Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsillenne hyviä ilmaisia harrastuksia kuten: sienestys,marjastus, uiminen kesäisin, luonnossa lenkkeily. Lintujen ja muiden eläi

Vierailija
01.05.2025 |

mien seuraaminen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniä ei lapsoset taida tunnistaa. Niiden tunnistaminen on jopa keski-ikäisille vaikeaa, kun on niin samantyyppisiä sieniä olemassa. Ja sieniä ei saa syödä, jos niitä ei tunnista.

Vierailija
2/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienivihko mukaan metsään! t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuessani pääkaupunkiseudulla, etsin marjapaikkoja paljonkin. Niitä ei vaan ollut eikä löytynyt. Tai joku aktiivinen oli poiminut aamuvarhain jo kaikki. Metsään muuten eksyy helposti, jos vanhempi ei ole mukana.

Vierailija
4/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimaan mennessäkin pitää olla vanhempi valvomassa. Ei lapsia nykyään saa päästää uimaan ilman valvojaa.

Vierailija
5/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienivihko mukaan metsään! t.ap

Joo lainasin kirjastossa, mut ei sitä jaksa metsässä alkaa etsimään sienikirjasta, että mikä sieni on kyseessä.

Vierailija
6/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeiltyä on tullut harrastettua itse ja lapsetkin, mutta vain pururadoilla ja teillä. 

Ei ole mitään järkeä lähteä räpiköimään "luontoon tai metsään" kun sinne eksyy.

Vierailija
7/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa ei juurikaan pysty eläimiä seurata.

Vierailija
8/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenkkeiltyä on tullut harrastettua itse ja lapsetkin, mutta vain pururadoilla ja teillä. 

Onhan sitä merkittyjä reittejä, puhelimessa Retkikartta ym. niin ei tartte metsään eksyä.

Vierailija
9/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintuja pystyn seuraamaan ja äänittämään maalla. Kaupungeissa se ei oikein ole onnistunut.

Vierailija
10/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieniä ei lapsoset taida tunnistaa. Niiden tunnistaminen on jopa keski-ikäisille vaikeaa, kun on niin samantyyppisiä sieniä olemassa. Ja sieniä ei saa syödä, jos niitä ei tunnista.

Lapsena oppii tunnistamaan sienet ja muut luonnonihmeet helpommin, kun muisti on hyvässä terässä. Silloin on myös edessä enemmän kesiä, jolloin kerrata asioita. On tietysti ongelma, jos ei ole luonnosta kiinnostunutta aikuista, joka innostaisi ja osaisi näyttää mallia.

Vierailija
11/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko ketjun aloittaja itse näitä ehdottamiasi ilmaisia harrastuksia?

Vierailija
12/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, ettei saa syödä tunnistamattomia sieniä, mutta kantarellin, suppilovahveron ja esim. orakkaiden kohdalla on kyllä vaikea erehtyä. Ja niistä saa jo hyvät sapuskat.

Vierailija
13/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia näitä teimme lasten kanssa. He ovat ns. luontoihmisiä. Toki kaikki tämä oli helppoa, koska asuimme metsän ja rantojen välittömässä läheisyydessä. Lisäksi kalastimme. Asuimme kerrostalossa, mutta kaukana kaupungin keskustasta.

Sisareni lapset eivät käy käytännössä ikinä metsässä. Jos käyvät, niin sinne on lähdettävä erikseen asiasta tehden autolla, koska asuvat hienolla uudella pellolle rakennetulla asuinalueella, jossa ei ole edes puita. Itse en voisi elää niin, mutta kukin tavallaan. Itse asiassa kaikkiin aktiviteetteihin heidän on otettava auto alle. Edes kauppaa ei ole kävelymatkan päässä. En kestäisi olla niin riippuvainen autosta.

Vierailija
14/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ettei saa syödä tunnistamattomia sieniä, mutta kantarellin, suppilovahveron ja esim. orakkaiden kohdalla on kyllä vaikea erehtyä. Ja niistä saa jo hyvät sapuskat.

Täällä mun asuinalueella kantarelleja, suppilovahveroita ja orakkaita ei kasva. En asu Eteläisessä Suomessa.

Vierailija
15/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut vietiin lapsena marja- ja sienimetsään. Aikuisena en koskaan ole mennyt. Katsos kun ei kiinnosta paskaakaan

Vierailija
16/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä merkittyjä reittejä, puhelimessa Retkikartta ym. niin ei tartte metsään eksyä.

Meidän asuinalueella ei ole lähimaillakaan merkittyjä reittejä. Pystymetsää. Ei edes pururatoja. Retkikarttaa lapset ei osaa käyttää, joten eksyvät jos heidät metsään päästää keskenään.

Vierailija
17/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut vietiin lapsena marja- ja sienimetsään. Aikuisena en koskaan ole mennyt. Katsos kun ei kiinnosta paskaakaan

Sama vika rahikaisella. Tympäsee olla hyttysten, paarmojen, mäkäräisten ja hirvikärpästen ruokana siellä metsässä. Loppujen lopuksi se saalis on aivan yhtä tyhjän kanssa. Bensoihin kuluu enemmän kuin mitä sama määrä marjoja maksaa kaupassa.

Vierailija
18/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin lapsena paljon hiihtämistä. Sitä tehtiin viikottain peruskoulun liikuntatunneilla talviaikaan ja talvisin myös vapaa-ajalla.

Niinpä hiihtäminen ei enää kiinnosta pätkääkään, koska sukset pursuaa jo korvistakin ulos.

Vierailija
19/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole ilmaisia. Tarvitsee välineen/oppaan, jonka avulla voi opetella tunnistamaan. Lisäksi lintuihin kiikari, koska ei niitä paljaalla silmällä näe. Uimiseen tarvitaan uimapuku ja lenkkeilyyn lenkkikengät.

Vierailija
20/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lapsien kanssa uinut kesät, luistellut talvet ja vaellettu/retkeilty paljon. Silti lapsilla on ollut myös maksettuja harrastuksia. Ei vanhempi sitä päätä mistä lapsi kiinnostuu. Toki molemmat lapseni on nyt hyviä uimareita, mutta ei se mitään muuta ole kuin yksi taito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi