Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan tarjoamat ajat vanhempainvartille...

Vierailija
22.09.2011 |

Myöhäisin aika on alkuiltapvästä klo14-14.15

Miten tuollaiseen aikaan työssäkäyvä ihminen pääsee koululle? Työni luonne ei edes salli aikaisemmin lähtemisiä tms.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletko sä ap kysynyt siltä opettajalta, että onnistuisiko joku muu aika, kun noi ei sulle käy? Vai kitisetkö sä jo etukäteen ihan aiheetta?

Vierailija
42/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sillä ole mitään velvollisuutta istua vanhempien kanssa juttelemassa aamuseitsemältä tai illalla kuudelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin kokonaistyöajassa. En tosiaankaan voi määrätä omista menemisistäni aina - mutta kun siirryin virastoajasta kokonaistyöaikaan, vapauduin 8-16 -orjuudesta. Työ vaatii välillä matkoja, joskus yötöitä ja ajoittain ylitöitä - siksi on hyvä että edes osan menoistaan voi päättää itse.

sitä, että pitää olla tiettyyn aikaan jossain - pikemminkin päinvastoin. Esim yliopistolaiset ovat monet kokonaistyöajassa, mikä tarkoittaa sitä että töitä voi tehdä hyvinkin joustavasti. Virastotyöaika 8-16 vasta saisikin opettajat älähtämään. Se olisi paitsi järjestön ja turha, myös rassaisi ko. ammattikunnan hermoja ja veisi saavutetut edut etenkin alakoulun opettajilta, joilla tosissaan on lyhyet päivät. Päivien lyhyydestä ja lomien pituudesta puhuttaessa on toki muistettava, ettei alakoulun opettajien palkkakaan ole häävi suhteessa koulutuksen pituuteen ja työn vastuullisuuteen.

Heillähän tulee juuri jonkin verran ilta ja jopa viikonlopputöitä esim. reissujen muodossa. Eli jos työtehtävät on tehtävä, mutta varsinaista paikalaoloaikaa ei ole, niin se ei tarkoita että työntekijä yksipuolisesti määrää milloin on töissä.

Vierailija
44/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi saada jonkinlainen palaveri aikaiseksi. Pystytte kyllä puhelimsessakin puhumaan tärkeät asiat.

Vierailija
45/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta opettajalle rankkaa olla 15 tuntia palkatonta työtä ilta-aikaan koululla. Tunnen monta opettajaa, joiden miehet ovat iltaisin töissä, jotka joutuvat maksamaan siitä lapsenvahdille palkkaa, että pääsevät näihin ilmaisiin töihin illalla koululle. Monet perheet kun järjestävät työnsä ja elämänsä siten, että toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa edes ilta-aikaan. Siksi ihmettelenkin teitä, jotka eivät mitenkään ja milloinkaan pääse koululle vartteihin kuin iltamyöhällä, että onko teidän lapset tosiaan kaikki iltapäivät koulusta tultuaan yksin kotona iltaan saakka.

Vierailija
46/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis työnantajallesi on ihan jees että viet lapsiasi hammaslääkäriin tai käyt päiväkodin juhlissa, mutta oman lapsen koulunkäyntiä työnantaja ei kunniota ja sitä varten jousta, tätäkö tarkoitat?

Vierailija
47/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai meinaatko että sieltä lapsiryhmästä livistetään 1h ajaksi pois ja jätetään vaikkapa se iltavuorolainen siihen kuseen yksin? kun aamuvuorolainenkin jo lähtenyt/lähdössä kotiin.

Voi pyhä yksinkertaisuus näitä tätejä täällä:O

työssä on vaikea saada esim.tunnin poissaoloa?

Kertokaa.

Vierailija
48/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei töistä voi koskaan lähteä aikaisemmin? minä olen aina luullut, että ne ovat työaikaa eikä hyväntekeväisyyttä?

Vierailija
49/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on paljon harhaluuloja mitä tulee päiväkotielämään-ja työhön ja usein ne harhaluulot ruokkivat ruusuisempaa kuvaa koko hommasta kuin mitä se onkaan.

Aika tuuria on että saisi juuri sinä päivänä mitkä opettaja ilmoittanut hälle sopiviksi/mitä vapaina ottaa sen plussatunnin mikä _ehkä_ plakkarissa on ja toisekseen tähän aikaan syksystä ei ylityötunteja ole vielä kys jutuista kertynytkään.

Toiseksi päiväkodeissa on useimmissa totaalinen ylityökielto nykyisin..

jos ei töistä voi koskaan lähteä aikaisemmin? minä olen aina luullut, että ne ovat työaikaa eikä hyväntekeväisyyttä?

Vierailija
50/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä mahdollisia, huom! mahdollisia, ylityötunteja, saa ottaa silloin kun itselle sopii? ehei, et voisi enempää väärässä olla.

Nehän otetaan silloin kun ryhmälle ja KOKO talolle, sopii eli toisin sanoen aamulla tsekataan mikä on tilanne yksikössä ja sen ryhmissä ja sitten kysytään omalta tiimiltä ja sen jälkeen koko talon ryhmiltä passaako ylityötunti ottaa. Ja mahdollisesti vielä pkn johtajaltakin.

Sitä kun ei voi ikinä tietää montako työntekijää on poissa minäkin päivänä niin eipä siinä etukäteen mitään sumplita.

-pk-täti-

Vierailija
51/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole palkatonta työtä, vaan opettajille kuuluvia tehtäviä. Niistä maksetaan, ne sisältyvät työtehtäviin, työaikaan! Toki joku ope tekisi nämä tehtävät mieluummin iltapäivällä, mutta joskus ne vaan on tehtävä illalla.

En minäkään voi omassa työssäni sanoa, että palaveri Helsingissä ei sovi koska lapsilla ei ole hoitajaa. Joudun joskus lähtemään kuuden junaan, joskus palaan illalla kasilta. Joskus olen viikon työmatkalla. Se on työn luonne.

Ei alakoulun opettajan työtä ole vain opetus 8-14 välillä, 20h/vko - kyllä siihen kuuluvat vanhempainvartitkin, juhlat ja palaverit, satunnaiset lauantaityöpäivät ja muut. Niistä saa palkkaa.

mutta opettajalle rankkaa olla 15 tuntia palkatonta työtä ilta-aikaan koululla. Tunnen monta opettajaa, joiden miehet ovat iltaisin töissä, jotka joutuvat maksamaan siitä lapsenvahdille palkkaa, että pääsevät näihin ilmaisiin töihin illalla koululle. Monet perheet kun järjestävät työnsä ja elämänsä siten, että toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa edes ilta-aikaan. Siksi ihmettelenkin teitä, jotka eivät mitenkään ja milloinkaan pääse koululle vartteihin kuin iltamyöhällä, että onko teidän lapset tosiaan kaikki iltapäivät koulusta tultuaan yksin kotona iltaan saakka.

Vierailija
52/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriin tms., jos eivät itse koskaan pääse, eikä mieskään voi työstään joustaa? Voihan se mieskin siis sinne vanhempainvarttiin mennä?

meidän lapset on olleet sitten jossain aika erilaisessa päiväkodissa, sillä siellä monet työntekijät pääsevät aina kolmelta töistä.

Vierailija
53/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä jonkun totaali-yh:n kohdalla ymmärrän ongelman, mutta muuten en.

Minä ainakin sisseilen aina noiden tapaamisten kanssa iltamyöhään ja sitten ne on ohi parissa päivässä. Tarjoan aikoja 14-20, pidän 30 minuutin tauon vain jossain vaiheessa. Ei se ole minulle ongelma joskus harvoin istua töissä myöhään. Toisaalta pääsen useimpina päivinä kotiin sellaiseen aikaan, josta muuta työssäkäyvät saavat vain uneksia.

