Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan tarjoamat ajat vanhempainvartille...

Vierailija
22.09.2011 |

Myöhäisin aika on alkuiltapvästä klo14-14.15

Miten tuollaiseen aikaan työssäkäyvä ihminen pääsee koululle? Työni luonne ei edes salli aikaisemmin lähtemisiä tms.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit opettaja, voisitko yhtenä/kahtenä päivänä JÄÄDÄ sinne koululle vähän pidempään? Jos olisit rouva Turhantärkeinen, vituttaisiko sinua jos opettaja suostuisi tapaamiseen vain kesken työpäiväsi? Ja olisikohan mahdollista löytää se kompromissi vaikka siitä kello 15.45 kohdasta?

Jos olisitte opettajia, lähtisittekö kolmeksi tunniksi kotiin ja tulisitte sitten seitsemäksi takaisin kouluun vartiksi koska joku rva. Turhantärkeinen ei viitsi järjestää asioitaan niin, että saa ajan päivemmälle?

Ehkä suurennuslasilla voi löytää jotain pientä vikaa tuosta ajatusmaailmasta...

Vierailija
62/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin koko illan koululla istumiseen. Sillä olisi asia hoidettu ja kenenkään ei tarvisi nutista, että pääsen perjantaina kello 12 kotiin!

Kyllä se vaan on niin, että jos vanhemmat ei pääse päivällä, niin silloin se on illaksi järjestettävä. Ajan pitää olla sellainen, että kumpikin pystyy siihen työnsä puolesta. Ei vanhempikaan vaadi aikaa kesken opettajan oppitunnin.

Onneksi taas kerran suurin osa opettajista on täysijärkisiä ja ymmärtävät työnsä velvoitteet niiden hyvien puolien rinnalla. Kuka tästäkin on tehnyt ongelman? Olen itse opettajaperheen tytär ja ikinä vanhempani eivät olisi kitisseet siitä, että joskus joutuvat illalla koululle. Se kuului asiaan. He kokivat, että työ on kokonaisuus, jossa yleensä pääsee 13-15 kotiin, joskus menee iltaan. Sellaista se on.

Jos olisitte opettajia, lähtisittekö kolmeksi tunniksi kotiin ja tulisitte sitten seitsemäksi takaisin kouluun vartiksi koska joku rva. Turhantärkeinen ei viitsi järjestää asioitaan niin, että saa ajan päivemmälle?

Ehkä suurennuslasilla voi löytää jotain pientä vikaa tuosta ajatusmaailmasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opettajan miehen pitää päästä sohvalle makaamaan kaljatölkin kanssa. Opettajan lapsilla ei taida isää ollakaan.

ja kiire ehtiä hakemaan lasta päivähoidosta ennenkuin päiväkoti sulkeutuu.

Hassua muuten, että näin alakoulun opettajana, jolla on "lyhyet päivät", haen lapseni yleensä päiväkodista viimeisten joukossa. Joskus perjantaina, jolloin luulen olevani ensimmäisten joukossa, huomaan että muut lapset on silloinkin jo haettu hoidosta.

Vierailija
64/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja töissä Pasilassa. Asunto tuli perintönä ja myyminen hyvin hankalaa jne jne, mutta kun työnantaja tuli vastaan työajoissa, päätettiin muuttaa. Mun pitää olla töissä konttorilla klo 10 - 14 välisenä aikana, työajan määrään itse ja junassa käytetty aika lasketaan työajaksi.

Ja todellakin !!! Minä saan myös näitä ehdotuksia klo 9.45 jne ja ei yhtään ymmärretä miksi minä en voi joustaa.

Minun äitini hoitaa neuvolat, hammaslääkärit jne. Hän on toiminut lastentarhan opettajana, uskon että hän osaa välittää viestit eteenpäin minulle mitä on tapahtunut.

Minun työnaja on joustanut niin paljon että yleensä koko muutto onnistui ja paljon monessa muussa asiassa ettei mulle tulisi edes mieleen vielä tälläisen asian pyytäminen.

Ehdotin myös opettajalle puhelimitse asian käymistä, mutta ei käy, hänelle ei makseta ylitöistä. Ja mun äiti ei käy vaihtoehtona kuuntelijaksi. Viime keväänä mieheni sitten sai järkättyä itselleen ajan ja vartti oli todellakin 10 min ja asiaa ei ollut. Lapsi käyttäytyy hyvin, koulu menee hyvin, kavereita on. Ylistystä 10 min ja siinä kaikki. Kivahan sitä olisi ollut kuunnella, mutta miksi pitää tehdä vanhempien elämä hankalaksi että pääsee kuuntelemaan asiaa joka näkyy todistuksessa ja palautteessa joka reissuvihkossa on ???

Vierailija
65/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainvartille ja olen itse opettaja... Luokanopettaja tarjosi vain klo 13-14.15 välisiä aikoja ja minulla on joka päivä oppitunnit klo 15 asti.

Yläkoulussa olisi kyllä ihan turha tarjota vain iltapäiväaikoja, vanhemmat eivät tulisi. Itse tarjosin tänä vuonna 8. luokkalaisten vanhemmille aamuaikoja 7.30-9 välillä ja iltapäiväaikoja klo 15-16.30. Kolmea huoltajaa tulin tapaamaan klo 18 jälkeen (tosin silloin pitää saada joku muukin ope jäämään koululle, meillä ei saa olla yksin talossa tapaamassa huoltajia). Ne tapaamiset järjestin veso-iltapäivän päätteeksi.

Vierailija
66/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tarjoan aamuja ja iltoja (klo 8, klo 15.30 tyyppisiä.)

Sitten ne, joille ei nämäkään sovi, ottavat yhteyttä ja tulen yhtenä aamuna seitsemään, toisena tapaan vanhemmat kuudelta illalla jne.. Mutta en tietenkään voi tarjota näitä klo 07 tai klo 18 aikoja heti kättelyssä, koska muutoin joku ihan vaan huvikseen ottaa ne ajat, koska ne kuulostavat kivoilta.

Vierailija
67/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähes kaikille kolmellekymmenelle vanhemmalle käyvät vain ilta-ajat, istuu ope kai toista viikkoa kaikki illat koululla. Miten moni muu suostuisi lähtemään töistä tultuaan joka ilta tunneiksi vielä uudestaan palkatta töihin? Vai sanotaanko jossakin, että vartit pitää pitää juuri iltasella?

Vierailija
68/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän vanhempainvartit mikään uusi juttu ole, kun lapsi menee kouluun. Päiväkodeissahan käydään kasvatuskeskusteluita ainakin viisi-ja kuusivuotiaille. Jos niihin pääsee sujuvasti, miten se muuttuu hankalaksi yhtäkkiä kun lapsi menee kouluun? Vai ettekö käyneet näissä kasvatuskeskuteluissa ollenkaan?

Vierailija
69/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähes kaikille kolmellekymmenelle vanhemmalle käyvät vain ilta-ajat, istuu ope kai toista viikkoa kaikki illat koululla. Miten moni muu suostuisi lähtemään töistä tultuaan joka ilta tunneiksi vielä uudestaan palkatta töihin? Vai sanotaanko jossakin, että vartit pitää pitää juuri iltasella?

Jos aika on 15min/lapsi, niin tunnissa ehtii 3-4lasta. Näin esim yhtenä iltana ehtii hyvin kymmenkunnan lapsen vanhemmat läpikäymään. Ja kun on niitäkin vanhempia joille päiväajat sopii, niin kaikkia ei tarvitse käydä iltaisin läpi. Käytännössä tämä tarkoittaa 2iltaa!

Vierailija
70/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koittakaa nyt tajuta että se

OPE SAA PALKKAA

myös näistä vanhempainvarteista. Ne kuuluvat toimenkuvaan, ei pelkkä opetus.

Ne EIVÄT OLE ILMAISTA TYÖTÄ,

kuten ei kokeiden tarkastaminen, välituntivalvonta tai joulujuhlakaan.

Tämä on todettu ainakin kolme kertaa jo tässäkin ketjussa.

Jos aika on 15min/lapsi, niin tunnissa ehtii 3-4lasta. Näin esim yhtenä iltana ehtii hyvin kymmenkunnan lapsen vanhemmat läpikäymään. Ja kun on niitäkin vanhempia joille päiväajat sopii, niin kaikkia ei tarvitse käydä iltaisin läpi. Käytännössä tämä tarkoittaa 2iltaa!

Vierailija
71/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on äärimmäisen rankkaa illalla väsyneenä. Ja kun olen joka lapsesta aidosti ja yhtä paljon kiinnostunut, kamalaa vanhemmille, jos sekoilen sanoissani väsyneenä, enkä enää muista, mitä olen sanonut ja kenelle. Kyllä joku viisi vanhempainvarttia illassa on tarpeeksi. Ja siihen meneekin sitten kuusi iltaa.

Vierailija
72/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

open palkkaan on sisällytetty kolme tuntia yt-aikaa viikossa, josta maksetaan. Käytännössä tämä aika menee jo viikottaiseen opekokoukseen ja parin puhelun soittamiseen koteihin. Kaikki muu menee sitten ilmaisen työn piikkiin. Ei ne vanhempainvartit yt-aikaan mahdu.

Vierailija
73/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan ajoiksi ensin omia hyppytuntejani. Sitten tarjoan aamuja ja iltoja (klo 8, klo 15.30 tyyppisiä.)

Sitten ne, joille ei nämäkään sovi, ottavat yhteyttä ja tulen yhtenä aamuna seitsemään, toisena tapaan vanhemmat kuudelta illalla jne.. Mutta en tietenkään voi tarjota näitä klo 07 tai klo 18 aikoja heti kättelyssä, koska muutoin joku ihan vaan huvikseen ottaa ne ajat, koska ne kuulostavat kivoilta.

Mutta eihän tätä voi mammat tajuta, kun se aika pitäisi opettajalta tulla tarjottimella valmiiksi eteen, sellainen joka itselle parhaiten käy. Edelleenkin suurin osa vanhemmista pystyy sen ajan ottamaan noista open ehdottamista aamu- ja ilta-ajoista, ja loppujen kanssa sit sovitaan joku muu aika. Mutta vaatii se vanhemmankin aktiivisuutta edes sen verran, että kysyy siltä opettajalta muita aikoja. Täällä jauhetaan nyt ihan turhasta, koska tuskin kukaan opettaja on kieltäytynyt kokonaan joustamasta noissa ajoissa.

Vierailija
74/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovatko kaikki vaihtaneet työpaikkansa juuri kun lapsi meni ekalle?

Vierailija
75/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat siis osa opettajan työnkuvaa. Juu haluaisin minäkin palkkaa vain 24 tunnin työviikosta jos se vain olisi mahdollista.

Vierailija
76/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin keskusteluaika klo 16 eli samoihin aikoihin kun muutenkin olisin lasta hakemassa.

minuakin kiinnostaa, miten aiemmin pääsitte päiväkodin keskusteluihin?

Vierailija
77/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivisin vartteihin. Itselläni oli tunnit aina klo 8-15, yhtenä päivänä klo 14 asti, ja tarjosin sitten aikoja klo 15 eteenpäin. Muutama kyseli heti alkuun aamuaikoja mutta eivät halunneet tulla esim. klo 7.30 (tämä kävi vain yhdelle vanhemmalle) vaan tulivat sitten hyppytunniksi klo 10. Pari ehdotti ystävällisesti, että saisi tulla jo klo 14, onneksi oli tuo yksi lyhyempi päivä. Loput tulivat klo 15-17 välisenä aikana. Yksi jätti tulematta, kun ei koskaan kuulemma pääsisi ennen klo 19 (mitä on vaikea uskoa, ei kai kukaan tee töitä kellon ympäri, ja jos työmatkat ovat pari tuntia suuntaansa, niin sekin olisi hyvä mainita) ja kun sovittiin puhelinaika klo 19, niin ei ollut vielä klo 19.15 paikalla, joten tämä ope lähti sitten kotiin.

Aika moni kykenee tekemään myös etäpäiviä tai ottamaan ylityövapaata. Vain muutama vanhempi on ns. hankalampi, ja näistäkin taitaa osa olla vain ylipäätään haluttomia tapaamiseen.

