimessä ollut hyvä. Me teimme vaikka mitä LAPSEN hyväksi. Muutimme omia työaikoja epämukavammaksi, muutimme toiseen kaupunkiin, mies kävi työpaikallaan neuvotteluja töiden järjestelyistä, sovitimme aikatauluja työaikojemme ja isovanhempien ja lapsen rytmin mukaan.

Kyllä meillä on hyvä tilanne, kun on 4 lähellä asuvaa isovanhempaa eläkkeellä. Näistä vain 2 hoitaa meidän lasta säännöllisesti ja toiset ovat lupautuneet toimimaan "takapäivystäjänä" jos tulee jotain yllättävää ja lupautuivat hoitamaan lastamme noin kerran kahdessa kuukaudessa.

Siskoni mies rupesi tekemään pelkää yö- ja iltavuoroa ja siskollani oli vkonloppu+iltatyö. Saivat melko sujuvasti järjestymään lasten hoidon.

Ja etäpäivänän työt tehdään sitten kun ehditään, esim. Illalla kun minä tulen kotiin, päivällä kun lapsi nukkuu päiväunia, aamulla ennen kuin lapsi herää (meillä herää noin klo 10) tai jopa edellisenä iltana ja seuraavana. Mies työssä, jossa tärkeintä on se että työ tehdään ei niinkään se että missä tehdään (kai ns. asiantuntijatyötä)

Vierailija
59/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein typerintä oli se naurettava vekkihameiden pliseeraus ja muu tällääminen. Sillä ajalla mikä siihenkin menee, tekee jo helvetisti kotitöitä.

Täyttä faktaa, esimerkiksi Sampo-pankissa on tunnetusti vekkihamepakko.

Vierailija
60/122 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen perusteella tulee maksu. Maksu ei kuitenkaan pienene sairastelun, lomien tai muuten vaan poissaolojen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan