Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Papilloomavirustulehdus ja esiastesyöpä!!!! APUA!

Vierailija
22.09.2011 |

Mitä tarkoita. Papa koessa oli solunmuutokset, lääkäri sanoi että se on esiastesyöpä. Pelottaa, olen raskaana:((

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollu myös. Vuosia sitte. Poltettiin laaserilla, mitää ei ole sen jälkeen ollut. Se tarkoittaa että siellä on jo jotain mutoksia mutta ei syöpää. Hyvä että haivaittiin nyt!

Vierailija
2/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solumuutokset todella yleisiä eikä kaikki tapaukset kehity syöväksi. Solut poistetaan kohdunkaulalta ja sen jälkeen käydään puolen vuoden välein papassa. Itselläni muutokset 3 astetta. Solut poistettiin ja sen jälkeen papa ollut jatkuvasti puhdas. Jos on raskaana niin kohdunkaulaa ei (välttämätä) aleta ronkkia vaan tilannetta seurataan ja palat poistetaan synnytyksen jälkeen. Saat gyneltä varmasti lohduttavaa tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on se eka luokka, se ei ole vielä mitään syöpää.

Papilloomavirus on seurausta kai lähinnä klamydiasta? Voi aiheuttaa solumuutoksia ja syöpää. Kannattaa seurata.

Vierailija
4/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papakokeissa näkyy monenlaisia solumuutoksia joista osa on syövän esiasteita (ja siitä saattaa kehittyä tai ola kehittymättä varsinainen syöpä) ja osa sellaisia, että niistä saattaa kehittyä syövän esiasteita.

Jos sulla on löytynyt sellainen muutos, joka on esiaste jo sinällään, sulle todennäköisesti tehdään joku toimenpide, jossa se esiaste otetaan pois. Ensin tutkitaan ultralla, että missä se on - papa-koehan ei tätä välttämättä vielä kerro ja sitten se joko leikataan tai poltetaan laserilla pois. Joskus kai myös jäädytetään. Antoiko lääkäri sulle ohjeita ajanvarausta varten tai seuraavaa lääkäriaikaa?

Vierailija
5/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoita 3 aste?

Kiitos

Vierailija
6/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin koepala:,((

Vierailija
7/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri on oletettavasti laittanut sinulle nyt lähetteen sairaalaan ja saat sieltä kohta kutsun lisätutkimuksiin. Ainakin näin hänen tulisi toimia.

Sairaalassa alue värjätään, jolloin nähdään paremmin kuinka laajalla alalla muutosta on. Sitten otetaan koepalat. Voidaan ottaa myös raskauden aikana.

Kun koepalat on tutkittu, niin sitten tiedetään tarvitseeko tehdä toimenpiteitä vai riittääkö, että tilannetta vain seurataan kontrolli koepaloin puolen vuoden välein.

Vierailija
8/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nyt olisi hyvä tietää minkä asteen muutoksia siellä kohdunkaulalla on näkynyt.

Lääkäri on nyt möläyttänyt sinulle pelottavan sanan (syöpä) eikä selittänyt tarpeeksi. KAIKKI papilloomaviruksen aiheuttamat näppylät siellä kohdunsuulla ovat syövän esiastetta siinä mielessä että juuri niistä syylistä syöpä kehittyy. Mutta suurin osa papillomaviruksen aiheuttamista syylistä eli solumuutoksista paranee itsestään.

Sen vuoksi, kun saat papakokeesta tuloksen, että muutoksia on nähtävillä, niitä sitten tarkkaillaan eli saat ajan uuteen papakokeeseen ja katsotaan etteivät lähde kehittymään pahemmaksi ja aikanaan paranevat. Jos ne eivät parane, tai lähtevät kehittymään pahemmaksi, ne poistetaan tosiaan polttamalla tai jäädyttämällä tai pienellä kirurgisella viillolla.

Papakokeita tehdään juuri siksi, että nähtäisiin nämä "esiasteet", jos puhutaan esiasteesta niin ollaan ihan vielä voiton puolella, älä huolestu! Mutta varmaan sait ohjeet mitä jatkossa, saatko uuden ajan vai uuden papakokeen vai mitä?

Vierailija
9/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huolissasi. Ihan tavallinen naisten vaiva. Saat kutsun lisätutkimuksiin lähiaikoina.

Vierailija
10/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitojakin voidaan tehdä raskaana oleville.. ainakin näin mulle sanottiin, kun itse olin koepaloja menossa otattamaan raskaana ollessani.

Mutta saattaa siis parantua myös itsekseen ajan kanssa. Toki voi myös uusia, joten säännölliset papat tästä eteenpäin. Odottele rauhassa uutisia koepalasta.

Vierailija
11/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoita 3 aste?

Kiitos

on 1-5. 1 on puhdas näyte, 5 (vaikea)syöpä jne.

Vierailija
12/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koepalassa on jotain vakava:((((

Vierailija
13/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin riitti pelkkä seuranta ja kaveripiirissä on useampi, jolle on tehty noita hoitoja.

Tämä on todella yleistä. Papilloomaviruksia on noin 80% seksuaalisesti aktiivisista ihmisistä.

Jos sulle tehdään se määritys, joka kertoo onko saamasi papilloomavirustartunta ns. high risk eli korkean syöpämahdollisuuden riski, niin silloin suosituksena tulee seuraavaa.

Jos tupakoit -> lopeta. + älä hanki uusia sukupuolitauteja.

Näin ainakin lääkäri sanoi, että vaikka mulla on korkean riskin -virustyyppi/tyypptjä, niin todennäköisesti eivät tule ikinä tekemään mulle mitään vakavampaa ellen aloita tupakanpolttoa ja hanki kaikkia mahdollisia sukupuolitauteja tuonne soluja villitsemään.

Vierailija
14/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, minkä takia minua nyt pelottaa kuolema. En edes tiedä onko se vaikea asteinen esiastesyöpä vai ei:,((

Vierailija
15/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kten täällä on sanottu, lääkäri teki pahan mokan kun mainitsi sanan "syöpä". Se ei merkitse mitään ilman lisätutkimuksia! Asioilla vain on nimityksiä joita lääkärin ei pitäisi käyttää huolettomasti, koska joku oikeasti niistä säikähtää.

Usko pois, sinulla ja vauvalla/vauvoilla ei ole hätää! Hyvä vain kun sinusta pidetään huolta.

Vierailija
16/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tupakoinnut vain silloin tällöin ennen raskautta En tajua, minkä takia minua nyt pelottaa kuolema. En edes tiedä onko se vaikea asteinen esiastesyöpä vai ei:,((

aiheuta kohdunkaulaan niitä solumuutoksia vaan papilloomavirus. Jotku miehet kantavat papillooma- virusta ja tartuttavat sen suojaamattomassa yhdynnässä naiseen. Kaikille virus ei kuitenkaan aiheuta oireita.

Vierailija
17/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalainen tai vahva. Tämän takia on otettu koepala. Kuitenkin hän sanoi ettei ole syövästä kyse. Mitä tämä oikein tarkoita? Sekoan:,(

Vierailija
18/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemassa täältä papilloomaviruksesta

http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/viruksetjabakteerit/papilloomavirus/

Voi hieman valaista asiaa.

Vierailija
19/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, koska kirjoitan kännykkästä

Vierailija
20/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aiheuta näitä hpv-solumuutoksia, mutta siinä on niin paljon karsinogeenejä, että kyllä ne saattaa potkua antaa niille korkean syöpäriskin hpv-viruksille, jotka on siis seksin kautta hankittu. Muusta syöpäriskistä nyt puhumattakaan, kun tupakasta puhutaan.