Erityisopettajat, mikseivät "tavallisetkin"
Millaista nimittelyä olette saaneet osaksenne oppilailta? Kyselee erityisopettajaksi valmistuva, joka tekee työtä opintojen ohessa. Ja saa kuulla päivittäin järkyttäviä nimityksiä. Eli kohtalotovereita kaipaan.
Kommentit (45)
Suomen huonomaineisimmalla yläasteella töissä ja koulussamme on lukuisia erkkaluokkia. Olen kuullut vuosien varrella ties miten monta kertaa rumaa kielenkäyttöä, mutta useimmiten se on kertonut vain oppilaan omasta pahasta olosta eikä ole varsinaisesti ollut mitään henkilökohtaista loukkausta minua kohtaan. Vain kerran on minua tässä huonossa koulussa haistateltu päin naamaa ja silloin kirjoitin asiasta jälki-istunnon ja siihen lappuun kirjoitin sanasta sanaan, että mitä neiti-ihminen oli suustaan minulle suoltanut.
Olen ollut myös töissä eräällä erittäin hyvämaineisella alueella ja siellä yllättäen on tullut vastaan jopa laittomia uhkauksia ja se oppilaiden röyhkeys on minua suuresti järkyttänyt. Onneksi oppilaat ovat sitten ymmärtäneet yleensä kertasanomisesta, että miten vakavasta asiasta on kyse tuollaisessa laittomassa uhkauksessa ja olen sanonut, että aion kirjoittaa jokaisen laittoman uhkauksen talteen. Tämä yleensä järkyttänyt jo luokkakavereita niin paljon, että on rauhoittanut tilanteen, mutta yllättävää on tosiaan se, että mitä paremmalla alueella ollaan, niin sitä epäkunnoittavampia oppilaat on opettajia kohtaan.
Mikäli tuollainen haistattelu ja kunnianloukkaus on jokapäiväistä, niin sanoisin, että silloin on syytä katsoa myös peiliin. Olen nähnyt paljon jopa nivelluokkien oppilaiden käytöstä ja omaa opettajaansa kohtaan ovat yleensä kyllä tosi kunnioittavia. Toki alkujähinät varmaan tulee käytyä, mutta kun pelisäännöt on selvät, niin tuommoista haistattelua ja laittomia uhkauksia ei enää voi tulla.
vaan koko koulun yhdessä sovituista toimintaperiaatteista ja malleista sekä kollegiaalisuudesta. Johdon tuki on myös tärkeä. Millaista apua saat esimieheltäsi? Jos oppilaat ovat hankalia, etkä yksin "selviä" mitä tukitoimia on tarjottu / kokeiltu? Ei opettajan tarvitse pähkäillä yksin tai oikeastaan opettaja EI SAA pähkäillä yksin...
Näiden muutaman aiemmin mainitun ääriainespaikan lisäksi meillä on myös tässä maassa jokunen valtion laitos, jossa tehdään hyvin pitkälti töitä niiden samojen nuorten kanssa. Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään kilpailua siitä, kenellä on ne kaikkein haastavimmat muruset :)
Ja jos teini haistattelee, uhkailee ja puhelee törkeyksiä, miten hitossa se on opettajan vika?
Mikäli tuollainen haistattelu ja kunnianloukkaus on jokapäiväistä, niin sanoisin, että silloin on syytä katsoa myös peiliin. Olen nähnyt paljon jopa nivelluokkien oppilaiden käytöstä ja omaa opettajaansa kohtaan ovat yleensä kyllä tosi kunnioittavia. Toki alkujähinät varmaan tulee käytyä, mutta kun pelisäännöt on selvät, niin tuommoista haistattelua ja laittomia uhkauksia ei enää voi tulla
Sitä on joko luontaisesti tai jotkut voivat sen teoillaan vähin erin ansaita. Moni häiriintynyt nuori juttelee tosi rumasti, mutta erittäin harvoin kohdistavat sitä kuitenkaan heille läheisimpään aikuiseen, jos aikuisella on tietty auktoriteettiasema tähän nuoreen. Keinoja tähän auktoriteettiaseman syntymiseen on useita, joskus se on luontaista, joskus autaa puhe, joskus huumori, joskus joku muu juttu. Se on juuri tätä ammattikasvattajan taitoa, että tajuaa, että mistä kutakin nuorta pitää nykäistä. Usein nämä nivelessä / tuetulla esyllä olevat ovat kyllä aika tuulen mukana meneviä, joten joskus myös järkevä perääntyminen voi olla viisasta eli kannattaa joskus valita taistelunsa. Nuoret yleensä haistattelevat eniten tilanteessa, joissa heidät on ajettu täysin nurkkaan ja heillä ei ole enää kunniallista ulospääsyä tilanteesta ilman että menettävät kasvonsa kaveriporukassa. Nuo alkuperäisen kommentit eivät kuitenkaan enää olleet haistattelusta kyse, joten jonkun pitää kyllä vielä ihan rautalangasta vääntää, että mikä on haistattelun "haista vittu" ja laittoman uhkauksen "tapan sinut" ero. Tässä voinee olla apuna sitten useampikin taho eli yksin ei pidä jäädä. Lisäksi suosittelisin alkuperäiselle työnohjausta, jollei sitä jo ole.
Suomen huonomaineisimmalla yläasteella töissä ja koulussamme on lukuisia erkkaluokkia. Olen kuullut vuosien varrella ties miten monta kertaa rumaa kielenkäyttöä, mutta useimmiten se on kertonut vain oppilaan omasta pahasta olosta eikä ole varsinaisesti ollut mitään henkilökohtaista loukkausta minua kohtaan. Vain kerran on minua tässä huonossa koulussa haistateltu päin naamaa ja silloin kirjoitin asiasta jälki-istunnon ja siihen lappuun kirjoitin sanasta sanaan, että mitä neiti-ihminen oli suustaan minulle suoltanut.
Olen ollut myös töissä eräällä erittäin hyvämaineisella alueella ja siellä yllättäen on tullut vastaan jopa laittomia uhkauksia ja se oppilaiden röyhkeys on minua suuresti järkyttänyt. Onneksi oppilaat ovat sitten ymmärtäneet yleensä kertasanomisesta, että miten vakavasta asiasta on kyse tuollaisessa laittomassa uhkauksessa ja olen sanonut, että aion kirjoittaa jokaisen laittoman uhkauksen talteen. Tämä yleensä järkyttänyt jo luokkakavereita niin paljon, että on rauhoittanut tilanteen, mutta yllättävää on tosiaan se, että mitä paremmalla alueella ollaan, niin sitä epäkunnoittavampia oppilaat on opettajia kohtaan.
Mikäli tuollainen haistattelu ja kunnianloukkaus on jokapäiväistä, niin sanoisin, että silloin on syytä katsoa myös peiliin. Olen nähnyt paljon jopa nivelluokkien oppilaiden käytöstä ja omaa opettajaansa kohtaan ovat yleensä kyllä tosi kunnioittavia. Toki alkujähinät varmaan tulee käytyä, mutta kun pelisäännöt on selvät, niin tuommoista haistattelua ja laittomia uhkauksia ei enää voi tulla.