En pidä kollegoiden arvostelemisesta, mutta en käsitä opettajaa, joka tarjoaa vanhempainvarttiaikoja klo 13-14. Meillä yläkoulun puolella tuosta saisi jo vakavan puhuttelun rehtorilta. Tavoitteena on oikeasti tavoittaa se vanhempi, joten aikoja on annettava monipuolisesti useamman tunnin vaihtelulla esim. klo 15-18 tai sitten klo 7-8 ja klo 15-17 useampana päivänä. On jo aika hävytöntä alakoulun open väittää, ettei muka ehdi klo 14 jälkeen. Minä pääsen tapaamisiin aina klo 15.30 jälkeen (klo 15 loppuu koulu ja sen jälkeen puolen tunnin työmatka), varmasti näin myös muillakin vanhemmilla.

Vierailija
78/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenneuvolaan, lasten lääkäriin, lasten hammaslääkäriin, äitiysneuvolaan, lääkäriin, hammaslääkäriin, pankkiin, erilaisiin virastoihin, verotoimistoon, vakuutusyhtiöön, päiväkodin aamujuhliin, päiväkodin kahvitilaisuuksiin yms., mutta kun kerran vuodessa pitäisi käydä oman lapsen koululla kääntymässä vartti, niin se ei vaan sitten mitenkään onnistu.

onnistuneet näin

- Neuvola, lääkärit: Saatu aikainen aamu- tai myöhäinen iltapäiväaika, joten jompi kumpi pystyy viemään ennen tai jälkeen töiden. Lääkärissä käymme välillä juuri tästä syystä yksityisellä, vaikka vakuutus ei korvaakaan.

- Äitiysneuvola: Tähän on työnantajan lakisääteisesti annettava mahdollisuus. Itse olin kyllä niin paljon sairaslomalla, että ei tarvinnut enää sen vuoksi paljoa työajalla käydä. (Ja aamu- tai iltapäivät onnistuivat täälläkin)

- Pankissa en ole käynyt varmaan vuosiin. Jos tarvitsee, niin nekin ovat yleensä auki ainakin neljään ja voi sopia vielä myöhempiäkin aikoja.

- Mitään virastoa en muista, missä olisi pitänyt käydä henkilökohtaisesti varmaan 10 vuoteen. Kaikki on hoitunut netissä, postiste tai puhelimella.

- Passin olen hakenut kahdesti toisen kerran illalla töiden jälkeen toisen lomalla.

- Vakuutusyhtiössä olen käynyt kahdesti. Toisella kertaa kävin n. klo 17, toisella kertaa lomalla.

- Päiväkodissa ei ole vielä ollut yhtään aamujuhlaa tai kahvitilaisuuksia. (Ja jos on, niin ne ovat niin aikaisin, että sinne pääsee vähän töistä myöhästymällä, ei tarvitse olla montaa tuntia pois tai keskellä päivää)

- Vasukeskusteluun päiväkodissa olisi löytynyt tarvittaessa aika myöhäisiäkin aikoja. (Itse kyllä pääsin sillä kertaa keskellä päivää, kun oli työasiaa samaan suuntaan.)

Mulla ei siis ainakaan tule oikeastaan ollenkaan asioita, joita olisi pakko hoitaa työaikana keskellä päivää. Melkein kaiken olen onnistunut hoitamaan työajan ulkopuolella, ja niitä mitä en, on onnistunut niin, että ei tarvitse lähteä kesken työpäivän tai tosi paljon etuajassa.

Vierailija
79/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASU-keskustelujen ajat sopivat ainoastaan silloin, kun riittävän monta hoitajaa työvuorossa ja yksi pystyy irtoamaan keskusteluun. Asiassa ei ole jouston varaa. Minulla on 3 lasta päiväkodissa. Omien lasten äitienpäivätilaisuudet, joulujuhlat sun muut jäävät minulta lähes aina väliin. Olen yläkoulun opettaja...

Vierailija
80/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuttomasti klo 16-17

Siksi ihmettelen näitä alakoulun opettajia kun heillä on kiire päästä koululta klo 13 kotiin ja missään nimessä ei voida joustaa yhtään myöhempään.

Kuten joku tuolla aiemmin sanoi. Opettajien lapsille ei nähtävästi ole isää kun opettajien pitää päästä heti klo 13 lähtemään koululta.

Muutama tuntia töitä viikossa ja pitkät lomat ja ei tippaakaan nähtävästi halua joustaa. Kannattaisi opettajienkin käydä tekemässä välillä oikeita töitä niin voisi vähän suhteellisuudentaju palata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän