Suututtaa epäpätevät opettajat!! Miten tämä voi olla mahdollista,
että lastani opettaisi joku sosiaalikasvattaja, nuorisonohjaaja tai graduunsa kompastunut lo-opiskelija. Missään muussa maassa ei varmaan näin löyhiä edellytyksiä opettajille. Olen itsekin alalla (PÄTEVÄ!) enkä kestä enää katsoa tätä. Joka koulussa on joku "onihanaaollaopevaikkaenkoskaanpäässytoklään". Pahinta on se, että mahdollisesti juuri ko. lainen "opettaja" tulee omalle lapselleni. Mrrr..
Kommentit (63)
Kyllä usein löytyy. Mutta kun paikkoja ei laiteta julkiseen hakuun, niin eihän niihin sitten voi olla hakijoita. Voitte itse seurata oman paikkakuntanne avoimeen hakuun laitettavia paikkoja ja käydä lukemassa viranhaltijapäätökset.
Pätevä ei ehkä ole juuri täsmälleen sillä aineyhdistelmällä, mutta jollakin sinne päin. Juuri nyt aion itse laittaa hakemuksen paikkaan, jossa on pätevyysvaatimuksena aineet X, Y , Z.
Mulla ei ole pätevyyttä aineeseen X ja aineessa Y ne ovat tavallaan kesken eikä aineessa Z opinnot riitä lukiopätevyyteen. Ilmoituksen mukaan kaikki tunnit ovat Y ja Z, joten X:n puuttumisella ei ole merkitystä.
Olen jokseenkin varma, että en tule valituksi, koska pätevyyteni perusteella minulle on kuitenkin maksettava täysi palkka. Jos yhtään kelpoisuusehdot täyttävää ei ole, valituksi tullee joku sellainen, jolla on ne opinnot suoritettuna, mutta ei ole vielä saanut todistusta eli palkka on sama kuin pelkällä ylioppilaalla.
Ja kyllä, kyseessä aine jossa on ylitarjontaa pätevistä opettajista.
Opehuoneissa on hirveästi tyyppejä, joilla ei nykykriteereille ole sinne mitään asiaa. Yhtä virkaa - vaikkapa kuvataidetta - saattaa hakea parisataa hlöä. Ja reksi on jo luvannut viran jollekulle jampalle, joka sitä on ihan kivasti hoitanut.
opettajankoulutus tekisi sitten päteväksi tunnistamaan ongelmia jne. Höpsis. Jotain pohjaa tulee, mutta työ se työn opettaa. Luokanopettajan tärkeimmät taustatekijät on tietysti jonkinlaiset pohjaopinnot alalle ja se, että on päässyt okl:ään. Musta tuo pääseminen kouluun on itseasiassa aika tärkeä juttu. Siinä tulee karsittua tontuimmat ja surkeimmat pois heti kättelyssä. Luojan kiitos okl:ssä on alettu myös valintavaiheessa arvostamaan ylioppilastodistuksia. Siltä pohjaltahan sitä työtä pitkälti tehdään ja kyllä luokanopekin jonkinlaiset teoreettiset tiedot tarvii.
Yhtä virkaa - vaikkapa kuvataidetta - saattaa hakea parisataa hlöä. Ja reksi on jo luvannut viran jollekulle jampalle, joka sitä on ihan kivasti hoitanut.
Käytäntö on yleinen ainakin Pirkanmaan suunnalla. Kun opevirka tulee auki ja hakuun, haastatteluihin kutsutaan ko. koulussa sijaisena olleet ja näistä valitaan uusi "tehtävään soveltuvin" viranhaltija. Hakukriteerit tehdään sellaiseksi, että valinta voidaan tehdä tutuista naamoista.
Toimi jonkin aikaa myös "avustavana rehtorina". Yo ja taksiluvat, repikääs siitä.
gradun puutteella nyt on väliä, jos muut opinnot on kasassa? Tai siis jotain väliä toki, mutta vähintäänkin outoa puhua samanasarjana jostain nuoriso-ohjaajasta ja gradua vaille olevasta luokanopettajasta. Mielestäni hyvä ratkaisu, että gradua vaille luokanopeopiskelija hoitaisi sijaisuuksia. Olen vähintäänkin tyytyväinen, jos sellainen saadaan loppukevääksi lapsen luokalle, kun oikea ope lähtee äitiyslomalle.
Itsekin opena tiedän, että opeopinnoissa työn kannalta merkityksellisin anti on kuitenkin muualla kuin gradussa, vaikka tärkeä sekin on.
Kun opevirka tulee auki ja hakuun, haastatteluihin kutsutaan ko. koulussa sijaisena olleet ja näistä valitaan uusi "tehtävään soveltuvin" viranhaltija. Hakukriteerit tehdään sellaiseksi, että valinta voidaan tehdä tutuista naamoista.
[/quote]
Tämä käytäntö on kyllä perseestä.
Hyvä opettaja on enemmänkin persoonasta kiinni. Paperit antavat muodollisen pätevyyden.
Mä siis väitän, että molemmissa on sekä hyviä että huonoja opettajia.
kunnat säästää, ottavat epäpäteviä. Kysypä poliitikoilta.
Kunnassa ei vain löydy, etenkään sijaisuuksiin, päteviä tekijöitä.
että lastani opettaisi joku sosiaalikasvattaja, nuorisonohjaaja tai graduunsa kompastunut lo-opiskelija. Missään muussa maassa ei varmaan näin löyhiä edellytyksiä opettajille. Olen itsekin alalla (PÄTEVÄ!) enkä kestä enää katsoa tätä. Joka koulussa on joku "onihanaaollaopevaikkaenkoskaanpäässytoklään". Pahinta on se, että mahdollisesti juuri ko. lainen "opettaja" tulee omalle lapselleni. Mrrr..
Minä olen pätevä opettaja, mutta saan roikkua kortistossa, kun rehtorin kummilapset ym. opettaa. Ei tule edes vuoden sijaisuudet julkiseen hakuun, saati lyhyemmät. Omillakin lapsilla ollut kaikenlaisia opettajia. Ärsyttää, enkä usko, että on kenenkään etu, mutta minkäs teet. Maan tapa?
ymmärrät yhteiskunnallisia lainalaisuuksia sen verran, että tiedät miksi näin on.
YHTÄÄN nuoriso-ohjaajaa joka haluaisi olla opettajana koulussa. Ja tunnen heitä ympäri Suomea ja monta kappaletta.
Hmm.. No ehkä olet vain niin suuresti PÄTEVÄ! että kaikki muut vaikuttavat epäpäteviltä. ;)
Kunnassa ei vain löydy, etenkään sijaisuuksiin, päteviä tekijöitä.
Useimmissa kunnissa kyllä löytyisi. Mutta ei pysy rehtoreilla sijaisten puhelinnumerot tallessa. Tai jos on suihkussa, kun soitetaan, niin 10 minuutin päästä kahden viikon sijaisuus on jo annettu epäpätevälle.
Pätevät leimataan helposti hankaliksi ihmisiksi tai käytetään mitä tahansa tekosyytä, jotta ei tarvitsisi niitä vain palkata. Ylioppilastyttöset on niin kivoja...
päteviä opettamaan käytännössä. Eli gradu ei lisää pätevyyttä muuta kuin muodollisesti. Valitettavasti tilanne on tämä, koska "kuka tahansa kykenee opettamaan" ope-oppaita selaamalla. Eikös tälläkin palstalla ole usein vähätelty opettajien koulutusta/ammattitaitoa samalla kun dissattu muutoinkin.
Siinä olet kyllä väärässä, että muissa maissa olisi tiukempaa. Monessa muussa maassa opettajien pätevyysvaatimukset ovat paljon alhaisemmat (opettajien virkoihin) ja opettajiksi hakeutuvat eivät ole mitään ruudinkeksijöitä...
joku älytön aineyhdistelmä. Ja kun sitä ei ole kellään hakijalla, niin voidaan valita se rehtorin kummityttö...
Onhan tuo kunnallekin halvempaa, kun ei tarvitse maksaa pätevän palkkaa.
lieveilmiöitä. Moniin kuntiin voisi palkata pätevän luokanopettajan virkaan ja sopia jo valitessa, että häntä siirretään tarpeen mukaan. Mutta ei, mielummin epäpäteviä...
Meidän kunnassa alakouluissa ei ole päteviä kieltenopettajia, vaan luokanopettajat opettavat englantia. Ensimmäisen 1,5 kuukauden jälkeen lapseni on oppinut jo sellaisia viisauksia kuten tervehdykseen Hello! ei saa koskaan vastata Hello!, vaan pitää käyttää eri tervehdystä, esim. Hi! Mahtavaa. Brittityökaverini ei tiennyt tällaisestä säännöstä, mutta kiva kun lasten päähän ahdetaan tällaisia olennaisia sääntöjä.
ja ei siinä liittovaltiossa olisi kyllä koskaan kelpuutettu epäpäteviä..
vai onko ko. osavaltiossa tosi paljon päteviä työttömiä opettajia?
minä olen asunut Saksassa ja ei siinä liittovaltiossa olisi kyllä koskaan kelpuutettu epäpäteviä..
Olen maisteri luonnontieteen alalta, ei minkäänlaisia pedagogisia opintoja. Teen lyhyitä sijaisuuksia, 1 pv - 2vk.
En kuvittele olevani yhtä hyvä kuin pätevä ope, enkä myöskään ole sitä mieltä että kuka tahansa voi opettaa. Mutta en myöskään usko pilaavani lasten koulutietä noilla lyhyillä sijaispesteilläni :)
Sen sijaan arvostukseni opettajia, ja heidän tekemäänsä työtä kohtaan on kasvanut huimasti! vaikka en ennenkään ole mitenkään aliarvostanut opettajia, en ole käytännössä hahmottanut mitä kaikkea siihen kuuluu. Ja miten sydämellä suurin osa tapaamistani opettajista työtä tekee, ja todella välittää oppilaistaan!