Oliko teidän kotona aina siistiä silloin, kun olit itse lapsi?
Ei puhuta nyt mistään teini-iästä, vaan silloin kun olit lapsi. Oliko teillä aina siistiä? Entä millainen siivo omassa kodissasi on?
Minua tuskastuttaa, kun meillä on aina kauhea sotku. Leluja, pyykkejä, tiskejä, lehtiä, rojuja ja keskeneräisiä kotitöitä. Kolme alle kouluikäistä lasta, en vaan repeä tähän kaikkeen!! Minua kuitenkin vähän lohduttaa, että meillä kotona oli lapsuudessani ihan samanlainen kaaos koko ajan. Eteinen oli aina sikinsokin kenkiä, reppuja ja matot rutussa. Keittiön tiskipöytä pursui pesemättömiä astioita (silloin pestiin käsin). Ja samalla tavalla leluja, lehtiä, rojuja jne.
Kommentit (41)
kaikilla aina myös siistit vaatteet päällä ,ja sisällä käytettiin sisäkenkiä. Olen 50 luvulta ja Helsingistä. Tavaroita oli paljon vähemmän, ja leluja muutama kymmen.
Ei ollut liikaa vaatteita ,eikä huonekalujakaan.
Meillä kaikki paikat kiilsi vaikka 4 lasta. Äiti kävi töissä ja hoiti kaikki kotityötkin vielä päälle. Toista ovat naiset nykyään: haluavat olla vain kotona, istua perse leveenä netin ääressä ja karjua muulle perheelle kuinka kotityöt ovat oikeaa työtä, josta miehen itseasiassa pitäisi maksaa tälle. Oikeasti tällaisen naisen kotityöt ovat vain pintahutaisua, sillä eihän sitä ehdi muilta kiireiltä. Ja näitä naisiahan riittää, olen kuullut! Huom! olen itse nainen Helsingistä, eikä minun tarvitse itse siivota tms., vaikka osaisinkin.
Äidilläni oli kilpirauhasen liikatoiminta.
Hän ei pysty sietämään pientäkään epäjärjestystä ja on kovin bakteerikammoinen.
Meillä oli todella siistiä, ja äitini kodissa on tietysti vieläkin todella siistiä.
Minun kodissani taas ei ole kovinkaan siistiä.
Lasten lelut pyritään raivaamaan n. 1-2 kertaa viikossa. Pölypallerot imuroidaan kun semmoisia nähdään, samoin näkyvät roskat, hiekat ymv.
Siivooja käy tekemässä perusteellisen siivouksen kerran kuukaudessa.
Itse siivoillaan vessaa, kylppäriä ja keittiötä tarpeen mukaan siivoojan käyntien välillä.
Äitini oli kotiäiti. Meitä kolme lasta. Isäni on siistimpi ihminen kuin äitini.
Meillä on myös kotona aina kauhea kaaos. Joskus saadan jokin pieni alue raivattua, mutta pian taas repsahtaa. Rajoittaa aika paljon sosiaalista elämää tällainen, en kehtaa pyytää sotkujen ihmisiä kylään, vaikka muuten haluaisin. Ja koskaan en saa aikaan -vaikka kovasti yrittäisin-sellaista siisteystasoa, että tiettyjä ihmisiä kehtaisin kylään kutsua. Lähimpiä ystäviäni pyydän tänne toisinaan.
Ahdistaa jo etukäteen mitä tästä tulee, kun lapsi kasvaa. Nyt on vielä ihan pieni. Kaverinsa haluaa varmaan tuoda kotiin ja sitten joutuu häpeämään meidän sotkuista kotia:(
enkä voinut koskaan tuoda kotiin kavereita koska meillä oli aina todella sotkuista, mikä hävetti ja ärsytti minua. Kerran löysin patjastani matoja ja niitä oli myös pannulapuissa. Vanhempieni koti on edelleenkin sotkuinen.