Kannattaisi näiden rutisevien opettajien kokeilla jotain muuta työtä joskus, niin näkisivät realiteetit. Tein 10 vuotta ennen opettajuutta toista työtä ja siellä joka päivä istuttiin töissä neljään, sen lisäksi monesti oli esim. Jenkkeihin puhelinpalaveri 16-18 ja työmatkoilta palattiin klo 23 illalla. Ilman mitään lisäkorvauksia ja aamulla taas töihin kahdeksaksi.

t: joustava ope

Vierailija
54/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää.

Minä en yhden lapsen aikana pystynyt vanhempainvarttiin tulemaan. Joten me hoidimme sen sähköpostitse:)

Toimi hyvin. Minä laitoin kysymykset, ope vastasi ja laittoi omat kysymykse ja minä vastasin. Saimme kaiken tarvittavan hoidettua. Luovaa mielikuvitusta peliin jos ei pysty järjestämään itselleen kesken työpäivän vapaata.

Puhelinvarttikin voisi toimia jos opettaja ei ole kaavoihinsa kangistunut.

Minä, maailmannapa, en voi joustaa; joustakoot opettajat, päiväkoti, lääkärit jne.

Voi sissos! Älkää ihmiset vaatiko muilta enempää kuin vaaditte itseltänne. Jos te ette jousta, ei tarvitse muidenkaan joustaa.

Vierailija
55/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis työnantajallesi on ihan jees että viet lapsiasi hammaslääkäriin tai käyt päiväkodin juhlissa, mutta oman lapsen koulunkäyntiä työnantaja ei kunniota ja sitä varten jousta, tätäkö tarkoitat?

Työnantaja ehkä hyväksyy pari kertaa vuodessa jouston, mutta ei joka kuukausi. Vanhempainvartit ovat yleensä syksyisin syys-lokakuun vaihteessa, ainakin meillä. Ja jos on kolme lasta, niin työnantaja ei katso hyvällä kolmea joustoa kuukauden sisällä. Eli joustoja ei saa olla liikaa, eikä liian lähekkäin.

Vierailija
56/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä kai sen keskustelun tosiaan voi hoitaa vaikka puhelimitse tai sähköpostilla?

Vierailija
57/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisitte opettajia, lähtisittekö kolmeksi tunniksi kotiin ja tulisitte sitten seitsemäksi takaisin kouluun vartiksi koska joku rva. Turhantärkeinen ei viitsi järjestää asioitaan niin, että saa ajan päivemmälle?

Ehkä suurennuslasilla voi löytää jotain pientä vikaa tuosta ajatusmaailmasta...

Vierailija
58/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiire ehtiä hakemaan lasta päivähoidosta ennenkuin päiväkoti sulkeutuu.

Hassua muuten, että näin alakoulun opettajana, jolla on "lyhyet päivät", haen lapseni yleensä päiväkodista viimeisten joukossa. Joskus perjantaina, jolloin luulen olevani ensimmäisten joukossa, huomaan että muut lapset on silloinkin jo haettu hoidosta.

Vierailija
59/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssä on vaikea saada esim.tunnin poissaoloa?

Kertokaa.

Kuvitteletko tosiaan, että kaikki ovat töissä lasten koulun vieressä? Minulla on esimerkiksi työmataa 40km. Kun ajan ensin sieltä kouluun ,olen vanhempainvartin ja ajan takaisin, tulee poissaoloa kyllä enemmän kuin tunti.

Onneksi meillä on vanhempainvartteja pystytty järjestämään myös hiukan myöhemmin.

Vierailija
60/83 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se oletus, että jos ei pääse töistä päivällä niin se on vaan oma valinta ja turhantärkeyttä

Pääseekö ope itse kesken oppitunnin helposti lähtemään johonkin omiin menoihin? Reksi sanoo vaan joka kerta että totta kai täytyyhän meidän joustaa, ei sillä niin väliä ettei sijaista ole?

Jos olisitte opettajia, lähtisittekö kolmeksi tunniksi kotiin ja tulisitte sitten seitsemäksi takaisin kouluun vartiksi koska joku rva. Turhantärkeinen ei viitsi järjestää asioitaan niin, että saa ajan päivemmälle? Ehkä suurennuslasilla voi löytää jotain pientä vikaa tuosta ajatusmaailmasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi