Miten tavallisen nimen lausuminen on niin vaikeaa?
Minulla on kohtalaisen tavallinen nimi, mikä kirjoitetaan ja lausutaan samalla tavalla. Kuitenkin se on tuottanut hankaluuksia jo vuosikymmeniä. Siitäkin huolimatta, että sen kuulisi kymmeniä kertoja, lausuminen on joillekin mahdotonta. Jos jonkun nimi on vaikka Sofia ja hän itse sanoo nimensä olevan Sofia (itselläni samantyylinen nimi), miksi ihmeessä lausut sen joskus Sofii, joskus Sofie, joskus Sophia, joskus Sofiia tms.? Onko olemassa jokin nimenlausuminen häiriö?
Kommentit (76)
Miia, jos olet kuullut kymmeniä kertoja, että nimi todellakin kirjoitetaan ja lausutaan Mia?
Mulla on tuttava nimeltään Rea, enkä nyt yhtäkkiä muista sanovatko kaikki "Rea" ja vain minä pohjoismaalaisittan puoltoistakertaisella e:llä = ei Reea, eikä Rea, vaan jotain siltä väliltä.
Sama pätee nimiin Mia, Pia, Noa jne.
Sorry!
tavallinen nimi, niin miksi et kerro meille mikä se on? Olis helpompi ottaa kantaa asiaan. Oletko Julia?
Vanhemmat ihmiset sanoo joskus Mari tai Maaria, ruotsinsuomalaiset Mariia.
Mitä väliiii? Ihan totta. Toivon, ettet koskaan ala elää parisuhteessa tai ainakaan et ryhdy äidiksi; jos saat moisia pultteja siitä, että joku uskaltaa lausua pyhän nimesi toisin kuin sinä olet sen ajatellut, on elämäsi todella köyhää.
Et saa sympatiaani. Etkä monen muunkaan.
Miia, jos olet kuullut kymmeniä kertoja, että nimi todellakin kirjoitetaan ja lausutaan Mia?
Yksinkertaisesti siitä syystä, että se on vaikea lyhyenä, eikä luonnistu helpolla, vaan siihen pitäis ihan opetella. Pia on mulle aina piia ja Mia on miia, valitettavasti.
Suurin osa onneksi näin onkin. Siksikin poikkeukselliset lausumistavat ei luonnistu.
Mulla on ruotsinkielinen mies, olkoon nimi nyt vaikka "Jon". Isovanhemmilleni hän on "Jonne" tai "Jonni", ja monille nuoremmille suomenkielisille "Joni". Ilmeisesti osalle tuottaa vaikeuksia sanoa konsonanttiin loppuva nimi (en kyllä käsitä miksi), muuta selitystä en ole keksinyt.
niin häntä lähes kaikki suvun ulkopuoliset ihmiset kutsuu Neeaksi!!
Ollemme aina korjanneet että hän on Nea ei Neea.
Kaksi eri nimeä.
Kai sinä aikuisena ihmisenä tiesit etukäteen, että nimi tullaan lausumaan monella eri tavalla. Mikset antanut nimeksi vaikkapa Riitta tai Päivi?
niin häntä lähes kaikki suvun ulkopuoliset ihmiset kutsuu Neeaksi!! Ollemme aina korjanneet että hän on Nea ei Neea. Kaksi eri nimeä.
Pia, Mia, Nina kahdella ii-kirjaimella. Eihän nimeä Leo eikä Teo äännetään myöskään Leeo tai Teeo. Kai vanhempi olisi antanut nimen kahdella vokaalilla jos haluaisi niin äännettävän. Ellei satu olemaan suomenruotsalainen tms.
Mielestäni aika helppo, toisin kun Pia Piia.
Meillä on ruotsinkielinen sukunimi, ja Nea on varsin luonteva suvussa kulkeva nimi, monta polvea siksi.
Mielestäni sinun kommenttisi on lapsellinen ja täysin turha.
Nimiä ei anneta sen mukaan, miten oletetaan muiden sen lausuvan. Jos nimesi on se mikä on, onko oikein, että sinua kutsutaan eri nimellä?
Päivinkin voi lausua SAVOLAISITTAISIn vaikka Päevi!!!! Onko oikein?
Joo-o. Suomen kielisenä Teoa ei nimittäin ole. Ja jos joku on sen lapselleen nimeksi antanut ja alkaa lausua lyhyenä, niin siitä vaan, mutta pitkä se on oikeasti.
Myös Lisa-Liisa
Nora-Noora
Kristina-Kristiina-Christina-Christiina
Kira-Kiira
Kia-Kiia
Neo-Neeo
Nilo-Niilo
jos on vielä ruotsinkielinen sukunimi
Päevi on söpö tapa lausua Päivi! Ja siinäpä huomaat. Itsekunkin murre vaikuttaa siihen, miten lausumme sanat. Ja nimikin on "vain" sana. Minä en kertakaikkiaan voi ymmärtää, millä tavalla se Neaasi pahentaa, jos joku kutsuu häntä Neeaksi.
Ja jos teillä on ruotsinkielisen sukunimen lisäksi myös ruotsi kotikielenä, niin tietänet, että Nea ei ole ruostin kielisillä Nea eikä myöskään Neeea, vaan ytimekkäästi Neea.
Mielestäni aika helppo, toisin kun Pia Piia. Meillä on ruotsinkielinen sukunimi, ja Nea on varsin luonteva suvussa kulkeva nimi, monta polvea siksi. Mielestäni sinun kommenttisi on lapsellinen ja täysin turha. Nimiä ei anneta sen mukaan, miten oletetaan muiden sen lausuvan. Jos nimesi on se mikä on, onko oikein, että sinua kutsutaan eri nimellä? Päivinkin voi lausua SAVOLAISITTAISIn vaikka Päevi!!!! Onko oikein?
Minusta on paljon oudompia nimiä, kyse on nyt siitä, mikä siitä tekee vaikean SUOMALAISILLE LAUSUA oikein!! Oletteko niin moukkamaista kansaa, ettette halua lausua oikein, vai noin epäkohteliasta, että haluatte loukata vai vaan tyhmiä?
Joku vikahan se on päässä, jos korjauksista huolimatta ei kykene lausumaan nimeä oikein.
Minusta on paljon oudompia nimiä, kyse on nyt siitä, mikä siitä tekee vaikean SUOMALAISILLE LAUSUA oikein!! Oletteko niin moukkamaista kansaa, ettette halua lausua oikein, vai noin epäkohteliasta, että haluatte loukata vai vaan tyhmiä? Joku vikahan se on päässä, jos korjauksista huolimatta ei kykene lausumaan nimeä oikein.
Ruotsissa on varsin yleisesti käytössä Nea nimi, ja myös Neea.
Lastamme ei kastettu Neeaksi, hänen nimensä on Nea.
Itseasiassa Nea on yleisempi nimi kuin Neea, otapa selkoa asioista.
se nimesi, jos on tavallinen? Mä lausun helposti Miia, jos nimi on Mia. Se on hankala, kuin myös Pia, ei muita.