Silloin tosin kotona oli vain minä ja päivällä 2-3 hoitolasta.
Meillä on nyt kyllä kaikkea muuta kuin siistiä, lapsia on 3 alle kouluikäistä + 1 kouluikäinen. Äitini saakin meillä aina hermoromahduksun ja alkaa heti puunaamaan nuttura tutisten :D
Äitini oli neurootikko. Jopa mattojen hapsujen piti olla suorassa jne.
Nyt omassa kodissa on useimmiten aikamoinen kaaos (ei likaista mutta sekaista).
Samoin meillä! Joka päivä imuroitiin ja kaikki pienet karvatkin nypittiin lattioilta. Huh. Ahdistavaa. Ei ole tarttunut, muuta kuin joskus ahdistaa oma kodin kaaos, siis sekaisuus ei likaisuus. Äidilläni ei ollut koskaan aikaa minulle kun koko ajan piti siivota. Itse leikin mielummin lasten kanssa jos pitää valita, siivota ehtii myöhemmin.
En muista kovinkaan tarkkaan. Kai meillä oli ihan perussiistiä, kun joka perjantai oli pakollinen siivouspäivä ja ei siinä yhdessä viikossa ehtinyt sen verran isoa taloa ihan kokonaan kaaoksen valtaan saada. Toisaalta saattoi meillä olla sotkuistakin, kun muistan että tehtiin siskon ja veljen kanssa äidille 'päivän pelastuksia' eli siivottiin sillä aikaa kun äiti oli poissa kotoa.
Nykysellään yritän siivota kotoa opitulla tavalla perjantaisin, mutta en stressaa vaikka en jaksaisikaan juuri silloin tiettynä päivänä puunata koko kämppää puhtaaksi. Nyt koti on aika sotkuinen, koska en jaksanut imuroida viime viikolla ja tavarat on vähän hujan hajan missä sattuu.
Mulla on tällainen sukulainen. Liittyyks todella kilpirauhaseen?
Äidilläni oli kilpirauhasen liikatoiminta.
Hän ei pysty sietämään pientäkään epäjärjestystä ja on kovin bakteerikammoinen.
Meillä oli todella siistiä, ja äitini kodissa on tietysti vieläkin todella siistiä.Minun kodissani taas ei ole kovinkaan siistiä.
Lasten lelut pyritään raivaamaan n. 1-2 kertaa viikossa. Pölypallerot imuroidaan kun semmoisia nähdään, samoin näkyvät roskat, hiekat ymv.
Siivooja käy tekemässä perusteellisen siivouksen kerran kuukaudessa.
Itse siivoillaan vessaa, kylppäriä ja keittiötä tarpeen mukaan siivoojan käyntien välillä.
rojua oli jokapaikassa, lattiat täynnä hiekkaa, villakoiria jne. äitini ei pitänyt siivoamisesta, hän ei siivonnut vaan huutamalla ja uhkailemalla lapset laitettiin siivoamaan. äitini oli kuitenkin kotiäiti...
meillä on lelut lattialla, pyykit viikkaamatta, kengät sekaisin jne. minä käyn kuitenkin täys päiväisesti töissä, lisäksi pyöritämme maatilaa. ja äitini kehtaa valittaa siskolleni kuinka meillä on aina niin sekaista...
Mielestäni kuitenkin ihan normaaliin tapaan siivoiltiin, ei ollut mitään pakkomiellettä siivoamisesta kenelläkään. Enemmänkin sellaista tavallista, että tavarat laitettiin paikoilleen kun nitä ei enää tarvittu, ja siivoaminen oli sellaista ylläpitosiivousta enimmäkseen. En muista että meillä olisi ollut koskaan mitään suursiivouksia eikä meillä tainnut olla mitään erityistä viikkosiivouspäivääkään.
Tähän samaan olen pyrkinyt itsekin, joten oma kotikin on aina ollut suht siisti ja puhdas.
mutta eipä meillä ollut lelujakaan, eikä vaatteita kuin yksi vaatekerta.
Eikä äiti ollut IKINÄ meidän kanssa, vaikka kotiäiti olikin.
Siivottiin hyvin kerran viikossa ja muuten pidettiin kohtuullista siivoa yllä. Mutta meitä oli seitsemän, ja aina jonkun kohdan siivottuaan äiti siirtyi seuraavaan, ja selän takana oli jo sotkettu. Lisäksi muistan elävästi miten itse piilotin mm. puoliksi syödyn tomaatin patterin väliin kun en jaksanut sitä syödä.
Lasten huoneet eivät olleet siistit. Nykyisin kotonani on aina siistiä, toki lapsetkin ovat jo 11 ja 15 v. Silloin kun lapset oli pienempiä, sotkuja oli kyllä.
Mulla on tällainen sukulainen. Liittyyks todella kilpirauhaseen?
Äidilläni oli kilpirauhasen liikatoiminta. Hän ei pysty sietämään pientäkään epäjärjestystä ja on kovin bakteerikammoinen. Meillä oli todella siistiä, ja äitini kodissa on tietysti vieläkin todella siistiä. Minun kodissani taas ei ole kovinkaan siistiä. Lasten lelut pyritään raivaamaan n. 1-2 kertaa viikossa. Pölypallerot imuroidaan kun semmoisia nähdään, samoin näkyvät roskat, hiekat ymv. Siivooja käy tekemässä perusteellisen siivouksen kerran kuukaudessa. Itse siivoillaan vessaa, kylppäriä ja keittiötä tarpeen mukaan siivoojan käyntien välillä.
Kilpirauhasen liikatoiminnasta kärsivällä ihmisellä on aivan hirveästi energiaa ja todella vähäinen unentarve. Ovat levottomia ja saavat paljon enemmän asioita tehtyä kuin muut.
Äidilläni se ilmeni mm. jatkuvana siivoamisena.
Viikonloppuisinkin saattoi tulla jo ennen seitsemää siivoamaan lastenhuoneita ja vaihtamaan petivaatteita, riippumatta siitä nukkuivatko lapset vielä vai eivät :(
Bakteerikammoisuus ja huono epäjärjestyksen sieto ovat kuitenkin ihan muita juttuja.
Kilppari antaa vaan lisävirtaa toteuttaa siisteyskäsitystään.
mutta mielikuva on että mun lapsuudenkodissa oli siistiä, mun huoneessakaan ei lojuneet vaatteet pitkin lattiaa.
Meillä on nyt melko siistiä, koira&kissa ja 3 lasta pitää tosin huolen ettei mitenkään putipuhdasta ole koskaan. Teinitytön huoneessa on kaaos, vaatekapitkin taitaa olla tarpeettomia kun vaatteet on lattialla sikinsokin.
mutta meillä oli vähän tavaraa. Siihen aikaan oli onneksi jo kirppareita, niihin äiti vei ylimääräisiä, jos jotain oli. Kaikki meidän lasten vaatteet meni samantien kiertoon.
Ainoastaan mun huone oli lähes aina sotkuinen, veljeni taas siisti.
Nyt on siistiä, koska tavaramäärä on vähentynyt ja paljon.
Kodin saan pidettyä perussiistinä kun on kunnon apuvälineet : tiskikone ja robotti-imuri ja työvuorolista töistä + siivouslista mulla, johon menee n 15 min päivässä + käyn kaikki kaapit läpi 2 x vuodessa.
Tiedän hyvin paljon likaisia koteja ja suurin syy on se että on liikaa tavaraa ( ja roskaa ).
minun huoneessani. Tavaraa oli vähemmän ja äitini kotirouva, jolla kävi siivoaja 1-2 kertaa viikossa. (Joskin meitä alle kouluikäisiä oli hänellä enemmän hoidettavana kuin minulla nyt.)