Mitä ihmettä? Suupielen halkeamista...
Suupieleni ovat nyt halkeilleet jo kolmisen vuotta tämän tästä. Kesän ajan olivat ehjät, mutta nyt taas. (vuodenaika ei tosin aina vaikuta, edelliskesän halkeilivat..). Ruokavalio sama. Lääkäri määräsi viimeksi Fucicort-voidetta ja suosittele B-vitamiinikuuria. Noudatin ohjeita. Oli hetken hyvä. Nyt viikko sitten tuli taas haava suupieleen (muutama milli itse "poimusta" poispäin), nyt siihen tullut rupi. Tämä molemmilla puolilla. Mikä minua vaivaa? Mikä voisi auttaa? "Kaikki" kokeiltu sienivoiteista lähtie, lukuunottamatta ihotautilääkäriä. Onko kenelläkään muulla samaa vaivaa?
Kommentit (12)
sanoit että oli hetken hyvä? lakkasitko käyttämästä b-vitamiinitabletteja? ja jos ruokavalio on edelleen sama, niin eipä ihme että halkeilee :) Tarkista ruokavaliosi ja jatka vitamiinien napsimista :)
kun parani. Se on totta. Söin B2 vitamiinia isoja annoksia. Toisaalta syön kyllä koko ajan multitabseja, joissa myöskin tietty b-vitamiinia. Katsotaan nyt mitä tapahtuu, kun aloitan taas vitamiini tehokuurin. Voiko koko ajan olla b-vitamiinin puutekaan..?
ei ole natriumlauryylisulffaattia. Se on vaahtoa tuottava ainestosa ja täysin tarpeeton, mutta ärsyttää monen suunpieliä ja limakalvoja.
Samoin hammastahnan mentoli ym makuaineet saattaa ärsyttää jo halkeilleita suunpieliä. Apteekista saa Salutem -nimistä hammastahnaa, joka on tosi miedon makuista. Ei raikasta suuta ihan niin hyvin, mutta tärkeintähän on karjata plakki pois. Suuta voi raikastaa esim. mentolipurukumilla.
Eli tosiaan se natriumlauryylisulfaatti on syypää. Mäkin kokeilin kaikki muut keinot vitamiineista lähtien, ennen kuin vaihdoin Sensodyneen. Apteekista saa.
Eli tosiaan se natriumlauryylisulfaatti on syypää. Mäkin kokeilin kaikki muut keinot vitamiineista lähtien, ennen kuin vaihdoin Sensodyneen. Apteekista saa.
nyt sillä käytän laidasta laitaan tahnoja. Myös Sensodyneä (myydään ihan päivittäistavarakaupoissakin kyllä). ap
tuo sulfaatti aiheuttaa aftoja.
"Natriumlauryylisulfaatti
Useissa pesuaineissa ja myös hammastahnoissa on natriumlauryylisulfaattia, jolla on pintapuhdistusvaikutuksen lisäksi pienehkö bakteereja tuhoava vaikutus. Natriumlauryylisulfaatti lisää tahnan vaahtoavuutta. Sen tarkoituksena on tehostaa plakin poistoa ja fluorin vaikutusaikaa.
Natriumlauryylisulfaatti voi aiheuttaa joillekin henkilöille limakalvojen ärsytystä ja aftoja eli suuhaavaumia, maku- ja tuntohäiriöitä sekä limakalvojen epiteelikerroksen "kuoriutumista". Mikäli näitä ärsytystekijöitä esiintyy, hankitaan tahna, joka ei sisällä natriumlauryylisulfaattia".
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=trs00…
Mutta minkälainen tahna on nyt käytössä? Onko sulfaattia?
Mä oon huomannut, että tomaatti avaa mun suunpieliä. Kesäisin voin kotimaista tomaattia syödä (useimmiten), mutta tuontitomaatti rikkoo suun.
nyt sillä käytän laidasta laitaan tahnoja. Myös Sensodyneä (myydään ihan päivittäistavarakaupoissakin kyllä). ap
Mulla on ollut samanlainen ongelma vuosikausia aina syksyisin. Sitten aloin syömään d-vitamiinia vähintään 20 mikrogrammaa päivässä ja ongelma meni pois.
kyse on bakteereista/puhtaudesta. Peskää suupieliä kasvojenpesuaineella tai saippualla (lääkäri sanoi saippualla) niin ongelma häviää muutamassa päivässä. Plain and simple.
mutta, mua auttoi herpesvoide ja penillisiinikuuri viimeksi kun oli useamman kuukauden auki. Herpest ei oo mulla sen varsinaises muodos ollu mut kai se sitten voi esiintyy tollaankin.