silmien värejä lapsilla, jos toisella vanhemmalla on vihreät, toisella siniset silmät?
Kommentit (20)
Vanhimmalla erittäin vihreät silmät, nuoremmalla vähän sinertävät, mutta ei yhtä siniset kuin isällään.
Omat vihreät silmäni olen perinyt äidiltäni, isälläni siniset. Sisaruksistani toinen vihreä silmäinen, toisella hyvin tummat silmät, eivät kirkkaan siniset, mutta eivät ihan vihreätkään.
yhdellä harmaat, kahdella vihreät ja yhdellä siniset
siskoni tummia silmiä voisikin luonehtia orvokin sinisiksi, meillä suvussa ruskeasilmäinen isomummo myös, omat silmäni ovat enemmän ruskeaan taittuvat eivät yhtään siniseen
Kaikilla lapsilla syntyessään orvokinsiniset. 2 vanhimmalla vaalentuneet vaaleansinisiksi ja nuorin on vasta pikkuvauva, joten hänestä ei vielä tiedä.
Esikoisella on vihreät (olivat siniset pitkän aikaa, ehkä neljän-viiden ikäisenä muuttuivat vihreiksi). Keskimmäisellä ainakin vielä siniset(5v) ja nuorimmalla myös siniset (1v8kk). Saas nähdä, muuttuvatko kaikilla vihreiksi.
Esikoinen tyttö ja hänelle tuli vihreät, niin kuin itselläni ja kaksi nuorempaa poikia. Perisivätköhän sitten ne siniset silmät isän tapaan.
Minulla on vihreänharmaat. Vuosien mittaan ovat muuttuneet aina vain vihreämmäksi, ovat siis vaalean vihreät. Aviomiehellä on siniset. Toisella lapsellamme on puhtaan siniset silmät, mutta nuoremmalle tulikin harmaat.
Siskollani on vaalenvihreät (harmaalla sävyllä siis) ja sinisilmäinen kumppani... Ei "sinisilmäinen", vaan siniset silmät.
Lapsilla ykkösellä vihreänruskeat (kuten isälläni), kakkosella vihreänruskeat, kolmosella puhtaan siniset, nuorimmalla vihreänruskeat.
varrella koko ajan vihreämmksi muuttuvat silmät ruskein pistein koristeltuna :) ja miehellä haalean siniset.
Esikoinen (tytär) samalaiset kuin minulla, ensin siniset, vajaa kymmenen vuotiaana muuttuivat harmaiksi ja nyt alkavat koko ajan enemmän vihertää.
Nuoremmilla (tyttö ja poika) siniset silmät, muttei samanlaiset haaleat kuin isällään.
Tuo silmien värien muuttuminen. Johtuukohan se hormonimuutoksista? Ainakin vanhetessa väripigmentin tuotannossa tapahtuu minusta muutoksia, tämän seurauksena äidilläni on nykyään enemmänkin keltaiset kuin vihreät silmät. Yhdellä kaverillani silmät vaihtoivat teini-iässä väriä ruskeista vihreiksi.
mutta voisi kait noioll amuutakin...
Äidilläni on vihreät silmät, isälläni siniset, ovat edelleen yli 60-vuotiaana hänellä ihan taivaansiniset eivätkä harmaantuneet. Minulla ja pikkusiskollani on haaleamman siniset silmät.
Mun miehelläni taas on rusehtavan vihreät silmät, ja esikoisellamme, tyttö, on siniset silmät. Ne ovat enemmän kuten isälläni, eivät sellaiset haaleat kuten mulla. Toisella lapsellamme, poika, on samanväriset silmät kuin isällään, rusehtavan vihreät. Saa nähdä, millaiset silmät tämä kolmas lapsi saa.
vihreäksi, mutta eihän ne täysin vihreät ole, minulla pohjaväri on vihreä mutta ruskeaa ym löytyy. Sekasikiösilmät siis, vihreä korostuu täysillä tietyissä tilenteissa.
Omalla äidilläni oli ruskeat ja isällä siniset. Veljeni on ruskeasilmäinen.
Miehelläni on hailakansiniset ja lapsellani on siniset.
Eli otappa noista selvää:)
tiedä.
Samanlaiset vihreät silmät ovat periytyneet äidinpuolen tädilleni ja heidän isälleen.
Heistä en tiedä onko väri muuttunut vähitellen vai ollut sellaisenaan heti alusta asti.
T: nro 6 (jos oikein muistan :)
isälläni sellaset inhat teräksen harmaat, toisinaan taivaan siniset.
Itselläni vaihtelee myös sinisestä tuohon ällöttävään teräksen harmaaseen :(
Neljästä lapsesta kahdella on sinivihreet, sellainen sekoitus äitiä ja isää. Yhdellä on lähes yhtä vihreät kuin minulla (siis selkeästi vihreät) ja yhdellä täysin isänsä silmät.
Ihanasti periytynyt siis :)
Ja sanottakoon vielä, että lapsista on kaks poikaa ja kaks tyttöä; toisella tytöistä on nuo "mun" vihreet silmät ja toisella pojista "isin silmät"
molemmille lapsille tuli siniset silmät. Toisella on sinisissä silmissä vahvoja ruskeita pilkkuja - eikö vihreys tule ruskean geenistä?
Toisen lapsen siniset silmät ovat syvän siniset, kun isällä on enemmän sinisen harmahtavat.
Toisella lapsella orvokin siniset ja toisella (joka vielä hyvin pieni) on jo huomattavissa taittumista vihreään ja jopa ruskeaan. Mummoni äiti oli ruskeasilmäinen, eikä hänen jälkeensä ole ruskeasilmäisiä suvussamme ollut, jospa tämä pikku-ukko saisi esiäidin silmien värin..
Kahdella lapsella kummallakin siniset. Toisella vähän vihreitä pilkkuja siniharmaan seassa, toisella ihan kirkkaan vaaleansiniset silmät.
up